Dragoș Neamu: Muzeele sunt poate cele mai frumoase spații culturale din câte există. Asta cu condiția să știm ce să facem cu ele, cu acest statut extrem de privilegiat

Dragoș Neamu: Muzeele sunt poate cele mai frumoase spații culturale din câte există. Asta cu condiția să știm ce să facem cu ele, cu acest statut extrem de privilegiat

Într-o noapte pe an, muzeele devin locuri de întâlnire și de conectare, pretexte pentru o experiență socială pentru toate tipurile de public, indiferent de vârstă. Anul acesta, Noaptea Muzeelor, aflată la ediția a XIX-a, se va desfășura pe 13 mai 2023 și este prima ediție comună România - Republica Moldova. Alte două premiere ale acestei ediții sunt sosirea pentru o lună la București a muzeului fenomen War Childhood Musem și anunțarea unui nou proiect conectat, Noaptea Muzeelor la Sate, care va avea loc în septembrie.

Dragoș Neamu, Dragoș Neamu, Manager Noaptea Muzeelor şi Museums Meet Museums, spune că în fiecare an se alătură proiectului spații culturale dintre cele mai neconvenționale sau organizații și companii de stat sau private - mori, ferme de animale, camere de comerț, ambasade, sedii de multinaționale, bănci.

”Surpriza cea mai mare, desigur una plăcută, a fost faptul că am reușit să transformăm acest eveniment într-un adevărat festival al industriilor culturale și creative. Este mai mult decât o poveste despre muzee, deși ele rămân în continuare reginele nopții, cele care practic stabilesc muzica balului”, spune Dragoș Neamu.

Despre noutățile ediției din 2023 și provocările organizării unui astfel de eveniment, povestim în continuare cu Dragoș Neamu. 

 

Povestea Nopții Muzeelor

Noaptea Muzeelor este o marcă culturală europeană gândită și lansată prima oară din Franța, de către Ministerul Culturii și Comunicării. Trebuie să recunosc că ideea este una briliantă pentru că aduce cu ea ingredientele necesare, aproape miraculoase, pentru a atrage un public nesperat de numeros mai ales pentru muzeele mai puțin cunoascute sau vizitate. Mai mult, demonstrează poate, în cel mai eficient și mai argumentat mod cu putință, valoarea imensă a muzeelor pentru societate.

În România, până să intervenim în organizarea la nivel național a acestui eveniment, participarea din partea muzeelor nu era deloc relevantă. Era o mobilizare a unei mâini de muzee din țară, prin inițiative individuale de a propune un program special cu această ocazie și de a-și extinde până târziu, în noapte, programul de vizitare. Ulterior, o echipă grozavă de experți din cadrul departamentului de comunicare și programe educative, care funcționa la acea vreme, mai exact prin 2009, în cadrul Muzeului Național de Artă al României și care a creat o adevărată școală de educație muzeală, a simțit nevoia de a cupla muzeele din București sub forma unui traseu urban care să dea mai multă consistență și reprezentativitate Nopții Muzeelor. A fost o primă încercare care avea nevoie de un impuls mai zdravăn pe care doar o asociație profesională a sectorului muzeal îl putea da, cu resursele și cu reprezentativitatea sa. Așa am intrat în rol noi, Rețeaua Națională a Muzeelor din România. De atunci și până acum am reușit să transformăm acest eveniment într-un adevărat fenomen social, să-i aducem elemente de inovație care în alte țări au apărut ulterior, cum ar fi linia gratuită de transport în comun personalizată, și să propunem pieței culturale românești cel mai prizat și mai intens eveniment din punct de vedere al numărului de oferte și de participanți concentrați într-o singură noapte.

Acum, atmosfera acetui eveniment este una de interacțiune și de socializare de grup în drumurile spre muzee sau în spațiile expoziționale, de emoție pentru cei care vizitează prima oară un muzeu (mai există astfel de oameni), de forfotă simpatică. Cum spuneam, este un fenomen social. Cât privește misiunea, aceasta se schimbă destul de des, în funcție de evoluția de la an la an a Nopții Muzeelor și de transformările ce intervin pe parcurs.


Credit Foto: Muzeul de Artă Cluj-Napoca

Misiunea noastră este de a ține interesul oamenilor aproape de muzee și de a injecta în comunitatea muzeală românească o serie de exemple de succes și de elemente de inovație pe care numai acest tip de eveniment ne permite să facem. De exemplu, să aducem expoziții cu mare priză la public la nivel mondial și să le prezentăm oamenilor pentru a ne adapta tendințelor muzeale contemporane.

