[De urmărit] Alexandra Ciucanu: Instagramul, ca orice rețea socială, cere de mâncare. Poți crește în funcție de energia pe care o pui acolo

[De urmărit] Alexandra Ciucanu: Instagramul, ca orice rețea socială, cere de mâncare. Poți crește în funcție de energia pe care o pui acolo

După 10+ ani pe Instagram, timp în care a ajuns să îi învețe și pe alții cum să aibă o prezență de succes pe social media, Alexandra Ciucanu spune că cea mai mare provocare a oamenilor este să-și depășească frica. Tehnic, ne prindem cu toții pe ce butoane să apăsăm. Însă propriile butoane psihologice sunt mai greu de gestionat.

Alexandra povestește că un moment important în creșterea contului a fost apariția Reels, dar mai ales permisiunea pe care și-a dat-o să fie ea însăși acolo. Și-a construit imaginea pe autenticitate, vulnerabilitate și curiozitate și își dă în continuare voie să exploreze și să schimbe lucruri.

Chiar dacă mult timp s-a bazat pe Reels pentru promovare, recomandă un mix de tipuri de conținut. Colaborările cu alți creatori sunt de asemenea importante pentru creștere. În ceea ce privește brandurile, Alexandra spune că la început era entuziasmată de orice oportunitate, însă acum alege cu mai multă grijă cu ce produs sau companie se asociază.

Dacă vrei să înveți și tu cum să-ți spui povestea în social media, urmărește-o pe Alexandra și citește interviul integral.

 

Omul din spatele contului

Sunt Alexandra Ciucanu, am 35 de ani și sunt din Brașov (e mereu o supriză când spun asta), mamă de pisici pufoase, iubita domnului soț și rac empatic și sensibil (uneori prea).

Am terminat Comunicare și Relații Publice și am început să lucrez încă din facultate – în call center, așa cum se purta atunci. Simt că am învățat tare multe în perioada petrecută acolo despre cum să lucrez cu oamenii.

15 ani mai târziu, încă am un job full time care-mi place, ca responsabil de training & awareness pe zona de IT Security, la nivel global, într-o multinațională.

Nu m-aș fi văzut neapărat lucrând pe cont propriu, dar lucrul ca voluntar în Asociația Happy Moms, care susține femeile antreprenor, mi-a schimbat mult perspectiva.

Am ajuns să-mi dau seama că scrisul pe blog început în facultate poate fi mai mult decât o joacă și că pot să învăț să scriu și pentru alții, mai bine, prin cursuri de content și copywriting. Așa că am urmat muuuulte cursuri :)

Apoi am început să butonez Instagramul, mi-a plăcut mult și a devenit locul meu de joacă. Am descoperit că una dintre super puterile mele e să transform lucrurile complexe în ceva ușor de înțeles și digerat și așa a apărut cursul de Reels – primul curs pe subiectul ăsta la acel moment.

Am avut mai bine de 200 de cursanți, fie 1la1, fie în cursurile de grup, de la care am învățat și eu foarte multe.

Anul trecut am început cursurile la Coachville, una dintre cele mai vechi școli de coaching, pentru că vreau să duc discuțiile cu clienții mai în profunzime. Următoarea provocare e să găsesc o variantă bună prin care să integrez coachingul în activitatea mea.

 

Începuturile prezenței pe Instagram

3 aprilie 2012. Am aflat asta dând scroll printre cele 759 de poze de pe contul meu vechi :))

Gândul pare să fi fost să testez cum funcționează aplicația, având în vedere că descrierea a fost „Testing” și e un gând cu care am rămas și 11 ani mai târziu – mereu testez tot ce apare nou.

Primele postări au fost selfie-uri, de pe vremea când nu aveam cameră special pentru asta pe telefon și tot felul de momente imortalizate, dar fără niciun plan anume.

În 2019, când am pus bazele afacerii, am creat un cont separat, convinsă că le voi duce în paralel și o să fac o diferențiere clară între chestiile personale și profesionale. Nu mi-a ieșit și-am muncit un an să ajung la cei 1000 de followers de pe contul vechi, pe noul cont.

În schimb aici a fost cu plan – să devin travel blogger.

 

Evoluție

De-a lungul timpul am trecut eu prin tot felul de schimbări și totodată și contul meu de Insta.

