Lidia Alina Nicolae dirijeaza lutul catre forme unice cu ajutorul rotii de olarit. Chiar daca unele obiecte par modelate fel, liniile circulare diferite si amprentele degetelor sale stau marturie ca fiecare cana, pahar, farfurie, bol sunt diferite. Spritul creator a insotit-o dintotdeauna, iar craftingul a atras-o de mica, sub forma desenului, colajelor si crearea de haine pentru papusile sale. A urmat Liceul de Arta si un master in grafica la UNARTE. Pasul firesc a fost crearea unui brand, Ceramical.
"Anul acesta ne dorim sa deschidem portile Ceramical pentru cei ce isi doresc sa aiba o experienta speciala. Vom organiza in cadrul atelierului nostru evenimente concept, va fi ceva hibrid, care sa explice procesul de creatie a ceramicii pe roata olarului, dar si sa stimuleze simturile participantilor", spune Lidia.
Lidia Alina Nicolae si Razvan Mircea sunt fondatorii Ceramical. Cu Lidia povestim in cele ce urmeaza despre pasiunea sa pentru obiectele create din lut, prin modelarea cu mainile. Aflam mai multe si despre brandul lor, in care amesteca mestesugul vechi cu o viziune artistica contemporana.
Din biografie
Eu sunt Lidia de la Ceramical si sunt artist visual, mai bine zis, grafician. M-am nascut si am crescut in Bucuresti. Am studiat la liceul de arta si apoi am absolvit in 2010 masterul in grafica la Universitatea Nationala de Arte din Bucuresti. Activitatea mea de grafician a cuprinde o latura traditonala, a lucrarilor de arta ce presupun desen, pictura pe hartie, panza sau alte suporturi, dar si crearea de obiecte 3D; si o latura digitala a graficii, in principiu lucrul la calculator impreuna cu tableta grafica. Pe tot parcursul perioadei de studii, am avut contact cu lutul la orele de modelaj si sculptura si asa am dezvoltat si pasiunea pentru crearea obiectelor si texturilor prin modelarea cu mainile. Din timpul facultatii, am avut o colaborare de cativa ani cu Biblioteca Nationala a Romaniei la Laboratorul de Restaurare Carte, unde am acumulat multe informatii despre hartie si istoria ei, suportul meu de baza ca grafician, dar am adunat si ceva experienta in restaurarea hartiei, un domeniu minunat! Apoi a urmat jobul de graphic designer la o companie de marketing research, unde ma ocupam de tot ce inseamna imaginea companiei, de la imagine online pe website si alte retele, la prezentari ale studiilor realizate, la carti de vizita, colectia de agende, calendare, postere, logo-ui, banne-re, roll-up-uri etc din fiecare an de la evenimentele din tara si din strainatate.
In tot acest timp am avut si proiecte personale de grafica digitala, dar am lucrat si la mai multe colectii de grafica si pictura pe care le-am si expus ulterior. Pentru cei care nu ma cunosc, puteti descoperi latura mea de grafician aici: lidiaalinanicolae.ro. In 2015 am devenit mamica si odata cu acest nou inceput a aparut si ideea si dorinta undei extensii a modului si suprafetei de exprimare artistica. Astrele ne-au aliniat drumurile spre Scoala de la Piscu, sat de olari cu traditie veche, langa Bucuresti unde am inceput sa invatam lucrul traditional la roata olarului. Desi cunosteam lutul de mult, aceasta tehnica nu parea sa aiba legatura cu niciuna practicata pana atunci. Au urmat multe ore de execitiu si teste. Spre deosebire de turnarea in tipare de ipsos, unde forma va fi clar aceeasi a obiectelor ce ies din sticlu, la noi, mainile si ochii sunt cei care stabilesc traseul peretelui vasului. A fost nevoie de multe ore de munca si repetitie pentru ca ele sa fie antrenate sa poata reda “aceeasi” forma in numere mari. Forma este clar unica de fiecare data, chiar daca se incadreaza in aceleasi dimensiuni, contur si culoare. Amprenta mainilor va face forma sa aiba identitatea ei, irepetabila identic. Linile circulare si amprentele degetelor sunt dovada vie a faptului ca obiectul a fost modelat pe roata si degetele au dirijat lutul catre forma pe care o tineti in maini.
