Andra Cărbunaru: Acum totul e mișcare. Fie ținem pasul, fie ne lăsăm de meserie. Mulți ar spune că e rău, eu cred că e doar diferit

Andra Cărbunaru: Acum totul e mișcare. Fie ținem pasul, fie ne lăsăm de meserie. Mulți ar spune că e rău, eu cred că e doar diferit

Acum copii sunt interesați de Fortnite, Roblox, TikTok și nu de poeziile lui Eminescu. Dar pot fi interesați și de Minecraft și de poveștile lui Creangă, dacă le aducem în online, acolo unde trăiesc ei, crede Andra Cărbunaru, co-fondatoarea Asociației pentru Educație Digitală Bigger Picture. Misiunea asociației este de a traduce subiectele clasice de la școală în formă digitală și de a le transforma în conținut de consumat online. Afostodata, unul din proiectele asociației, este o platformă care conține peste 200 povești și podcast-uri, zeci de fișe de lucru, activități și quiz-uri interactive.

”Când am pornit #aFostOdată ne scriau unii părinți că îi încurajăm pe copii să stea prea mult timp online. Pariul pe care l-am câștigat cu ei ai fost să îi lase pe copii să asculte poveștile noastre și să le observe reacția. Cei mai mulți au folosit conținuturile ca punct de plecare și discuție, nu ca pe o limitare în negura internetului”, spune Andra.

Andra a lucrat în domeniul editorial, a ajuns într-o agenție de media în echipa de creație și apoi a trecut de partea clientului, în mai multe corporații. Dar și-a găsit cu adevărat locul la ”A fost odată”. Cum l-a adus pe Eminescu pe TikTok, povestește ea în rândurile de mai jos:

 

Cele mai importante etape care te-au adus aici

Întrebarea aceasta mă provoacă să îmi iau puțin timp pentru mine. Mă simt ca în avion când se închid ușile, însoțitorii de zbor fac the final door check și știu că nu am cum să mai cobor până când nu ajung la destinație. Spun asta pentru că atunci îmi e cel mai greu, când trebuie doar să… stau. Sunt obișnuită cu un ritm foarte alert, ca mulți dintre tinerii acestor vremuri, cu o mulțime de task-uri și deadline-uri și funcționez mult după criteriul: ce arde acum și ce trebuie deblocat mai repede?

În formarea mea profesională există câteva momente-cheie de care sunt conștientă și de care nu am vorbit niciodată, dar dacă tot sunt în avion acum cu voi... Este momentul Antoaneta Tănăsescu, profesoara mea de Teoria literaturii și literatură comparată din facultate, omul care a încercat să mă învețe să am răbdare și să găsesc ceea ce e invizibil pentru ochi la prima privire. După ea am întâlnit-o pe Laura Albulescu, cel mai rațional și fără-greșeală om din jurul meu, redactor-șef la una dintre cele mai prestigioase edituri din țară. Ea m-a învățat să nu am răbdare, să fac lucrurile rapid și eficient. A fost greu să țin pasul cu efervescența ei, dar îi datorez mult din formarea mea. Al treilea moment decisiv a fost reîntâlnirea cu Măriuca Mihăilescu, omul care mă trezea la prima oră a dimineții în studenție ca să vorbim despre cărți și literatură la Matinalul pe care îl prezenta. Măriuca m-a învățat să am răbdare doar pentru lucrurile importante, iar pe restul să le tratez cu râset zgomotos și creativitate. Pe lângă acești oameni, am avut un reper constant și valoros: familia.

 

Munca ta în online

Eu am avut mereu un plan: să îmi schimb job-ul o dată la doi ani. Și mi-a ieșit acest plan până când a apărut… #aFostOdata. Am lucrat în domeniul editorial mai mulți ani, apoi am ajuns la cel mai fain job, după criteriile mele, într-o agenție de media în echipa de creație, apoi „am trecut de parte clientului”, în mai multe corporații în care viziunea mea de business a crescut mult. Am văzut ce înseamnă lucrul cu oameni din afara țării, cum pun ei problema, cum abordează un business.

