Antoaneta Zoltan: Bijuteria upcycled e un fel de tribut adus obiectelor care au fost, caci forma originala e pastrata si obiectul recunoscut

Antoaneta Zoltan: Bijuteria upcycled e un fel de tribut adus obiectelor care au fost, caci forma originala e pastrata si obiectul recunoscut

Sunt artisti care fac cursuri specifice de design de bijuterie, lucreaza ca ucenici in atelierele unor bijutieri experimentati, pana sa devina ei insisi creatori. Si sunt artisti care urmeaza un traseu neconventional si, dintr-un experiment, ajung sa creeze bijuterie. Antoaneta Zoltan este una dintre acestia. Este absolventa de scenografie iar pana sa faca design de bijuterie s-a exprimat prin pictura, scenografie si design de interior.

In anul 2012, nucul copilarie sale din curtea bunicilor sai a fost taiat, iar ea a vrut sa pastreze parti din el. Asa a inceput sa se joace cu lemnul, sa faca bijuterii din acest material si de atunci a ramas fidela bijuteriei upcycled. In acelasi an, a aparut brandul sau, Karakter Studio.

"Sunt mai degraba un produs al intuitiilor si cautarilor, un self-made author. Nu m-am regasit neaparat in zona materialelor pretioase, nici a tehnicilor elaborate. Poate pentru ca am vrut sa raman fidela ideii initiale, de reciclare creativa sau upcycling".

Antoaneta Zoltan povesteste in continuare despre arta de a crea bijuterie din materiale reciclate - piatra, lemn, piele si altele – si despre brandul sau Karakter.

 

Din biografie

Sunt artist vizual, absolventa Scenografie, Universitatea Nationala de Arte Bucuresti (2001). Pana in 2012, cand am lansat Karakter Studio, m-am exprimat in diferite medii artistice: pictura murala si de sevalet, scenografie si design de interior.

Designul de bijuterie a inceput ca o joaca-experiment, si pana a devenit un business au trecut cativa ani. Ani in care mi-am permis de exemplu, sa smirgheluiesc o bucata de lemn o zi intreaga si sa finalizez o piesa dupa o saptamana.

Pe parcurs, am inteles ca bijuteria mi se potriveste cel mai bine, ma solicita tot mai mult si trebuie sa ma dedic 100%. Asa a aparut studioul, pornind de la ideea de reciclare creativa, facand piese unice.

 

De unde a venit pasiunea pentru bijuterii

Designul de bijuterie e un sector care-ti ofera posibilitati nelimitate, iti permite sa folosesti tehnici din discipline artistice diferite, materiale de toate tipurile care sunt in relatie cu sursa de inspiratie. Si asta e provocator si seducator.

 

Povestea brandului tau

Totul a inceput in 2012, cu un gol imens pe care l-am simtit suprapus peste spatiul pustiu lasat de nucul urias taiat si intins pe pamantul din curtea bunicilor. Copacul fabulos al copilarei mele, acum fara viata. Am vrut sa pastrez o parte din el, sa nu il pierd complet. Asa mi-a venit ideea de a ma juca cu acest material nou pentru mine, combinand tehnica cu experimentul. Backgroundul in scenografie si pictura m-a condus catre designul de bijuterie, pentru un alt tip de experienta artistica ce avea la baza ideea de a transforma si recicla. Credincios ca intotdeauna, prietenul meu arboreal, acum transformat in lemn, mi-a daruit cu generozitate toate atributele lui organice: textura, cromatica, caldura, parfum. Asa s-a nascut studioul: din iubire, nostalgia unei copilarii perfecte, pasiune, respect pentru natura si curiozitate.

De-atunci, invat sa dansez cu cele doua parti - cea de creatie si cea de management - sa fiu si organizata, metodica si eficienta. Nu e usor, dar e un proces de acumulare continua care ma implineste.

 

Prima bijuterie creata

Prima piesa a fost din nuc reciclat taiat cu un fierastrau de mana, pe menghina bunicului meu. A durat o vesnicie finisarea ei, pentru ca si forma si volumul tot prin smirgheluire le obtineam. Apoi au urmat pictura, lacuitul si montatul. Era un colier simplu, din doua piese care se imbinau. Nu l-am vandut, il pastrez si e o amintire pretioasa.

 

Un gasesti inspiratie si ce iti face pofta de creatie

Cred ca am in subconstient mottoul „Making more with less” si upcycling-ul creativ.

Sursele de inspirație sunt diverse, in primul rand materialele in sine cu texturile lor (am o relație foarte personală cu ele), artisti din zone diferite : Tony Cragg, Anish Kapoor, Ela Bauer, Naoto Fukasawa, Eunseok Han, Terhi Tolvanen, Karin Seufert, orasul, diferite evenimente sau miscari sociale.

