Mihaela Pop: De obicei ideile creative vin cel mai des noaptea în cazul meu. Nu o dată mi s-a întâmplat să mă ridic din pat și să fug la caietul de schițe pentru a reprezenta în creion ceea ce aveam în gând

Mihaela Pop: De obicei ideile creative vin cel mai des noaptea în cazul meu. Nu o dată mi s-a întâmplat să mă ridic din pat și să fug la caietul de schițe pentru a reprezenta în creion ceea ce aveam în gând

Pasiunea pentru artă și meșteșug a fost acolo, de mică a însoțit-o. Curajul de a o urma a venit mai târziu. Primele încercări din zona creativă ale Mihaelei Pop au fost obiecte din lut polimeric și porțelan. Rezultatele au impulsionat-o să continue, pentru că satisfacția de a purta o bijuterie făcută cu propriile mâni și bucuria de a oferi și altora din piesele create de ea au fost mari.

Mihaela este antreprenor social și creator de obiecte handmade. Le-a îmbinat pe ambele într-un brand, ZIZZOU, și într-o organizație de bine, Asociația SolidarELE.

"Asociația este foarte tânără, suntem la început de drum și în prezent parcurgem perioada de 6 luni de sustenabilitate după un proiect cofinanțat din fonduri europene. Am conturat în tot acest timp și brandul ZIZZOU, magazinul nostru online și ne luptăm cu marea provocare a zilelor noastre – promovarea".

În cele ce urmează, Mihaela Pop, creatoarea brandului ZIZZOU, vorbește despre meșteșug, creație, antreprenoriat social și Asociația SolidarELE, care luptă pentru protejarea drepturilor persoanelor vulnerabile.

 

Din biografie

Eu sunt Mihaela Pop, reprezentantă a brandului ZIZZOU, artizan și manager al Asociației Solidarele, care este o structură de economie socială. Sunt antreprenor social în prezent și din această postură, îmbin pasiunea pentru artă, meșteșug și frumos cu bucuria de a întoarce din roadele muncii mele în comunitate. Din profitul pe care îl realizăm ca urmare a activității noastre economice, facem acțiuni sociale dedicate grupurilor vulnerabile.

Background-ul meu este complex și cel puțin interesant pentru ceea ce fac acum. Activitatea pe care o întreprind azi este rezultatul îmbinării armonioase a tuturor tipurilor de pregătire pe care le-am parcurs, din care a rezultat activitatea pe care o întreprind azi cu multă pasiune.

Am crescut în Maramureș și m-am bucurat de o copilărie autentică, înconjurată de mult frumos, liniștea dealurilor și parfumul pădurilor. Parcursul școlar părea să prevestească o carieră în domeniul real. Însă în mod inspirat, la finalul liceului am ales studiile de licență în domeniul dreptului. Am absolvit Facultatea de Drept din cadrul Universității din București, continuând cu studii de master și în prezent doctorat, într-o zonă nișată a drepturilor omului. Am fost mereu o promotoare a drepturilor fundamentale ale omului, a luptei împotriva violenței domestice și a libertății de exprimare. De aceea, după terminarea facultății au și urmat 10 ani de activitate în sectorul neguvernamental, preponderant în proiecte cu tematică conexă drepturilor omului.

 

Pasiunea pentru meșteșug și creație

Pasiune pentru artă și meșteșug am simțit de mică, însă nu am avut curaj să merg de la început pe acest drum. Având rezultate foarte bune la învățătură, am fost îndrumată permanent către matematică-informatică, în speranța unui parcurs profesional în acest sector care era „de viitor”.

Astfel că mi-am educat și dezvoltat latura creativă doar în mod adiacent, treptat, prin diferite cursuri și de asemenea autodidact, ca hobby. O perioadă lungă de timp mi-am negat gândul că aș putea să fac din partea mea creativă o profesie. Însă după ce am devenit mamă, am simțit tot mai mult nevoia să dezvolt această latură care îmi făcea mai multă plăcere decât activitatea mea din domeniul juridic.

