Invatare si adaptare, aceasta e mantra industriei creative, crede Raluca Zamfir, Managing Partner RAN Communication Agency. Mai ales dupa ultimii ani, marcati, pe de o parte, de pandemie si razboi si, pe de alta, de evolutia accelerata a noilor tehnologii. Comunicarea presupune invatare continua si adaptare fortata. Nu exista formule magice si retete secrete pentru a trece prin astfel de schimbari.
”Digitalizarea a schimbat fundamental modul in care brandurile comunica si modul cum noi lucram. S-a impus un nou ritm de lucru si schimbarea a devenit singura constanta din viata noastra”, spune Raluca.
Ce trenduri vor domina industria in 2023, care sunt invataturile creative din 2022 si factorii care influenteaza piata, ce provocari se intrevad anul acesta pentru branduri, povesteste Raluca mai jos:
Cu ce energie creativa ai inceput 2023
Am inceput 2023 full speed ahead, cu multe proiecte, evenimente, campanii, activari. Ma bucur sa am din nou parte de toata nebunia unui nou inceput, dintotdeauna am fost atrasa de inceputurile de an, o promisiune incarcata de speranta si creativitate – atatea lucruri pe care vrei sa le faci, planuri, ordine in idei, ganduri. Eu rareori duc lipsa de energie, poate doar cand nu ma simt bine fizic, dar chiar si atunci gasesc resurse in mine si ma activez. Asa ca energia e numele meu mijlociu, iar energia creativa este si dezideratul si standardul pentru mine, in tot ce fac, fie ca profesional, social, personal.
Planuri si organizare
Sunt Sagetator si (stii cum e cu horoscopul, iau ce imi convine :)) in mintea mea totul e organizat. In exterior poate nu arat, stiu insa exact ce trebuie facut, cand, cum, de catre cine, ce urmeaza, care ne sunt planurile. Altceva voiam sa zic de fapt, noi suntem creativii zodiacului, plini de idei si de planuri, oameni de actiune, dornici de aventura si care isi asuma riscuri si suntem extrem de dedicati, pasionati si muncitori. In plus am norocul sa muncesc alaturi de o echipa extraordinara, sudata si valoaroasa pe care ma pot baza 100%.
Ce pui prima data in bilantul din 2022
Tot ce am reusit sa realizam in anul 2022, in ciuda obstacolelor de tot felul. Suntem o echipa inchegata, sunt foarte mandra de colegele mele, impreuna suntem o forta si am reusit lucruri pe care nu le credeam posibile anul trecut. Provocari am avut destule, e imposibil sa nu ai parte de provocari in industria asta. Si cea mai mare a fost resursa umana specializata si cumva tot anul trecut ne-am zbatut sa gasim oamenii potriviti. Si cand ne pierdusem speranta, cumva la jumatatea anului am reusit sa ne completam echipa.
Mediul de afaceri este plin de oportunitati si degeaba ai idei daca nu ai si oameni pregatiti cu care sa le pui in practica. Iar noi nu lucram cu formule, standardizat, corporatizat, din contra. De 11 ani de cand suntem pe piata am mizat pe solutii creative si personalizate, pentru ca fiecare client e diferit, cu nevoi diferite, astfel ca provocarile si satisfactiile sunt pe masura.
Punctele de cotitura
In domeniul nostru esti intotdeauna dependent de factorii decizionali ai clientilor tai. Viteza de dezvoltare a proiectelor este decisa de client, iar in anul care a trecut au fost o serie de proiecte care au fost oprite pentru a vedea evolutia situatiei locale si globale. Insa 2022 a fost un an extrem de bun, incarcat, cu multe experiente si practic am recuperat anii de pandemie. Au fost multe momente in care ne-am simtit coplesite, incarcate si vulnerabile, lucrand la mai multe proiecte de anvergura in acelasi timp. Ultimul an ne-a aratat faptul ca nimic nu e „promis” sau sigur si ca, in perioadele volatile, a „nu ne pierde capul” e mai important ca niciodata. Dincolo de contextul plin de provocari pe care-l traim cu totii, oportunitatile continua sa existe si sa fie tot mai mari.
Lectiile creative
Cea mai importanta lectie creativa a fost ca atunci cand simti ca nu mai poti sigur mai poti. Iar a doua cea mai importanta lectie creativa a fost ca nu exista scurtaturi, retete miraculoase, medicamente minune, formule salvatoare, drumul e doar unul. Ce e de facut, e de facut si daca arzi etape pierzi din vederea obiectivele si ratezi calitatea si valoarea.