Dar niciun job nu mi-a oferit ce găsesc acum în #aFostOdata: posibilitatea de a fi creativă și a face în fiecare zi ceea ce îmi place fără să țin cont de limitările unei corporații sau piedicile unui job la Stat. Alături de Măriuca dăm un sens cu adevărat important viziunii noastre: să ducem mai departe poveștile în care credem.

De cinci ani creștem organic un proiect online care și-a găsit singur forma potrivită, pe parcursul timpului: afostodata.ro este o platformă educațională pentru școlari mici, părinți și cadre didactice, iar notebune.ro este o platformă educațională pe care am realizat-o special pentru elevii care susțin examenele naționale și bacalaureatul. Amândouă platformele sunt online, gratuite și ne-am luptat să le acredităm ca mijloace de învățământ la Ministerul Educației și ca resurse valoroase la Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor.

 

Cum s-a schimbat mediul online

Toți știm cum s-a schimbat mediul online în ultimii ani, dar ce pot să spun este că eu văd la firul ierbii, în grădinițe și școli, această schimbare. Copiii nu mai au răbdare, vor mereu conținuturi noi și interactive, nu putem să ne prezentăm în fața lor așa cum am fi făcut-o atunci când am terminat eu pedagogia, de exemplu. Acum totul e mișcare. Fie ținem pasul, fie ne lăsăm de meserie. Mulți ar spune că e rău, eu cred că e doar diferit. Când am pornit #aFostOdată ne scriau unii părinți că îi încurajăm pe copii să stea prea mult timp online. Pariul pe care l-am câștigat cu ei ai fost să îi lase pe copii să asculte poveștile noastre și să le observe reacția. Cei mai mulți au folosit conținuturile ca punct de plecare și discuție, nu ca pe o limitare în negura internetului.

Acum suntem urmăriți de oameni din toată țara, copiii cresc cu poveștile noastre, merg în vacanță cu ele, învață din ele. De curând am lansat expoziția Exploratori de poveste la Muzeul de Istorie Naturala Grigore Antipa și am avut cea mai frumoasă experiență din ultimul timp: două doamne învățătoare care veniseră din provincie cu copiii să viziteze muzeul ne-au recunoscut și au venit să ne cunoască. „Nu îmi vine să cred că ne întâlnim, vă știm doar din online, sunteți fetele cu poveștile” ne-au spus ele. Am povestit cel puțin jumătate de oră, am făcut fotografii pe care să le arate atunci când ajung înapoi la școală, ne-am dat seama că, dincolo de online, tot oameni suntem, cu emoții și bucurii neașteptate.

Și revenind la mediul online, lucrurile s-au tot schimbat inclusiv de când există proiectul nostru. La început comunicat mult pe Facebook, apoi am completat comunicarea și pe Instagram, iar acum #NoteBune are propriile canale de TikTok și Youtube. Fiecare urmăritor al nostru consumă conținutul acolo unde îi e mai usor: adolescenții ne găsesc mult pe Youtube și TikTok, părinții și cadrele didactice află despre noi de pe Facebook și Instagram.

Cine ar fi crezut că vom ajunge aici? Uneori râd cu Măriuca și spunem că după #aFostOdata suntem pregătite de orice job: am învățat să scriem, să montăm, să filmăm, să înregistrăm, să facem grafică și multe altele. Cu toate acestea, odată ce proiectul a crescut, ne-am format o rețea de oameni de încredere pe care „în punem la treabă” cot la cot cu noi de fiecare data când e nevoie.

 

Provocările asociației

Provocări sunt în fiecare zi. Asociația a luat naștere pornind de la exemplul copiilor noștri. Măriuca le-a pus cu entuziasm fetelor ei gemene o poveste la pick-up și și-a dat seama că ea trăia o nostalgie pe care generația de azi nu o mai gustă. Am început cu texte mai mult sau mai puțin cunoscute repovestite și adaptate limbajului actual. După un timp am început să gândim și să publicăm conținut original pe afostodata.ro.

