Laura Ducu: Foarte mulți din adolescenții care participă la proiectele propuse de noi spun că nu se simt văzuți, înțeleși, acceptați așa cum sunt

Laura Ducu: Foarte mulți din adolescenții care participă la proiectele propuse de noi spun că nu se simt văzuți, înțeleși, acceptați așa cum sunt

Adolescenții vor să fie văzuți, acceptați, înțeleși. Și asta face experiența Ideo Ideis de 18 ani: le oferă spațiul de a se exprima, de a sărbători tinerețea, de a se conecta. Pornit ca un festival, Ideo Ideis s-a transformat într-un demers cultural și social care adună mai multe experiențe de-a lungul anului, explică Laura Ducu, Head of Communications Ideo Ideis. Anul acesta, la majorat, mesajul experienței Ideo Ideis este ”Faci lumea să semene cu tine”. 

”E un mesaj despre asumare, despre responsabilitatea pe care o avem în ceea ce plantăm în lumea în care trăim. E un mesaj pe care ar trebui să-l avem fiecare dintre noi scris pe un post-it pe care să-l vedem zilnic, dar pe care cred că îndeosebi noua generație trebuie să-l aibă în bagaj când pornește pe drumul maturizării”, spune Laura.

Povestim cu ea în continuare despre cum a evoluat festivalul în ultimii ani, ce a rămas neschimbat și care sunt nevoile culturale ale adolescenților din România în 2023:

 

Ideo Ideis la majorat

Anul acesta Ideo Ideis a atins un milestone important și nu doar prin perspectiva faptului că împlinește 18 ani, majoratul, acest eveniment important din viața tinerilor cărora li se adresează, ci și pentru că a marcat o dezvoltare a brand-ului și o extindere a prezenței sale în mai multe comunități decât oricând.

La începutul anului am lansat #experiențaIdeoIdeis - un demers educațional care conectează 4 dintre cei mai importanți piloni ai fenomenului Ideo Ideis, într-o experiență rotundă de învățare. Aventura a început la București, în ianuarie, cu un eveniment de deschidere, a continuat în februarie în 8 orașe (Bârlad, Bistrița, Craiova, Roman, Roșiorii de Vede, Sfântu Gheorghe, Tulcea și Zalău) care au găzduit Capsule de teatru și film la care au participat aproape 240 de adolescenți. Din aceștia 20 dintre ei au fost selectați pentru a participa în perioada 31 iulie – 8 august într-o Tabără de teatru și film, unde vor fi împărțiți în două echipe care vor lucra săptămâna un spectacol de teatru și un scurtmetraj, după scenarii scrise Victor Morozov. Ce e mișto la aceste scenarii este că ele au la bază peste 200 de interviuri pe care cei 20 de puști, sub îndrumarea noastră, le-au făcut cu oameni din comunitățile lor, având ca subiect obiceiul de consum cultural, nevoile și dorințele pe această zonă. Spectacolul și scurtmetrajul vor putea fi văzute în premieră la festival, iar apoi vor fi însoțite de dezbateri cu comunitatea din Alexandria. E un proiect foarte complex și complet și abia așteptăm evenimentul de închidere din 5 octombrie când vom putea povesti despre impactul său și desfășurarea de forțe din întregul an.

În comunitatea din Alexandria, din iunie, Ideo Ideis Laboratorul, un model eficient de regenerare urbană prin intermediul artei,  și-a redeschis și el porțile cu mesajul Artă și cultură pentru toată lumea. Laboratorul propune o serie de evenimente lunare gândite să antreneze curiozitatea publicului de toate vârstele (spectacole profesioniste și pentru copii, proiecții de film, dezbateri, spectacole-lectură, ateliere de dezvoltare personală etc.), care se desfășoară la Centrul Multifuncțional pentru Tineri.

Am lăsat la final Ideo Ideis Festivalul pentru că mi-e foarte drag mesajul ediției #18: Faci lumea să semene cu tine. E un mesaj despre asumare, despre responsabilitatea pe care o avem în ceea ce plantăm în lumea în care trăim, despre faptul că schimbarea din jur pornește de la noi. E un mesaj pe care ar trebui să-l avem fiecare dintre noi scris pe un post-it pe care să-l vedem zilnic, dar pe care cred că îndeosebi noua generație trebuie să-l aibă în bagaj când pornește pe drumul maturizării.

