- DDB România, cea mai premiată agenție de creație din România
- DDB Worldwide, desemnată “Rețeaua Anului 2023”
Agenția de creație DDB România, membră a The Group, a fost premiată cu două trofee – trofeul de Argint în categoria „Social & Influencer” și trofeul de Bronz în categoria „PR” – obținând, totodată, alte patru nominalizări la patru categorii importante din cadrul celei de-a 70 ediții a Festivalului Internațional de Creativitate Cannes Lions 2023. De altfel, DDB România a fost cea mai premiată agenție de creație din România la prestigiosul festival, care s-a desfășurat în perioada 19 – 23 iunie a.c., în renumitul orășel de pe riviera franceză.
DDB România, cea mai premiată agenție de creație din România la Cannes Lions 2023
Printre campaniile câștigătoare, anul acesta, la Cannes Lions s-a numărat și campania #DeNetestat (#UnExaminable), o inițiativă de eliminare legislativă a testelor de virginitate, lansată la nivel național în iunie 2022, care a reușit să elimine, oficial în Romania, aceste certificate de virginitate, realizate la cererea persoanelor fizice, în urma unui ordin comun al Ministerului Sănătății și Ministerului Justiției, publicat în mai 2023. #DeNestestat este o campanie semnată de agenția DDB România, realizată pro bono în parteneriat cu Rețeaua pentru Prevenirea și Combaterea Violenței Împotriva Femeilor (VIF).
În premieră, DDB România a câștigat două trofee la cea de-a 70-a ediție a Cannes Lions 2023: trofeul de Argint în categoria “Social & Influencer” și trofeul de Bronz în categoria „PR”. Totodată, campania #DeNetestat a primit alte patru nominalizări (shortlists) la patru categorii importante din cadrul festivalului: „Social & Influencer”, „PR”, „Health & Wellness” și „Film”. Per total total, #DeNetestat a obținut șase distincții, dintre care două trofee și patru nominalizări.
“Câștigarea celor două trofee, în cadrul celui mai mare festival dedicat creativității, reprezintă o premieră pentru DDB România și o certificare a faptului că realizăm campanii cu ecou global, care au în centrul lor teme delicate și că reușim să generăm schimbare în societatea în care trăim. Obținerea celor șase nominalizări și includerea #DeNetestat în rândul finaliștilor acestui prestigios festival reprezintă eforturile unei echipe extinse – a unor oameni profesioniști, dedicați și creativi. Sunt mândră să fac parte din această echipă și le mulțumesc tuturor colegilor mei pentru implicarea în acest proiect care a reușit să elimine, din legislația autohtonă, acest construct social”, declară Roxana Memetea, Managing Partner al DDB România.
Cele două trofee obținute la Cannes se adaugă portofoliului cu distincții al DDB România, care a câștigat per total, în ultimul an, opt premii internaționale, în cadrul mai multor festivaluri de specialitate (Eurobest, Cresta Awards, London International Awards, Effie Awards, D&AD Festival, The One Show), ca urmare a realizării campaniei sociale #DeNetestat.
“Ideea acestei campanii, lansată în vara lui 2022, în parteneriat cu rețeaua VIF, a venit din dorința de a pune capăt unei practici considerate abuzive de către Organizația Mondială a Sănătății, care genera efecte psihologice dăunătoare fetelor supuse acestor certificări. #DeNetestat a fost un semnal de alarmă și o inițiativă de modificare a legislației din România – proces care s-a concretizat aproape un an mai tarziu. Subiectul delicat, precum și toate acțiunile de comunicare, sprijinite de numeroși influenceri și persoane publice din România, au generat un suport imens la nivel național și internațional. Interzicerea acestor teste, precum și rezultatele obținute la Cannes Lions, reprezintă lucruri de care ne mândrim și care au apărut în urma efortului nostru colectiv și a implicării noastre emoționale în această campanie”, menționează Roxana Niță, Executive Creative Director al DDB România.
„Acum un an, nimeni nu avea nici cea mai mică idee despre cum se va finaliza povestea #DeNetestat. Eu urmam să regizez un spot, care să susțină o campanie împotriva unei barbarii. Campania a fost incredibilă, societatea s-a mobilizat, barbaria a fost scoasă în afara legii, iar astăzi, experți din industria comunicării și a creativității apreciază întreaga muncă din spatele poveștii. Includerea filmului campaniei în rândul finaliștilor categoriei <<Film>> la Cannes Lions 2023 ne determină să conștienzăm impactul său impresionant, generat la nivel local și internațional, al subiectului lansat în dezbatere publică și al tuturor implicațiilor sale. Includerea în acest shortlist al categoriei „Film” reprezintă o performanță, dacă ne raportăm la greutatea categoriei, în cadrul acestui festival. Mi se pare de necrezut câte happy-end-uri s-au întâmplat deja în campania aceasta și mă bucur enorm că am făcut parte din ea”, punctează Iulia Rugină, cea care a regizat filmul emoționant al campaniei #DeNetestat. Filmul prezintă povestea unei adolescente supusă la examenul de testare a virginității, chiar în preajma simulărilor pentru examenul de Bacalaureat.