În acest moment platforma conține peste 200 povești și podcast-uri, zeci de fișe de lucru, activități și quiz-uri interactive. În plus, am adaptat și rescris toate poveștile și în limba semnelor române pentru copiii cu deficiență de auz. De anul trecut „ne-am tot încercat mână” și în experiențe offline cu gândul că trebuie să ne întâlnim ascultătorii. Totul e nou și pentru noi, dar tocmai aici e provocarea. Am organizat primele noastre expoziții interactive offline, iar vara aceasta ne găsiți la Muzeul Antipa într-un spațiu gândit și creat alături de scenografa Bogdana Pascal, inspirat de povestea exploratorilor Grigore Antipa și Emil Racoviță care au fost colegi de bancă în vremea școlii.

Hmmmm... încep să mă simt din ce în ce mai confortabil în călătoria aceasta cu avionul imaginar pentru că îmi dau seama că aveam de mult nevoie de un pic de timp în care să pot, în sfârșit, să mă bucur de suma lucrurilor pe care le tot fac și descopăr.

 

Proiectele pe care le derulați

Dacă ar fi să dăm curs tuturor gândurilor noastre… nu ne-ar ajunge zece vieți. În primul rând, am crescut mult un concept pe care l-am „mirosit” de mult timp: podcast-uri educative pentru copii. Și le-am făcut exact pe gustul nostru: ilustrate sonor, citite pe voci, scrise de profesioniști: https://afostodata.ro/eduboost-podcast-de-buna-crestere/ E un conținut valoros care și-a cucerit ascultătorii. Scriem despre tot ce ne place și despre ce credem că e important: parcuri, jocuri, drepturi, sustenabilitate, iubire. Îmbogățim constant și secțiunea Români de poveste https://afostodata.ro/romani-de-poveste/ care ne este foarte dragă. Am vrut să aducem pe scenă lucruri mai puțin cunoscute despre români care au pus țara noastră pe harta lumii prin creațiile lor artistice, curaj, demnitate. Am fost și noi surprinse de cât de multe lucruri necunoscute am aflat despre toți acești oameni. E atât de păcat să nu share-uim aceste informații!

Mergem mult și în școli, ne întâlnim cu cei care folosesc resursele noastre, adesea învățăm de la ei și apoi aplicăm ce descoperim. Și dacă tot vorbim despre descoperiri, trebuie să știți că munca noastră nu a rămas neobservată în timp: am primit o mulțime de premii și aprecieri, oamenii ne-au invitat să vorbim despre ceea ce facem. Exact cum se întâmplă și acum cu acest interviu. Am câștigat premii la Gala Societății Civile, Gala Dezvoltării Durabile, Gala Itsy Bitsy, Gala Premiilor pentru un mediu curat, Chitila Film Fest, nominalizări la Webstock Awards și altele.

Nu în ultimul rând, am lansat platforma notebune.ro, un companion valoros pentru tinerii care se află în fața primelor examene importante din viața lor. În acest moment, elevii de gimnaziu și liceu pot găsi clipuri, fișe de lucru și teste pentru bacalaureat și evaluarea națională, Limba și literatura Română și Matematică. E o platformă care a strâns în prima lună de când a fost lansată peste 200 de mii de oameni. Traficul crește constant și acest lucru ne demonstrează că era nevoie de astfel de resurse. Găsiți mai multe despre idee aici.  Am dus concepte rigide din manual pe rețelele de Social Media și le-am împachetat așa cum am știut noi mai bine, cu relaxare, dar și cu responsabilitate.

