[Marketing 2023] Adrian Apostol și Adrian Ichim: În 2023, trebuie să fii în trend și relevant în același timp. Brandurile care reușesc să dea startul unor mișcări de schimbare în bine sunt cele câștigătoare

[Marketing 2023] Adrian Apostol și Adrian Ichim: În 2023, trebuie să fii în trend și relevant în același timp. Brandurile care reușesc să dea startul unor mișcări de schimbare în bine sunt cele câștigătoare

Gradul de maturizare a companiilor din mediul autohnton care face ca schimbările de fond să mai dificile. De aceea, Adrian Apostol și Adrian Ichim, fondatori Ideologiq, și-au propus să aibă o abordare bazată pe creștere, care să răspundă nevoilor partenerilor cu soluții end-to-end, iar 2022 a venit cu lansarea unor divizii noi și cu parteneriate strategice.

Cei doi se așteaptă ca în 2023 să existe un focus tot mai mare pe ESG (inițiative sociale, de mediu și guvernanță) și să crească investițiile în consultanță strategică de tip 360°. Brandurile trebuie să fie memorabile și relevante, iar cele care vor pune în mișcare campanii cu impact social, ca cele de educare, vor crea o conexiune pe termen lung cu consumatorii, spun ei. De asemenea, ei mizează și pe creșterea E-commerce-ului și apariția huburilor logistice care să susțină acest trend.

Brandurile trebuie să fie relevante și să țină pasul cu trendurile, dar să fie atente și la diferențele de comportament și preferințe dintre generații. Chiar dacă e cool să fii pe TikTok, de exemplu, businessurile trebuie să-și adapteze treptat mesajele, astfel încât să dea timp și publicului să se obișnuiască, și să aibă așteptări realiste privind rezultatele.

Mai multe idei de reținut pentru perioada următoare, citiți mai jos.

 

Provocări și realizări în 2022

Adrian Apostol: Ca urmare a evoluției IdeologIQ din ultimul an, aș putea spune că ne mândrim cu echipa noastră și cu deciziile luate pentru creșterea businessului nostru. La nivel intern, în 2022 ne-am dezvoltat, ne-am consolidat atât echipa, cât și poziția în piață, în special datorită diviziilor nou lansate: Quadratiq (E-Commerce & Data Science) și Athletiq (Sports Marketing & Management).

Din octombrie 2022 facem parte din grupul La Poste și avem împreună premise mai clare asupra viitorului. Parteneriatul încheiat anul trecut cu Mediapost Hit Mail SA ne-a deschis un orizont către și mai multe oportunități, după aproape șase luni de la tranzacție putem spune că există o sinergie concretă între cele două părți și, încet-încet, cu ajutorul celor din grup, reușim să accesăm o piață regională din ce în ce mai mare.

Adrian Ichim: Una din provocările mediului de business este gradul de maturizare a companiilor. În acest tip de mediu, schimbările de fond au loc mai greu, iar succesele temporare sunt mai ușor de înregistrat. De aceea, IdeologIQ are o abordare unică, de tip end-to-end, de parteneriat în business, prin care încercăm să înțelegem deopotrivă provocările și așteptările pe care businessurile le au, pentru a crește împreună. Sprijinul și relația noastră nu se încheie după ce o platformă online este lansată, spre exemplu. Ne asumăm un rol predominant de consultant și în toate procesele ce urmează lansării unui produs, astfel, asigurăm toate instrumentele necesare dezvoltării continue a business-ului partener.

La nivel micro, pentru o agenție de marketing digital și comunicare, provocarea constă în gap-ul ce există între generațiile Z, spre exemplu, și X sau Baby Boomers. Ritmul de adaptare la noile tehnologii diferă de la o generație la alta. Astfel, comunicarea personalizată, targetată, devine provocarea de zi cu zi. O soluție aici este comunicarea de tip omnichannel.