Am început cu mini-bloguri de călătorie, mici povestioare inspiraționale, citate – clasic așa :))

Apoi, pe 1 ianuarie 2020, m-am hotărât să iau lucrurile în serios și să îmi lansez eu mie provocarea de-a posta zilnic timp de un an. O văzusem la Dana Rogoz și-mi plăcuse mult.

A fost un super exercițiu să fiu constantă și să reușesc să găsesc câte ceva relevant de spus în fiecare zi. Chiar dacă nu mi-a ieșit chiar 366/366, a fost o perioadă în care s-a trezit jurnalistul din mine și a devenit natural să transform momentele mici din zi în postări. Lecția pe care mi-am luat-o de aici a fost că poți să creezi conținut din lucrurile pe care deja le faci, nu e nevoie să faci lucruri special, doar ca să creezi conținut.

Tot în perioada asta, spre final de an, am început să testez tot mai mult funcționalitățile Instagram, ca să înțeleg cum funcționează și să dau mai departe ce descopăr prin postări educaționale.

Din asta a apărut seria de live-uri #PoveștiPeSticlă, în care am avut invitați o grămadă de oameni faini, creatori de conținut, care și-au spus poveștile personale și de business. Iar colaborarea cu ei mi-a adus și mie vizibilitate.

Un switch mare s-a produs odată cu Reels, sau mai exact, odată cu momentul în care mi-am permis să fiu eu pe Reels. Făcusem câteva Reels educaționale, destul de serioase și profi așa. Primul Reel în care nu m-am luat așa tare în serios a fost un remix după unul al Manuelei Ciugudean, pe vocea lui Snoop Dog. M-am distrat foarte tare și-am început să fac Reels tot mai des. Atât de des, până am lansat primul curs de Reels din România, la momentul respectiv :)

 

Cum arată contul și de ce

Azi cred că trece și el printr-o schimbare, odată cu mine, și devine mai freestlye, atât din punct de vedere vizual, cât și al subiectelor abordate și al frecvenței. Altfel spus, am cam încălcat toate regulile online-ului în ultima vreme, chiar și pe-ale mele :))

După câteva perioade de pauză, revin, încet-încet, în ritmul meu, cu ceea ce simt să postez, un mix de tehnologie și simțiri :)

Altfel spus, continui să testez, ca să am câte mai multe lucruri de împărtășit cu comunitatea.

 

Imaginea

Când mi-am început povestea oficial în online, am început-o sub brandul StorySpelling, un mix între ideea de storytelling și cea de spelling sub forma de scris corect și/sau zis cu voce tare.

În timp, am descoperit partea de brand personal și am înțeles că eu în esență asta construiam, dar mă ascundeam sub brandul de care mă atașasem tare. Așa că am făcut tranziția, cel puțin pe Instagram, rețeaua cu care rezonez cel mai tare.

M-am bazat mult pe autenticitate, vulnerabilitate, curiozitate și comunitate. De multe ori mi-au spus clienții, cu o oarecare surprindere, că și în realitate sunt fix așa cum mă văd și mă percep din online. Aș zice că-i de bine :)

Vulnerabilitatea m-a ajutat să mă conectez mai profund cu oamenii și să încheg o comunitate, iar curiozitatea să descopăr mereu butoane noi, funcționalități noi, oameni noi, care să fie de folos pentru cei care mă urmăresc.

 

Numărul de followers

Cu răbdare, constanță și consevență.

Spun des că Instagramul (ca orice rețea socială) cere de mâncare. Adică poți crește pe Instagram în funcție de energia pe care o pui acolo și de atenția pe care i-o dai.

În funcție de energie au fost și perioadele mele de creștere.

Am avut perioade în care postam des, țineam cont de toate regulile, tot ce învățasem de la specialiștii din afară și s-a simțit o creștere mai accelerată. Apoi am obosit, am luat o pauză și automat am stagnat.

Ce m-a ajutat mult a fost deschiderea față de colaborări cu alți creatori de conținut care mi-a adus vizibilitate printre urmăritorii lor (și viceversa).

Încă un lucru pe care încerc să-l fac cât mai des e să iau pulsul comunității și să întreb cum aș putea fi de folos, ce au nevoie să știe, ce-i frământă într-o anumită perioadă – iar din răspunsurile lor, îmi iau idei de conținut.