 

Bilanț personal

Cel mai important lucru pe care l-am învățat din organizarea acestui eveniment este să nu-mi impun niciodată limite, nici măcar financiare, și să experimentez lucruri aparent imposibile pentru contextul nostru de desfășurare și de funcționare.

Surpriza cea mai mare, desigur una plăcută, a fost faptul că am reușit să transformăm acest eveniment într-un adevărat festival al industriilor culturale și creative. Este mai mult decât o poveste despre muzee, deși ele rămân în continuare reginele nopții, cele care practic stabilesc muzica balului. Este emoționant pentru mine și pentru echipa mea ca an de an să vedem cum ni se alătură spații culturale dintre cele mai neconvenționale sau organizații și companii de stat sau private care nu au, poate aparent, nimic de-a face cu muzeologia sau cu cultura în general - mori, ferme de animale, camere de comerț, ambasade, sedii de multinaționale, bănci etc. Ne bucură în egală măsură acele momente când teatre, filarmonici sau opere din țară ni se alătură an de an.


Credit foto: Palatul Culturii din Iași

 

Pregătirile pentru ediția din 2023

Anul în curs intră în aceeași logică de organizare, cu aceleași deziderate de promovare, interacțiune cu întreaga rețea strategică de parteneri culturali, media sau publicitari, de sponsori și de organizații prietene, informare și prezentare a conținutul ediției pe canalele noastre oficiale. Provocările de obicei vin mult mai puțin din afara mediului organizațional și de cele mai multe ori ni le impunem noi.

Pentru acest an ne-am asumat un proiect derivat ambițios, la care ne gândim de aproape 11 ani, abia acum încumetându-ne să-l punem în practică. Mă refer la organizarea în comun a Nopții Muzeelor, împreună cu mai multe muzee din Republica Moldova. Desigur, coordonarea o vom asigura tot noi pentru că avem resursele necesare și experiența pentru a o face, însă ne propunem obiective comune de promovare și de reprezentare a muzeelor, de creștere a atractivității evenimentului în Republica Moldova, de testare a interacțiunilor și a comportmanentului societății civile de acolo.

Toate acestea ne ajută să înțelegem în ce măsură acest experiment poate deveni un proiect permanent unde să exportăm acele tipuri de servicii cu care am obișnuit publicul consumator din România. Mă refer aici la linii gratuite de autobuze, la hărți-program structurate pe logica de traseu urban al Nopții Muzeelor, atragerea de sponsori pentru înființarea unei echipe de coordonare la Chișinău, invitarea unor expoziții și a unor studiouri de creație din România și din Europa pentru a interveni cu proiecte curatoriale și artistice interesante în spațiile muzeale din mai multe orașe ale Republicii Moldova.

 

Provocări

Vă spun cu toate sinceritatea că nu mai avem momente critice sau de maximă dificultate în organizarea acestui eveniment. Da, suntem solicitați la maxim de cantitatea de conținut și de tipurile de relații pe care trebuie să le gestionăm, dar măcar avem satisfacția că în final totul este o reușită. În final, ieșim epuizați din fiecare ediție, dar este acea oboseală plăcută care ne ține într-o stare de plutire. uneori am senzația că merg pe vată. Acest lucru este posibil și pentru că avem o echipă de proiect sudată și rodată de atâta timp, plus partenerii noștri fideli fără de care este imposibil să ne atingem țintele asumate. Este ca un mecanism uriaș care a început să funcționeze de la sine, în mod natural, cu toate automatismele din spatele scenei.


Credit foto: Muzeul Național de Artă al României

 

Noaptea Muzeelor la Sate

Am anunțat în premieră organizarea unei nocturne rurale adresată sutelor de muzee, case memoriale și altor entități culturale și religioase, cu valoare de patrimoniu, din spațiul rural românesc. Prima ediție a ”Nopții a Muzeelor la Sate” va avea loc în 2 septembrie 2023, pentru că este încă cald, o vreme plăcută, iar evenimentul vine ca o prelungire plăcută a vacanței de vară.

Desfășurătorul evenimentului va păstra logica de promovare și de reprezentare a Nopții Muzeelor clasică. În cazul acestei ediții inaugurale, ne vom concentra cu predilecție pe două direcții strategice. Prima ar fi configurarea unei mărci culturale derivate din structura Nopții Muzeelor. Este vorba aici despre identitatea vizuală, despre personalitatea mărcii, despre elementele sale de forță care să asigure vizibilitate programului pe localități/ și implicit a patromoniului cultural rural, să-l aducă în conștiința societăți; a doua direcție ar fi derularea unei campanii naționale de suport pentru dezvoltarea de programe educative adresate copiilor și tinerilor din comunitățile rurale, derulate de participanți, prin exploatarea colecțiilor și a patrimoniului cultural deținut.

