[Design & strălucire] Tomáš Miškovič: Nu cred că bijuteriile de artă sunt conduse de trenduri, ci de artiști

[Design & strălucire] Tomáš Miškovič: Nu cred că bijuteriile de artă sunt conduse de trenduri, ci de artiști

Prima bijuterie creată a fost un inel în formă de șarpe. Mai târziu s-a insinuat în el interesul pentru bijuteria de artă, care l-a condus firesc către dorința de a face „bijuterii unice, neașteptate”, cum le spune Tomáš Miškovič. A studiat aurăria clasică, lucrând timp de 6 ani într-un atelier din orașul său natal, Zilina din Slovacia.

De peste 20 de ani, Tomáš este designer de bijuterie, și, cu fiecare piesă pe care o creează, încearcă să depășească limitele meșteșugului său.

"Este un clișeu, dar găsesc inspirație peste tot în jurul meu și cred că este la fel pentru toată lumea. Îmi place arhitectura modernă și cred că piesele mele reflectă asta. Mă concentrez doar pe inele pentru că este singura bijuterie pe care o porți doar pentru tine".

15 designeri de bijuterie contemporană români și internaționali își expun creațiile zilele acestea la Galeria Assamblage, în cadrul Assamblage Jewelry Gallery. Designerul slovac Tomáš Miškovič este unul dintre ei, iar noi povestim în continuare cu el despre bijuteria contemporană și despre cum creează inelele sale neobișnuite.

 

Din biografie

Am studiat aurăria clasică. După absolvire, am lucrat timp de 6 ani într-un atelier local de aurărie, până mi-am deschis al meu. După ceva timp, m-am mutat din orașul meu natal, Zilina, Slovacia, în Cehia, unde am auditat câteva cursuri universitare pe tema Studiilor de artă combinate (istoria muzicii, artei vizuale, teatrului și filmului) și am lucrat pentru două ateliere. În 2020, am decis să mă concentrez pe studioul meu de bijuterii, pe care l-am numit „bijuterii neașteptate”.

 

Începuturile relației tale cu bijuteria

Nu am avut niciun contact cu bijuteriile înainte de a merge la școala de aurărie. Întrucât eram interesat de arte și meserii, un profesor mi-a sugerat această specializare. La început, auraria a fost doar o meserie, gândirea serioasă la design și încercarea de a crea ceva nou au venit mult mai târziu.

 

Etapele tale de formare ca bijutier

În timpul studiilor mele, a trebuit să parcurgem și pregătirea practică într-un atelier local. Acolo am întâlnit un coleg mai experimentat care mi-a arătat noțiunile de bază ale orfevrăriei. Mai târziu, am avut norocul să pot învăța uitându-mă peste umărul unui mare aurar local, care m-a învățat să montez pietrele. De asemenea, am beneficiat de faptul că fac parte dintr-un mic grup de aurari locali sub conducerea unui maestru mai experimentat. Ne-am ajutat și ne-am susținut reciproc, mai ales cu aspectele mai practice ale conducerii unei mici afaceri.

 

Primele tale bijuterii

Prima mea piesă a fost un inel în formă de șarpe. :)

Pasiunea mea pentru bijuteria de artă s-a dezvoltat mai târziu și mi-am putut urma dorința de a face un alt tip de bijuterii. Am descoperit lucrările lui Anton Cepka, mai ales inelele, Jiri Drlik și Karel Votipka, care mi-au dat o altă perspectivă și o nouă inspirație. Primul inel de care am fost cu adevărat mândru a fost „Mașina acvatică”. Cu acest inel am abordat subiectul naturii și intervenției umane. Am folosit un cristal ca simbol al naturii neatinse și o piatră tăiată ca simbol al naturii modificate de intervenția omului. Cristalul intră în tub, în jurul degetului și iese ca o piatră tăiată. Inelul spune o poveste despre cum schimbăm natura și o facem mai rafinată, mai prețioasă, mai valoroasă. De asemenea, a câștigat un premiu la Slovensky Sperk Competition.