 

Creșterea comunității

Mi-ar plăcea să cred că nu m-a schimbat neapărat creșterea, cât lecțiile care au venit la pachet cu ea.

Am învățat să nu mai pun la suflet părerile mai puțin pozitive și să încerc să văd ce pot lua bun și aplica din ele.

Și cred că ce am învățat foarte valoros e că online-ul nu are granițe. Dacă înainte de pandemie ideea de a lucra cu cineva din afara Brașovului mi se părea destul de greu de luat în calcul, acum mă bucur mult să descopăr oameni de prin toate colțurile lumii, printre cei care mă urmăresc.

În plus, am reușit, datorită comunității, să mă conectez și împrietenesc cu persoane pe care doar le urmăream din umbră, cu admirație.

 

Strategii de promovare

Dacă m-ai fi întrebat asta acum jumătate de an, aș fi răspuns foarte scurt „Reels!”, și-atât. Asta pentru că ele au darul ăsta fain de-a te „scoate în lume” și îți arată conținutul și unor oameni care nu te urmăresc, dar ar putea fi interesați de tine.

Acum, e nevoie de un mix bun ca să poți ajunge să îți promovezi contul și asta încerc să fac și eu. Mai exact, să folosesc toate tipurile de conținut, ca pe o pâlnie:

  • Reels aduc vizibilitate și atrag oamenii către cont
  • Caruselele educaționale oferă informații utile și îi conving să apese butonul de follow
  • Stories te conectează cu publicul tău cald, comunitatea care deja te urmărește.

Dar ca să reușești să faci orice tip de conținut, ai nevoie să știi pentru cine-l creezi. Care sunt oamenii care te citesc sau pe care vrei să-i atragi către contul tău? Ce nevoi au ei acum, pe care tu le poți îndeplini? E nevoie de claritate aici.

Ce funcționează acum? În continuare funcționează colaborările foarte bine.

Conținutul cu care oamenii rezonează și în care se regăsesc, fie că e amuzant, inspirațional, motivațional – asta duce la shares și saves, care „anunță” algoritmii că e o postare interesantă, care merită să ajungă la cât mai multă lume.

Și conținutul cât mai uman, prietenos și pe limba cititorului. Statisticile spun că oamenii intră pe Instagram să se relaxeze și distreze, iar dacă dau de un limbaj greu de urmărit, oricât de bună și utilă ar fi o postare, vor trece peste.

 

Ce provocări au clienții?

Cea mai mare provocare e Frica, cu ale ei multe valențe. Și-atunci cel mai greu de „predat” devine schimbarea de mentalitate.

Cum apăsăm butoanele prin aplicații, mai devreme sau mai târziu, dibuim cu toții, chiar dacă nu ne considerăm a fi tehnici. Însă cum să ne apăsăm propriile butoane ca să depășim frica de-a fi judecați, sindromul impostorului, teama de eșec și toate cele care vin la pachet, e mai complicat.

De multe ori, o strategie foarte bună se poate bloca în frici și să nu mai vadă lumina zilei niciodată.

 

Surse de inspirație

Instagram a ajuns să mă „cunoască” suficient de bine cât să îmi arate noutățile destul de rapid, în feed.

Dar ca să fiu sigură sigură, urmăresc sursele directe – adică CEO-ul Instagram @mosseri și contul @creators. În plus, sunt Beta Tester pentru aplicație și mă trezesc frecvent cu diferite opțiuni care sunt în teste și apuc să mă joc cu ele, înainte să ajungă la toată lumea.

Iar pentru statistici din care reies diferite trenduri, sunt abonată la newsletterul Hubspot și îi urmăresc pe cei de la socialinsider.io pe LinekedIn – aduc informații și perspective faine și sunt din România.

 

Lecții

Unul dintre lucrurile pe care le-am învățat a fost să am mai multă întredere în mine și în ideile mele. Iar un altul a fost să și acționez, nu doar să gândesc.

De aici și greșelile pe care aș vrea să le evit dacă aș lua-o de la capăt:

- Comparația – mi s-a părut de multe ori mai verde iarba la vecini și tot stând și admirând ce frumos e la ei, am uitat să mai am grijă și de curtea mea. Mai concret, m-am blocat de multe ori în ce fac ceilalți, ce cifre au, ce comunități au și am ajuns să nu mai fac nimic.

