[Design & Strălucire] Andreia Popescu: Colecționarul de bijuterie contemporană este conștient că aceasta este un instrument de comunicare vizuală, de educație emoțională și, de ce nu, de relaționare socială

[Design & Strălucire] Andreia Popescu: Colecționarul de bijuterie contemporană este conștient că aceasta este un instrument de comunicare vizuală, de educație emoțională și, de ce nu, de relaționare socială

A început cu design de haine și accesorii, însă după trei ani în domeniu, Andreia Popescu a simțit că își poate exprima mai bine emoțiile și trăirile prin creația de bijuterie. Era începutul anilor 2000, când bijuteria contemporană de autor nu își câștigase încă un loc bine definit în România, dar asta nu a împiedicat-o să creadă în arta sa. Și să stăruiască în creația de bijuterie.

În 2013, a ieșit prima dată ca artist independent în afara țări, la Milano, iar zilele acestea îi găsim bijuteriile la Assamblage Jewelry Gallery.

"Toate piesele mele urmăresc îndeaproape valorile bijuteriei contemporane - material alternativ, reinterpretarea tehnicilor clasice, conceptualism - motiv pentru care prezenta lor în Galerie este una naturală de care sunt mândră. Am ales și pregătit colecția Solve et Coagula Colors".

Assamblage Jewelry Gallery s-a deschis pe 2 martie la București, cu o selecție de 15 designeri de bijuterie contemporană români și internaționali, la Galeria Assamblage. Galeria de bijuterie Assamblage devine astfel nucleul permanent al unei mișcări care trece de convențional și își propune să aducă bijuteria de autor către un public mai larg, precum și să sprijine artiștii emergenți și consacrați din comunitatea internațională.

Noi povestim în continuare mai multe despre bijuterie contemporană cu designerul Andreia Popescu.

 

Din biografie

Sunt născută în București în data de 4 August 1973.
Îmi place să cred că am fost un copil norocos. Zic asta pentru că mi-am dorit încă de mică să creez, am simțit si conștientizat că am o legătură specială cu arta și prin urmare, „asta trebuie să fac” mi-am zis. Am încercat pe cât posibil să îmi urmez visul, deși pot spune că nu a fost un drum lin sau drept. Dar am ajuns la destinație și totul a devenit „frumos”. :)

Imediat după terminarea liceului am făcut ASE-ul, împinsă de la spate de către părinții mei. Desigur, argumentul era "arta nu-ți ține de foame". În contextul social și economic din perioada aceea, pentru a avea un viitor asigurat din punct de vedere material, trebuia să termini ori Facultatea de Medicina ori ASE-ul. Matematica a fost și încă este unul din punctele mele forte, economia nu-mi displăcea, iar răbdare și atenție asupra detaliului aveam din plin. În plus, fratele meu mai mare era deja student la ASE, iar asta însemna ca eu, sora mai mică, trebuia să-l iau ca exemplu :). Aveam deci toate condițiile necesare pentru a intra la ASE și așa s-a și întâmplat.

În timpul facultății am lucrat la companii specifice pregătirii mele, însă imediat dupa ce am absolvit Academia de Studii Economice-Facultatea de Finanțe, Bănci și Contabilitate (în anul 1997) m-am întors la dragostea dintâi, la artă și creație. M-am întors unde simțeam că-mi este locul, unde știam că am mult mai mult "de spus", unde puteam să fiu eu trup și mai ales, SUFLET ... M-am întors la creație! Așa am înființat în anul 1999 o firmă de design și producție de articole vestimentare, dar și accesorii. După trei ani am trecut de la designul vestimentar la designul și creația de bijuterie, pentru că am simțit că prin bijuterie îmi pot exprima și pot transmite mai departe, mult mai bine, energia și trăirile mele interioare, extazul și bucuria creației. Pentru mine bijuteria este instrumentul ideal!

 

Mentori și oameni care te-au inspirat în creație

Dacă ar fi să aleg un an dintre toți aceștia care a însemnat acel ceva special este anul 2010. A fost anul în care l-am întâlnit pe David Sandu care tocmai înființase Școala de Bijuterie Contemporană Assamblage, pe care am urmat-o și unde, la propunerea lui am rămas să și predau bijuterie.

Iar anul 2013 este anul în care am început să expun ca artist independent și în afara țării. Am început cu Milano, iar apoi au urmat expoziții și în alte mari orașe din Europa și SUA în care bijuteria contemporană beneficia de o deschidere către public diferită, de o chemare aparte și o încadrare culturală aparte.

A avea un mentor și a deveni, la rândul tău mentor este un lucru extraordinar! Mi-a plăcut din totdeauna să comunic cu oameni creativi, să fiu înconjurată de iubitori ai frumosului, să împărtășesc și să dau mai departe din toată experiența mea, sau să răspund la dorința de cunoaștere și înțelegere a meseriei noastre. Acest lucru se datorează înainte de toate părinților mei. Am avut în mama mea un exemplu de răbdare și pedagogie extraordinară, iar în tatăl meu exemplul omului care îți cultiva dorința de înțelegere logică a lucrurilor, dorința de a căuta rezolvare în orice provocare și mai ales, dorința de a fi mai bun în tot ceea ce faci. Cât despre bijuterie, David Sandu mi-a fost primul îndrumător și mentor în acest domeniu.

