ADN-ul creativ și core-ul digital ajută în perioade atipice, când brandurile și campaniile trebuie să se adapteze la un context dificil și la noi obiceiuri de consum. Iar digital-ul poate susține cu succes obiectivele unui business și poate genera creștere dacă este implementat corect, spune Alexandra Andrei, Head of Research, Communication & Social Media la Dare Digital.
Deși piața autohtonă a făcut progrese, încă există o nevoie de educare cu privire la ce înseamnă digitalul și cum se corelează el la business, atât în agenții, cât și la branduri. Deși business-urile tind să urmeze trendurile digitale - cum ar fi cel de short video -, pentru că aduc rezultate într-o anumită măsură, mai potrivit este să-ți cunoști publicul și să creezi ce-și dorește el, și mai apoi să declini conținutul pentru diferite canale, explică Alexandra.
În ceea ce privește aplicațiile AI care ne-au acaparat atenția în ultimele luni, Alexandra spune că vrea să încerce orice o poate ajuta să-și optimizeze munca și să obțină rezultate mai bune pentru clienți. Mai mult, mizează pe schimbări radicale în activitatea zilnică în 2023, generate de aceste noi tehnologii.
Pentru idei de tool-uri pe care să le încerci și tu dacă vrei să rămâi la curent, dar și o analiză detaliată a peisajului digital, citește mai departe.
Provocări și realizări în 2022
Anul 2022 a fost un an interesant, dar și atipic la nivel de industrie. Spun asta mai ales pentru că discutăm despre o perioadă post-pandemică și e clar că a fost nevoie de o ajustare a brandurilor, a campaniilor dezvoltate, dar și a modului în care comunicăm și ne conectăm cu audiențele noastre. Și toate acestea au fost influențate de schimbările la nivel de piață, de noi obiceiuri de consum și mai ales de puterea de cumpărare versus context socio-economic.
Însă noi, la Dare, mai ales pe fondul digitalizării pe alocuri impuse la nivelul întregii industrii, am avut șansa să facem ce știm cel mai bine: să ne punem ADN-ul creativ și workflow-ul digital în slujba optimizării rezultatelor brandurilor cu care lucrăm.
Core-ul nostru digital a fost unul propice și am avut ocazia să dezvoltăm tot mai multe campanii integrate pe mediile de diseminare pe care deja le știm atât de bine.
Un proiect care îmi vine în minte și care încă mă entuziasmează este cel implementat pentru Pegas. Am lucrat anul trecut la campania de repoziționare a acestui brand foarte cunoscut și iubit în România și, ulterior, am implementat flight-uri de follow-up cu activări dedicate și, zic eu, ne-a ieșit foarte bine. Și spun asta pentru că am reușit să revitalizăm brandul și să-l ancorăm în pop culture, cu un mesaj foarte de impact, mai exact „Mergi pe Feeling”.
Marketingul în România
Cred că noi, la nivel de industrie, în România, încă ne obișnuim cu switch-ul către digital și, pe alocuri, only digital pe anumite branduri. La capătul celălalt, digitalizarea este dificilă pentru anumite categorii de clienți și nu pare că procesul va deveni neapărat mai rapid în următoarea perioadă.
Legat de activitățile de zi cu zi, cred că încă există dificultăți, atât în agenții cât și în echipele clienților, să înțeleagă digitalul corelat la business. Dacă acum câțiva ani online-ul era un canal de diseminare a mesajelor sau a campaniilor, acum a devenit un mod de sine stătător de a face business pentru multe branduri, unul care poate genera o creștere rapidă dacă implementarea este corectă end-to-end.
În același timp, încă există o nevoie de educare cu privire la ce înseamnă digitalul, ceea ce poate crea o falsă percepție că nu poate susține obiectivele unui business. But we’re getting there :)
Podcasturi, TikTok, Reels. Cu ce rămânem în 2023?
Lupta asta între long form și short form e veche, și cred că e important să ne uităm la ea mai degrabă dintr-o perspectivă de nevoie a utilizatorului. Deși e evident că trendurile vând și brandurile se adaptează la trenduri pentru că au senzația că asta le va aduce succesul, cred că e important să vii în întâmpinarea utilizatorului sau consumatorului tău cu tipologia de conținut potrivit în funcție de nevoia sa și mai apoi să-l declini pentru canalul de comunicare ales.
Cred că, deși vedem cu toții că mediile de diseminare sunt dinamice, se schimbă constant și de multe ori rețelele cu cel mai mare succes dictează noi features celor din urmă (de ex: Tiktok videos și Reels, BeReal și TikTok Now), ceea ce primează pentru un brand care are în vedere un plan de business și obiective de bifat, este conținutul și mesajul de transmis utilizatorilor.
Mai departe, rețeta e simplă: selectezi mixul de canale relevante pentru audiență, mesajele importante în scope of work-ul campaniei sau a brandului, formatele de diseminare relevante și frecvența și mai apoi amplificarea. Scopul este maximizarea rezultatelor printr-o creație relevantă corelată cu un media plan optimizabil în fiecare zi.
Predicție pentru 2023
Disruption la nivel de day-to-day work prin tehnologii AI.
Competitor pentru TikTok? Cu ce înlocuim Twitter?
Brandurile din România încă se străduiesc să intre pe TikTok și mai ales să găsească mecanici de a crea conținut sau activări relevante pe acest canal, care să bifeze atât pe nevoile de comunicare ale lor cât și pe cele ale publicurilor.
Twitter-ul pare că se află într-o telenovelă continuă, însă nu cred că și-a pierdut încă adepții, cu toate că numărul de utilizatori recurenți, cel puțin în România, este destul de mic. E, totuși, un canal care e mai degrabă relevant pe subiecte precum politică, activism, influencers, celebrități sau presă. Și cred că are replacement, if needed, în Clubhouse, Discord sau chiar Mastodon și Reddit.
Urci în trenul Metaverse?
Cred că toți o vom face, acum sau mai încolo, voit sau forțați de context. Pe mine, în mod direct, mă interesează și testez orice aplicație sau tehnologie care îmi poate eficientiza workflow-ul de zi cu zi sau care poate aduce rezultate mai bune, mai rapide, cu un buget optim brandurilor cu care lucrez. Și dacă reușim să bifăm și pe inovație și dezvoltăm proiecte de impact pentru toată lumea, cu atât mai mult.
Ce înseamnă o strategie de succes în 2023
Înseamnă ce a însemnat mereu, doar că adaptat la contextul în care ne aflăm and a little bit extra. Înseamnă o strategie de comunicare ancorată în realitatea pieței și a obiceiurilor de consum, un concept creativ cu insight puternic diseminat pe medii și formate relevante și totodată posibilitatea de scalare și optimizare cu un buget și o soluție de media corecte.
Ce citești. Ce asculți
Sunt un daily heavy user de Feedly, unde urmăresc toate website-urile și canalele care comunică știri și noutăți în industrie. În plus, în Dare, avem un sistem de integrare între departamente foarte bine pus la punct care ne ajută să ne aliniem între noi, pe toate specializările, cu new trends, atât la nivel de campanii cu concept și mesaj strong, cât și la nivel de social media updates sau noi funcționalități în platformele de reclame. Ne ajută și să dezvoltăm propuneri integrate relevante pentru clienți, dar și să avem un nivel echilibrat de inovație.
Tool-uri de zi cu zi
Canalele de social media multiple times a day, Odoo, ERP-ul nostru… și literatura :)
Ce ți-ai propus să încerci în 2023
Cu siguranță ChatGPT, Klavyio, ceva mai in-depth Hubspot și TikTok pentru majoritatea clienților agenției.