Interestul românilor pentru educația financiară a crescut în ultimii ani, pe fondul efectelor post-pandemie și a creșterii prețurilor și inflației. De pe altă parte, în urmă cu doar câțiva ani, existau puține resurse de învățare, mai ales în peisajul podcasturilor financiare.
În acest context, s-a născut Money Chat, un podcast despre nevoile și poveștile financiare ale românilor, povestește Laura Mihăilă, director de marketing, communicare și CX, Raiffeisen Bank România. Proiectul este construit cu atenție la nevoile consumatorilor, la conținut și la obiceiurile media, spune ea, pentru că e singurul mod în care poți dezvolta un podcast de succes.
Money Chat face parte dintr-un proiect mai amplu de educație financiară și ajută Raiffeisen Bank să-și îndeplinească obiectivele de comunicare și de oferire de instrumente utile publicului. Mai multe despre dezvoltarea unui podcast de brand de succes, audiență și planuri, în continuare.
Idee și primii pași
Money Chat, podcastul lui Raiffeisen Bank, a fost primul podcast despre nevoile și poveștile financiare ale românilor și a venit ca un pas natural în proiectul de educație financiară Money Bistro, în cel de-al treilea an de activitate.
Un studiu realizat de Reveal Marketing pentru Raiffeisen Bank la sfârșitul anului 2020 arăta ca doar 4 din 10 români considerau că reușesc să își administreze eficient cheltuielile, printre regretele financiare ale românilor numărându-se cumpărăturile (37%) și investițiile (31%) făcute în momente nepotrivite. Pe de altă parte, în același studiu, o treime dintre respondenți considerau atractivă ideea de a asculta emisiuni sub formă de podcast.
La momentul în care nu exista încă niciun podcast de educație financiară, aproape 4 din 10 români erau de părere că un podcast ar fi potrivit și foarte potrivit pentru subiecte ce țin de educație financiară. Așa s-a lansat podcastul de educație financiară Money Chat care, încă de la primul sezon, a adus în prim plan poveștile financiare ale oamenilor cu profesii sau interese diferite și cele mai importante lecții despre bani și viață ale invitaților. Toate într-un format ușor de digerat, sub același scop de a oferi “aperitive financiare pentru o viață sănătoasă” ca întregul program Money Bistro.
În plus, un alt studiu realizat la un an după lansarea primului sezon ne arăta că interesul românilor pentru programe online de educație financiară crescuse cu 8%, mai ales într-un context de creștere a prețurilor și a inflației care pun în dificultate bugetul personal într-o mai mare măsură față de perioada de dinainte de pandemie.
Rolul podcastului în strategia de comunicare
De la inițierea proiectului Money Bistro, obiectivul nostru principal a fost de a sprijini oamenii în dezvoltarea abilităților necesare pentru o gestionare eficientă a banilor și a finanțelor personale, indiferent de venit sau bugetul disponibil prin oferirea nu doar de povești, dar și de instrumente financiare care să îi ajute să își evalueze mai ușor comportamentele și apoi să le și poată corecta, în funcție de obiectivele lor individuale.
Podcast-ul este încă un instrument valoros de educație financiară al platformei Money Bistro, conceput pentru a fi accesibil și ușor de înțeles pentru oricine dorește să afle mai multe într-o manieră simplă și apoi să își ia cele mai informate decizii financiare pentru sănătatea bugetului lor personal.
Echipa
Parteneriatul cu Rogalski Damaschin a conturat programul de educație financiară Money Bistro, un program care a primit multe recunoașteri la scara națională și internațională în cele mai relevante competiții precum SABRE EMEA, Digital Communication Awards și, în mai mulți ani la rând, în cadrul Romanian PR Awards, dar și rezultate concrete de notorietate și favorabilitate față de brand, așa cum au fost reflectate de către cercetările repetate desfășurate de Raiffeisen Bank alături de Reveal Marketing.
Toată dezvoltarea, producția și promovarea conținutului a fost lucrată alături de Rogalski Damaschin.
De la idee la publicare
Fiecare serie e un proiect în sine care răspunde și unor tendințe de piață, unor nevoi identificate de noi, dar și unor obiective de business și vizibilitate. Se pregătesc temele, se dezvoltă conținutul, se decid invitații, iar apoi înregistrările se fac concentrat într-o perioadă determinată de noi. De la idee și până la publicare poate dura de la câteva săptămâni, la câteva luni, în funcție de campaniile pe care le avem în derulare.
Audiența
Ne ascultă o varietate mare de public, și poveștile podcastului sunt relevante pentru tipologii diferite de oameni: de la studenți, la bancheri, antreprenori. Din punct de vedere obiceiuri de consum media, cea mai bună rată de click am obținut-o pe audiențele Online Shoppers, School & Education și Online Banking. Asta înseamnă că cei interesați de podcast sunt consumatori interesați de servicii financiare, transferuri bancare, cumpărături online și care vizitează și interacționează frecvent cu conturi de social media și website-uri din zona acestor interese.
Promovare
Ne bazăm pe online, pe platformele noastre de social media și pe promovare prin intermediul Spotify, Facebook și formate de Native Ads care funcționează cele mai bine pentru a trimite trafic către site.
Suntem prezenți si pe platformele partenerilor si invitaților, ne ascultă și comunitatea internă, suntem prezenți și în presă. Din experiența de până acum, Facebook, unde creăm campanii individuale pentru fiecare episod, este cea mai eficientă platformă de engagement, iar formatele scurte de promovare de 30 de secunde ale fiecărui episod pe Spotify s-au dovedit a fi de succes.
Ingredientele unui podcast de brand reușit
În primul rând, un podcast trebuie să aducă un răspuns la o nevoie reală a oamenilor și să fie dezvoltat cu multă atenție la conținut și la obiceiurile de consum media ale acestora. Apoi este important să aduci valoare ascultătorilor prin informațiile pe care le pui în discuție și prin invitați. Nu în ultimul rând, moderatorul are un rol foarte important, iar noi ne bucurăm să o avem alături de noi pe Andreea Remețan care a făcut parte din proiect încă de la începutului lui și care este un magician atunci când vine vorba de invitați și conversația cu aceștia.
Inspirație
Îi ascult cu plăcere pe Scott Galloway, Simon Sinek și Barack Obama.
Peisajul podcasturilor în România
Podcasturile au cunoscut o creștere semnificativă a popularității în ultimii ani și sunt acum o formă de conținut audio consumată pe scară largă. Vedem că există deja o gamă largă de genuri de podcasturi disponibile în prezent, de la știri și politică la divertisment și educație.
Anumite podcasturi s-au consolidat ca brand și vizibilitate și au ajuns să fie și ascultate de foarte mulți oameni, altele s-au oprit sau și-au rărit prezența în spațiul public. Nu este suficient doar să ai niște teme de interes, trebuie să creezi un produs audio care, prin tematică, conținut si vizibilitate, să poată intra în competiție reală cu foarte multe altele, în condițiile în care oamenii au timpul limitat și o abundență de informații la care sunt expuși in fiecare zi. Podcasturile rămân un format popular atât pentru creatorii de conținut, cât și pentru consumatorii de media, mai ales cei aflați în mișcare, în afara casei.
Planuri
Money Chat este cel mai ascultat podcast de brand din Romania și ne dorim să rămânem în continuare utili publicului nostru. După ce finalizăm concluziile acestui sezon, vom continua să dezvoltăm teme relevante direcției noastre de business și promisiunii de a fi 1 la 1 alături de clienții noștri.
Invitatul ideal
L-aș invita la o discuție 1:1 pe Arthur Brooks, așa-numitul teoretician al fericirii.