Studiu DespreCopii Media Research Division: Aproximativ o treime dintre femeile însărcinate (24%) sunt de părere că nașterea este în totalitate responsabilitatea echipei medicale

Studiu DespreCopii Media Research Division: Aproximativ o treime dintre femeile însărcinate (24%) sunt de părere că nașterea este în totalitate responsabilitatea echipei medicale

În contextul în care anul 2022 atinge înca o dată recordul negativ, cu cele mai puține nașteri din ultimul secol în România, datele celui mai recent studiu dezvoltat și coordonat de echipa DespreCopii Media Research Division – „Ce își doresc femeile însărcinate?” - confirmă importante schimbări de comportament ale noilor generații de viitoare și proaspete mame care percep în mod diferit experiența nașterii față de generațiile anterioare.

Astfel, potrivit datelor obținute în urma studiului efectuat pe un eșantion de 1.443 femei însărcinate și proaspete mame (au născut în ultimele 12 luni), atunci când vine vorba despre repsonsabilitatea nașterii și cui îi aparține aceasta, 67% dintre acestea consideră că nașterea este în mod egal responsabilitatea viitoarei mame și a echipei medicale, în timp ce 9% consideră că femeia are responsabilitatea principală de a naște, iar rolul echipei medicale fiind acela de a se asigura că nu apar complicații. În același timp, un procent aproape triplu (24%) consideră nașterea ca fiind responsabilitatea echipei medicale, gravida având doar responsabilitatea de a urma sfaturile echipei medicale pentru a naște în siguranță.

Faptul că o treime dintre respondenți consideră nașterea ca fiind exclusiv în responsabilitatea cadrelor medicale reconfirmă schimbarea de comportament și percepții în raport cu sarcina și nașterea, mai ales în cazul noilor generații de mame (Late Millenials și GenZ) – schimbare confirmată și în cadrul discuțiilor de pe forumul Desprecopii.com și în Social Media. Dacă în trecut, în anii 2000, nașterea era considerată majoritar responsabilitatea viitoarei mame, în prezent tendința este aceea de a considera că echipei medicale îi revine integral responsabilitatea aducerii pe lume a unui copil.

75% dintre femeile însărcinate nu au discutat deloc sau au discutat punctual aspecte de natură psihologică cu medicul care le urmărește sarcina

Un alt punct interesant de discuție scos în lumină prin intermediul studiului este sănătatea mintală a viitoarelor mame și gradul de implicare al specialiștilor care le monitorizează sarcina și din acest punct de vedere. Datele arată faptul că majoritatea femeilor gravide (75%) nu au discutat sau au discutat foarte puțin aspecte psihologice cu medicul care le urmărește sarcina, fie înainte, fie după naștere. Dintre acestea, 63% nu au avut deloc astfel de discuții, iar 12% au afirmat că acestea au fost foarte scurte sau indirecte.

Aceste procente trag un semnal de alarmă asupra nevoii acute de a acorda importanță și laturii de natură psihologică sau psihiatrică în perioada sarcinii, despre care este cunoscut faptul că vine la pachet cu o vulnerabilitate emoțională care poate varia de la caz la caz.

Nașterea naturală, prima opțiune pentru majoritatea femeilor însărcinate din România, preferată de aproximativ 50% dintre acestea

În ceea ce privește tipul de naștere preferat de femeile însărcinate din România, studiul arată că nașterea naturală (vaginală) rămâne opțiunea principală pentru gravide (39%), iar dacă adăugăm la acest procent și nașterea naturală cu anestezie epidurală (o variantă frecvent aleasă de către multe femei pentru a ameliora durerea), procentul mamelor care nasc natural crește la 48%.

În schimb, 42% dintre respondenți au optat pentru nașterea chirurgicală (cezariană), dintre care 11% au ales această metodă chiar dacă nu era medical necesară. Statisticile Eurostat din 2019 arată că România ocupă locul al doilea în ceea ce privește numărul de cezariene dintre toate țările Uniunii Europene, cu 60% dintre copiii născuți în România prin secțiune cezariană. În ciuda faptului că studiul arată un procent mai scăzut, decizia de a opta pentru nașterea prin operație cezariană la cerere a devenit o tendință, aspect observat în discuțiile din Comunitatea Desprecopii.com. Alte răspunsuri (8%) provin de la femei însărcinate care nu au luat încă o hotărâre fermă sau proaspete mame care au născut deja prin alte proceduri de ultim moment, deși au ales inițial o altă opțiune.

Scopul acestui studiu a fost de a identifica nevoile și dorințele femeilor însărcinate la începutul anului 2023, cu privire la alegerile importante legate de sănătate, naștere, nutriție, atât în perioada sarcinii, cât și imediat după naștere. Datele colectate online au fost analizate atât cu un software de analiză statistică, cât și prin realizarea unei analize tematice a răspunsurilor.

Acest studiu a fost realizat online între 29 octombrie 2022 și 21 noiembrie 2022, pe un eșantion reprezentativ de 1.443 persoane, din care 1.090 (75,5%) sunt femei însărcinate și 353 (24,5%) sunt femei care au născut în ultimele 12 luni, cu vârste cuprinse între 16 și 40 de ani. Studiul are o margine de eroare de plus-minus 2,2%.

Eșantionul studiului a fost recrutat în proporție de 70% din baza de date Desprecopii.com 70% și în proporție de 30% din Social Media (Grupul Facebook Desprecopii.com Graviduțe la Prima Sarcină). La selecția din baza de date Desprecopii.com posibilii respondenți au fost selectati în cadrul unor cote încrucișate în funcție de: data nașterii sau data probabilă a nașterii, grupe de vârstă, mediu de rezidență și zona geografică.

Studiul a fost completat integral (până la final) de 1.769 de persoane cu un timp mediu de completare al formularului de 17 minute și 33 secunde.

La acest eșantion inițial au fost aplicate următoarele criterii de eliminare:

  • Au fost excluse răspunsurile de la persoanele cu timpi de completare prea mici (outliners).
  • Au fost excluse răspunsurile de la femeile care nu sunt încă însărcinate dar își doresc să rămâna, au pierdut o sarcină sau au copii mai mari de 12 luni.
  • Au fost excluse răspunsurile de la persoanele care au răspuns diferit la întrebări încrucișate, au răspuns standard la matricea de răspunsuri etc.

La final a fost selectate pentru acest chestionar un eșantion final de 1.443 femei.

Studiul integral este disponibil contra cost. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related