 

Ce te inspiră acum în creație

Este un clișeu, dar găsesc inspirație peste tot în jurul meu și cred că este la fel pentru toată lumea. Îmi place arhitectura modernă și cred că piesele mele reflectă asta. Mă concentrez doar pe inele pentru că este singura bijuterie pe care o porți doar pentru tine.

 

Amprenta ta în crearea de bijuterii

Îmi place să mă joc cu suprafețele argintii lustruite, mai ales în locurile în care acestea nu se găsesc în mod obișnuit, de exemplu în jurul pietrei, mai aproape de interiorul inelului. Îmi place că argintul lustruit a fost folosit ca oglindă în vremurile străvechi și, de asemenea, îmi place că poate reflecta lumina. Îl folosesc în mod intenționat fie pentru a sublinia frumusețea unei pietre, fie pentru a contrasta un finisaj diferit, cum ar fi o patina neagră, sau pentru a duplica un model.

 

Ce caută clienții în bijuteriile tale

Nu pot vorbi în numele lor, dar sper că le plac ideile mele originale, măiestria și faptul că, dacă aleg una dintre bijuteriile mele, dețin o piesă unică în colecția lor.

 

Procesul creativ: de la o idee către o bijuterie

Cea mai grea parte este de departe lustruirea. :)

Sunt mulți pași în procesul de creație, iar fiecare idee are nevoie de propria sa soluție pentru a fi transformată într-o piesă reală. În general, încep prin a realiza niște schițe precum și modele de hârtie sau vax pentru a vizualiza mai bine ce formă și dimensiune va avea bijuteria. Din moment ce mă concentrez pe inele, purtarea este o necesitate. Aceasta este întotdeauna o provocare – ideile noi și modelele noi, neobișnuite, nu sunt ușor de transformat într-un inel care poate fi purtat. Această regulă pe care o am mă ajută în cele din urmă să creez inele mai bune – regulile creează libertate în arta mea. :)

Odată ce m-am hotărât asupra designului, tai argintul la dimensiunea potrivită și folosesc formarea și lipirea pentru a crea inelul. Apoi pun pietre și lustruiesc inelul. Atâta timp cât inelul este „în dezvoltare”, designul său se poate schimba în continuare, nu este un proces perfect liniar. Poate aceasta este cea mai frumoasă parte – fluiditatea procesului de proiectare?

 

Evoluția designului de bijuterie din ultimii ani

Am văzut că acum se pune accent pe utilizarea materialelor noi, crearea de materiale de performanță și utilizarea noilor tehnologii în producție, cum ar fi imprimarea 3D.

 

Trendurile în bijuterie

Nu cred că bijuteriile de artă sunt conduse de trenduri, ci de artiști. Fiecare are propria abordare, subiecte de interes, materiale preferate, procese și, bineînțeles, estetică. Întâlnirea diferiților bijutieri și aflarea poveștii din spatele fiecărei piese sunt dintre cele mai bune părți ale participării la evenimente de bijuterie de artă.

 

Prezența ta la Galeria de bijuterii Assamblage

Este o onoare să fac parte din prima ediție a Galeriei de bijuterii Assamblage. Sunt impresionat de ceea ce creează echipa Assamblage: o școală, o săptămână a bijuteriilor, acum, și o galerie. Ei aduc oamenilor bijuterii de artă, făcându-le primitoare și abordabile și creează în același timp o comunitate pentru bijutieri în acest spațiu. Mi-aș dori să fie mai multe asemenea inițiative.

 

Ce știi despre comunitatea de bijutieri români din România

Am fost impresionat de câți bijutieri activează în România. Munca lor este, de asemenea, la un nivel foarte înalt – de la concept la tehnică și, desigur, aspectul general. Chiar dacă în mod normal sunt conservator când vine vorba de materialele pe care le folosesc, mi-a plăcut foarte mult să văd varietatea aici! Mi-am făcut și câțiva prieteni în ultimele 2 ediții ale ROJW. Încă nu există colaborări, dar sunt mereu deschis

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Oameni

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related