Lăcrămioara Brecea: Un discurs care va fi memorat de public este unul care se folosește de emoție. Mixul perfect este 51% informație, 49% emoție

Lăcrămioara Brecea: Un discurs care va fi memorat de public este unul care se folosește de emoție. Mixul perfect este 51% informație, 49% emoție

Momentul unui discurs în public nu este ceva ușor pentru mulți. Nu trebuie nici măcar să fie în fața unui auditoriu mare, ca să ne tremure vocea de emoție și chiar să ne blocăm. Există o rețetă a unui discurs care ajunge la public, face diferența, își atinge obiectivele, spune Lăcrămioara Brecea, trainer în public speaking. Și ne învață că aceasta conține: informație, emoție și autenticitate. Importante sunt, însă, și obiectivele cu care pornim într-un astfel de demers, chiar dacă suntem conștienți de ele sau nu.

"Cei mai mulți cursanți îmi spun că vor mai mult, dar când sunt puși în fața oportunității, din cauza emoțiilor se blochează. Acest lucru se întâmplă pentru că punem prea multă presiune pe noi și uităm că de fapt învățarea în relaxare, are o rată de retenție mult mai importantă".

Lăcrămioara Brecea este om de comunicare și marketing, actor, inginer și creator al Workshop-ului de Public Speaking folosind metode de actorie, Master of Crowds. În continuare, vine cu informații valoroase despre cum ar fi bine să arate un discurs public reușit.

 

Bio pe scurt

Eu sunt Lăcrămioara Brecea. Sunt inginer, actor, om de Comunicare, om de Marketing, autor si fondator al unui Workshop de Public Speaking folosind metode de actorie, Master of Crowds. Da, da, toate cele de mai sus, oricat de opuse sau diverse ar parea. Am absolvit Institutul Politehnic din București, Facultatea de Energetică, dar și Universitatea Hyperion, Facultatea de Teatru, secția Actorie. După încheierea facultății de Energetică, studentă fiind încă la Teatru, m-am angajat ca inginer proiectant timp de șase luni, până când am avut o discuție cu această meserie și i-am mulțumit că a venit în viața mea, dar sunt pregătită să mă dedic actoriei întru totul. De la acel moment, am jucat la Teatrul Excelsior, ulterior la Teatrul Masca, apoi Teatrul Tony Bulandra din Târgoviște și pe multe scene underground din București.

Din meseria de actor însă, îmi era imposibil să mă întrețin pentru că aveam un salariu infim și am fost nevoită să învăț de la zero o nouă meserie. Am început ca editor, apoi ca specialist marketing și mai târziu am intrat în Digital Marketing, unde activez de mai bine de 15 ani, în zona Corporate. Și iată că a venit un moment în viața mea când meseria de actor și-a cerut drepturile, căci “once an actress, always an actress”, așa că am înglobat întreagă experiență profesională și personală sub o singură umbrelă, sub forma unui Workshop de Public Speaking folosind metode de actorie, numit Master of Crowds.

 

Ideea de a preda public speaking prin metode de actorie

Încă din prima ora de Actorie, din clasa a X-a de liceu (de atunci fac teatru), mi-am dat seama că lucrul actorului cu sine însuși este o călătorie personală de explorare a propriului potențial. De aici, în funcție de drumul pe care îl alegi, poți merge înspre partea creativă sau înspre cea reală, pragmatică, folosindu-te de resursele personale pe care le cunoști într-atât de bine încât poți să te folosești de ele în diversele situații de viață sau profesionale parcurse. Declicul s-a produs în anul 2019 când, împreună cu alte două colege am inițiat o acțiune de strângere de fonduri pentru cineva în nevoie și în timp ce fetele au propus să facem un bake sale, eu, nefiind neapărat prietenă cu bucătăria, le-am propus să fac ceea ce știu mai bine: actorie. Și pentru că activam deja de mai bine de 5 ani în corporație, am adaptat ceea ce știam din Actorie la pain point-urile identificate la mine și la colegii mei.