Decisiv a fost un proiect în care lucram în 2019, în cadrul căruia se elabora un proiect de lege menit să ofere reconoaștere statutului de meșteșugar tradițional, să îi sprijine și să le creeze un cadru legislativ prielnic desfășurării activității. În acest context am interacționat cu diverși meșteșugari și am urmat un curs de ceramică, aspecte care m-au făcut să iau decizia schimbării majore în plan profesional. A urmat pregătirea mea pentru a deveni antreprenor social, un concurs de planuri de afaceri și accesarea fondurilor europene pentru împlinirea acestui vis al meu.

Ca manager al Asociației SolidarELE, îmbin în continuare cele două mari plăceri ale mele: cunoștințele și interesele pragmatice și tehnice cu cele sensibile, artistice îmbinate cu bucuria de a face bine în jur. Este mult suflet aici și multă dorință de a creiona un brand premium, care să respecte tot ceea ce susține că oferă.

Uitându-mă în trecut, primele mele încercări în zona creativă au fost din lut polimeric și apoi din porțelan. Au rezultat piese naive și simple. Dar tocmai de aceea au fost atât de frumoase și m-au impulsionat să continuu. Să porți o bijuterie creată de tine sau să oferi cuiva o cană realizată de tine este un sentiment deosebit. Ai un rezultat palpabil și prețios într-un termen relativ scurt și asta este motivant.

 

Misiunea Asociației SolidarELE

După 10 ani de activitate în sectorul neguvernamental, nu puteam să concretizez acest vis al meu decât într-o Asociație, ca formă juridică. Așa a rezultat Asociația SolidarELE - un business cu suflet. Este o structură ce îmbină activitate economică și socială. Sunt două laturi interdependente: realizăm produse pe care le comercializăm, iar din profit facem acțiuni circumscrise misiunii sociale pe care ne-am asumat-o și care stă la baza arhitecturii Asociației și a brandului ZIZZOU.

Misiunea noastră socială se definește prin lupta pentru protejarea dreturilor persoanelor vulnerabile („ELE” din solidarELE), iar în primul proiect pe care îl implementăm, „ELE” sunt victimele violenței domestice, femei și copii găzduiți în centre sociale de adăpost temporar. Credem în necesitatea solidarității manifestată față de categoriile vulnerabile pentru a avea o societate și o lume mai bună, chiar dacă sună utopic.

 

Evoluția organizatiei si proiectele voastre

Asociația este foarte tânără, suntem la început de drum și în prezent parcurgem perioada de 6 luni de sustenabilitate după un proiect cofinanțat din fonduri europene. În acest interval trebuie să demonstrăm că am clădit o structură funcțională, sustenabilă, capabilă să producă venituri pentru a rezista pe piață și pentru a-și respecta angajamentele sociale deopotrivă.

Acest prim proiect al nostru a evoluat foarte bine și am reușit să depășim planul de acțiuni sociale pe care ni l-am propus la început. Pe lângă magazinul social online și pachetele sociale oferite centrelor sociale ce adăpostesc femei și copii victime ale violenței domestice, am reușit să facem și un spațiu educativ/de relaxare pentru copiii dintr-un centru social, cu bibliotecă dotată cu cărți pentru toate vârstele, jocuri educative, mobilier adaptat lor și diverse seturi de activități. Iar în prezent pregătim 40 noi pachete sociale pentru două centre maternale.

Am conturat în tot acest timp și brandul ZIZZOU, magazinul nostru online și ne luptăm cu marea provocare a zilelor noastre - promovarea. Pot spune că este cea mai dificilă parte, să răzbești în vâltoarea de informații din mediul online și să reușești să îți faci brandul cunoscut. De asemenea, ca lecție învățată până acum este faptul că promovarea organică este cea mai bună, iar noi facem asta prin participarea la târguri de profil, în special la Mezanin Market în București, unde ne întâlnim clienții fizic, ceea ce este o mare bucurie și un real beneficiu, neavând încă magazinul nostru decât online.

 

Brandul ZIZZOU

Visul ZIZZOU a pornit de la bijuteria ceramică și haine premium pentru copii. S-a dezvoltat și cu veselă, obiecte de décor interior și haine pentru adulți.

Îmbinăm elemente de design contemporan, tehnici de meșteșug traditional și metale prețioase și semi-prețioase, rezultând bijuterii unicat, prelucrate 100% manual, de la componenta de ceramică, până la accesoriile din argint de exemplu, integrate în design.

Realizăm serii mici de produse, uneori chiar custommade. Ne place să ținem legătura direct cu clienții noștri și ținem cont de sugestiile și feedback-ul lor.