 

Marketingul în România

Adrian Apostol: Ceva ce noi românii știm foarte bine să facem e să ne adaptăm. După pandemie, ne-am mobilizat și putem spune că sectorul de servicii din România răspunde foarte bine la reglementările ce apar deja la orizont, iar piața de marketing și comunicare este pregătită să ajute companiile în noua paradigmă nu doar a raportării, dar și a adaptării și schimbării pe termen lung. Pe acest fond a luat naștere și divizia de consultanță ESG (Mediu - Sustenabilitate - Guvernanță), Centriq, pe care am lansat-o de curând și care sprijină companiile în procesul necesar de transformare. Începând cu exercițiul financiar pe 2024, majoritatea companiilor mari vor trece printr-un proces considerabil de raportare și unele dintre acestea se pregătesc deja, prin colaborarea cu agenții de profil, pentru o tranziție cât mai ușoară și naturală la noua realitate.

Adrian Ichim: Lucrurile care nu merg bine de obicei se văd cu ochiul liber. Însă aș vrea să punctez puțin și lucrurile de bine despre care vorbim mai puțin. Ca o agenție cu poziționare strategică în Europa Centrală, de Est și de Sud-Est (CEE/SEE) avem o privire de ansamblu mai clară asupra a ceea ce se întâmplă în piață. Companiile investesc deja în digitalizare, în asseturi digitale, atât cele mari, care au fost forțate de propria dezvoltare, dar și companii SME sau chiar start-ups care pornesc cu dreptul în direcția digitalizării și introduc această componentă încă de la început.

 

Podcasturi, TikTok, Reels. Cu ce rămânem în 2023?

Adrian Apostol: Pe partea de podcasting se va livra mai mult thought leadership, o deschidere la confesiune și reflectare. Într-o eră în care ne este din ce în ce mai greu să ne menținem atenția, și brandurile vor scurta dimensiunea filmelor de prezentare a companiei, a discursurilor și vor fi, sper eu, mai deschise spre a fi mai autentice în comunicare, mai umane. Prin însăși profilul lor, și canalele de social media invită la o astfel de abordare.

Adrian Ichim: În noul an cred că se va crea mai multă valoare nouă cu resursele care există deja. De exemplu, mai mult conținut prin intermediul canalelor ce performează bine în acest moment, atât la nivel B2C, cât și la nivel B2B, sau chiar intern. Așadar, cred că aceste direcții de podcasting, reels și conținut TikTok vor crește din punctul de vedere al volumului de conținut generat și nu neapărat ca o evoluție spre alte platforme. Trendul clipurilor video scurte este și o adaptare pe care o așteptam.

 

Predicție pentru 2023

Adrian Apostol: Estimez un focus mare pe zona de raportare și pe zona de adaptare a mesajelor în funcție de target. Există un interes din ce în ce mai mare din partea companiilor să facă investiții în instrumente digitale, instrumente cu ajutorul cărora pot centraliza mai ușor informațiile despre publicul țintă, cu ajutorul cărora pot ajunge mult mai ușor la cei interesați cu adevărat de serviciile companiei.

Adrian Ichim: E-commerce-ul va crește foarte mult în regiune. Apar deja multe huburi logistice care să susțină acest trend. Și vom comunica mai mult, și în mediul digital, despre raportările ESG. Pentru marketing asta înseamnă construcția de platforme digitale care să comunice performanța companiei într-un mod transparent.

 

Competitor pentru TikTok? Cu ce înlocuim Twitter?

Adrian Apostol: Cred că, în ultima decadă, Twitter a fost subestimat în România, menținând un public mai captiv la noi. În afară însă, în ciuda diferențelor de poziție după achiziția platformei, Twitter își menține încă un nivel ridicat de popularitate, chiar dacă noi canale similare de comunicare sunt create ca o reacție de protest.

Adrian Ichim: TikTok a avut o creștere colosală în ultimii doi ani. Nu-mi amintesc ca o altă platformă să crească cu așa o viteză. Așadar, cum susțin și trendurile, și cum ziceam mai sus, urmează o perioadă de consolidare a ritmului de creștere TikTok. Atenția este pe acest canal, este greu de crezut că o altă aplicație poate egala acest succes, în acest moment, cel puțin.