 

Ce temeri aveai când ai început să faci bijuterie

Consider că pentru a reuși, trebuie să te dedici trup și suflet muncii tale și orice obstacol este de fapt o provocare ce poate fi depașită! Cred că depinde de cum vezi lucrurile, sau felul în care le abordezi.
Deci nu știu dacă le-am numit temeri, știam că bijuteria contemporană acum 13 ani la noi în tară era încă la început și poate greu de ”digerat” și asimilat de către public, nu se încadra în standardele clasice sau bine cunoscute. Și mai știam că în momentul în care crezi cu tărie în opera ta de artă, toată lumea va vedea asta în piesele tale. În plus, mi-am asumat-o.
Iar lucrurile au evoluat în sensul bun.

 

Primele bijuterii

Prima bijuterie realizată de mine a fost un inel cinetic denumit ”Plateau d’argent” și este în colecția de bijuterii a unei doamne respectabile.

 

Ce te inspiră în prezent

Fiecare piesă pe care o lucrez are un concept la bază, nu este întâmplătoare. Pentru mine bijuteria înseamnă artă! Iar bijuteria contemporană este artă aplicată în bijuterie!

Bijuteria contemporană este bijuterie conceptuală, fiecare piesă are în spate o poveste inspirată de un sentiment, o semnificație, o trăire.

Conceptele transpuse în piesele mele vin din tot ce mă înconjoară: natură, istorie, cultura altor popoare, viața personală și experiențe.

 

Amprenta ta

Lucrările mele se remarcă prin volumetrie, formă, culoare, și finisaje îndrăznețe. Folosesc întotdeauna tehnicile tradiționale de lucru în bijuterie dar pentru a mă “exprima" în limbaj contemporan. Ador să lucrez în aur. Am trecut de-a lungul timpului prin toate metalele și le folosesc în continuare în funcție de conceptul și tehnicile pe care le utilizez într-o colecție, iar pentru că bijuteria contemporană înseamnă și materiale alternative, sky is the limit!

În Spectrum, spre exemplu, piesele sunt combinații de argint, aur, pietre prețioase/semi prețioase și rășină, în MovingArt, am folosit aur, argint și email, iar în Solve et Coagula Colors partea de culoare a pieselor este realizată în rășină cu diferiți pigmenți de culoare fluorescenta asigurând astfel un spectacol de lumina și culoare prin purtarea lor în timpul zilei dar și în întuneric sau raze UV.

Îmi place să fac “aroganța” de a asocia metale și materiale alternative în combinații neașteptate.
Toate creațiile mele au o bucată din sufletul meu în ele și mă reprezintă în totalitate.

 

Bijuteriile cele mai apreciate

În toți acești ani am lucrat și semnat multe colecții. Fiecare dintre ele a avut un parcurs frumos, multe dintre ele poartă premii la cele mai mari expoziții din Europa și SUA.

Le pot însă enumera pe cele prezentate sau premiate la mari expoziții de bijuterie contemporană sau muzee din Romania, Londra, Madrid, Barcelona, Veneția, Milano, Roma, Lisabona, Atena, Praga, Legnica, Vilnius, Baccarat, New York.

Colecția MovingArt este artă la purtător, iar asta este exact menirea bijuteriei contemporane. Acesta a fost conceptul decisiv în crearea colecției MovingArt care înglobează tehnici avansate de bijuterie clasică folosită în exprimarea limbajului creativ în combinație cu materiale alternative de specific japonez folosite într-un mod inovativ pentru a o duce mai departe. Dacă nu poți să mergi la muzeu, îl poți avea la tine, într-un inel, pandantiv sau într-o broșă.

Cât despre Spectrum, colecția are la bază psihologia culorii și puterea culorilor de transformare a omului la nivel mental, fizic și psihologic. Piesele din Spectrum sunt mici sculpturi în care piatra poziționată în palmă își transformă purtătorul atât într-un receptor, cât și într-un transmițători al culorii vindecătoare. După o perioadă lungă de incertitudine, nesiguranță, frică și disperare, culorile ne pot ajuta să găsim bucuria vieții noastre și să ne îmbogățim starea de bine.

Ambele colecții sunt premiate. MovingArt este dublu premiată, recent primind premiul cel mare în cadrul expoziției Artistar Jewels 2022 la Milano, iar Spectrum și-a început călătoria în premieră la ROJW 3.0 unde a și fost premiata cu premiul “ The Award for Experimentation and Innovation” iar în prezent poate fi admirată în cadrul a două muzee din Madrid: Museo Nacional de Artes Decorativas de Madrid și Museo Cerralbo.

