Andreea Sandu: Piața de artă este încă foarte mică, majoritatea cumpărătorilor orientându-se tot către lucrări moderne, nu neapărat contemporane

Andreea Sandu: Piața de artă este încă foarte mică, majoritatea cumpărătorilor orientându-se tot către lucrări moderne, nu neapărat contemporane

Arta a fost prezentă în viața sa de când era mică, sub diverse forme. Ani mai târziu, numai după ce a trecut prin mai multe proiecte antreprenoriale, a conștientizat că poate face un business cultural. În urmă cu 10 ani, Andreea Sandu a fondat Galateca, îmbinând astfel pasiunea sa pentru artă cu abilitățile de antreprenor dezvoltate în timp. Pe atunci era greu de imaginat că ar putea exista un spațiu care să reunească, sub aceeași umbrelă, artiști tineri, emergenți, artiști consacrați, proiecte de design și de știință.

"Pentru mine a funcționat faptul că mi-am urmărit viziunea încercând să ignor pe cât posibil inechitățile, să muncesc mai mult și să continui, și am avut un mare noroc prin faptul că am primit toată susținerea din partea familiei, lucru ce, din păcate, în multe cazuri nu există".

Galateca este unul dintre cele mai longevive spații culturale din București. Este prima galerie privată din București cu un program multimedia național și internațional, cu un mix dinamic de expoziții. Are integrat și un concept de galerie-magazin dedicată designului și comercializării obiectelor de artă complementare expozițiilor, denumit NeoGalateca.

Cu Andreea Sandu, povestim în cele ce urmează despre primii 10 ani de viață și proiecte ale galeriei, precum și despre antreprenoriat feminin.

 

Drumul către antreprenoriat

Primele inițiative de a lucra pe cont propriu și apoi de a avea curajul de a crea efectiv o companie au fost chiar din facultate. Nu cred că a existat un moment efectiv de cotitură, nu m-am văzut niciodată angajată într-o structură de tip corporație, pentru mine a venit întrucâtva natural ideea antreprenoriatului. Un mix de factori, începând cu firea mea independentă și creativită, destul de dificilă :), trecând prin poveștile despre o eră interbelică piedută și mult visată din copilăria comunistă, până la contextul anilor de început, petrecuți într-o eră de efervescentă, în care multe domenii erau la început sau aproape inexistente și cumva posibilitățile de a crea ceva inovator păreau nenumărate. Mult curaj, îmbinat cu multă inconștiență a tinereții, un antreprenoriat de tip haiducesc.

Am început prin a face machete în Corel pentru diverse campanii și a organiza mici evenimente, și apoi am trecut la crearea de servicii diverse pentru domenii precum marketing și publicitate, fonduri structurale, chiar și studii de fezabilitate, educație nonformală și informală, toate având ca fir roșu o compontă de creativitate, educație sau culturală. Galatateca s-a dezvoltat ca un pas firesc în această evoluție și iată că déjà a împlinit 10 ani.

 

De la cine ai învățat

Noi am învățat the hard way, acum 20 de ani nu existau programe de metorat sau platforme de susținere cu instrumente utile unui tânăr antreprenor, pentru cei din generația mea a fost mai de grabă pionierat, deoarece fiecare pas a fost testat pe propria piele, am învățat pe măsură ce dezvoltam conceptele și structurile aferente.

Un exemplu și mai recent este din 2010 când am scris planul pentru galeria de artă contemporană și design, ce a devenit galeria Galateca, erau foarte puține exemple autotohtone sau oameni care déjà să fi trecut printr-o carieră în acest domeniu, am pornit îmbinând o serie de nevoi pe care le-am identificat cu exemple de concepte culturale multifuncționale din diverse țări în care dezvoltarea acestora a fost organică, adaptând la specificul nostru.

Acesta este și motivul principal pentru care noi am dezvoltat în ultimii 10 ani programe de mentorat, intershipuri și o componentă de educație constantă, pentru ca tinerele generații să aibă acces la informație structurată și relevantă. Desigur că studiile mele ecomonice, de management și TIC mi-au oferit o bază în a dezvolta abilități necesare gestionării unui business și o obișnuință de a accesa permanent studii de caz din întrega lume, dar cumva, deși întotdeauna am privit cu admirație către marile povești de succes feminin în diferite domenii, mai ales din zona culturală, am autodezvoltat un sistem în care învăț constat, din orice înteracțiune. Sunt foarte norocoasă pentru că sunt înconjurată de oameni foarte speciali, de femei puternice, de la cele din familie, până la prietenele mele sau artistele cu care lucrez, un schimb constant, care mă inspiră în fiecare zi.

