Un spectacol de teatru este ca un organism, in care fiecare organ trebuie sa functioneze bine, pentru ca intregul, produsul final prezentat spectatorilor, sa fie si sa arate bine. Scenograful este doar o parte din acest mecanism, spune Vladimir Turturica, pe care il inspira oamenii cu care lucreaza si experienta proprie de viata.
"Provocările mai mari sunt de obicei atunci cand lucrez in spatiu restrâns, atunci cand publicul este amplasat neuzual sau si mai ales cand fondurile pentru productie sunt mai restrânse".
Scenograful Vladimir Turturica povesteste in cele ce urmeaza despre scenografia de teatru si despre importanta unei relatii bune intre scenograf si regizor.
Din biografie
Vin din Rusia, din Sankt Petersburg, am terminat U.N.A.T.C. Bucuresti si am fost o perioada la sculptura la UNARTE, scenografie am decis sa fac dupa ce am intrat la facultate, abia in anul doi, cand profesorul meu Puiu Antemir m-a facut sa ma îndrăgostesc de aceasta lume a teatrului. Pana atunci, pentru mine scenografia a fost doar o paleta foarte larga de exprimări artistice.
Stilul tau de creatie
Nu as putea sa spun ca am vreun stil artistic, cu fiecare echipa lucrez diferit, fiecare echipa ma influentează diferit, de la fiecare echipa „fur” lucruri diferite.
Prima scenografie realizata
“Cabinetul” de Ronald Harwood, regia Alex Mihail, Teatrul de stat din Constanța prin anul 2008-2009, daca nu ma înșel. Rămâne si pana acum unul din spectacolele mele preferate. Daca l-as mai face o data, l-as face la fel.
De ce are nevoie un scenograf ca sa fie bun
Scenograful este o parte dintr-un întreg organism al spectacolului, si, ca in orice organism, e important ca toate organele sa funcționeze bine. Toate sunt legate intre ele.
Ce te inspira
In primul rând oamenii cu care lucrez, pornind de la regizor, apoi actorii. Ma inspir din întreaga mea experienta de viata pana la momentul creării vreunui anume spectacol.
Relația cu regizorul
Relația este vitala, in lucru cu regizorul, de cele mai multe ori, se creează scheletul spectacolului, forma lui, direcția.
Regizorii cu care ai lucrat pana acum
Nu-i enumăr pe regizori, sunt destul de multi. Provocările mai mari sunt de obicei atunci cand lucrez in spatiu restrâns, atunci cand publicul este amplasat neuzual sau si mai ales cand fondurile pentru productie sunt mai restrânse.
Etapele de creatie a unei scenografii noi
Nu exista reguli într-un proces de creație, cu fiecare echipa/regizor se lucreaza diferit, dar întotdeauna pornim de la lucruri care ne inspira, indiferent daca la prima vedere nu au legatura cu textul.
Importanta textului
Si decorul, si costumele sunt doar o parte din lucruri care formează o senzație pentru spectator. Intotdeauna incercam sa creăm aceasta senzație si nu un costum sau un decor sau o lumina etc. Si decorul si costumele sunt doar ingrediente într-un cocktail complex.
Tehnologia in scenografia de teatru
Tehnologia (mijloacele moderne ale tehnologiei) este un mijloc de exprimare. Daca e un limbaj care pune in evidentă lucrurile despre care vorbesc atunci este necesar. Evident, ca de obicei importantă este măsura.
Cum vezi tu frumusetea
E o întrebare puțin cam filosofica pentru un răspuns mai scurt, mi-ar trebui zeci de pagini pentru a o descrie și nici atunci nu as putea atinge toate laturile ei. Dar, in mare, Frumusețea pentru mine este ceva ce e natural, ceva ce nu este „creat” sau , daca vorbim de teatru, ceva ce nu se simte ca este „creat”.