Industria creativa din Romania
Practic renaste ca pasare Phoenix, iar asta nu poate decat sa ne bucure. Au fost niste ani foarte dificili, multi dintre noi si-au pierdut speranta, multe afaceri s-au inchis, iar multe lucruri s-au schimbat iremediabil. Noi ne-am schimbat iremediabil iar asta lasa urme in tot ceea ce facem. Sigur ca am reluat activitatea la viteza maxima, dar ne-a fost mai greu ca inainte de pandemie. Am devenit mai singuri si insingurati, mai stingheri si mai neincrezatori, iar online-ul ne-a invadat vietile pur si simplu, transformandu-le complet. Asa ca industria creativa se repliaza, sa regaseste, isi cauta noua cale si devenire si se reinventeaza, cum a facut dupa fiecare criza sau moment greu.
Bune si rele
Transformarea e un lucru bun pentru ca te scoate din zona de confort si orice astfel de schimbare iti cauzeaza mult deranj, dar iti da si sutul necesar sa devii mai bun. Astfel ca dupa anii pandemici iata-ne din nou activi si mai buni la ceea ce facem, desi ceea ce facem a suferit transformari. Am fost nevoiti sa ne adaptam si, desi a fost greu, am reusit. Mai putin bun cred ca e faptul ca am ajuns sa facem toti de toate (si strategie, si branding, video production si online) si am cam renuntat la specializari.
Trenduri
Brandurile se concentreaza din ce in ce mai mult pe Generatia Z, generatie care a crescut cu tehnologia de ultima ora si care isi traieste la maxim pasiunile, schimband profund modul in care companiile creeaza produse, le vand si le comunica. Se creeaza punti de dialog cu ei si se testeaza permanent diverse modalitati de comunicare. In ultima perioada s-au alocat bugete considerabile pentru platforma TikTok, brandurile avand posibilitatea sa demonstreze ca sunt cool in randul consumatorilor tineri.
Alt mare trend este ca cei care lucreaza in domeniul comunicarii trebuie sa fie early adopters in tehnologie, viteza cu care AI intra in viata noastra ne impune sa ne alocam timp pentru a invata cat mai mult. Comunicare este un domeniu extrem de dinamic si presupune invatare continua.
Imi plac toate trendurile, ne-au transformat meseria si ne-au schimbat. Digitalizarea a schimbat fundamental modul in care brandurile comunica si modul cum noi lucram. S-a impus un nou ritm de lucru si schimbarea a devenit singura constanta din viata noastra.
Cea mai mare provocare pentru branduri & agentii
Suntem in mijlocul unui trend de entertainment video content si provocarea cea mai mare pentru branduri si pentru agentii este sa livreze rapid continut atractiv pentru consumatorii vizati si obligatoriu la final sa fie si rezultate cuantificabile.
Brandurile comunica in lumea reala unor consumatori cu nevoi, dorinte, asteptari reale si in social media trebuie sa „vinzi” emotie, nu produse si servicii. Provocarea pentru branduri si agentii este sa creeze conexiuni memorabile cu consumatorii, sa comunice autentic, natural si nesofisticat
Fenomenul AI
Desi sunt la inceput de drum, platformele de AI vor creste foarte mult in urmatoarea perioada. Le-am incercat evident, ne-am amuzat, ni s-a parut wow, si chiar e wow, insa e si periculos ca ajungem sa intrebam o masina de AI lucruri si ea da raspunsuri bune si apoi noi le folosim in munca noastra. Sigur ca te ajuta, dar nu poate suplini valoarea umana, cu toate nuantele, cu lucrurile bune, rele. Va fi nevoie de un efort sustinut de reasezare a aptitudinilor principale, inclusiv pentru specialistii in comunicare, foslosirea si controlul tehnologiei fiind extrem de importante in activitatea noastra.
Ce citesti. Ce asculti
Dimineata plec la job ascultand Radio ZU, iar la birou imi beau prima cafea citind presa de business. Urmaresc zilnic presa de specialitate, site-urile din domeniu, din tara sau din afara, anumiti bloggeri, ascult podcasturi periodic, nu ratez campanii si mari proiecte.
O predictie creativa pentru 2023
Sa ramana autentica si dedicata scopului si valorilor sale e tot ce imi doresc. Sa creasca si sa se dezvolte, dar sa nu se disipeze in toate directiile.