 

Ce ți-a dat și ce ți-a luat antreprenoriatul

Pentru mine antreprenoriatul este un stil de viață, nu știu cum este să trăiești altfel. Cred că cea mai mare provocare este să armonizez viața privată cu activitățile zilnice, deoarece, desi a fi antreprenor oferă o mare libertate de a crea, de a dezvolta concepte și a avea bucuria de a le vedea materializate în realitate, toate acestea vin cu responsabilități uriașe față de toți cei implicați, de la parteneri până la angajați și cu presiuni constante și variate. Incerc să învăț să îmi ofer mai mult timp și mai de calitate, mie și familiei mele. A fi antreprenor poate oferi o mai mare liberatate de acțiune și în mod clar dezvoltă adaptabilitatea, domeniul cultural mi-a oferit în plus și întâlniri excepționale, cu oamnei excepționali, din acelea rare, însă, încerc să învăț zilnic echilibrul, deoarece am tendința de a nu mă opri niciodată.

 

Sfaturile pe care le-ai da unei femei care vrea să devină antreprenor

Antreprenoriatul feminin este subdezvoltat, după cum bine știm, însă, statistic vorbind, în domeniile creative, în zona culturală, a început să se crească mai mult și la noi în țară. Cu cât mai multe inițiative și mai eterogene cu atât mai bine.

Nu pot oferi sfaturi deoarece cred că dezvoltarea fiecăreia este extrem de personală, însă pot să împărtășesc din parcursul meu. Este extrem de important să avem acces la cât mai multe exemple de succes aproape de noi, să existe comunități și un sistem de informare la care oricine să aibă acces. Cred de asemenea că este importantă educația și documentarea, crearea unei strategii, dar cea mai importantă este încrederea în sine. Deși etichetările sociale încă sunt extrem de prezente și deși la nivel național rolul femeilor în antreprenoriat nu este luat destul în serios, deși constituim jumătate din populație și cu puțină susținere am putea crea cel puțin o dublă plus valoare, cred că se face primăvară cu fiecare floare.

Pentru mine a funcționat faptul că mi-am urmărit viziunea încercând să ignor pe cât posibil inechitățile, să muncesc mai mult și să continui, și am avut un mare noroc prin faptul că am primit toată susținerea din partea familiei, lucru ce, din păcate, în multe cazuri nu există.

 

Contextul în care ai decis să faci un business din artă

Eu am trăit constant cu arta. Din copilărie, incluzând și liceul de artă, până la constanta de a petrece cam tot timpul liber în muzee, galerii sau cu prieteni artiști, cumva în toată activtatea mea a existat o componentă culturală. Declicul s-a produs în momentul în care am conștientizat că se poate câștiga și existența, destul de complicat, dar se poate, îmbinând cea mai mare pasiune cu abilitățile de business dobândite în timp.

 

Începuturile Galeriei Galateca

Totul a început în 2009 când am creat prima inițiativă, care își propunea să genereze un centru multifuncțional de artă și știință, care s-a metamorfozat în două inițiative de tip ONG și apoi în galeria Galateca. Spațiul galeriei a fost creat special în 2012 pentru a fi versatil și a putea susține mai multe expoziții în acelasi timp, dar și evenimente eterogene. Planul inițial era aceala de a integra direcțiile de inovație, design, artă și știință, interdisciplinaritate, în planul curatorial, ceea ce s-a și întamplat parțial, dar am dezvoltat și proiecte de sine stătatoare care au excedat spațiul galeriei.