Alex Ștefănescu ne-a făcut cadou de majorat versurile și interpretarea unei melodii pornind de la tema de anul acesta și cred că a surprins foarte bine spiritul Ideo Ideis: „E timpul să inventezi ceva/ E simplu, realitatea mea s-o schimb / Și îmi asum ce sunt / Ce fac, ce simt, ce vreau / O lume mai frumoasă / Pasiv nu pot să stau.”.


Capsule [experienta Ideo Ideis] Zalau. Foto: Rares Helici

 

Povestea ta la Ideo Ideis

Ideo Ideis a fost prezent în viața mea încă de când aveam eu 18 ani, într-o formă sau alta, chiar și fără să conștientizez, în discuțiile pe care le aveam cu alți tineri despre fenomenul acesta și cum evolua, precum și prin mesajele puternice pe care le lansa și ajungeau la mine – cred că am fost fanul numărul 1 al campaniei cu „Mai facem și noi niște empatie?”. :) Era firesc să fie așa, eu făcând parte din această bulă a industriei de teatru și film. Profesional, prima oară când am făcut parte din echipa Ideo Ideis, în calitate de coordonator al comunicării festivalului, a fost într-un moment foarte dificil: 2020, an pandemic. Era primul an în care festivalul nu se putea desfășura în mod tradițional, restricțiile nu permiteau strângerea atâtor adolescenți în Alexandria, așa că a apărut ideea Capsulelor – în loc să vină cele 8 comunități din țară în Alexandria, ne-am dus noi la ei. Am oferit experiența atelierelor de teatru și arte alăturate în orașele trupelor de teatru tânăr, facilitate de trainerii și mentorii cu care s-ar fi întâlnit în mod normal în Alexandria. Iar asta a dus la apariția unui întreg nou pilon, care a rămas activ în timpul anului, independent de festival – Capsule de Teatru și Deșteptări: o săptămână de ateliere la care se pot înscrie adolescenții din mai multe orașe din țară, indiferent de apartenența lor la o trupă de teatru tânăr sau nu.

În 2021 ne-am separat un pic drumurile, cât m-am concentrat eu pe revenirea la regie de teatru (cumva deloc întâmplător după experiența din 2020), iar în 2022 am revenit în echipă, coordonând comunicarea festivalului, iar anul acesta și a celorlalte inițiative ale brand-ului.

 

Cum a evoluat festivalul

Dincolo de deschiderea națională mult mai mare pe care o are acum, prin toți pilonii și programele despre care am vorbit, o chestie care s-a schimbat (în bine!) este relația cu autoritățile – acum există un dialog direct, fluid, o comunicare rotundă, o colaborare constantă. Însăși echipa a evoluat, este mult mai conștientă de misiunea ei, de motivația din spatele tuturor acțiunilor și planurilor, există o strategie mult mai coerentă și bine pusă la punct în ceea ce privește dezvoltarea fenomenului.  

Între timp, pentru adolescenți, pentru trupele de teatru tânăr, a devenit un eveniment foarte relevant, un eveniment la care își doresc să fie prezenți, un eveniment la care e important să fii prezent, un fel de ACEL EVENIMENT la care trebuie să participi dacă ești pasionat de lumea asta. În plus, chiar și-a format un public al lui, care urmărește constant inițiativele lansate și care răspunde pro-activ la propunerile noastre.

Ce a rămas neschimbat este faptul că, înainte de toate, Ideo Ideis este o experiență pentru cei care intră în contact cu el. Indiferent de resurse, provocări sau context, tot ceea ce Ideo Ideis a propus și continuă să propună devine o experiență valoroasă pentru participanți.


Ideo Ideis 2022. Foto: Claudiu Popescu

 

Bilanț la 18 ani

E o întrebare destul de dificilă... Un bilanț la 18 ani de Ideo Ideis ar arăta extrem de complex, ar include multe aspecte, inclusiv traseele multor artiști din generația mea, care au fost influențați de experiența pe care au trăit-o în adolescență la Ideo Ideis. Dar dacă ar fi să aleg ceva cu care să încep lista bilanțului... acel ceva ar fi Ideo Ideis Laboratorul. Pentru că mi se pare cel mai concret exemplu de impact pe care Ideo l-a avut și continuă să îl aibă în comunitatea din Alexandria. A fost inițial un departament în cadrul festivalului, departamentul de dezvoltare comunitară, care cuprindea atelierele Art&Play pentru copii, adolescenți și adulți.

