Visa mult cu ochii deschiși când era mică, așa cum fac copiii, fără să știe că visurile se împlinesc mereu atunci când cred în ele. Prima dată a vrut să se facă medic, apoi prezentatoare, iar când a mai crescut își imagina că are o casă mare de modă. Acea fetiță mică locuiește încă în interiorul Inei Solomon și ea îi împlinește visurile, unul câte unul.
Într-un fel sau altul, designul a fost mereu parte din viața ei, iar de la o vreme a decis să i se lase pradă cu totul. A renunțat la jobul de la corporație și se dedică acum brandului Șura Șușara, pe care l-a lansat în urmă cu doi ani, inspirată de străbunica sa.
"Creațiile noastre au o croială simplă, dar tocmai pentru că este așa de simplă, lasă loc femeii să o înnobileze cu atitudinea ei, cu felul în care o poartă. Străbunica spunea că era vorba despre femeie, nu despre rochie. Complimenta femeia prin rochia pe care i-o făcea".
Ina Solomon creează piese vestimentare pentru femeile care au multe de povestit și de arătat, alegând să se exprime prin hainele pe care le partă. Se inspiră din artă și mitologie, iar muze îi rămân străbunica și creativitatea ei, bunica, mama și stilul său din anii ’70 – o perioadă cu o efervescență aparte pentru Ina. Mai departe, povestim cu ea despre brandul Șura Șușara.
Povestea unei fetițe care visa mult
Am să vă spun o poveste, era o dată ca niciodată o fetiță care visa să se facă doctoriță și cât era ziua de lungă umbla din curte-n curte cu o valijoară roz în care avea te miri ce leacuri să vindece mătușile, verișorii, bunicii. Când a mai crescut se înfășura în perdea și se prefăcea că este pe scenă prezentatoare. Apoi a cusut haine pentru păpuși și a visat să aibă o mare casă de modă, în timp ce construia ascunzători și căsuțe prin copaci. Eu am încă acea fetiță în mine, căreia rând pe rând îi îndeplinesc visurile.
Drumul către designul vestimentar
Așadar, am studiat comunicare și relații publice și am lucrat 20 de ani în comunicare corporate, primii 10 pentru afacerea de familie și următorii 10 pentru mari companii din România. În tot acest timp, m-am tot pregătit în cele trei domenii care mă definesc: comunicare integrată, design și psihologie, ba la București, ba la Londra. Cred în interdisciplinaritate, în complementaritate și întrepătrunderea pasiunilor, a preocupărilor de zi cu zi. Cred că noi trebuie să definim ceea ce facem, nu să ne lăsăm definiți. Și, tocmai de aceea, am început de curând o nouă etapă personală și profesională care să le lege pe toate.
Cred cu toată ființa mea că dacă lăsăm viața să curgă așa cum se cere ajungem să simțim cum, tot ce am trăit, lucrat, greșit, observat, intuit, gândit, desenat, visat, se întrupează într-o chemare. La mine totul a început să prindă contur în momentul în care am avut curaj să traduc vizual, în veșminte, poveștile pe care le-am auzit toată copilăria mea. Designul a fost parte mereu din viața mea și acum mă las și eu pradă lui.
Apariția brandului Șura Șușara
Povestea sună cam așa: Șura Șușara străbunica mea maternă, mama bunicului meu, era din neam de tătari, ucraineni și polonezi. Șura este alintul de la Alexandra în rusă, iar Șușara e numele ei de fată. Crescuse și trăise în Cetatea Albă, un oraș port pe malul Mării Negre, astăzi parte din Ucraina, dar în perioada interbelică aparținuse de Regatul României. Șura Șușara a fost croitor, cum zicea Coco Chanel. Eu chiar așa mi-o aduc aminte. O babetă super cochetă, mega nesuferită, neîmplinită-n dragoste, însă talentată ceva de nedescris. Tăia materialul pe tine, te-nțepa bine de câteva ori și într-o oră rochia era gata. Inventa tipare pe loc.
Refugiată în România, a ajuns cu familia în Gara de Nord pe 4 aprilie 1944, chiar în ziua bombardamentului. S-au adăpostit, au supraviețuit. Au rămas doar cu hainele de pe ei, căci cele două valize le-au fost luate. În Focșani au trăit tot restul vieții lor. Acolo Șura a dus o viață cenușie. Culoare aveau doar creațiile ei, de care nu a știut să se bucure. Nu a reușit să își asculte chemarea și a cusut doar pentru familie. Episodul care trebuia să îi înceapă cariera a făcut exact pe dos. O alesese soția primarului să îi facă o rochie pentru un bal. Șura a vrut s-o impresioneze pe madamă și i-a croit o rochie neagră, simplă, până-n pământ, din mătase groasă, dar cu un păun întreg stilizat, brodat de ea, de mână pe tot spatele rochiei și pe trenă. Cucoanei nu i-a plăcut. Tătăroaica s-a jurat că nu mai face pe comandă și asta a fost. Era propriul nostru designer vestimentar, eu purtând de când mă știu creațiile ei.