 

Cum este acum, la 10 ani distanță

Atât piața de artă contemporană cât și publicul de artă s-au dezvoltat și au crescut constant. Și proiectele noastre s-au dezvoltat constant și am avut curajul de a crea proiecte mari, naționale sau internaționale, și a contat foarte mult în timp. Așa cum aminteam anterior am păstrat constant firul roșu, acela de inovație și multidisciplinaritate, însă în timp, după sute de expoziții și zeci de porgrame naționale și internaționale, cred că mixul de servicii oferite și tipurile de proiecte create s-au dezvoltat și adaptat contextelor, iar post-pandemic trăim o nouă paradigmă.

În perioada în care noi organizam conferințe despre sustenabilitate încă se numea dezvoltare durabilă, iar acum, la mai bine de 11 ani distanță am transformat această direcție în Săptămâna sustenabilității creative – csweek.ro, un program anual dedicat eco designului, artei sustenabile și bunelor practici în zonele creative.

 

Mixul care a contribuit la dezvoltarea galeriei

Consistența, consecvența dar și inovația. Colaborarea și dezvoltarea permanentă de parteneriate. Galateca este un mix de nișe care în timp au devenit generatoare de trend, acum 11 ani, de exemplu, era aproape de neconceput să existe sub aceeași umbrelă un gallery shop cu tineri designeri și expoziții ale unor artiști déjà recunoscuți național sau internațional, dar și concerte sau evenimente corporate. Nu mai vorbim despre proiectele multidisciplinare și colaborative, de exemplu primul program de anvergură al galeriei, MĂiastra, inițiat în 2013 și care a generat zeci de proiecte interdisciplinare având ca punct de pornire simbolurile tradiționale și IA adusă în contemporan ca sursă de creație contemporană. Colaborările constante cu artiști, manageri culturali sau curatori diferiți cred că este esențială, deși există constante, precum proiectele create împreună cu Anca Boeriu.

Este o diferență foarte mare între mindsetul unui antreprenor cultural, care este și curator, cum este cazul nostru și un manager cultural, cred că viziunea este foarte diferită. De exemplu noi am dezvoltat printre primele programe dedicate tinerilor artiști sau studenților, într-o perioadă in care acesția nu aveau acces aproape deloc la o galerie de artă, poate fi privit ca un risc asumat, însă pe temen mediu cred că au existat oportunități și avantaje pentru toți cei implicați în acest demers.

 

Cum se diferențiază Galeria Galateca în piața culturală românească

Galateca este o platformă culturală multidisciplinară, generatoare la rândul său de alte platforme și comunități, marea majoritate a proiectelor nostre sunt non-comerciale, de tipul programelor csweek.ro sau neoartconnect.ro dar avem și o zonă la care ținem foarte mult, respectiv promovarea spre vânzare a tinerilor artiști și designului românesc, atât prin neogalateca.ro cât și prin crearea de concepte de târguri de nișă precum Neo fair – un concept dedicat designerilor sustenabili și inițiativelor locale. Programul nostru curatorial este și el unic deoarece îmbină expoziții de design, noile media și proiecte interdisciplinare, inclusiv performance - de exemplu Int/Ext o co-producție Galateca/Teatrelli, împreună cu Roxana Lapadat -, cu serii de expoziții recurente dedicate artiștilor apropiați de spiritul galeriei, precum Simon Henwood, Vlad Țenu sau Anca Boeriu.

Foarte importante sunt programele culturale naționale, precum Neo Art Connect, Arta la intrare sau #contactless, cele internașionale, precum colaborarea cu instituții și galerii din diverse țări, aș menționa legătura specială creată în ultimii ani cu Fantom din Berlin, sau programele intedisciplinare precum Inside/Outside Galateca, în cadrul căruia vitrinele galeriei au devenit mici săli de expoziției sau spațiu performativ.

 

Strategia de comunicare

Mi-aș dori ca modul nostru de comunicare să reflecte mai mult din spiritul inovator și comunitatea efervescentă și foarte frumoasă care s-a creat în tot acest timp. Am dezvoltat o serie de parteneriate media constante care ne ajută foarte mult la promovarea proiectelor nostre, am încercat să dezvoltăm instrumente de promovare pentru fiecare program sau linie curatorială, astfel încât informația să ajungă la publicul fiecăruia. La 10 ani am dezvoltat și un nou pachet grafic împreună cu Mic Răzvan Dan, cu o serie de elemente vizuale ce pornesc evident tot de la sigla Galateca, dar cu un aer mai proaspăt, tocmai pentru a armoniza ceea ce transmitem cu ceea ce suntem. În curând vom publica și noul site galateca, împreună cu noi secțiuni, gândite special pentru a integra toate programele dezvoltate, dar și zone special dedicate artiștilor din portifoliu, cu motto-ul „10 years of cultural behaviour”.