Secțiunea a crescut de la an la an, până când, în anii de pandemie, a devenit uriașă - având o ofertă de 20 de ateliere pe diverse teme, pentru oameni de toate vârstele, totul organizat în aer liber, ca un manifest de normalitate și curaj în același timp. În 2022, când s-a finalizat renovarea Centrului Multifuncțional pentru Tineri, Primăria Alexandria a lansat un proiect de finanțare pentru activități artistice și culturale dedicate tinerilor, iar asociația T.E.T.A. a aplicat și a câștigat proiectul. Așa a apărut Ideo Ideis Laboratorul - Laborator de explorare personală și dezvoltare comunitară.

 

Comunitatea Ideo Ideis

Adulții din jurul Ideo Ideis sunt oameni pro-activi, care-și doresc să dezvolte comunitatea din care fac parte, să creeze oportunități și pârghii, să o transforme într-o comunitate în care copiii lor să-și dorească să revină. Tinerii sunt curioși, creativi, motivați să exploreze și să exprime ceea ce sunt și doresc.

Cred că Alex Ștefănescu a surprins foarte bine spiritul comunității Ideo Ideis în versurile melodiei „Faci lumea să semene cu tine”, efectiv l-aș cita aici:  „eu sunt motorul,/ eu sunt creatorul,/ pun pasiune în tot fac,/ să modelez viitorul;/ expresie, nu depresie / și încredere împreună,/ pentru o altă perspectivă/ hai ia-mă de mână!/ Fac lumea să semene cu mine!/ Ești oglinda mea/ și arăți așa de bine!/ Când faci bine, te reflecți în ea,/ după chipul și asemănarea ta.”.

 

Nevoile culturale ale adolescenților în 2023

Trebuie să menționez că eu nu lucrez alături de ei, sunt mai mult un observator al eforturilor colegilor mei care merg în teren. Cum este Ana Fierăscu, de exemplu, coordonatoarea pilonului de Capsule de teatru și deșteptări, dar și a programului #experiențaIdeoIdeis. De la ea, care a mers în multe orașe și a prezentat acest proiect adolescenților și a discutat cu ei, știu sigur că unul din lucrurile pe care le-au exprimat cei din orașe mai mici a fost că... nu au unde să meargă la cinema și că își doresc să vadă filme pe ecran mare. Sau că e nevoie să meargă într-un oraș mare ca să poată vedea un spectacol de teatru sau un concert mișto.

Da, în România anului 2023 încă vorbim de lipsa accesului la produse culturale în foarte multe zone. Există unele orașe în care nu există librării. De exemplu, în Roșiorii de Vede, unul din locurile în care am ajuns cu proiectul #experiențaIdeoIdeis, adolescenții s-au plâns că nu există un loc de unde să-și ia cărți mișto sau în care să socializeze într-un mod care să corespundă și preocupărilor culturale pe care le au. O altă chestie pe care am observat-o legat de generația actuală de adolescenți este că ei sunt mai vocali decât eram noi.  Sunt mai vehemenți. Cumva, e mersul firesc al lucrurilor – și noi am fost mai vocali decât părinții noștri.

 

Viziunea lor

Una mai curajoasă. Am observat și la artiștii foarte tineri că explorează zone ale artei mult mai disputate, aduc în lumină teme delicate în societate. Generațiile noastre au făcut și fac asta mai puțin decât ei. Probabil că pot face asta și pentru că s-a creat mai mult spațiu pentru ca acest lucru să fie posibil.

Una din temele recurente care îi preocupă este cea legată de acceptare. Foarte mulți din adolescenții care participă la proiectele propuse de noi spun că nu se simt văzuți, înțeleși, acceptați așa cum sunt – de multe ori spun asta în raport cu părinții lor. Și e ceva ce îi apasă destul de mult. Majoritatea sunt maturi de la o vârstă foarte fragedă, au o preocupare spre dezvoltarea personală pe care generația noastră nu o avea la vârsta lor. Sunt foarte curioși și curajoși. D-asta ne-ar plăcea să fie conștienți că au capacitatea de a face lumea să semene cu ei, că acțiunile și gesturile lor contează. Prin tot ceea ce facem încercăm să-i încurajăm să exprime ceea ce sunt, pentru că asumarea e poate cel mai important lucru de care are nevoie societatea de azi.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related