Șura lucra într-un mod sustenabil, folosind resturi și capete de serie pentru a da viață ideilor ei. Bunica și mama mea au purtat și poartă veșmintele și accesoriile ei iar eu, 50 de ani mai târziu, retrăiesc povestea, încercând să pun din nou lumină ceea ce ea a creat, onorată și smerită de moștenirea lasată.
În toți acești ani, s-a copt la ceaunul alchimic ideea, am început timid în 2018 cu un jurnal vizual pe instagram ca să îmi fac un “loc de joacă” unde să se adune stări, imagini, închipuiri și așa rămânea dacă nu mă impulsiona și susținea total partenerul meu de viață și de afaceri să încep pe bune și să aduc în concret tot ce visasem.
Șura Șușara nu e un brand, e o poveste. O poveste care se scrie singură, intutitiv, instictiv și imersiv. Se scrie împreună cu femeile care o poartă și o însuflețesc.
Șura are viață proprie. Are energia ei care se simte prin veșminte. Noi readucem la viață tiparele și povestea ei și le traducem într-un limbaj vizual contemporan.
Perioada de început a brandului
Trecutul nostru este foarte recent. Am lansat Șura în vara anului 2021 cu prima noastră colecție « Visul ». Am lăsat la dospit aproape 7 ani prima colecție și când s-a cerut cusută cu inima sărind din piept de emoție i-am creat spațiu să se desfășoare. Curajul de a începe după mulți ani în care doar am visat cu ochii deschiși a fost catalizatorul. Apoi munca de a găsi furnizorii potriviți, materialele naturale și creșterea comunității ne-au dat energie. Am învățat în primul an să las deoparte perfecțiunea și să mă joc mai mult. A fost vital că ne-am dat voie să experimentăm, să testăm, prototipăm și probăm multe modele până alegem ce păstrăm. Următorul pas firesc va fi site-ul, la care lucrăm de zor ca să reușim să fim și mai aproape de clienți.
Care e amprenta ta în creațiile Șura Șușara
Sunt un om pasionat de frumos, de artă, arhitectură și design, de poezie, natură și psihologie. Amprenta mea sunt toate amintirile pe care pe le am cu femeile din viața mea stând de vorbă, povestindu-și intimitățile, trăirile, ghicindu-și în cafea, probând ținute pentru petreceri, dansând, flirtând, râzând, făcând planuri, călătorind. Am visat un alai de femei din același aluat, înveșmântate toate-n Șura. M-am trezit și-am trăit visul împărtășit prin energia feminităților purtătoare de kaftane. Pentru “Șueta” de exemplu, ultima noastră colecție, am țesut zestrea multor generații, croind Kaftanul de iarnă Mantiya din pături de lână colorată (macate) realizate la război din mai multe ițe, deconstruind și aplicând macrame-urile străbunicii pe Bluza Umma și pe Șalul Șura, și folosind ca și străbunele mele capete de linie (stocuri), materiale naturale toate, care au acum viață nouă.
Învățăturile antreprenoriatului
Sincer și din toată inima vreau să le mulțumesc tuturor celor care mi-au deschis drumurile, care au crezut în mine, care m-au înțeles și mi-au dat spațiu să cresc, dar mai ales celor care au proiectat pe mine, care s-au agățat și m-au judecat, pentru că numai așa cu fiecare greșeală, dezamăgire și respingere am crescut enorm interior.
Învăț continuu, în fiecare zi, și pentru că sunt masterandă la psihologie și pentru că sunt autoditactă într-ale modei, de la tot ce mă atrage și îmi stârnește curiozitatea. Cred că, să ai o înclinație spre design, spre a da formă unor idei, e musai ca acest demers să fie unul extrem de personal, de intim și particular. Toți creativii avem în noi filonul acesta, trebuie doar să îl accesăm și să ne dăm pe val, val după val.
Viața curge de la Sine și e musai să avem curajul să îi urmăm cursul (chiar dacă aparent nu suntem pregătiți, de fapt nu suntem niciodată), pentru că dincolo de travaliul unei noi deveniri ne așteaptă împlinirea fiecărei zi de a trăi și munci în acord cu propriul șuvoi de valori și ritm interior.
Provocările, dar și satisfacțiile muncii tale
Desigur, ca orice antreprenor la început de drum mă zbat în a-mi organiza timpul cât mai bine, în a-mi planifica bugetele și investițiile, în a promova și vinde cât mai atent produsele. Aici am susținerea necondiționată a partenerului meu de viață și de business, care m-a și determinat și încurajat să pornim Șura. Fără el rămânea un vis, un vis frumos și atât. Satisfacțiile vin fără doar și poate de la clientele noastre, care ne scriu, ne sună, ne povestesc despre cum se simt piesele, despre cum le fac să se simtă, despre valoarea lor dincolo de material și ele sunt cele care se întorc și care ne recomandă purtând Șura în toate instanțele feminităților lor.