 

O zi din viața unui galerist

Ziua are 48 de ore! Proiectele naționale din ultimul an au fost într-adevăr o provocare, însă am avut sprijin atât din parte echipei Galateca, cât și din partea partenerilor. Așa cum spuneam provocarea este una dublă, pe de o parte legată de crearea de produse culturale de calitate și nivelul de finanțare, deoarece una dintre cele mai mari probleme în zona culturală este subfinațarea și inconstanța unui cash-flow, ceea ce face de multe ori ca energia să fie redirecționată către identificarea și atragerea de noi surse de finanțare. Pentru noi este important să păstrăm și programul galeriei în armonie cu proiectele ce transced spațiul acesteia, și cumva provocările sunt zilnice, mai ales că este știut faptul că desi mediul cultural este unul extrem de plăcut ca interacțiuni, și în egală măsură poate fi la fel de dificil. Satisfacția de a crea este fără margini, însă ca deziderat în noul an mi-am propus echilibrul, așa cum menționam și anterior.

 

Selecția artiștilor care expun la Galateca

Majoritatea proiectelor expoziționale fac parte din programele pe care le dezvoltăm, astfel expunem lucrări ale artiștilor selecțati în cadrul acestora sau concepte create împreună.

 

Profilul cumpărătorului român de artă

Piața de artă este încă foarte mică, majoritatea cumpărătorilor orientându-se tot către lucrări moderne, nu neapărat contemporane, însă a crescut foarte mult și numărul celor care investesc în arta contemporană. Noi suntem recunoscuți pentru un portofoliu bine articulat între artiști tineri, emergenți, și artști déjà recunscuți naționali și internașionali, și design românesc, și mă bucur vâznd evoluția, daca ăacum câtiva ani vânzările din zona de design erau mai consistente și constante, acum s-a dezvoltat un nou public tânăr cumpărator de artă contemporană. Evident că publicul nostru este unul destul de eterogen, însă avem o serie de clienți fideli, de la expați, până la iubitori de artă de la noi care, în marea lor majoritatea, activează tot în zonele creative.

 

Neo Art CONNECT

Neo Art CONNECT este prima rețea, platformă națională și festival de artă și știință, tocmai s-a încheia ediția pilot, care a debutat în octombrie 2022, de NAG cu o serie de evenimente expoziționale și cu apelul de proiecte ce oferă șansa tinerei generații să beneficieze de una dintre cele cinci burse și programe de mentorat, propune o serie de evenimente expoziționale și parteneriate naționale. Am creat platforma neoartconnect.ro, zeci de parteneriate și un plan de dezvoltare în 10 orașe. Astfel, în luna februarie va începe deja sesiunea de metorat și realizarea celor 5 lucrări ale câștigătorilor burselor de artă și știință, iar în perioada mai-iulie va avea loc prima Anuală Neo Art Connect, cu peste 20 de evenimente expoziționale, tururi, conferințe și promovarea rețelei. Am inclus și un prim modul al Centrului Neo Art, primul centru de artă și știință de la noi, deocamdată va fi un proiect expozițional interactiv modular, intinerant, dar planuim să il dezoltăm.

 

Alte planuri pentru 2023

Programul celor două proiecte mari, naționale este deja structurat, astfel CSWeek se va desfăsura în luna octombrie în 6 orase, dar va avea până atunci mai multe evenimente și colaborări, iar Neo Art Conncet deja este în stadiul de planificare a evenimentelor expoziționale începând din mai, până atunci vom avea o nouă ediție a slonului Primavera și câteva expoziții importante, precum cea a lui Liviu Stoicoviciu. De asemnea am planificat lansarea noului site Galateca și a unei serii de evenimente expoziționale intenaționale cu Anca Boeriu. Pentru a doua parte a anului am pregătit și două expoziții ale unor artiști internașionali, precum și un eveniment expozițional 10 ani Măiastra.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related