Așa a devenit Public Speaking folosind metode de actorie. Și pentru că a fost un succes, am decis să îl fac mai departe pe cont propriu, să scriu și o carte pe această tema și să înregistrez și un audiobook. Pentru a ajuta cât mai multe persoane, indiferent de stilul și modul de învățare sau experiență.

 

Cum se leagă, mai exact, actoria de public speaking

Laboratorul actorului este sinele. În egală măsură, în momentul în care luăm cuvântul, indiferent că o facem în fața a mulți oameni sau a unui singur om, siguranța de sine, credințele și experiențele personale sunt cele care stau la baza alegerii tonului vocii, cuvintelor, direcțiilor de comunicare. Deci tot sinele. Așadar, răspunsul la întrebarea cine suntem este comun celor două. Pentru a avea un discurs memorabil este necesar să îți cunoști și stăpânești atât de bine capabilitățile încât să le folosești în avantajul tău la momentul potrivit, în contextul potrivit.

Iar eu, alături de cursanții mei, în cadrul fiecărui Workshop, parcurgem o experiență către sine, către a fi autentici, acei “noi” fără nici un filtru. Pentru că uneori, din cauza experiențelor pe care le catalogăm ca nefaste ori obiective neatinse, tindem să nu mai credem în puterea extraordinară pe care o avem și în potențialul nostru. Deci, ceea ce îi învăț pe cursanții mei este să fie autentici și să se dezvăluie fără teamă exact așa cum sunt ei: extraordinari.

 

Autenticitate vs jucatul unui rol în vorbitul în public

Niciodată jucatul unui rol nu a fost un lucru benefic. Nici măcar pe scenă nu este de dorit să joci un rol. Este de dorit să fii un anumit personaj, întruchipând anumite trăsături de personalitate în felul în care acestea se manifestă la tine. Este o nuanță care te salvează de falsitate și lipsa de autenticitate. Pentru că nici un om nu interacționează cu măști, ci doar cu oameni autentici, reali, așa cum sunt ei, cu bune și mai ales cu mai puțin bune. Deci nu, nu se joacă niciun rol. Suntem doar noi! Simplu, dar atât de frumos.

 

Cine sunt clienții tăi

Clienții mei sunt, cu preponderență, antreprenori. Pentru că în această zonă este o nevoie primordială de comunicare targetată și eficientă. Și mai mult, cred că modul acesta de a înțelege mediul de business, prin a fi reali, este unul solid care va forma o generație de antreprenori care într-adevăr inspiră și formează lideri la rândul lor. Experiența de a lucra cu mine este una care produce la final de zi multe “a-ha” moments. Și acesta este principalul diferențiator între Workshopul meu și multe alte cursuri asemănătoare. Faptul că te uiți în tine și vezi ce potențial extraordinar ai este de neprețuit. Mult mai util pe termen lung decât orice fel de rețetă de cum să ții mâinile, cum să mergi pe scenă, cum să glumești. Lucruri care ajută, de asemenea, dar doar în anumite situații și doar anumite persoane.

 

Cele mai mari temeri 

Cei mai mulți cursanți îmi spun că vor mai mult, dar când sunt puși în fața oportunității, din cauza emoțiilor se blochează. Acest lucru se întâmplă pentru că punem prea multă presiune pe noi și uităm că de fapt învățarea în joacă, în relaxare, are o rată de retenție mult mai importantă decât învățarea sub presiune continuă. Și mai mult decât atât, proiecțiile legate de un viitor pe care ni-l imaginăm într-un anume fel sunt cei mai mari inamici ai dorinței de afirmare.

În cadrul Workshopului de Public Speaking folosind metode de actorie, Master of Crowds, creăm un mediu de lucru safe, sigur, în care fiecare cursant se poate exprima liber. Tot ce facem pe parcursul întregii zile este să ne folosim de toate skillurile pe care le utilizăm în viața reală, dar în niște situații de lucru, și le permitem să fie exprimate autentic, fără teamă de eșec sau de judecată, deci în deplină libertate. Forma prin care facem toate acestea este joaca. Este prima și cea mai importantă formă de învățare, pentru că în joacă, partea rațională din noi evită să-și așeze una dintre măștile care ne-ar proteja de un pericol social iminent. Și atunci, avem posibilitatea să ne exprimăm în deplin acord cu noi înșine.

