Industria de publicitate din România are unii dintre cei mai capabili oameni din lume, spune Ruxandra Micșunescu, Founder & Chief Connector, Line Agency. Deși creativitatea este la cote înalte și se investește masiv în tool-uri și tehnologii, clienți cer din ce în ce mai multe resurse pentru proiecte din ce în ce mai mici, iar aici este loc de îmbunătățire, discuție și stabilire a unor standarde, adaugă ea.
Anul 2022 a fost unul de rebranding pentru Line Agency, proces îndelungat care a venit cu provocări, dar care a meritat pentru că reflectă viziunea de business și calitatea care poate fi livrată clienților, explică Ruxandra. Planurile de dezvoltare continuă și anul acesta, cu nișarea pe zone de expertiză, dar și dezvoltarea unui hub în zona de producție, post-producție și AR/VR.
Piața așteaptă acel “killer app” care va revoluționa tot spațiul digital și va da startul unei noi ere, crede Ruxandra. Va continua trendul de descentralizare a informației și de migrare către web 3.0. Podcasturile și conținutul video scurt rămân pe val, iar calitatea lor va crește mult odată cu integrarea tool-urilor AI în procesul de creație, mai spune ea.
Cum arată o strategie bună în 2023? Citește în continuare.
Provocări și realizări în 2022
Cred că provocările cele mai mari din 2022 au fost în plan personal. A fost un an foarte greu de dus la nivel psihologic pentru majoritatea dintre noi. Am avut și avem de dus în continuare efectele pandemiei și lockdown-ului, am participat ‘live’ online la un război și foarte mulți dintre noi am fost direct implicați offline, prin diferitele acțiuni legate de refugiați. Mai adaugăm și inflația, discuțiile despre o nouă criză economică globală și bugetele înghețate sau micșorate și iată, un mix ideal pentru încă un strop de anxietate într-o societate deja aflată într-un soi de burnout generalizat. Ce mă bucură și cu ce mă mândresc, este că suntem o echipă unită, că am o relație foarte apropiată cu colegii mei și că am reușit să ne întelegem și să ne fim alături.
Ca proiecte, pe lângă cele derulate pentru clienții noștri, am investit multă energie în rebrandingul agenției – de la repoziționare, la o nouă identitate vizuală, manifesto și website. A fost un proces destul de îndelungat, care a necesitat resurse externe și interne, dar a meritat. Imaginea actuală reflectă viziunea noastră dar și un standard pe care îl putem livra pentru clienții noștri, actuali și viitori, din piața locală dar și internațională.
Marketingul în România
Sunt, pe zi ce trece, tot mai impresionată de industria de advertising din România. Întotdeauna am spus că avem unii dintre cei mai buni și creativi oameni din lume. Anul acesta, însă, am văzut un boom și pe partea de resurse tehnice – de la tool-uri dezvoltate in-house, la huburi proprii de producție și nu numai.
Paradoxal, în timp ce industria investește în ea însăși, nu putem să nu observăm cum prea multe pitch-uri au devenit pitch-uri de cost și atât. Se cer din ce în ce mai multe resurse investite pentru proiecte din ce în ce mai mici, atât la nivel de proiect/amploare cât și de costuri. Mi-aș dori tare mult să ne putem așeza cu toții la masă și să discutăm - ca industrie - mai deschis și să ne aliniem anumite ‘standarde’.
Podcasturi, TikTok, Reels. Cu ce rămânem în 2023?
Podcasturile rămân, cu siguranță. Numărul de ascultători crește și va continua să o facă. Într-adevăr, am văzut un boom la nivel de creatori de podcasturi care acum a încetinit, dar asta este pentru că, deși avem noi resurse de tip AI care să ajute foarte mult creatorii de podcasturi (și de conținut video), efortul uman rămâne unul foarte mare. Am citit de curând o statistică conform căreia doar 10% dintre podcasturi trec de al 3-lea episod și doar 1% de al 20-lea. Asta însă nu înseamnă că piața e în scădere, ci că se ‘curăță’ și se maturizează.
Conținutul video și mai ales ‘snackable content’ va predomina și el în continuare, în special user generated content și UGC-alike din partea brandurilor.
Predicție pentru 2023
Ca predicție macro, Web 3.0 bate la ușă. Era în care conținutul și datele sunt centralizate și gestionate de câțiva mari coloși e pe cale să apună. Și chiar și marile companii (direct vizate de aceste schimbări) știu asta. De aceea vedem cum Facebook s-a rebranduit în Meta și a creat propriul wallet crypto, Microsoft cumpară Chat GPT, Google investește masiv în zona de blockchain. Cred, așadar, că schimbări de amploare sunt pe cale să se întâmple, poate nu chiar în 2023, dar în curând. Așteptăm cu toții acel “killer app” care să revoluționeze tot spațiul digital și să dea startul unei noi ere.
