În imaginația ei zac cuminți multe idei de bijuterii unicat, așteptând să devină obiecte. Artista Anca Constantin pictează și îi place să meșterească diverse obiecte de când se știe. În 2007 a lucrat primele bijuterii, fiindcă nu găsea pe nicăieri cerceii pe care și-i dorea pentru un eveniment. Nu s-a mai oprit din creație, iubește pietrele și culorile la fel de mult după 16 ani, căutând mereu să învețe tehnici noi de execuție. Și asta pentru că vrea să creeze bijuterii fără pereche pentru femeile și bărbații care îi cumpără produsele.
"Dacă luăm 10 creatori și le punem în fața exact aceleași materiale și chiar același timp de lucru, vom avea la final 10 obiecte complet diferite. Deci super-puterea noastră, a fiecărui creator, este însăși unicitatea felului în care ne vizualizăm și transpunem în concret ideile".
Cu Anca Constantin povestim în cele ce urmează despre magia creației și despre brandul său de bijuterii, Unicat Biju, pe care îl comunică pe un ton personal în online.
Din istoricul tău
Sunt Anca Constantin și meșteresc de când mă știu. Am început să pictez înainte să învăț să scriu, spre disperarea alor mei, care cred că au zugrăvit camera mea mai des decât și-ar fi dorit.
Am luat mai târziu calea literelor și scriu încă, dar viața a avut grijă să mă plimbe ca o tornadă prin cam toate domeniile legate de design posibile. Așa s-a făcut că am lucrat cu pasiune ani de zile în zona design de interior/construcție, art deco, mobilier personalizat, dar și proiecte de suflet, cum au fost, an de an, mărțișoarele și decorațiunile de Crăciun.
În 2007 am lucrat primele bijuterii. Pentru mine. Pentru că nu găseam exact cerceii pe care mi-i doream pentru un anume eveniment și apoi... nu m-am mai putut opri.
16 ani mai târziu încă iubesc pietrele mele, multitudinea de posibilități de exprimare, învăț încă lucruri și tehnici noi, nu mă pot sătura de culori și nu obosesc să caut mereu materiale și texturi inedite care să-mi dea viață ideilor. Viața mea înainte de a fi artizan era prea scurtă pentru a conta cu ceva.
De unde crezi că a venit pasiunea pentru meșteșug și creație
Pasiunea a venit din culoare. Sunt îndrăgostită de culori, trebuia pur și simplu să le am în viața mea, miez și Rost, așa că totul a gravitat mereu în jurul lor și s-a cristalizat în forma asta.
Primele mele obiecte handmade au fost cred mărțișoare și felicitări pictate manual.
Ce înseamnă pentru tine lucrul cu mâinile
Lucrul cu mâinile este a doua mea natură. Înseamnă că pot traduce în viu orice îmi imaginez. De la bijuterii, haine, obiecte decor, până la mic mobilier. Înseamnă așadar libertate, bucuria de a face și a avea ceva unic, e o satisfacție incredibilă. În plus, în zona handmade-manualitate-îndemânare, tot ce dobândești ca experiență pe măsură ce evoluezi, practic te face cu adevărat independent și stăpân pe resursele tale, care devin proporționale cu creativitatea ta.
Materialele din care creezi
Creez bijuterii în cea mai mare parte a timpului. Folosesc pe cât posibil doar materiale naturale, pietre semiprețioase, perle naturale, dar și surse mai puțin convenționale cum ar fi firele de bumbac, lemn, scoici, sea glass, piele, mătase naturală.
Super puterea obiectelor produse de tine
Eu aș spune că dacă luăm 10 creatori și le punem în fața exact aceleași materiale și chiar același timp de lucru, vom avea la final 10 obiecte complet diferite. Deci super-puterea noastră, a fiecărui creator, este însăși unicitatea felului în care ne vizualizăm și transpunem în concret ideile.
Așa că ar fi în plus să mai spun că bijuteriile mele se diferențiază de altele prin conceptul original.
Am să repet doar ce îmi spun aproape toate clientele mele, după atâția ani – „aș recunoaște bijuteriile tale oriunde. Au acel ceva care arată bucuria cu care au fost create”.
Între creație și antreprenoriat
Aici e un strop de umbră peste soare. Zona handmade este prin definiție una de freelancer, deci afli foarte timpuriu în ce ai intrat, iar echilibristica asta între „vreau” și „trebuie” devine parte din viața ta. Trebuie doar sa reziști, fără să te pierzi pe tine, creatorul. Ușor de spus.
Uneori partea antreprenorială ocupă nepermis de mult timp și resursă psihică, aici de vină fiind în mare parte și birocrația care sufocă majoritatea afacerilor mici din România.
Dar dacă impulsul inițial care te-a adus în zona de creație a fost unul autentic, găsești o cale pentru orice. Deleg cât pot din obligațiile legate strict pe business și încerc să eliberez astfel cât mai mult timp pentru a crea.
Aș spune că am parte de 60% creație, 40% antreprenoriat. Nu mi se pare un raport ideal, dar funcționează fără să neglijez nici una din părți. Doar uneori, pe mine, dar asta e altă poveste.