 

Ce îi înveți pe clienți tăi când vine vorba despre prezența în fața publicului

Faptul că de multe ori nu suntem prezenți cu gândul în locul în care ne aflăm este una dintre principalele cauze ale emoțiilor blocante. Ceea ce creează false așteptări ale unui viitor despre care nu știm nimic. Iar lipsa de predictibilitate creează panică, deci se secretă cortizol și de aici până la un blocaj major nu este decât un pas.

Pentru a fi prezenți este nevoie să exersăm această prezența în fiecare zi și fiecare lucru pe care îl facem. Tocmai de aceea micile rutine de igienă a minții ar trebui să fie mai întâi conștientizate și apoi aplicate. De exemplu când ești la masă, doar mănânci, nu te uiți la televizor, pe telefon sau nu vorbești la telefon. Când discuți cu cineva, ideal este să faci doar acest lucru și nu altceva.

Când vom conștientiza micro momentele din viața de zi cu zi care ne ajută să fim prezenți și chiar vom face acest lucru, după un timp, el vine de la sine. Și abia atunci ai siguranță că scenariile pe care le faci cu privire la ceea ce s-ar putea întâmpla, nu se vor repeta. Pentru că emoțiile care ne blochează sunt efectele scenariilor negative pe care le facem cu privire la ceea ce se va întâmpla. Când avem timp să ne facem aceste scenarii? Când nu suntem prezenți.

 

Elementele unui discurs public reușit

Un discurs reușit este un discurs care își atinge obiectivul. Un discurs care va fi memorat de public este unul care se folosește de emoție. Mixul perfect este 51% informație, 49% emoție. Și cea mai ușoară formă de a crea emoție este de a vorbi despre noi. Chiar și atunci când prezentăm evoluții de vânzări, chiar și atunci vorbim despre cum vedem noi acele evoluții, deci este o perspectivă personală. Dacă o vom conștientiza suficient, vom ști să o folosim în avantajul nostru. Și abia în acel moment discursurile noastre vor fi unele de succes. Când la finalul lor, tragem linie și suntem mulțumiți că ne-am îndeplinit un obiectiv propus.

 

Importanța unui bun opening line

Un opening line bun este ideal, este adevărat. Dar un opening line spus de un introvert care respectă o rețetă a unui discurs și nu este autentic este un lucru de reflectat. Ce vreau să spun este că opening line-urile nu sunt pentru toată lumea. Sunt persoane care în viața de zi cu zi nu se folosesc de umor în comunicare. Sunt persoane care vorbesc încet sau care vorbesc puțin. Este dificil să recomanzi acelor persoane să își înceapă discursul cu un opening line. Tocmai de aceea formulele de acest fel nu funcționează.

Atunci când sunt la îndemâna celui care rostește discursul, cele mai potrivite opening line-uri sunt cele legate de ceea ce se întâmplă atunci, acolo, pe loc. De exemplu, în timpul unui meeting în care sunt foarte mulți participanți, putem începe discursul cu ceea ce observăm în încăpere: “Și pentru că suntem aici absolut toți care contează în companie, cred că putem începe”. Este un început care are la baza sarcasmul și poate fi folosit doar în mediile în care sunt potrivite astfel de abordări. Este un simplu exemplu, dar principiul este să ne construim opening line-ul pe baza percepției pe care o avem despre acel moment, atunci, pe loc. Tone of voice poate fi ironic, cu sarcasm, cu recunoștință, cu iubire, cu mulțumire, în funcție de mediu, participanți și ceea ce dorim să obținem în urma acelui discurs.

