Am simțit cu toții efectele negative ale evenimente majore recente. Dar găsim uneori și efecte pozitive. De exemplu, pandemia și războiul au dus la o implicare mai mare a brandurilor în comunitate și la o comunicare cu mai mult sens și scop, observă Alice Gavril, Client Service Director la Godmother.
Există loc de îmbunătățire pe plan local în ceea ce privește comunicarea digitală, care nu este mereu gândită strategic și aliniată cu cea a brandului. Mai mult, nu se poate vorbi încă de o maturizare digitală pentru că, deși mare parte din utilizatori vizitează site-urile de pe mobil, încă se face design non-responsive, spune Alice.
În termeni de tipuri de conținut, Alice crede că există loc de creștere pentru podcasturi, care nu au intrat încă în mainstream și sunt adoptate în strategia de comunicare a tot mai multor branduri. Short content va continua să fie pe val, pentru că îndeplinește o nevoie a publicului, însă Alice speră ca în 2023 să fie înlocuit tot mai mult de conținut calitativ, axat pe dezvoltarea personală și a comunității.
Concluziile după un 2022 bun, planurile pentru 2023 și mai multe idei și resurse utile, găsiți în interviul integral.
Provocări și realizări în 2022
Principala provocare a fost la nivel de resurse umane și am resimțit-o pe mai multe paliere: de la reorganizarea într-un mod eficient, la nivel de agenție, într-un sistem de muncă hibridă, la efectul secundar întârziat al pandemiei reflectat în gradul de engagement și motivație al oamenilor din industrie.
O altă provocare serioasă a fost găsirea soluțiilor optime pentru reducerea dezechilibrului între creșterea costurilor în piață și așteptările clienților. Presiunea pe menținerea anumitor niveluri ale costurilor, venită din zona clienților (marea lor majoritate companii mari), a însemnat pentru noi un volum mai mare de proiecte derulate de echipa anul trecut, iar 2023 a venit cu încă un val de creșteri de costuri în piață, cauzat de schimbările la nivelul microîntreprinderilor, astfel că această provocare continuă și anul acesta.
2022 a fost însă pentru noi un an bun, chiar la nivelul lui 2019, cu proiecte frumoase și variate. De la campanii de comunicare cu componentă de retail/ trade, la activări de brand în cadrul unor festivaluri mari sau de nișă, la evenimente corporate implementate atât în offline cât și în online (aici întrând în joc și studioul nostru multimedia PamPam Multimedia Garage).
Aș puncta în mod special două proiecte de anul trecut care susțin creșterea importanței strategice a proiectelor proprii la nivel de grup:
- Cel mai curajos este proiectul Cognition, agenția noastră de digital. Sunt mândră că am terminat anul pe plus dar mai ales pentru faptul că deja suntem în faza beta cu mai multe proiecte proprii. Printre acestea menționez tool-ul Cognition Score, în care sunt implicată că Innovation Lead și în care cred foarte mult pentru că ajută deja o serie de branduri să ia decizii mai bune pentru campaniile pe care le derulează. Este un tool bazat pe neuroștiință, data intelligence și integrează soluții de A.I. menite să ajute marketerii să vadă performanța campaniilor la un nivel superior.
- Dezvoltarea de la zero a două proiecte cu componentă de CSR: Crosul Schimbării, care promovează protecția mediului și importanța sportului, și Profi - Susținem comunități, a cărui prima ediție a avut loc anul trecut în Sibiu și care urmează că anul acesta să continue să se dezvolte și să ajungă mai departe în alte zone ale țării.
Marketingul în România
Eu cred că am devenit mai „aplicați” după ce am trăit cele 2 evenimente majore recente (pandemie, război), în sensul în care văd din ce în ce mai multă comunicare cu sens și scop și mai multe branduri care se implică să facă bine, să contribuie în și pentru comunitate.