Fondatorii Ceramical suntem noi, Lidia si Razvan Mircea. Razvan are un background serios in domeniul juridic si vine cu suportul strategic, de marketing dar si creativ in conceptul nostru.
Pasiunea pentru mesteșug
Fiecare dintre noi are o parte a spiritului creator, trebuie doar descoperita. Pe mine m-a alimentat de cand imi amintesc acest proces de creatie, fie ca vorbim despre desen, colaj sau orice inseamna crafting, de mici sau mari diemensiuni. Asta m-a si condus la liceul de arta. Ca orice copil, am pornit cu crearea hainelor pentru papusi, apoi am extins colectia cu haine pentru mine. Asta si pentru ca una dintre bunicile mele este croitoreasa, si probabil acolo a fost modelul care m-a inspirat. Aria a fost una larga inca de pe atunci, si cuprindea si accesorii (bratari, coliere, cercei etc) create pentru mine si prietenii mei.
Creativitate vs antreprenoriat
Partea creativa este prezenta tot timpul in mintea mea, practic este un stil de viata deja, insa trebuie sa oferim timp si partii logistico-administrative, fara de care conceptul nostru nu ar putea functiona. Cu putin efort as putea spune ca este jumatate creatie, jumatate administrative, dar frumos este ca si cele din urma au partile lor creative, si aici ma gandesc, de la relatia cu clientii unde trebuie sa fim foarte flexibili si deschisi la noile provocari, pana la administrarea retelelor social media. Oricum tot timpul ne vin idei de dezvoltare sau imbunatatire a conceptului, a produselor sau a prezentarii.
Ce ai invatat in anii de antreprenoriat creativ
Am invatat ca flexibilitatea in relationarea cu oamenii este determinanta. Pentru ca fiecare proiect aduce provocarile lui din care avem mereu de invatat cate ceva.
Un alt aspect fain, este acela al comunitatii de oameni frumosi, comunitate dezvoltata odata cu conceptul nostru si aici ma refer la alti antreprenori cu afaceri complementare noua, fie ca au o cafenea sau un restaurant, sunt organizatori de evenimente, au un spatiu pentru evenimente sau sunt floristi.
Procesul creativ: de la idee către produsul final
Proiectarea obiectului se face uneori pe hartie, sub forma unei schite cu detalii despre culoare si textura, alteori direct in atelier cu lutul in mana. Apoi urmeaza si partea de munca in sine.
Procesul de productie presupune modelarea obiectului pe roata olarului. Plusul de valoare fiind acela ca sa ne putem adapta foarte usor pe forma si dimensiune, comparativ cu tehnica turnarii in tipare. Urmeaza finisarea bazei obiectului, apoi daca este cazul, fixarea cozii si aplicarea prin amprentare in adancime a siglei brandului.
Procesul de uscare se face lent, la temperatura camerei, fapt care prelungeste timpul de productie. Acest aspect este foarte important si nu poate fi influentat, deoarece orice schimbare brusca de temperatura poate aduce daune totale obiectului.
Cand obiectul este perfect uscat, intra in cuptor pentru prima ardere, cea care numeste si biscuitare si presupune deschidratea materialului, fapt ce va permite aplicarea glazurii.
Dupa racirea cuptorului, obiectele sunt scoase si se aplica glazura. Dupa uscarea glazurii, obiectele intra la a doua ardere, aceea de glazurare, care se face la o temperatura mai mare.
Exista si o a treia ardere, in cazul in care personalizarea sau decorarea se face prin aplicarea unui print special – decalcomania, sau a picturii cu metale pretioase. Aici arderea este necesara pentru a fixa acest nou strat pe suprafata glazurii. Dupa racire, obiectele pot fi oferite spre folosinta.