Lucrăm cu materiale 100% naturale și sustenabile care beneficiază de certificate ce atestă lipsa impactului negative social sau de mediu. Desfășurăm așadar activitate 100% prietenoasă cu mediul înconjurător, asigurând astfel și respectful cuvenit clientului care dorește achiziționarea unui produs premium, sustenabil și care în plus are în spate și o faptă bună.

Întreaga arhitectură a ZIZZOU are la bază principii precum sustenabilitate (de la procesul de producție manufacturieră, la materialele 100% naturale și de cea mai bună calitate, reciclabile sau chiar reciclate, până la ambalarea produselor și livrările cu bicicleta), generozitatea și solidaritatea cu cei mai vulnerabili din societate, unicitatea produselor realizate de noi (fiind realizate manual, fie prin modelare ceramică, fie prin tricotarea manuală, fiecare piesă este un unicat) și ne alăturăm cu convingere și fapte concrete, conceptului de „slow fashion” care nu poate fi considerat un moft, nici marketing, ci un must și o dovadă de responsabilitate în zilele noastre.

Încă nu s-au întâmplat schimbări relevante în structura noastră, mai ales nu negative, mai ales că am pornit pașii spre concretizarea acestui vis în plină pandemie. Încă de pe atunci se prefigurau doar vremuri mai bune, nu puteam să ne închipuim opusul.

Ne dorim să creștem frumos, să avem un magazin fizic propriu și să ne mărim echipa. Dar suntem conștienți că trebuie să avem răbdare pentru asta.

 

Comunitatea din jurul brandului Organizației SolidarELE

Comunitatea din jurul Asociației este diversă, fromată din actori relevanți din medii diferite.
Dacă vorbim despre latura socială, aici avem în primul rând persoanele din grupurile vulnerabile cărora le adresăm acțiunile noastre sociale. În primul nostrum proiect, vorbim despre femei și copii victime ale violenței domestice, care sunt găzduiți în centre sociale de adăpost temporar. Avem protocol de colaborare cu Direcția de Asistență social Baia Mare și cu DGASPC Maramureș, în baza cărora realizăm acțiuni la centre precum Centrul Social Trazit pentru femei și copii victime ale violenței domestice, Centrul Maternal Baia Mare și Centrul Maternal Sighetu Marmației.

Dacă vorbim despre latura noastră economică, aici aș menționa în primul rând clienții noștri minunați care știu să aprecieze un produs unicat și sustenabil, lucrat manual cu atenție la detalii, din cele mai bune materiale. Aș menționa cele două locații fizice din București unde se găsesc și produse ZIZZOU, Meșteshukar ButiQ și ALTRNTV. Și de asemenea, ESTHE Coffee and Shop, pentru care realizăm în ptrezent o colecție specială de cănuțe și farfurii, care vor fi expuse în acest loc în mod exclusiv.

 

Cum împarți timpul între procesul creativ și acțiunile administrative

În prima parte a proiectului prin care am inițiat povestea ZIZZOU, am consumat foarte mult timp pentru chestiuni administrative. Luni de zile nu am avut timp să modelez colecții relevante, majoritatea timpului fiind umplut cu parte birocratică, înființarea structurii sociale, crearea echipei, achizițiile, căutarea celor mai bune materiale și echipamente de lucru pentru nevoile și planurile noastre, crearea unor bune relații cu furnizorii ș.a. Însă este o etapă fundamentală, este precum fundația unei clădiri, de care depinde trinicia întregii construcții. M-am implicat cu totul și am făcut totul cum m-am priceput eu mai bine. A fost foarte obositor dar extrem de satisfăcător mai ales după ce partea birocratică a început să se diminueze.

Mă străduiesc să țin pasul cu partea administrativă desi de multe ori există tentația să prioritizez latura creativă. Spre exemplu, acum trebuie să mă ocup în parallel și de raportarea anuală către AJOFM pentru menținerea atestatului de întreprindere socială. Trebuie să demonstrăm cu vorbe și cu cifre că răspundem exigențelor legislative, că în ultimul an am făcut ce ne-am asumat.