- Lipsa de acțiune – tot pe aceeași linie, am avut perioade în care consumam foarte mult conținut, sub pretextul că fac research, dar nu puneam în practică nimic din ce descopeream. În timp a dus la un fel de content burnout, când mi-aș fi închis toate conturile și-aș fi fugit în munți :))

 

Schimbări în social media

Cred că lucrurile au evoluat destul de rapid în ultimii ani, odată cu apariția unor noi funcționalități și chiar a unor noi rețele. De exemplu apariția TikTok-ului și creșterea super rapidă a interesului pentru ce se întâmplă acolo, a schimbat destul de mult și jocul Meta, în feluri în care poate că nu ne așteptam.

Pandemia a avut un impact foarte mare asupra felului în care folosim social media, atât ca și creatori, cât și ca și consumatori. Dacă înainte de 2020 spuneam mai mult în glumă că dacă nu ai conturi de social media, nu exiști, acum cred că tot mai multe afaceri au înțeles că e destul de mult adevăr în ideea asta.

Mă bucur mult că antreprenorii mici și mari au înțeles importanța unei prezențe bune online cu ocazia asta.

Totuși, ritmul devine uneori prea rapid și dacă pentru noi, cei care lucrăm în domeniu, e dificil să ținem pasul cu toate schimbările, pentru ceilalți pare uneori o misiune imposibilă.

 

Instagramul din România

Îmi place că tot mai multă lume alege să-i dea o șansă și descoperă cât de multe unelte faine are.

Văd tot mai mulți creatori de conținut din domenii super interesante, pe care nu ți le-ai fi imaginat dezbătute pe Instagram, care cresc foarte frumos. Un exemplu e Mădălina Preda, care vorbește despre organizare și planificare și care a deschis apetitul multor oameni pentru zona asta, prin prezența constantă ei pe Instagram.

Un alt exemplu chiar recent e Ana Stoica – Laundry Expert, care crește cu peste 100 de followers pe zi, vorbind despre cum ne putem îngriji mai bine hainele. De ce funcționează? Pentru că vine cu sfaturi simple, relevante, pornind de la nevoile reale ale publicului ei.

Ce nu pot spune că-mi place e numărul mare de specialiști și experți în social media și Instagram care apar zi de zi, fără să aibă neapărat o bază solidă de cunoștințe în spate sau o altă experiență decât cea a creșterii propriului cont.

E bine că există competiție, ne motivează să fim tot mai buni. Dar atunci când ea e prea multă, devine dificil pentru clienți să aleagă oamenii potriviți pentru nevoile lor și să fie dispuși să plătească un preț corect pentru serviciile de care beneficiază.

 

Branded content

Am avut câteva colaborări, da. Principala condiție e să rezonez cu produsul/serviciul/campania.

Am făcut greșeala de a accepta o colaborare care nu era musai aliniată cu mine la momentul respectiv și a fost foarte greu să găsesc o abordare care să mi se potrivească, astfel încât să livrez conținutul. Mi-a ieșit într-un final, dar efortul a fost măricel.

Pe lângă asta, am început să țin cont tot mai mult de timpul pe care ar fi nevoie să-l aloc. Dacă la început acceptam cu entuziasm orice colaborare, de dragul experienței, acum, după câteva perioade de suprasolicitare, iau o pauză și mă întreb cât de mult îmi doresc să lucrez pe un anumit proiect, înainte de a da un răspuns.

 

Două recomandări

Ah, doar două. Greu greu! Asta pentru că feed-ul meu în mare parte e plin de pisici, iar în rest depinde mult de starea și energia mea din anumite perioade.

De la noi mă duce gândul la Miruna Ioani, care e un exemplu bun de cont crescut cu multă multă muncă. Combină umorul cu postările motivaționale, cu autenticitate și vulnerabilitate, și a creat o super comunitate în jurul ei.

Din afară aș zice că Laura – Your virtual work bestie e de urmărit, mai ales pentru cei care lucrează sau au lucrat în corporație. Are un umor bittersweet așa :) Ea și Dr. Nicole LePera sunt o constantă printre postările pe care chiar le urmăresc cu atenție.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related