[De urmărit] Vlad Adamescu și Răzvan Petri: Am început Politică la minut fără să ne gândim la cum putem profita de pe urma paginii. Este proiectul unor studenți foarte pasionați de ceea ce fac și mereu interesați de ceea ce se întâmplă în țară

[De urmărit] Vlad Adamescu și Răzvan Petri: Am început Politică la minut fără să ne gândim la cum putem profita de pe urma paginii. Este proiectul unor studenți foarte pasionați de ceea ce fac și mereu interesați de ceea ce se întâmplă în țară

Doi studenți pasionați de buna guvernare, procesele democratice și politicile publice decid în 2020, în plin proces electoral, să le explice și altora de vârsta lor noțiuni care să-i ajute să ia decizii mai informate. Apoi își dau seama, în pandemie, că e nevoie ca hotărârile autorităților să fie comunicate într-un limbaj mai accesibil. Și că este nevoie de o contrabalansare a titlurilor apocaliptice promovate de o parte din presă odată cu invazia Ucrainei de către Rusia.

Așa s-a născut Politică la minut, un cont de Instagram dezvoltat de Vlad Adamescu și Răzvan Petri, absolvenți de King’s College London și stagiari la Parlamentul European. Cei doi spun că expertiza dobândită în timpul studiilor, imparțialitatea politică, limbajul prietenos și pasiunea pe care au pus-o în proiect i-au ajutat să crească.

Comunitatea din jurul contului a venit organic. Creatorii lui sunt de părere că urmăritorii vin în mod natural dacă conținutul este bun și se pliază pe o nișă. Au învățat în timp că este nevoie de atenție la detalii, dar și că mai importantă decât rapiditatea este calitatea informațiilor.

Plănuiesc să se dezvolte și în Republica Moldova și să continue să ofere informație clară pe subiecte importante pentru tineri, care sunt deseori ignorate de mass media. Mai multe despre Politică la minut, chiar în cuvintele lui Vlad și Răzvan, mai jos.

 

Echipa din spatele contului

Suntem doi tineri de 22 de ani - Vlad Adamescu și Răzvan Petri. Am fost colegi de facultate în Anglia, unde am studiat științe politice la King’s College London. Acum ne terminăm masteratele în politici publice europene și internaționale, respectiv politici publice, tot în Anglia: Vlad la London School of Economics și Răzvan la University College London.

Amândoi am fost interni la Guvernul României și Centrul Român de Politici Europene. Acum Răzvan lucrează la cabinetul unui europarlamentar, iar Vlad urmează să înceapă un stagiu tot la Parlamentul European. Suntem pasionați de bună guvernare, procesele de consolidare democratică, drept constituțional și elaborarea politicilor publice la nivel european.

 

Începuturile contului @politicalaminut

Am început Politică la minut în august 2020, înaintea alegerilor locale de atunci, după ce mai mulți prieteni de-ai noștri ne-au întrebat ce se întâmpla cu alegerile respective, ce face primarul, ce face consiliul județean/local, ce se întâmplă în cabina de vot etc. Ne-am dat seama că putem informa tineri ca noi, care poate studiază alte domenii și nu au neapărat timp să vorbească sau se intereseze despre politică.

Așa că am început să explicăm: am făcut ghiduri explicative pentru instituțiile statului (Parlament, Guvern, Curtea Constituțională etc.), am prezentat programele politice ale candidaților pentru primăriile marilor orașe, am explicat politica națională - cine e la guvernare și de ce. Lucrurile au început să evolueze natural și ne-am extins înspre zona de politici publice, dar și în cea a politicii de la nivelul Uniunii Europene.

 

Evoluție

Au fost schimbări evidente de design, pe măsură ce ne-am îmbunătățit și noi pe partea de estetică - mai puțin text, mai multe slide-uri, mai mult conținut grafic. De asemenea, am început să intrăm în analize un pic mai complexe, să demitizăm narațiuni false prezente în spațiul public și să oferim analize asupra situației politice la zi din mai multe unghiuri, bazându-ne pe teoria academică pe care am studiat-o la facultate.