Sursele de inspiratie
Natura este si a fost intotdeauna sursa de inspiratie a tuturor artistilor, si faptul ca avem atelierul in mijlocul naturii, in Silistea Snagovului, langa Bucuresti, ne ofera bucuria de trai in ritm cu ea si astfel de a participa constient la toate transformarile ei. Culorile, structurile si ciclul naturii ne ofera continuu, idei noi.
Ne place sa studiem si creatiile altor ceramisti din intreaga lume, dar si tendintele in arta si designul de produs sau designul interior. Nu imi scapa din vedere nici noutatile in ce priveste latura grafica aplicata tot mai adesea in designul interior si designul de obiect sau vestimentar.
Unde iti place sa lucrezi. Ce rutina de creatie ai
Iubesc sa lucrez afara, dimineata la soare, dar si la umbra, sau cand ploua. Important este sa fiu afara.
Sunt si activitati care trebuie facute in interior, dar sunetul naturii ma incarca indiferent de asta.
De obicei pornesc ziua cu un mic plan de actiune, pentru a organiza desfasurarea activitatilor in functie de prioritatea lor. Verific corespondenta si raspund diverselor mesaje. Apoi urmeaza activitatea in atelier, care uneori alterneaza cu lucrul la calculator, intalniri cu clientii sau livrari. La pranz revin copiii de la scoala si gradinita si luam o pauza, pentru a ne ocupa de ei. De cele mai multe ori activitatea se prelungeste pana spre seara.
Produsele Ceramical
Conceptul Ceramical a pornit de la ideea de a face ceramica pentru toti. Olaritul iti ofera crearea unei palete nelimitate de obiecte: mari, mici, inguste sau mai ample, iar materialul permite texturarea, deforamare sau realizarea unei multitudini de patternuri.
Portofoliul nostru de obiecte cuprinde atat ceramica pentru uz casnic (cani, pahare, boluri, farfurii, recipient pentru depozitare etc), obiecte de design (vaze, ghivece, abajururi pentru lampi suspendate, suporturi pentru aranjamentele florale de la evenimente), ceramica personalizata (cesti pentru cafenele, gift boxuri sau seturi de ceramica pentru echipa companiei) dar si elemente de arhitectura decorativa, cum ar fi logo-uri 3D din ceramica sau pictate pe ceramica, inclusiv elemente de decor pentru exteriorul constructiilor.
Materialul de baza este lutul rosu, dar lucram si cu gresie si portelan. Apoi urmeaza glazurile si pigmentii, cei care dau culoare creatiilor. Pentru ardere folosim cuptorul electric.
Ar mai fi de adaugat inca o etapa, aceasta este doar pentru situatii speciale, si aici intervine tehnica japoneza, kintsugi. Experienta restaurarii de hartie a venit perfect in ajutor pentru acesta tehnica de reconstructire cu rasina si praf de aur a obiectelor din ceramica sparte.
Super-puterea obiectelor voastre
Cu siguranta fiecare dintre creatori isi lasa amprenta personalitatii si a talentului in creatiile sale. Stilul minimalist este printre preferatele mele si stiu ca am reusit sa transmit acest lucru si prin creatiile din ceramica. Partea senzoriala este una la fel de importanta pentru ca spre deosebire de tablouri, atunci cand vorbim despre ceramica utilitara, vorbim despre contactul omului cu obiectul. Si acest contact trebuie sa lase o senzatie placuta la care sa iti doresti sa revii. De aceea, finisajele si texturile create trebuie sa fie bine facute.
Super-puterea obiectelor Ceramical este ca transmit energia pamantului din care sunt facute, dar si energia si bucuria creatorului, care le-a modelat si atins de nenumarate ori. Super-puterea lor este bucuria noastra.
