M-am întâlnit cu Simona Halep la un moment dat în mall și fata mea, care joacă tenis, a vrut musai să facă o poza cu ea. Mi-am luat inima în dinți (ce nu face o mamă pentru puiul ei) și am rugat-o să facă o poză cu cea mică. Fără probleme am dus la bun sfârșit acest task.
O urmăream tot timpul pe Simona. Pe vremea când fata mea avea drive-ul necesar să participe la competiții am mers cu ea la o competiție de tenis la Constanța și am văzut cu ochii mei impactul Simonei ca rol model în rândul fetițelor. Era full de micuțe ambițioase, care la 6-7 ani își dădeau sufletul pe teren și mi-a plăcut să văd asta.
Pentru că deja mă știți că stau cu ochii pe crize (ele mă găsesc pe mine de cele mai multe ori :)), am citit și eu cu interes poveștile din jurul suspendării Simonei. Nu o sa intru în dezbateri despre ce e și ce nu e adevărat, dar ceea ce mi-a atras atenția și despre ce vreau sa vorbesc este faptul că Simona nu pare a fi lucrat pe niciun scenariu de criză.
Scenariile și declarațiile aferente acestora sunt esențiale într-o criză
Echipa ei a avut un an la dispoziție să pregătească diferitele scenarii în cazul acestui anunț. Unul dintre scenarii trebuia să fie acesta – suspendarea (2, 4, 1 an… chiar nu contează). Pare însă că toata lumea e luată prin surprindere, inclusiv Simona. Tot scenariul includea doar o declarație pe twitter?
Când știi din timp că un tren urmează să vină în stația ta, te pregătești pentru el. Scenariile în situațiile de criză sunt esențiale în definirea din timp a strategiilor de comunicare. Agreezi din timp acțiunile de PR și când vine trenul în gară, știi ce ai de făcut și în ce ordine implementezi strategia. Îmi vine greu să cred că în acest scenariu au gândit doar o declarație pe twitter, o declarație a tatălui și un stand up în fața casei. Sunt instituții și persoane publice care au venit în ajutorul ei și asta e foarte bine, dar dacă într-adevăr este atât de revoltată de verdict, aș vrea să văd asta.
Gestionarea crizelor este tot timpul a gray area. Uneori e prea multă comunicare (acum îmi vine în minte comunicarea agresivă din partea tatălui lui Novak Djokovic la situația lui de criză din Australia) alteori e prea puțină comunicare, cum cred că este în situația Simonei. Cum aș formula eu prima declarație? Mi-aș asuma faptul că port și eu o vină, mai ales că sportivul este cel responsabil pentru ce ingeră, că poate așa mai învață și alți sportivi câte ceva, aș explica situația din nou (mai clar și cu precizări suplimentare față de cum a făcut-o în trecut) și aș promite că rămân fidela sportului și corectă ca până acum. Adică respectând formula despre care am mai vorbit în gestionarea crizelor: asumare, explicare, promisiune.
Ce aș face după? Aș ieși în podcasturi și emisiuni sportive internaționale și din Romania, pentru publicul român. Nu aș sta deoparte ca un om care are ceva de ascuns. E drept, nu știu care e poziția avocaților pentru contestația la TAS, dar m-aș asigura că echipa de PR și de legal fac casă bună împreună. Știm însă din alte procese, cum sunt și cele sportivilor renumiți, că unele se mai câștigă sau se pierd și în spațiul public.
M-am uitat la emisiuni de pe afară în care oamenii erau întrebați dacă li se pare mare sau nu pedeapsa. Păi de ce să își dea alții cu părerea și nu Simona, care până la urmă este singura care ne poate spune ce înseamnă asta pentru cariera ei?
Într-o criză sunt mulți stakeholderi de care trebuie să ținem cont și să îi mapăm foarte bine. În cazul de față nu vorbim doar despre cei care au dat verdictul, vorbim despre public, colegi sportivi, sponsori, experți, medici, producători de suplimente alimentare, fetițe așa ca Mayra etc. Trebuie să știm cum și ce le spunem și lor pentru că au o voce influentă.
Trecând peste toate discuțiile legate de caz și indiferent ce cred eu despre gestionarea acestei crize, Simona este un model pentru fata mea în continuare. Și Simona în primul rând, dar și noi toți ar trebui să ne gândim profund la asta, într-o societate care are nevoie disperată de modele.
_______________________
Ana-Maria Diceanu este Managing Director Brain 4 Strategy si Presedintele Global Women in PR Romania.
Are o experienta de peste 20 de ani in domeniul comunicarii si relatiilor publice. Este expert în comunicarea de criză și, de-a lungul carierei, a lucrat pentru companii din industrii precum asigurări și bănci, farma, FMCG și retail, oil&gas.