DDB Worldwide, desemnată “Rețeaua Anului 2023”
Totodată, la ediția din acest an a Cannes Lions, DDB Worldwide, rețeaua internațională la care DDB România este afiliată din 2012, a fost decernată, în premieră, “Rețeaua Anului 2023”. În acordarea acestui premiu au contribuit și trofeele, dar și nominalizările obținute de DDB România pentru campania #DeNetestat.
Cea de-a 70 ediție aniversară a festivalului internațional dedicat creativității – Cannes Lions 2023 – a fost una dintre cele mai mari ediții organizate până acum. În cadrul festivalului s-au înregistrat aproape 27.000 de înscrieri de campanii creative din peste 100 de țări. Doar 3% dintre înscrieri au fost declarate câștigătoare în cadrul cunoscutului festival.
Campania #DeNetestat a fost lansată în iunie 2022, cu ocazia desfășurării examenelor de bacalaureat, ca un semnal de alarmă asupra existenței unui tip de testare medico-legală abuzivă și traumatizantă, la care puteau fi supuse tinerele din România: examenul de testare a virginității. Printr-o paralelă efectuată între examenul maturității (examenul de BAC) și examenul de verificare a virginității, campania a avut drept scop eliminarea legislativă din unitățile de medicină legală din țară, a acestor certificate, considerate de Organizația Mondială a Sănătății (OMS) o încălcare a drepturilor umane.
Subiectul campaniei a fost lansat în dezbatere pe agenda publică, la nivel național, și a fost urmat de o petiție online de eliminare a acestor teste, adresată Ministerului Justiției, Ministerului Sănătății și Institutului Național de Medicină Legală. Peste 40.000 de semnături au fost colectate în cadrul acestei petiții, desfășurate pe platforma organizației non-guvernamentale Campaniamea.Declic.ro, în doar o săptămână de la lansarea campaniei. De asemenea, la nici o săptămână de la lansarea campaniei, Institutul de Medicină Legală Mina Minovici din București (INML) a anunțat că nu mai eliberează certificate de virginitate la cerere, indiferent de vârstă. Aproape un an mai târziu, în mai 2023, certificatele de constatare a virginității femeilor, realizate la cererea persoanelor fizice, au fost eliminate oficial din legislația românească.
#DeNetestat a cuprins acțiuni de comunicare desfășurate în mediul online (social-media) și în presă, o campanie de publicitate outdoor în București (led screen-uri în 21 de locații, unele amplasate în preajma liceelor și universităților), acțiuni de vizibilitate în cadrul târgurilor liceelor și universităților din Capitală, precum și PR stunt-uri în universități. Mai mulți influenceri, cunoscuți opiniei publice din România, s-au implicat în susținerea campaniei și au militat pentru eliminarea testului de virginitate, supranumit și “examenul cu două degete”. Campania #DeNetestat s-a derulat timp de o lună.
#DeNetestat (#UnExaminable), semnată de agenția DDB România, a fost realizată pro bono în parteneriat cu Rețeaua pentru Prevenirea și Combaterea Violenței Împotriva Femeilor (VIF) și comunicată cu sprijinul ABIS Studio, Porter Novelli România, Media Investment, al regizorului Iulia Rugină, actriței Voica Oltean, compozitorului Mihai Dobre și fotografului Adi Bulboacă.
DDB România este agenția de creație din cadrul The Group. The Group este liderul industriei de comunicare din România, ce include agenții specializate în servicii de creație, media, digital, branding, relații publice, producție, marketing experiențial și evenimente speciale.
Credite campanie:
Campania #DeNetestat a fost realizată prin efortul pro bono al echipelor formate din:
DDB Romania
Executive Creative Director: Roxana Niță
Senior Copywriter: Alexandru Iliescu
Senior Art Director: Ana-Ramona Tanasă
Senior Account Executive: Andreea Boiangiu
Managing Director: Roxana Țâmpău
Managing Partner: Roxana Memetea
ABIS Studio
Regizor: Iulia Rugina
DOP: Boroka Biro
Producător: Mariana Andriescu
Line producer: Liviu Gherghe
Coordonator post-productie: Mihaela Nastase
Editor: Olivia Ianculescu
Actriță: Voica Oltean
Compozitor: Mihai Dobre
Fotograf: Adi Bulboacă
Parteneri comunicare: Porter Novelli România, Media Investment