 

Învățăturile antreprenoriatului creativ

În noul meu rol de antreprenor, am învățat cu siguranță să fiu mai responsabilă, realizând mult mai bine potențialele riscuri ale neîndeplinirii lucrurilor fie deloc, fie neconform. Pentru construirea Asociației și a brandului ZIZZOU, am fost și sunt cea mai bună versiune a mea în plan profesional de până acum.

De asemenea, povestea aceasta m-a făcut să fiu mai organizată din toate punctele de vedere- de la timp la lucrurile din jur.

Și învăț în continuare mai ales în ceea ce privește producția ceramică, sunt deschisă să învăț permanent despre materiale și unelte noi.

Deși credeam despre mine că știu să negociez, pentru că o făcusem foarte bine pentru alte persone și reprezentând alte interese, am descoperit că nu mă pricep să negociez pentru mine. Și aici pot spune că sunt în proces de învățare.

 

Procesul creativ. De la idee către la produsul final

De obicei ideile creative vin cel mai des noaptea în cazul meu. Nu o dată mi s-a întâmplat să mă ridic din pat și să fug la caietul de schițe pentru a reprezenta în creion ceea ce aveam în gând. După ce am desenul, aleg un material potrivit, modelez și creez prototipul. Mă consult apoi cu personae în gusturile cărora am încredere și apoi cu prima ocazie îl expun la un târg de profil, unde urmăresc feedback-ul clienților.
Dacă este un produs de success și în măsura în care el poate fi replicat, îl introducem în oferta noastră și îl refacem, însă de fiecare dată va fi ceva deosebit la el, fiind realizat manual, rezultă mereu un produs unicat.

 

Unde îți găsești inspirația și pofta de a crea

Personal, cel mai mult mă inspiră oamenii din jurul meu. Iubesc oamenii și diversitatea lor. De aceea în oferta noastră veți găsi bijuterii sau diverse produse cu diferențe relevante de stil. Încerc să mențin un echilibru între latura mea rațională, pragmatică, necesară în business și latura emoțională, dar trebuie să recunosc că o pondere mai mare are cea de-a doua. Când o persoană sau o experiență îmi crează o emoție, poate fi cu siguranță o sursă de inspirație.

 

Rutina de lucru

Îmi place să lucrez în cuibul meu, acasă, unde am amenajat și atelierul. La început nu am optat pentru închirierea unui spațiu dedicat atelierului pentru că ar fi fost o cheltuială peste posibilitățile noastre. Am optat pentru investirea acelor bani în materie primă de foarte bună calitate și diversă. Glazurile cu care lucrăm, de exemplu, sunt extrem de costisitoare.

Există totuși inconveniente, pentru că nu mai există acea separare sănătoasă a spațiului personal de cel professional, dar încă ne descurcăm cu asta, sau așa ne place să credem. Va veni însă momentul în care va trebui să le separ, mai ales dacă creștem echipa. Dar toate la timpul lor.

O zi de lucru începe de obicei cu rezolvarea chestiunilor administrative. Altfel spus, las cea mai bună parte pentru a doua parte din zi. Apoi îmi fac un plan orientativ de producție pentru restul zilei și petrec câteva ore minunate modelând și bucurându-mă de rezultate. Îmi place să țin la curent persoanele care abia așteaptă produsele noastre, în legătură procesul de producție.

 

Materialele

În ceea ce privește ceramica, folosesc porțelan și diverse mase ceramice cu și fără șamotă. Glazurile sunt food friendly și am achiziționat culori și texture diverse pentru a avea varietate. Cu acestea creez veselă și bijuterie ceramică pe care o completez cu accesorii de argint, cupru sau alamă, realizate de un meșteșugar traditional cu care colaborez.

Dacă vorbim despre îmbrăcăminte, aici lucrăm cu pânze topite din fibre 100% naturale și fibre organice, lână merinos, cașmir, mătase și cânepă naturală. Pentru că producem serii mici și fără stocuri voluminoase per model, realizăm preponderant haine pentru copii, însă avem și câteva modele pentru doamne, iar la cerere facem oricare dintre modelele noastre și în varianta pentru adulți.