 

Cum arată contul și de ce

Conținutul nostru este ghidat într-o măsură de agenda publică din România. Dacă scena politică e aglomerată (și de obicei e), explicăm ce se întâmplă: remanieri de miniștri, schimbări de politici guvernamentale, bugete, numiri în funcții, inițiative legislative ori propuneri legislative. Pe lângă genul acesta de postări, care tind să fie mai scurte, facem și ghiduri mai lungi. De exemplu, am vorbit pe larg despre dreptul la avort în România, implicarea politică a tinerilor, libertatea presei în România și multe altele. Încercăm să avem două postări pe săptămână minimum, însă nu ne este mereu ușor: amândoi avem facultate și lucrăm.

Regulile după care ne ghidăm sunt simple: obiectivitate, nepartizanat, transparență.

 

Imaginea

Un atu important a fost expertiza noastră. Studiul științelor politice și apoi al politicilor publice la facultăți de top în lume ne-a oferit niște skill-uri academice pe care am încercat să le transpunem în fiecare postare. Ne-am bucurat, de exemplu, când am văzut persoane la noi în comentarii vorbind despre „cartelizarea partidelor politice” din România, un concept pe care l-am explicat și noi în postări și despre care ne-am și scris lucrările de licență.

Un al doilea atu, pe care îl considerăm și cel mai important, este independența noastră politică. Politică la minut a avut mereu un conținut echilibrat, echidistant și imparțial când vine vorba de partidele politice din România. Asta se poate verifica ușor, intrând în secțiunea de comentarii de la orice postare, unde veți vedea că suntem criticați din toate extremele ideologice - semn că ne facem bine treaba. Imparțialitatea politică nu înseamnă însă că nu avem un set de valori după care ne ghidăm, sau că nu avem respect pentru fapte și pentru adevăr: suntem pro-europeni și euro-atlantici, credem în democrație și în statul de drept, în libertatea individuală și în respectarea drepturilor minorităților, inclusiv sexuale.

Un alt aspect important a fost faptul că am încercat întotdeauna să menținem un limbaj cât mai prietenos și mai clar cu putință - aici ne-a venit în ajutor și scoala englezească, care pune mare accent pe claritatea în scris.

Și, în fine, a contat și faptul că am început (și continuăm) Politică la minut fără să ne gândim în principal la bani sau cum putem profita de pe urma paginii. A fost proiectul unor studenți foarte pasionați de ceea ce fac și mereu interesați de ceea ce se întâmplă în țară (da, noi eram mereu cei doi care-și plictiseau colegii din străinătate vorbind mereu despre România). Credem că și publicul a simțit asta.

 

Numărul de followers

Creșterea Politică la minut a fost 100% organică - strategia noastră fiind tocmai să postăm despre subiectele de interes din acel moment din societate. Un prim val de popularitate a venit cu pandemia de Covid, când instituțiile statului pur și simplu nu știau să comunice cu cetățenii, iar schimbările de legislație erau prea dese și induceau confuzie. Noi practic traduceam ordonanțele militare și celelalte hotărâri ale Executivului din timpul stării de urgență, într-un limbaj cât se poate de clar și de interactiv. Mulți dintre cei mai afectați de restricții (diversele ore de închidere ale restaurantelor și barurilor, de exemplu) erau tineri, care au venit pe pagina noastră natural.

Apoi, un alt moment în care am crescut foarte rapid a fost la declanșarea invaziei ilegale și neprovocate a Ucrainei de către Rusia. Câteva luni dădeam update-uri foarte detaliate la câteva zile cu ultimele evenimente de pe front, care au fost bine primite. Mai mult, am explicat că, în ciuda multor titluri apocaliptice promovate de o parte a presei, este foarte puțin probabil ca războiul să ajungă în România datorită protecției oferite de NATO. În primele zile ale războiului ne-am străduit și să promovăm conținut care putea ajuta refugiații ucraineni sosiți în România, dar și să combatem știrile false și să ajutăm tinerii să identifice narațiunile false promovate de Rusia.

 

Creșterea comunității

Nu ne-a schimbat într-un mod fundamental. Ne-a făcut poate mai conștienți de problemele cu care se confruntă milioane de alți tineri din România, unii dintre ei interacționând cu noi pe pagină. Am devenit mai conștienți de inegalitățile și inechitățile foarte mari din România, care afectează și tinerii, dar nu numai - și am încercat să folosim pagina pentru a “raise awareness” în jurul temelor care îi interesează pe tineri, dar care nu sunt larg discutate în societatea românească, cum ar fi inegalitățile regionale, politica referitoare la droguri ușoare, implicarea în politică, accesul la drepturi reproductive în cazul femeilor etc.