In zilele proaste, am invatat in timp ca e mai inteligent sa nu fortez, si ma rezum la etape de lucru care nu necesita neaparat imaginatie. Doar pictez elemente sau tai piele, insa cautarea este mereu in background.

 

Ce diferentiaza obiectele tale de celelalte din piata

Experimentez permanent, nu imi stabilesc un stil.
In forma sunt eclectica, in continut sunt foarte „eu”.

 

Amprenta ta

Traseul meu e unul neconventional. N-am urmat o scoala sau cursuri specifice de bijuterie. Si nu pentru ca nu ar fi fost posibil. Sunt insa mai degraba un produs al intuitiilor si cautarilor, un self-made author. Nu m-am regasit neaparat in zona materialelor pretioase, nici a tehnicilor elaborate. Poate pentru ca am vrut sa raman fidela ideii initiale, de reciclare creativa sau upcycling.

 

Upcycling-ul in creatia de bijuterie

Parerea mea e ca risipim prea mult. Din 2012 strang constant materiale care ma inspira: driftwood, pietre, scoarta, felurite piese si fragmente (banale pentru altii), de forme, texturi si materialitati diferite. Astazi, tot acest retetar de materiale s-a extins, cuprinde rasini, piele, paste epoxi, foita de aur, margele de diferite tipuri, metale, silicon, fire, ate.

Imi place sa le transform in obiecte de pret. Cred ca valoarea simbolica a conceptului trebuie sa fie superioara valorii inerente a materialului si singurele limite ale upcycling-ului sunt imaginatia si abilitatile tale. Bijuteria upcycled e un fel de tribut adus obiectelor care au fost, caci forma originala e pastrata si obiectul recunoscut.

 

Artiști de bijuterie upcycled pe care-i admiri

Imi plac CLED din L.A., Aym sau Kinraden din Copenhaga, Dinosaur Designs din Australia.
Ma inspira ca demers, ca business development.

 

Procesul creativ: de la idee catre la produsul final

Procesul consta in insasi explorarea diferitelor stiluri, concepte, tehnici pentru a gasi ce functioneaza si ce nu, in provocarile pe care mi le aleg, in iesitul din zona de confort cu un branci, in cautarea identitatii ca artist care evolueaza mereu. Toate sunt fundamentale in realizarea unei piese. Iar cea mai mare abilitate a mea e ca nu am un mod fix de a face ceea ce fac. Asta e my superpower, dar poate fi si slabiciune. Pur si simplu nu pot incepe o piesa noua din aceeasi pozitie cunoscuta.

 

Rutina de lucru

Ma simt in largul meu in propriul studio, pentru ca e un spatiu in care ma simt libera. Ma transpune in starea emotionala ideala - un mix de entuziasm, curiozitate, bucurie si pofta de lucru. Aici, gafele, erorile - care sunt surse de creativitate in sine - imi par firesti, naturale, ca si dezordinea, resturile de materiale, petele. Sunt un om meticulos si scrupulos, am o rutina in a munci zilnic.

 

Cum iti promovezi obiectele

Cei mai buni ambasadori sunt magazinele ce promoveaza designul romanesc, cu care colaborez.

Piesele Karakter sunt prezente in shopurile a doua muzee - MNAC si MARe, si in Alb Alb Shop, Carturesti, Dizainar, Neogalateca, District24, MyRomanian Store, Monoton, Rafia Studio si Inspiratio.

 

Clientii

Nisa mea e dictata de specificitatea pieselor mele, sunt oameni educati vizual, care isi doresc sa poarte bijuterii unice, care le exprima personalitatea, sau creativitatea, sau opiniile despre viata de zi cu zi. Punctul de intalnire este pasiunea pentru autentic.

 

Cele mai cautate piese Karakter

Cred sincer ca fiecare piesa in parte a avut doza ei de succes in masura in care a adus bucurie sau a exprimat o stare, celui care a purtat-o. Cea mai bine vanduta colectie e „Basic Formula” unde primeaza versatilitatea si minimalismul pieselor.

 

Mixul intre proces creativ si antrepenoriat

Initial creatia imi ocupa majoritatea timpului. Nu-mi mai permit acum luxul de a lucra o piesa timp de o saptamana. :)

Treptat, am fost nevoita sa consum din ce in ce in ce mai multa energie si gandire in management, constructia si extinderea brandului. In momentul in care am reusit sa echilibrez cele doua aspecte, partea creativa a redevenit dominanta.

 

Învățăturile antreprenoriatului creativ

Creatia fara strategie, fara procesul continuu de trial and error, fara arhitectura relatiilor cu colaboratori de valoare are mari sanse sa ramana o idee frumoasa si atat.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related