Atunci când vorbim de brandul de orez preferat al românilor, numele brandului Riso Scotti nu poate fi exclus din discuție. Iar această remarcă se bazează pe datele oferite de compania de cercetare şi analiză de piaţă, Euromonitor International, în anul 2021. Bazele comunității iubitorilor de orez din România au fost puse încă din anul 2012, atunci când Riso Scotti s-a decis să folosească Digitalul ca și canal principal de dialog cu comunitatea sa.
Fiind unul dintre cei mai mari și apreciați producători de mâncare de bază din România, Riso Scotti este un brand care a avut parte de un parcurs impresionant în ultimii 11 ani. Iar unul dintre principalii factori de influență asupra dezvoltării brandului și a comunității din jurul acestuia a fost, în mod inevitabil, evoluția mediului digital.
Cu toate acestea, Riso Scotti a fost întotdeauna un brand deschis când vine vorba de necunoscut sau de imposibil. Acest lucru se oglindește și în ceea ce privește portofoliul lor de produse, realizate în totalitate din făină de orez - proces costisitor din multe puncte de vedere. Rămânând vertical și constant în ceea ce privește calitatea - atât a produselor, cât și a comunicării cu întreaga comunitate - Riso Scotti a reușit să se mențină în topul celor mai apreciate branduri din România din sectorul FMCG. Însă rezultatele pe care brandul le are în prezent nu sunt, probabil, cel mai important aspect - ci “parcursul” acestuia pe…”parcursul” anilor.
Schimbare după schimbare, bob cu bob
Alături de We Are Younger (WAY), în toate tranzițiile sale ca agenție, Riso Scotti a luat decizia de-a dreptul curajoasă de a adera mediului online care, la momentul acela – în 2012, era o adevărată nebuloasă. Nu se putea anticipa în mod sigur care urmează să fie parcursul sau evoluția platformelor online precum Facebook. În acel context incert, Riso Scotti și-a început comunicarea pe canalele de comunicare din mediul online - comunicare constantă și consistență până în momentul de față, mai bine de 11 ani mai târziu.
Cu o deschiderea către noutate, a testat și s-a adaptat la fiecare trend, tip de conținut și platformă digitală pe care a aruncat-o internetul în ultimii ani, iar tranziția spre mediul online, începută în anul 2012, a reprezentat o rupere puternică pe care Riso Scotti și-a asumat-o.
Această tranziție timpurie se resimte chiar și în prezent, iar paginile Riso Scotti au o comunitate strâns unită în jurul brandului și a valorilor pe care acesta le are.
“Ne-a luat 11 ani să avem 100.000 de followeri…ai putea spune că ne-am mișcat încet, noi am zice că am filtrat foarte bine comunitatea și au rămas doar cei care cu adevărat vor să facă parte din familia Scotti”, a declarat Claudiu Ludoșan, Managing Partner WAY.
Flexibilitatea și volatilitatea Riso Scotti se resimte pe întregul parcurs al comunicării sale din online, iar evoluția sa a fost constantă.
„Când a intrat RS în digital, era fix la începuturile Facebook, prin 2012. Nimeni nu știa ce să facă cu online-ul, pentru că era foarte multă informație nouă și nu era clar pentru nimeni dacă merită sau nu să te strofoci să te muți pe rețelele sociale. Și cu toate acestea, când le-am propus să mergem în online, ei au acceptat foarte rapid. Flexibilitatea asta a lor, și deschiderea, se resimt și sunt apreciate. Nu doar de noi, dar de întreaga comunitate care s-a format în jurul brandului.” a continuat Claudiu.
11 ani de educație culinară
Deși vorbim despre un brand care se ocupă, în mod principal, cu procurarea și procesarea unuia dintre cele mai consumate alimente de bază - orezul - portofoliul Riso Scotti nu se rezumă doar la produse de bază. Vorbim de un brand cu un portofoliu variat, format dintr-o sumedenie de produse ce au la bază orezul, sub o formă sau alta: lapte vegetal, biscuiți, paste făinoase, cremă tartinabilă, chipsuri. Iar portofoliul Riso Scotti nu încetează din a se mări, aceștia lansând în mod constant noi produse și game de produse.
În România, Riso Scotti a fost unul dintre brandurile care a introdus produsele pe bază de orez în alimentația românilor. Pentru piața locală, multe dintre produsele Riso Scotti au fost și sunt în continuare inovative, fiind ideale pentru oameni deschiși către noi experiențe culinare, dar și pentru cei ce au regimuri restrictive sau speciale - precum persoanele cu intoleranță la gluten sau lactoză.
Riso Scotti a vrut să aducă întotdeauna inovația mai aproape de oameni prin produsele pe care le lansează, dar și prin felul în care aleg să comunice cu comunitatea sa din online. De la colaborări cu specialiști și influenceri ce activează în domeniul gastronomiei, la conținut bazat pe rețete de mâncare, atât din bucătăria locală, cât și din întreaga bucătărie internațională - brandul Riso Scotti a reușit să realizeze, cu adevărat, educație culinară nonformală cu întreaga sa comunitate de pasionați de orez și gastronomie.
Cu toate acestea, una dintre problemele cu care brandul se confruntă chiar și în momentul de față constă în tendința românilor de a se menține într-o zonă confortabilă, conservatoare. Dintre toate produsele pe care Riso Scotti le pune la dispoziție consumatorilor, preferatele rămân, chiar și după ani de zile de inovație, orezul pentru pilaf și cel pentru sarmale.
„Indiferent de cât de mult ne dorim noi, românii, să ne menținem deschiși către noutăți sau către trendurile venite din vest, sarmaua-i sarma, pilafu-i pilaf și orezul cu lapte e orez cu lapte. Dar asta nu ne ține în niciun fel din a avansa sau din a rămâne la curent cu toate schimbările care au loc în afară - și nu ne ține în loc din a experimenta cu tot felul de noi direcții de comunicare. Sunt atâtea produse noi care merită aduse la lumină, și acestea ne preocupă cel mai mult. Pentru că românii încă nu știu încă de pastele din orez negru, care par fancy, dar sunt și accesibile și sănătoase.
Chiar dacă este în continuare preferatul, pilaful nu ne preocupă. Asta pentru că el rămâne în centrul bucătăriei românești orice ai face. Ăștia suntem Așa că noi trebuie să le arătăm că lumea aceasta e mult mai mare și mai vastă, forjând pe astfel de produse..” explică, râzând, Claudiu Ludoșan.
Cea mai mare comunitate a iubitorilor de orez
Chiar dacă Riso Scotti a fost un brand deschis către mediul online, această tranziție nu i-a garantat sub nicio formă o comunitate de urmăritori fideli peste noapte. Este vorba despre o comunitate care s-a adunat și s-a sediment în decursul a 11 ani, încet și treptat - sau bob cu bob. Însă această comunitate a brandului este mai mult decât un fanbase - este o comunitate de persoane care susțin valorile promovate de brandul Riso Scotti.
De la pasionați de gastronomie și până la oameni preocupați de alimentația sănătoasă și de la oameni cu regimuri alimentare restrictive până la curioși într-ale bucătăriei, comunitatea de urmăritori ai brandului susțin ceea ce Riso Scotti poate să ofere: produse de calitate, versatilitate, inovație și flexibilitate.
În ceea ce privește comunitatea din mediul online, s-a a livrat întotdeauna conținut care să promoveze aceste valori. Unde este noutatea, acolo este și Riso Scotti - pentru a se asigura că livrează conținut de actualitate, relevant pentru comunitatea sa de urmăritori și se menține printre cele mai relevante branduri producătoare de alimente de bază, pe plan local.