E loc de mai bine și de creștere la nivel de comunicare digitală, unde încă se vede lipsa de expertiză la nivel strategic și în alinierea cu comunicarea brandului. În plus, încă mai sunt instanțe în care se vede că nu suntem bine pregătiți ca industrie la nivel de dezvoltare de livrabile în linie cu minimul de bune practici în domeniu. Când nu o să mai văd landing page-uri lucrate desktop-driven non-responsive, în timp ce peste 80% din utilizatori îți vin din mobile, o să zic că am ajuns la un grad de maturitate pe digital. Din păcate, însă, asta se traduce în bani și potențiali consumatori pierduți printre degete.
Podcasturi, TikTok, Reels. Cu ce rămânem în 2023?
Avem 2 extreme: short videos și long audio (chiar însoțit de video în YouTube). Sunt convinsă că ambele vor crește în continuare pentru că sunt expresia audienței: focus pe highlights din FOMO și aprofundarea informației pe zone clare de interes.
Din punctul meu de vedere, podcasturile încă nu sunt mainstream și cred că mai este loc de creștere, se vor deschide mai multe verticale și vor atrage audiențe care încă nu au îmbrățișat acest format, iar anul acesta vom avea parte de conținut mai mult și mai variat în această zonă.
Pentru 2023, lansez o dorință, nu o predicție: să vedem mai puțin conținut inutil și care tâmpește la nivel de Reel și TikTok și mai mult conținut util, de calitate, care să ajute la dezvoltarea personală sau a comunităților.
Predicție pentru 2023
Multă joacă cu A.I., automatizare – personalizare și deep data analytics/intelligence, integrarea de podcasturi în comunicarea pe termen lung a brandurilor, mai mult live streaming pentru comunicarea vizuală între brand și consumatori.
Cu ce înlocuim Twitter?
Comparativ cu rezultatele la nivel global, în România Twitter nu a avut parte de același succes însă are un fan base care încă este acolo, ba chiar vedem și o ușoară creștere generată de Gen Z, care sunt mult mai vocali pe acest canal. Dacă ar fi să îl înlocuim, cred că ar fi cu Reddit. În România Reddit are un succes mai mare, iar în momentul de față interesul față de Reddit înregistrat în Google Trends a depășit Twitter. Din urmă vine și Discord, care estimez că o să depășească Twitter.
Impactul aplicațiilor AI în marketingul digital
Cu cât putem să punem mai multă muncă plictisitoare în treaba roboților, cu atât putem noi să ne concentrăm pe lucrurile esențiale și de valoare, pe care momentan roboții nu știu să le facă.
Să luăm de exemplu încercările Google de a îți optimiza campaniile automat pe baza de machine learning: încă nu funcționează cum trebuie și fără intervenția specialistului de performance media multe campanii ar aduce rezultate slabe.
Te ‘urci’ în trenul Metaverse?
În trenul Metaverse mă urc, pentru că vreau să rămân conectată și cu generația Alfa :).
Ce înseamnă o strategie de succes în 2023
Noi din comunicare credem că e important să avem obiective clare și să mergem acolo unde găsim consumatorul deschis la întâlnirea cu brandul, cu mesaje relevante și cu tactici care să creeze o experiență de brand memorabilă.
Ce citești. Ce asculți
Am câteva newslettere pe care le urmăresc de foarte mulți ani, pe nișe de digital (pe strategie, pe automatizare, tool-uri de social media, tool-uri de digital engagement). De exemplu, în zona de strategie de digital și Google-related communication, precum SEO, îl urmăresc pe Neil Patel, este foarte aplicat.
Importantă pentru mine, de asemenea, este și zona de leadership și în acesta direcție citesc mult, ascult podcasturi, urmăresc diverse cursuri online - de exemplu, ultimul este cel al lui Bob Iger, CEO Disney, despre strategie și leadership.
3 tool-uri de zi cu zi
Google analytics & Data studio, Email marketing platform.
Ce ți-ai propus pentru 2023
În primul rând sper să folosesc cât mai mult tool-ul nostru Cognition Score :). La nivel de agenție analizăm integrarea unui soft de management prin obiective (sistemul OKR) și lucrăm la o aplicație de management de resurse creative.
Separat de zona de tool-uri digitale, mi-aș dori să reușesc că în 2023 să aloc mai mult timp marketingului clasic, respectiv să mă văd mai mult față în față cu clienții agenției.