Cum arată procesul tău de creație
Foarte simplu, destul de greu de explicat. Mă inspiră ceva ce văd, din natură cel mai adesea, sau din zonele mele de liniște cu mine, deși absolut orice poate fi o sursă de inspirație, încolțește ideea, mă gândesc deja la culori, materiale, forme, texturi, din nou. E un proces foarte rapid, ca un domino de idei care odată pornit dezvelește exact calea pe care vrei să mergi și te și împinge cumva pe ea în același timp.
Apoi, procesul de lucru propriu-zis al obiectului imaginat rămâne mai mult o tehnicalitate, dublată de nerăbdarea de a-l vedea aievea, întreg, gata de a fi purtat.
Unde îți găsești inspirația și pofta de a crea
Inspirație e în tot. Absolut tot ce mă înconjoară. Natură, culori, stări, oameni, muzică, filme, orice stimul vizual poate isca practic o idee nouă. Sau uneori, mai prozaic, inspirația vine din alte obiecte conexe ariei mele de creație - haine, stiluri vestimentare etc, ele mă pot inspira să le asortez o bijuterie nouă.
Inspirația nu se lasă niciodată așteptată, dacă n-o găsești imediat înseamnă că tu nu ești la „locul de întâlnire”, nu ea. Aș spune despre mine ca mai degrabă nu am suficient timp pentru toate ideile care își așteaptă rândul în imaginația mea.
Rutina de lucru
Lucrez în atelierul meu, dacă e vorba de bijuterii. Dacă e vorba de pictat, prea rar încă, acolo unde găsesc în momentul acela cea mai bună lumină.
Nu mă împac bine cu rutina, așa că nu am o ordine rigidă în mai nimic. Iau lucrurile așa cum vin, sunt foarte adaptabilă, lucru vital în freelancing. Am, i-aș spune mai degrabă, o disciplină în a îmi trasa cumva în minte separat timpii pentru fiecare colecție nouă și comenzile în curs, pentru a nu neglija nimic și a-mi respecta atât clienții, cât și spațiul meu interior de creație.
O zi de lucru are minim 10 ore și depinde organic de echilibristica aceea de care vorbeam la început. Comenzi, materiale, creație nouă, comunicare furnizori/clienți, social media, fotografie și uneori, mai anost, muncă de birou.
Clienții. De ce revin
Clar, publicul meu este format din femei, în proporție de peste 80%, pentru că, spre bucuria mea, există și destui bărbați care cumpără bijuterii unicat pentru femeile din inimile lor.
Cele două căi principale prin care ajung la mine clienții noi ar fi, în ordine - recomandări și social media. Practic e o creștere integral organică, în care clienți mulțumiți de alegerea lor aduc mereu alții noi.
Ceea ce răspunde desigur și întrebării „de ce revin?”.
Bijuteriile cele mai vândute
Colecțiile mele de bijuterii sunt exclusiv unicat sau serie foarte mică. Așadar criteriul esențial este, cred, unicitatea. N-aș putea spune că există produse preferate, mai mult coliere, mai mult cercei sau brățări, aș putea spune că sunt cicluri de preferințe în culori. Pe anotimpuri, pe ritmul și măsura în care bijuteriile urmează trendul fashion vestimentar de obicei și i se adaptează.
Promovarea și comunicarea cu clienții
Nu cred că mai există business care să nu fie legat de social media, deci ea ar fi canalul numărul unu în comunicarea cu clienții actuali și potențiali. Și aici, din nou, am mers pe creștere organică, prin conținut original, personalizat. Adus adică la nivel de comunicare umană, nu redus la prezentare produse.
Brandul tău în social media
Doar cred, pentru că ideal ar fi să răspundă altcineva la întrebarea despre cum se vede în social media brandul meu, cred așadar că este un brand mai degrabă personal, nu axat exclusiv pe business. Asta fiind susținut și de faptul că oamenii care au format natural, comunitatea din jurul brandului UnicatBiju®, au făcut-o venind în primul rând alături de mine și de tipul de conținut pe care l-am creat de-a lungul timpului.
Comunitatea de artizani în România
Așa cum o văd și simt eu, comunitatea de artizani din România este una destul de puțin legată. Mulți dintre artizanii pe care îi cunosc au preferat să rămână în zona de hobby, iar la capătul opus al scalei, unii au alunecat un pic mai mult decât era poate necesar, în zona de profit cu orice preț, sacrificând pe partea de originalitate și autentic.
Multe ar putea fi mai bine, dar până la urmă, un creator e mai degrabă o ființă care prețuiește liniștea și spațiul personal necesar creației, așa încât nu cred că trebuie neapărat să ne raportăm la conceptul de comunitate în sensul general valabil al cuvântului.
Ce urmează
Merg mai departe cu gândul că munca mea aduce bucurie. Mie, dar mai ales femeilor care aleg să poarte ideile mele transformate în culoare. E un privilegiu real, fără cuvinte mari. Sunt norocoasă să pot face ceva ce iubesc de când mă știu și s-o fac și bine, din ce în ce mai bine.
Iar asta e o țintă care urcă mai sus cu fiecare an.
Până la următorul vis.