 

Cum se măsoară succesul unui discurs public

În momentul în care un discurs își atinge obiectivul, el este de succes. Și lucrul cel mai important este să observăm în cele mai mici și aparent nesemnificative momente din viață noastră că ne atingem zilnic obiectivele de comunicare propuse. Pentru că niciodată nu luăm cuvântul fără să avem clar în minte ce anume dorim să obținem. Sunt momente în care nu realizăm, dar la un anumit nivel știm exact de ce facem acel lucru și care ne este obiectivul.

Încercați să faceți acest exercițiu. Să observați micile interacțiuni de comunicare pe care le aveți zi de zi. Cum vă simțiți după o discuție telefonică cu partenerul în care l-ai convins să luați cina în oraș? Sau cum vă simțiți după o interacțiune cu superiorul în care i-ați comunicat deschis care sunt așteptările pe care le aveți? Acestea sunt mici victorii, mici discursuri reușite. Dacă le însumăm, ele se vor transforma în argumente tăcute pentru o mai mare încredere de sine.

 

Un discurs memorabil pentru tine

Cel mai bun discurs pentru mine este al lui Charlie Chaplin din filmul Dictatorul. Este o lecție de emoție, este un discurs gradat perfect, deci forma în care este scrisă tirada este perfectă.

Dar dacă ne îndepărtăm de zona filmului, pentru mine discursurile lui Barack Obama sunt lecții de Public Speaking. El este un speaker nativ însă se vede că a lucrat de-a lungul timpului la modul în care livrează informația. Iar acest lucru este strâns legat de cum este construit, din scriitură, discursul. Ei bine, dacă urmăriți discursurile de la începutul mandatului și cele de anul trecut de exemplu, veți observa că a găsit rețeta perfectă pentru a comunica targetat, atingându-și un obiectiv. Se folosește de ironie, autoironie, întotdeauna vorbește în cheie personală, deci creează acel mediu propice emoției, și nu uită să livreze câte o informație, pe rând, pe care o argumentează din trei unghiuri și concluzionează din nou, în cheie personală. Ei bine, această rețetă este una de succes pentru ca publicul să nu te uite. Dar lucrul cel mai important este că această rețetă este cea care I se potrivește. Este customizata pe personalitatea sa. De aceea impactul este unul de succes.

 

Și din spațiul public românesc, cine are un discurs bun

În spațiul românesc există o tendință accentuată de digresiune. Acest lucru se întâmplă în principal pentru că suntem la început cu discursul public, autentic și real. Avem multe de comunicat și de cele mai multe ori vrem să spunem totul deodată. Și atunci mesajul este diluat sau chiar pierdut. Dar dincolo de această tendință pe care o avem, să știți că cei mai buni speakeri sunt cei care au cele mai smart întrebări, deci curiozități. Mergând pe acest gând, aș asculta cu foarte mare plăcere un discurs al doamnei Eugenia Vodă. Nu cred că există în spațiul românesc cineva care să deschidă mai multe porți ale gândului cu ceea ce comunică. Este o adevărată inspirație.

 

Diferența dintre un curs tradițional de public speaking și Master of Crowds

Workshopul de Public Speaking folosind metode de actorie Master of Crowds este o pledoarie pentru autenticitate. Este dincolo de formule și de dos’ and don’ts. Este un mediu singur în care te poți exprima exact așa cum ești și să ai încredere că tot ceea ce comunici este frumos, poate inspira și poate crea punți de legătură cu alte persoane. Este un Workshop 100% practic, deci vei avea ocazia să te exprimi, să te observi, să fii observat, să te corectezi și să te feliciți, în final, sub atenta și blânda mea îndrumare.

 

Tips & tricks: cum vorbesc despre mine

Simplu și specific.
Fără să arăt ceva, fără să dovedesc ceva, fără să îmi doresc să fiu altfel decât sunt.
Vorbesc despre mine, cel care plânge, râde, suferă, greșește, se bucură, deci este autentic.
Deci simplu ar trebui să vorbesc despre mine și specific, adică având exemple reale din viața mea și întotdeauna la persoana I, singular. Inclusiv concluzia care nu ar trebui să lipsească de la finalul nici unui discurs ar trebui să fie rostită tot la persoana I, singular.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related