Materialele și procesul de creație
Lucrăm foarte aproape de filosofia străbuncii mele, adică în limbaj de 2023, sustenabil. Folosim materiale naturale sau capete de linie, refolosim stocuri uitate sau abandonate, coasem într-un atelier mic din București cu o echipă fantastică care face producții de film și teatru și care înțeleg ce înseamnă emoția ce ne dorim să o transmitem. Piesele noastre au nume simbolice, sunt cu istorie proprie și ajung la femei care le înțeleg și apreciază.
Stiluri și influențe
Stilul se spune că nu se educă, se naște. Eu l-am furat de la bunica și mama mea. Două femei inteligente, creative, pasionate de meseria lor, superbe, care nu ieșeau nicioadată din casă fără un ceva al lor care să le diferențieze, care purtau mereu numai lucruri care le avantajau și care le vorbeau.
Creațiile noastre au o croială simplă, dar tocmai pentru că este așa de simplă, lasă loc femeii să o înnobileze cu atitudinea ei, cu felul în care o poartă. Străbunica lucra cu filosofia asta, spunea că era vorba despre femeie, nu despre rochie. Complimenta femeia prin rochia pe care i-o făcea.
Ce te inspira în creație
Consum artă pe pâine. Albume, muzică, expoziții, cinematografie, psihologie, mitologie. Orice poate fi sursă de inspirație, dar în centru rămân creațiile străbunicii mele și stilul mamei mele din anii ‘70. Pentru mine acea perioadă are o efervesvență aparte, o libertate care îndemna la a ne afirma personalitatea prin tot, mai ales prin haine.
Ce preferă acum consumatorii români de produse de designer
Eu simt că e o mare nevoie de povești, de rădăcini, de tradiție, de moștenire. Așa cumpăr și eu când vibrez cu cel sau cea care a creat produsul. Sigur că nu poate fi vorba doar despre asta, încă, dar dacă stăm să ne gândim ce rămâne din tot ceea ce ne cumpărăm sau purtăm sunt tot amintirile, senzațiile, nu neapărat produsul în sine. Valoarea lui va dăinui dincolo de o achiziție, nu poate fi totul numai tranzacțional. Și atunci valoarea adăugată a noastră ca designeri, ca mici antreprenori, ca povestitori, stă în puterea de a transmite ceea ce este esențial în fiecare dintre noi, diferit și de aceea special.
Dar piata de profil, cum ți se pare că a evoluat în ultimii ani
Cred că vorbim totuși de o nișă din piață, nu de o piață în sine, deocamdată. Ar fi extraordinar dacă vom ajunge acolo, până atunci însă este limpede că această nișă crește și clienții își doresc să poarte lucruri care să rezoneze cu energia lor, cu ceea ce sunt și să îi reprezinte. Piese versatile care să te determine să le tot porți, să te întorci la ele mereu cu drag și să ajungă în acea „garderobă capsulă” de care vorbește toată lumea în ultima vreme, dar care pe vremuri era garderoba sezonieră compusă din câteva piese, din materiale de bună calitate, croite pe măsură și care respirau caracter.
Clientele tale
Clientele Șura Șușara sunt femei care simt că nu e vorba doar despre cum arăți ci despre energia pe care o ai, iar în veșmintele Șura parcă înfloresc: le probează și se luminează. Își dau voie să se simtă libere, curajoase, frumoase. Poartă piesele în natură, în oraș, acasă, la birou și la evenimente. Croiurile noastre sunt regale și ludice în același timp, le dau voie să se arate în toate ipostazele feminității lor.
Clientele Șura Șușara sunt femei care au trecut prin multe etape de cunoaștere. Sunt femei care au așa de multe de zis și de arătat și de povestit, încât libertatea oferită de colecțiile Șura este exact ce le trebuie. Și, mai mult, sunt femei care atrag privirea astfel. Piesele noastre nu ascund senzualitatea, deși au o cumințenie aproape monahală, ci dimpotrivă o dezvăluie.
Strategia de promovare a brandului
Intuitivă. Naturală. Instictivă. O poveste de familie transformată într-o mică afacere are de la sine o atmosferă intimă, de atelier de croitorie de pe vremuri, unde la probă stăteai la o șuetă pe care încercăm să o integrăm în promovare și comunicare. Este vital să fim atenți la nevoile clientelor și clienților, să ne adaptăm permanent și să integrăm feedback-ul pe care îl primim. Cuvântul cheie este „împreună”. Cumva Șura ne spune nouă ce să facem și nu invers.
Planuri pentru Șura Șușara
Să creștem Șura și ea pe noi. Să lansăm cele trei colecții la care lucrăm pentru primăvară-vară. Să aducem în concret toate ideile de extensie a lumii Șura și în zona de accesorii și decorațiuni. Să organizăm Șuete la showroom în continuare și aducem comunități împreună. Numai așa cred că putem dezvolta afaceri în 2023, împreună cu oamenii creativi din jurul nostru. Când pasiunea pentru ceea ce facem devine chemare și atunci abia putem să găsim în noi resurse nebănuite și inepuizabile de a crea, construi și crește.