 

AI și Metaverse

Adrian Apostol: Cred că ne-am urcat ușor, ușor în trenul metaverse cu Siri și cu mini-aplicațiile și funcțiile care vin odată cu tool-urile pe care le folosim zi de zi în comunicare. Ca abordare, suntem deschiși la posibilitățile pe care AI le oferă în marketing, însă și aici cred că trebuie să fim vigilenți și să le folosim, în principal, ca funcție de suport și nu de decizie.

Adrian Ichim: Suntem atenți la dezvoltările de acest tip din zona de analytics și data, însă importantă este aici perspectiva utilizatorului. Companiile mari vor avea deja resurse sau obișnuința AI în desfășurarea activității lor - de exemplu, simulări, predicții, audit - însă altele, mai mici, cum sunt cele antreprenoriale, vor depinde de motivațiile și rațiunile fondatorilor. Inovațiile schimbă deja modul în care trăim. Cu siguranță acest impact va fi mai vizibil și în modul în care lucrăm în marketing însă va dura până când aceste tool-uri vor domina activitatea omului de marketing.

 

Ce înseamnă o strategie de succes în 2023

Adrian Apostol: Cred că o strategie de marketing bună astăzi - și dintotdeauna - este să lași în urmă mai mult decât un brand mai vizibil. Brandurile care reușesc să dea startul unor mișcări de schimbare în bine sunt, din punctul meu de vedere, cele câștigătoare, întrucât rezultatele acestora pot inspira și alte branduri, iar consumatorii își vor aminti mai mult timp conexiunea creată între brand și cauză. Campaniile de educare sunt un bun exemplu în această direcție.

Adrian Ichim: Să fii în trend și să fii relevant în același timp. Mai exact, brandul și publicul tău să se întâlnească pe canalele vizate, prin conținut și prin asocierile făcute prin influenceri sau cauzele susținute. Bineînțeles, este cool să fii prezent pe toate canalele și pe cele mai noi dintre acestea - TikTok, spre exemplu, însă poate fi și o chestiune de timing. Este posibil ca și targetul să aibă nevoie de timp de adaptare la platformă și poate așa e mai bine, să aștepți pentru rezultate optime.

 

Ce citești. Ce asculți

Adrian Apostol: Citesc și ascult în toate formatele, print, digital, podcast, video, TV. Cred că este important să rămâi conectat cu industria de media de comunicare din toate unghiurile și să nu glorificăm doar un segment, așa cum este, pe merit, acum momentul digitalului.

Adrian Ichim: Urmăresc cu atenție tot ce înseamnă inovație worldwide, de la evenimente de profil până la tot ce apare în domeniul digital și nu numai. Am convingerea că în România precum și în regiune există extrem de multe oportunități pe această direcție. Trebuie să fim extrem de atenți la tot ce se întâmplă și să alegem exact direcțiile ce pot aduce plus valoare în regiune.

 

3 tool-uri de zi cu zi

Adrian Apostol: Semrush, Asana, Analytics.

Adrian Ichim: Analytics, Ahrefs, Hotjar.

 

Ce v-ați propus pentru 2023

Adrian Apostol: Vom avea focus pe dezvoltarea diviziilor de business lansate în ultimul timp, Atletiq și Quadratiq și inclusiv de cea recent lansată, Centriq. Suntem siguri că vom încerca și vom învăța foarte multe în acest nou context, mai ales odată ca parte din grupul La Poste. Cred mult în dezvoltarea organică a businessului, de a fi prezent într-un moment relevant în piață și astfel suntem deschiși să creăm strategiile potrivite pentru clienții noștri, cu un impact măsurabil.

Adrian Ichim: Anul acesta discuția se va axa mult în zona factorilor ESG, care sunt deja parte din strategii de business, au rol important în procese, precum sunt cele de achiziții, fuziuni sau investiții. Investițiile în consultanță strategică de tip 360° devin noua normalitate, iar IdeologIQ deține capacitatea de a implementa servicii de digitalizare și consultanță strategică end-to-end la nivel de regiune.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related