 

Clienții tăi

Bijuteria contemporană este alegerea celui care știe să aprecieze arta, esteticul, conceptul și originalitatea, pe lângă valoarea materialului și execuția piesei. În plus, colecționarul de bijuterie contemporană este conștient ca aceasta este un instrument de comunicare vizuală, de educație emoțională, un instrument de observare, analiză și de ce nu, de relaționare socială.
Eu cred ca românii au început să înțeleagă aceste lucruri și totul evoluează in sensul bun.

 

Procesul de creație. Părțile grele și părțile frumoase ale muncii de creație

Întotdeauna pornesc cu studiul asupra temei sau ideii, schițarea formelor, alegerea materialelor, găsirea tehnicilor de lucru și de realizare a pieselor, testarea concluziilor găsite și abia apoi executarea efectivă a pieselor. Și aici doresc să subliniez un lucru foarte important: cultura tehnică este esențială! Ea te ajută în primul rând să îți exprimi coerent și pe deplin ideile, să găsești soluțiile tehnice necesare pentru a realiza acest lucru. Astfel publicul va înțelege mult mai ușor și corect mesajul pe care tu ca artist vrei să-l transmiți. Nu este suficient să ai doar creativitate, ci este necesar să ai și o cultura tehnică cât mai vastă. Așadar, în bijuteria contemporană arta, inspirația și tehnica merg toate împreună și se potențează reciproc.

 

Cea mai grea parte? :)

Revin la ce spuneam mai sus. Ceea ce este greu sau pare greu o iau ca pe o provocare ce mă incită să-i găsesc soluția de rezolvare, ceea ce îmi amplifică și mai tare momentul de plăcere în care lucrurile îmi reușesc asa cum vreau. Este ca o problemă de matematică din culegere pe care vrei să o rezolvi și pare de nerezolvat. Procesul de gândire și găsire a rezolvării îmi place maxim. Și aici cred că este meritul dragului meu tata, care îmi spunea tot timpul să citesc de ”o mie de ori” enunțul unei probleme pentru că în el o să găsesc o parte din răspuns. Iar punctul culminant al frumuseții sau fericirii, cea mai frumoasă parte este momentul în care îmi văd lucrarea realizată.

 

Participarea ta de anul acesta la Assamblage Jewelry Gallery

Assamblage Jewelry Gallery este un proiect mult visat de întreaga comunitate Assamblage pe care îl așteptam și eu de când am auzit prima dată cuvintele galerie și Assamblage alăturate. Toate piesele mele urmăresc îndeaproape valorile bijuteriei contemporane - material alternativ, reinterpretarea tehnicilor clasice, conceptualism - motiv pentru care prezenta lor în Galerie este una naturală de care sunt mândră. Am ales și pregătit colecția Solve et Coagula Colors și în contextul premiilor primite de acestea, dar și datorită posturii lor de wearable art ideală într-o galerie de bijuterie contemporană.

 

Trenduri în designul de bijuterie

În meseria mea, în lumea bijuteriei contemporane de autor mă consider privilegiată pentru că mă ocup cu lucruri neperisabile! Bijuteria contemporană se colecționează pentru că este artă, iar trendurile nu își au locul.

 

Relația românilor cu bijuteria contemporană

Relația românilor cu bijuteria contemporană a evoluat de la un an la altul, întotdeauna într-un sens pozitiv. Pot spune că este un proces continuu de învățare și auto-educare, poate si datorită contextului social, în care zona creativă se dovedește întotdeauna o necesitate viscerală, un pansament, o soluție și cu atât mai mult, ceva indispensabil omului. Precum bijuteria este în continuă schimbare și redescoperire, la fel și industria creativă „suferă” schimbări constante și cred eu, spre bine.

 

Ce urmează pentru tine

Întotdeauna am țintit să particip la expozițiile de prestigiu, asumându-mi dificultatea de a ajunge chiar să fiu selectată la aceste evenimente care au preselecții de multe ori duble, în mai multe etape. Primirea premiilor la aceste expoziții de-a lungul timpului a fost încununarea anilor mei de muncă, dedicare, de participare consecventă și nu în ultimul rând de încredere în ceea ce fac. Acest lucru mă motivează și ambiționează. Mereu văd un premiu drept o provocare de a mai urca o treaptă, și încă una, și încă una…

SPECTRUM și Solve et Coagula COLORS vor fi colecțiile vedetă ale anului 2023 cu siguranță.
Lucrez și creez în continuare la colecția SPECTRUM pentru ca la sfârșitul anului 2023, în cadrul Artsitar Jewels 2023, voi expune alte șase piese noi din colecția SPECTRUM ca urmare a câștigării premiului cel mare Artistar JEWELS 2022.

Cât despre Solve et Coagula COLORS care a avut premiera la Veneția în cadrul expoziției ICONIC* The Carnival of Arts parte a Carnavalului de la Veneția, vă pot spune ca surprizele urmează!

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related