Atunci când ne-am gândit de ce dorim să organizăm o Noapte a Muzeelor la Sate, am încercat să răspundem la nişte întrebări simple: Aceste colecţii, muzee și obiective culturale rurale fac cu adevărat un serviciu comunităţii locale? Cum îşi pot dezvolta şi promova iniţiatorii sau administratorii acestor obiective culturale propriilor lor oferte și proiecte? În ce mod ar putea fi incluşi într-o politică a dezvoltării patrimoniului la nivel national în așa fel încât să se producă schimbări reale în beneficiul dezvoltării lor organizaționale? Suntem foarte curioși dacă vom primi răspunsurile așteptate sau ce tip de răspunsuri vom primi după organizarea acestei ediții de debut.

 

Ce se întamplă la War Childhood Museum

Despre War Childhood Museum oamenii trebuie să știe că este laureat al ”Museum Prize”, oferit de Consiliul Europei (parte a programului European Museum of the Year Award) și că va putea fi vizitat în perioada 12 mai - 12 iunie 2023 (deci și cu ocazia Nopții Muzeelor), la Muzeul Național al Țăranului Român. De asemenea, oamenii mai trebuie să știe că vor fi martorii unei demonstrații de curatoriat inovator, de adaptabilitate și de provocare tematică din postura singurului muzeu din lume care se concentrează exclusiv pe copilăria afectată de conflictele armate.

Vor fi probabil peste 80 de obiecte și povești ale acestora adunate din donațiile oferite de familii și copii supraviețuitori ai unor conflicte armate recente și contemporane precum cele din Bosnia, Afganistan, Siria și Ucraina. Ultima țară va fi dominantă ca reprezentare în spațiile de expunere. Desigur, unele povești și obiecte au aparținut unor copii care nu au supraviețuit acestor războaie absurde motiv pentru care va fi o experiență de vizitare pe cât de imposibil de uitat, pe atât de dură și greu de absorbit emoțional. Efectul este însă unul terapeutic, pentru că ne va umaniza și ne va face mult mai empatici. Oricît de puternic este impactul vizual și emoțional, această expoziție este imposibil de ratat într-o viață.

Muzeul a devenit un adevărat fenomen planetar, cu stații în Kiev și New York și cu o mediatizare incredibilă. Despre acest proiect muzeal s-a vorbit pe larg, extrem de pozitiv și de detaliat, pe cele mai importante canale media cunoscute – BBC News, Reuters, DW, Der Spiegel, Le Monde, CNN, Al Jazeera, History Chanel, Lonely Planet, Euronews, Liberation, Le Temps sau Corriere della Sera.

 

Publicul

Aici avem un alt motiv personal de satisfacție pentru că suntem coordonatorii unuia dintre acele extrem de rare proiecte culturale care reușesc să se adreseze în egală măsură tuturor categoriilor umane și socio-profesionale, publicului larg, departe de orice tipologie anume, personalitate sau caracteristici particulare. Desigur, din investigațiile și din observațiile noastre directe am constatat că avem un public dominant reprezentat de adolescenți, 15-18 ani, dar mai ales de publicul tânăr cu vârste cuprinse între 19 și 30 de ani. Noi nu mai gândim publicul în termeni calitativi atunci când ne proiectăm niște așteptări legate de dezvoltarea propriei noastre audiențe, ci în termeni cantitativi. Avem această ambiție de a ajunge la comunități dintre cele mai izolate și mai marginale posibil, deși probabil am făcută-o deja într-o anumită măsură. Pentru a fi însă siguri că vom reuși, am inventat această Noapte a Muzeelor la Sate.


Credit foto: Muzeul Municipiului București

Relația oamenilor cu muzeele nu știu cât s-a schimbat sau cât a ajutat Noaptea Muzeelor să se întâmple acest lucru. Îmi este apoape imposibil să găsesc acele instrumente și criterii care să mă ajute să evaluez sau să înțeleg acest lucru, însă faptul că, la nivel personal, am aflat povești despre oameni care au vizitat pentru prima oară în viața lor un muzeu, cu ocazia Nopții Muzeelor, sau că și-au schimbat chiar viața după ce au lucrat ca voluntari cu această ocazie, mă face să cred că muzeele contează cu adevărat și că sunt poate cele mai interesante și mai frumoase spații culturale din câte există. Asta cu condiția să știm ce să facem cu ele, cu colecțiile lor și cu acest statut extrem de privilegiat.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related