Până atunci, facem research constant, ne adaptăm și ne axăm mai mult pe lucruri palpabile decât pe predicții. Important este să rămânem atenți, up to date și să luăm cele mai bune decizii pe termen scurt și mediu pentru clienții noștri, mai ales atunci când vorbim de digital marketing.
Competitor pentru TikTok? Cu ce înlocuim Twitter?
Așa cum spuneam mai devreme, spațiul digital va migra către web 3.0. Vedem cum în Statele Unite TikTok e pus la zid, iar reglementările devin din ce în ce mai stricte în materie de protecția datelor personale. Acest lucru va face aproape imposibil să mai creezi sau să rulezi aplicații de acest gen în zone precum America de Nord sau Europa. Descentralizarea este viitorul. Cât despre Twitter, am văzut cu toții hype-ul creat când Elon Musk a schimbat logo-ul cu aplicației cu o monedă Dogecoin. Ceea ce arată faptul că Twitter face primii pași către noua narativă.
Cred totuși că va urma o perioadă tare ‘zbuciumată’ în digital, cu multe ‘grey areas’ și cu multe schimbări, care și ele se vor întâmpla la fel de rapid. De exemplu, cei de la Snapchat au anunțat că vor lansa “My AI”, un chatbot personalizat pentru ei, bazat pe ultima versiune de Chat GPT. O astfel de mișcare poate să propage Snapchat în rândul celorlalte aplicații peste noapte. Sau poate nu.
Impactul aplicațiilor AI și al Metaversului
E foarte multă informație nouă de procesat despre AI în fiecare zi și, așa cum spuneam mai sus, sunt și foarte multe ‘grey areas’ care vor atrage după ele nevoia de reglementare și nu numai. Astfel, aștept atentă și cu interes să văd unde și cum se va duce. În același timp, vedem foarte multe aplicații AI care facilitează foarte mult procesul de content creation și aici nu mă refer doar la generarea de texte sau poze, ci și la platforme precum podcast.ai. Dacă vor rămâne, atunci cu siguranță vom observa un nou val de conținut audio și video în online, care va ridica ștacheta foarte mult la nivel de calitate.
Cât despre Metaverse, am avut acel hype care s-a dus odată cu intrarea în bear market. La fel și cu NFT-urile. Ambele au, și mai ales vor avea utilitate în viitor, însă până când nu vom avea în palmă (sau în smartphone) tehnologia prin care să le folosim la adevărata lor valoare, vor rămâne, în viziunea multora, “jpeguri” sau “pământ digital” useless.
Ce înseamnă o strategie de succes în 2023
Chiar dacă poate părea copleșitoare avalanșa de tehnologii, platforme și informație overall din ultima perioadă, consider că o strategie bună și de success va avea întotdeauna la bază un produs/serviciu bun, un brief documentat și așezat pe obiective concrete și research real. De acolo au venit mereu și vor veni și în continuare insighturile relevante și autentice, implicit valoarea output-ului creativ și desigur, rezultatele. Odată ce ai toate aceste componente de bază corect așezate, poți intra în hora platformelor și canalelor, unde trebuie să rămâi ancorat în realitatea brandului dar și a consumatorului, ca să poți genera un ROI cât mai mare la final de zi.
Ce citești? Ce asculți?
Online, sunt abonată la diferite platforme precum AdWeek, Ad Age, BoJ si WSJ. Offline, citesc cărți din sfera de self growth, leadership etc. O sursă principală de informații și trenduri rămâne însă echipa – colegii din generația Z sunt bureți de informație atunci cand vorbim despre digital.
Tool-uri de zi cu zi
Personal, folosesc mai mult platformele interne care țin de management precum Teams, Scoro, CharlieHR și Basecamp. În același timp, nu cred că trece o săptămână fără a avea un call sau demo despre noi platforme și tooluri, atât din zona de smart management, cât și de monitorizare, big data etc. A devenit un job în sine scouting-ul de astfel de tooluri, atât pentru noi cât și pentru clienți.
Ce ți-ai propus pentru 2023
Anul acesta continuăm să investim în dezvoltarea agenției. Avem în plan dezvoltarea unor noi celule nișate pe anumite zone de expertiză de care beneficiem și în care suntem susținuți de portofoliul actual, precum luxury marketing & communication, dar și pharma și beauty.
Avem în plan, de asemenea, pe termen lung, dezvoltarea unui hub care să ne permită să extindem resursele deja existente din zona de producție și post-productie, dar și de AR/VR. Acest plan vine la pachet, desigur, și cu testarea și găsirea unor parteneri pe măsură din zona de tech, fie că discutăm despre tooluri sau colaboratori.