 

Cu educația pe TikTok

Elevii au nevoie de atenție. E cea mai scurtă descriere pe care o pot face. Au nevoie de atenția celor din jur la nevoile și întrebările lor. Au nevoie să știe că educația nu e un privilegiu, ci o normalitate. Că și noi creștem și învățăm odată cu ei. Experiența mai multor sesiuni live pe TikTok ne-a arătat cât de mult își doresc copiii să fie implicați, să li se ceară părerea.

În acest moment canalul nostru a adunat peste 240K likes si aproape 20K followers. Numărul acesta se schimbă săptămânal, chiar și în momente în care nu publicăm clipuri noi – asta înseamnă să crești organic și să aduci un beneficiu în viața cuiva, nu? Avem marele avantaj de a nu fi în interiorul sistemului, ci în afara lui, ceea ce ne lasă să fim creative: i-am scos la tablă fără resentimente pe domnii Pitagora și Thales, am exemplificat textul nonliterar cu o rețetă de castraveți murați și am ales un text contemporan pentru a ilustra trăsăturile poeziei.

 

Planuri. Zone noi

Asociația a crescut ca Prâslea din povești. Am trecut granițele țării cu două proiecte big: primul nostru proiect Erasmus și prima noastră expoziție în Croația. Despre Erasmus+ Back to School Open Resources vă spun doar că suntem în mijlocul unui vârtej efervescent de întâlniri cu parteneri din Spania și Grecia alături de care vrem să completăm experiențele pe care le-am create deja cu activități noi bazate pe inteligența artificială, metode de flipped learning și gamification.

O să fie ceva cu totul nou pentru țara noastră și un pas mare înainte pentru #aFostOdata. De asemenea, expozitia Românce de poveste a avut deja primul vernisaj în Croația, alături de Asociația Românilor din Republica Croația/Udruga Rumunja u RH. Pornind de la conceptul nostru, Alina Dobrescu a dus poveștile la românii de acolo, iar la finalul verii ne pregătim să îi întâlnim și noi într-o caravană prin mai multe orașe din Croația. De asemenea, #noteBune va merge mai departe pentru că ne-am propus să aducem noi resurse pe platformă cât mai curând. O să fie un an… plin. La fel ca fiecare an, de altfel.

 

 

Ce îți place. Ce te enervează

În primul rând, îmi place foarte mult întrebarea voastră. Mă face să mă simt… importantă. Îmi plac multe lucruri: să descopăr locuri ascunse în centrul orașului, să beau cafea cu soțul meu pe balcon înainte de a se trezi copiii, să înot, să fiu invitată la prietenii mei acasă și să fiu răsfățată, să fiu în fața clasei la ateliere create pe baza poveștilor care îmi aduc aminte de formarea mea pedagogică, să cânt tare la concrete unde știu că mă acoperă sunetul din boxe, ador aeroporturile și locurile aglomerate.

Mă enervează weekendurile în care nu fac planuri din timp, mă supără tare dacă simt nedreptăți și, în general mă supără tot ce mi se pare că e consumator inutil de timp.

 

Finanțare

Avem alături de noi o mulțime de parteneri care ne ajută să ducem povestea mai departe: Ministerul Culturii, Primăria Capitalei (chiar acum lucrăm la noi episode EDUboost, de exemplu), primăriile de sector (vara și toamna ne vor găsi în sectorul 2 al capitalei cu proiectul Check-in Urban), Institutul Francez și Ambasada Franței în România alături de care scriem despre libertatea de exprimare, nume și cetățenie, educație, Asociația Bosch România alături de care am realizat expoziția de la Muzeul Antipa, Synevo, Asociația Medicover, Fundația Comunitară București, instituții private.

Nu e simplu să punem fiecare idee pe șina ei potrivită, dar face parte din show. Și dacă tot se deschid ușile avionului și aterizăm pe planeta task-urilor și deadline-urilor, mai am un singur gând: dacă ați citit acest interviu până la final, dați vestea mai departe, spuneți-le tuturor care încă iubesc poveștile că existăm și că ne-am bucura să facă parte din povestea noastră.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Festivaluri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related