Clientii
Clientii sunt dintre cei mai diversi, de la consumatorul final care comanda pe site cani sau ghivece, designeri de interior care isi doresc obiecte personalizate pe proiectele lor, floristi si event planneri care au nevoie de suporturi pentru aranjamentele florale la evenimente, branduri din Horeca ce isi doresc ceramica personalizata, companii nationale si internationale cu proiecte de ceramica personalizata, pana la antreprenori care vor sa le completam conceptul.
Cei mai multi ne gasesc online sau vin prin recomandari, si revin pentru ca vor sa isi completeze sau extinda colectia, sa realimenteze stocul, sau au un proiect nou.
Ce produse prefera si de ce
Vedetele pana in momentul de fata sunt paharele cu amprente, pe care le apreciaza datorita texturii degetelor, un detaliu care le face dferite, interesante si placute la atingere. Uneori si le doresc personalizate cu logo-ul si culorile brandului.
Urmatoare vedeta este bolul cu picior, in culori deschise, naturale sau inchise, folosite de floristi din ce in ce mai des in decorurile meselor.
Cred ca in ambele cazuri plusul de valoare este adus de designul dezvoltat de noi, de unicitatea obiectului si de faptul ca ne putem adapta atat pe dimensiuni cat si pe culorile acestora.
Promovarea
Promovarea o facem pe mai multe canale, primul ar fi Website-ul nostru ceramical.ro, unde aveti o gama larga de produse pentru uz casnic in principal, dar veti gasi si creatii pentru amenajarile interioare.
Tot aici avem portofoliul de proiecte realizate de-a lungul timpului, pe care il improspatam cu fiecare ocazie.
Urmeaza pagina de Instagram @_ceramical_, cea de Facebook @ceramical, profilul pe Linked in Ceramical, canalul de Youtube Ceramical, pagina de Tiktok Ceramical si de Pinterest Ceramical.
Strategia de promovare este aceea de a avea o imagine generala cat mai compacta si recognoscibila indiferent de reteaua pe care suntem prezenti, atentia fiind distribuita atat pe contentul de imagine si video cat si pe textul care le insoteste. In sectiunea de Blog de pe site aducem mai multa informatie scrisa despre diversele subiecte de interes din domeniul ceramicii.
Brandul Ceramical in social media
Chiar de curand am primit o apreciere faina, cum ca am ajuns la o maturitate a dezvoltarii noastre care se percepe atat prin diversitatea proiectelor cat si prin volumul acestora. Ne place ca putem da viata unor concepte si idei care se nasc in mintea altora.
Comunitatea online curprinde atat admiratori ai acestei nise: ceramica la roata, cat si reprezentanti din diversele industrii mentionate mai sus: floristica, evenimente, horeca, arhitectura, designului de interior, cafenele, etc.
Comunitatea artizanilor romani
Comunitatea de artizani din Romania este in continua dezvoltare, si ne bucura sa obsevam cate persoane creative descoperim pe masura ce trece timpul. Si mai frumos este ca pe o parte dintre ei ii cunoastem, unii chiar ne-au devenit prieteni iar ei cunosc la randul lor pe altii, astfel acesta comunitate de artizani creste de la o zi la alta. Probabil ca antreprenoriatul ne aduce si ne tine impreuna, si sigur face ca si colaborarile noastre sa fie unele cu rezultate spectaculoase. Faptul ca suntem artizani in domenii complementare este un plus care ne ajuta sa ne punem in valoare mai bine.
Cred ca trebuie doar sa fim deschisi spre marirea acestei “gasti” cum imi place mie sa ii spun, si daca fiecare vine cu rezultatul pasiunii si cu experientele adunate, vom putea face lucruri remarcabile impreuna.
Visuri si dorinte mai departe
Anul acesta ne dorim sa deschidem portile Ceramical pentru cei ce isi doresc sa aiba o experienta speciala.
Vom organiza in cadrul atelierului nostru evenimente concept, va fi ceva hibrid, care sa explice procesul de creatie a ceramicii pe roata olarului, dar si sa stimuleze simturile participantilor. Vom veni in curand cu mai multe detalii si un calendar in acest sens. Speram sa va placa!