 

Diferențiatorul obiectelor voastre

Produsele noastre sunt speciale pentru că:

  • sunt piese unicat, lucrate 100% manual,îmbinând tehnici tradiționale de producție cu design contemporan. Valoarea unui produs unica teste incontestabilă, iar clienții care caută un lucru bine făcut, cu atenție la detalii, sunt mereu încântați de ceea ce găsesc la noi. Oricât ne-am strădui, produsele modelate, pictate, tricotate manual, nu ies identice. Și este marele avantaj al dedicării în particular fiecărui lucru în parte.
  • pentru că folosim cele mai bune materiale în procesul de producție, indiferent că vorbim despre bijuteria ceramică, veselă, rochițe sau cardigane tricotate. Despre hăinuțe chiar putem spune că sunt și ele bijuterii. Bijuterii de îmbrăcat. Am dedicat mult timp și atenție alegerii materialelor cu care lucrăm și suntem foarte încântați de ce a ieșit.
  • deoarece colaborăm cu meșteșugari tradiționali autentici în desăvârșirea procesului de producție, îmbinând astfel în colecțiile noastre, atât elemente de tradiție, cât și aspecte de contemporaneitate, toate acestea sporind valoarea și unicitatea fiecărei piese în parte.
  • pentru că sunt sustenabile, iar procesul de producție nu afectează deloc mediul înconjurător. Tehnicile de modelare ori de tricotare manuală sunt inofensive și blânde cu natura și mediul.
  • pentru că fiecare produs are scopul final de a sprijini o cauză socială, un grup sau o persoană vulnerabilă, cum ar fi victimele violenței domestice. Și astfel, alegând unul dintre produsele noastre, faci totodată un bine. Profitul realizat din comercializarea produselor ZIZZOU se transformă în acțiuni sociale diverse pentru personae din grupuri vulnerabile.

 

Clienții

Ne-am bucurat foarte mult când am început să ne cunoaștem personal clienții și asta s-a întâmplat cel mai des la târgurile de profil la care am participat. Am pornit la drum cu o anumită imagine a potențialilor noștri clienți și pe măsură ce am interacționat cu ei, ne-au confirmat așteptările din plin. Nu îmi place de obicei să mă laud, niciodată nu am apreciat și nu am practicat lauda de sine. Dar nu pot să spun decât că avem clienți cu gusturi educate, care știu să aprecieze produsele unicat lucrate cu grijă și pasiune, care ne contactează chiar și după ce poartă un produs de-ale noastre și ne spun cât de mult le place. Nu este bucurie mai mare pentru un creator de produs decât aprecierea venită din partea clienților. Cu atât mai mult când vezi că sunt persoane care vin la târgurile la care mergem, special pentru a-și mai alege ceva din oferta noastră.

De ce revin? Cel mai probabil pentru că le plac produsele, le place diversitatea și prețurile pe care le păstrăm relative accesibile, cel puțin raportat la concurență.

 

Produsele pe care le preferă

Cerceii sunt cei mai căutați, doamnele care poartă cercei având o preferință pentru acest tip de accesorii. Dar nu aș neglija nici vesela. Deși am făcut mult mai puțină comparativ cu bijuteria ceramică, mereu când am dus la un târg veselă, ne-am cam întors fără.

 

Strategia de promovare

Nu am investit mulți bani în promovarea online și nu știu încă dacă am făcut bine sau nu. Am încercat la început asta, iar rezultatul a fost dezamăgitor. Aveam like-uri suficiente, însă nu reușeam să convertim aceste personae în vizitatori ai magazinului online și apoi chiar în cumpărători, ceea ce s-a dovedit a fi o risipă de resurse.

Acest aspect este încă un punct nevralgic. Am constatat că cea mai bună promovare este totuși cea organică. În cazul nostru, cel mai bine funcționează interacțiunea direct cu clientul. Realizăm și produse care atrag clienții mult mai mult când le văd fizic, când le probează și când simt materialele. Nu de puține ori ne-au spus că sunt mult mai frumoase decât în poze.

 

Gânduri, visuri și dorințe mai departe, în acest an

În primul rând îmi doresc să trecem cu bine peste perioada de sustenabilitate. Asta ar însemna că am reușit să realizăm tot ce ne-am asumat prin primul proiect implementat și că realmente am creat o întreprindere care „merge singură în picioare”.

Apoi mi-aș dori să creștem lanțul de distribuție și să punem produse ZIZZOU în mai multe locații fizice și în afara Bucureștiului. Și, de ce nu, să ne mărim echipa.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related