 

Promovare

Nu folosim Facebook ads, preferând creșterea organică. Dacă conținutul în sine este bun și se pliază pe o nișă, răspunde unei nevoi sau unui „gol” din piață, atunci va fi capabil să atragă urmăritori de unul singur, așa cum s-a întâmplat și în cazul nostru. Până acum am beneficiat și de sprijinul partenerilor noștri (PressOne, EFOR, Institutul Francez, CRPE) care ne-au oferit un mic boost de fiecare dată. De asemenea, aprițiile media au ajutat la răspândirea mesajului legat de misiunea noastră.

 

Postări populare

Cele mai populare postări au fost cele referitoare la războiul din Ucraina; de aderarea României la spațiul Schengen și ridicarea MCV-ului. Au mai avut succes și cele despre reprezentarea politică a femeilor în România (audiența noastră este alcătuită în proporție de 70% din femei), dar și o postare intitulată „Dicționar explicativ al politicii românești - aproape tot ce trebuie să știi ca să fii un cetățean informat”.

 

Ce vă aduce prezența pe Instagram

Instagramul ne oferă o platformă de pe care putem să aducem în discuție în spațiul public temele despre care am vorbit mai sus și pe care le considerăm cruciale pentru tinerii din România, care și alcătuiesc majoritatea audienței noastre (89% dintre urmăritori au până în 34 de ani).

Apoi, este și plăcerea de a vedea că explicațiile pe care le oferi despre subiecte uneori foarte complexe (cum sunt deciziile Curții de Justiție a Uniunii Europene, de exemplu), sunt nu numai apreciate, ci înțelese, dezbătute, ba chiar criticate inteligent, într-un spațiu online unde predomină tineri cu vârste apropiate de ale noastre.

 

Lecții și greșeli

Ne-am dat seama că avem nevoie de o echipă mai mare și că există potențial de a ne extinde. Am dori să ducem Politică la Minut peste Prut, în Moldova. Credem că și acolo este nevoie de informație simplă, clară și ușor de circulat. Spațiul informațional moldovenesc este foarte vulnerabil la dezinformarea rusească și credem că experiența acumulată în peste doi ani în România ne poate informa deciziile pe care le luăm în următoarea etapă a proiectului nostru. Știm că imparțialitatea, independența, obiectivitatea și transparența sunt principiile pe care trebuie să le păstrăm. Am învățat, de asemena, că nu trebuie să urmărim să fim primii care oferă informația, ci aceia care o explică și contextualizează cât mai bine.

Dacă ar fi să o luăm de la capăt, am încerca să citim și a 5-a oară o postare, să prindem acea virgulă sau literă lipsă pe care Instagram nu ne mai lasă să o adăugăm. După ce e pe pagină, it’s there forever :).

 

Schimbări social media

Am văzut o creștere tot mai mare a TikTok și o favorizare a conținutului video, inclusiv pe Instagram - însă nu credem că ne afectează deocamdată prea tare, pentru că în același timp, a crescut și numărul utilizatorilor Instagram în România. Tot mai mulți tineri pleacă de pe Facebook înspre restul platformelor, lucru care doar ne avantajează.

 

Instagramul din România

Ne place că încă e loc de inovație și de alte inițiative similare cu a noastră pe Instagramul românesc - piața nu e încă saturată de conținut politic sau de canale de știri cu conținut politic, așa cum e în Statele Unite sau în majoritatea țărilor anglofone, de exemplu.

Nu ne place că există încă mult conținut nemoderat, în special când vine vorba de extremism. Există multe conturi ai căror deținători au o identitate ascunsă și promovează conținut extremist (în special în zona de dreapta). Am avut câteva postări pe teme care țin de istoria

holocaustului în România și din păcate am primit multe comentarii antisemite, de inspirație legionară.

 

Branded content

Până acum, am colaborat doar cu asociații ale societății civile și think tank-uri, atât din România, dar și din străinătate, dar suntem deschiși la sugestii și colaborări. :)

Ne implicăm în proiecte cât timp acestea nu ne asociază cu partide sau mișcări politice și împărtășim același nivel de apreciere pentru valorile democratice și principiile pe care inițiativa se fundamentează.

 

Recomandări

Pentru că amândurora ne place să citim, @4fara15 Pentru că amândoi suntem pasionați de politica europeană, @eucareers.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related