Pe langa creativitate, designul si productia de bijuterie presupun efort si rabdare. De la idee pana la obiectul final, care iese din mainile artistului bijutier si aduce bucurie purtatorului, este un intreg proces. Si poate fi coplesitor, mai ales pentru creatorul de bijuterie aflat la inceput de drum in mestesugul asta. Cand a decis sa lase viata de corporatist in urma si sa se dedice exclusiv lucrului in atelierul sau de bijuterie, Miruna Belicovici a inlocuit teama fireasca a primilor pasi in domeniu cu dorinta de a experimenta.
"Vad metalul ca pe un mediu fluid, precum matasea. Un element caruia ii pot orice forma, il pot convinge sa se drapeze cum doresc. Sunt piese care stau pe masa mea luni intregi, pentru ca nu le intrezaresc forma ce consider ca le reprezinta. Pana nu se contureaza clar acea imagine, nu le lucrez".
Miruna Belicovici lucreaza cu metale pretioase, dar abordeaza si materiale alternative in creatiile sale. Ii plac compozitiile antagonice, din elemente precum plastic sau cupru, carora le pune alaturi aur.
Inceputurile relatiei tale cu bijuteria
Prin 2013, cautam cu incapatanare (insa fara vreun succes) pe acel cineva care sa poata translata o idee pe care o aveam, intr-o bijuterie, intr-un obiect care sa fie doar al meu, care sa ma reprezinte doar pe mine. In contextul acestor cautari m-am gandit ca de fapt mi-ar placea sa pot realiza chiar eu aceasta transformare, de la concept la obiect palpabil, concret.
Imi amintesc prima discutie pe care am avut-o cu David Sandu, inainte sa urmez cateva cursuri la scoala sa de bijuterie. David este un mentor, am intrezarit un drum. Si am înaintat.
Ce a urmat
In 2018 am decis sa ies din mediul corporatist si sa lucrez doar in atelier.
Alegerea cred ca s-a articulat firesc pe placerea mea dintotdeauna de a mestesugi si de a ma inconjura cu lucruri foarte personale. Imi pare o evolutie fireasca, atunci cand incepi sa intrezaresti cine esti de fapt tu si ce te reprezinta.
Faptul ca am o pregatire juridica si in management si comunicare nu mi-a adus decat beneficii de cand am decis sa lucrez cu mainile, sa devin la urma urmei, un mestesugar, un sudor.
Nu sunt un artist certificat prin vreo diploma de facultate. Am am invatat, insa, sa inteleg ca, pentru felul in care functionez, acesta lipsa este un avantaj.
Cred in puterea de a te inventa, reinventa, descoperi. Cred in evolutia personala, in placerea de a ramane permanent curios in fata vietii, in nevoia de a invata mereu, incontinuu. Din orice.
Cum ai gestionat teama inceputurilor
Bijuteria, lasand la o parte demersul creativ, presupune rabdare si efort. E un proces tehnologic pana la urma, brut si onest, la finalul caruia din mainile tale iese un obiect care incanta purtatorul. Am preferat sa transpun teama fireasca oricarui inceput in curiozitatea de a experimenta.
Nu imi amintesc sa imi fi fost teama sa incerc ceva nou, mai degraba am incercat sa abordez treptat ce anume pot face si ce nu, firesc, pe masura ce am capatat indemanarea si cunostintele ce mi-au permis sa fac acest lucru.
Sunt o autodidacta, insa am privilegiul sa cunosc si sa fiu indrumata de oameni cu experienta, carora le place sa invete pe altii. Deschis, altruist, fara false motivatii. Sunt atatea de invatat, si pe masura ce aflu pe atat imi pare ca nu este de ajuns. Piesa cea mai frumoasa este cea pe care nu am facut-o inca.
Credit foto: Miruna Belicovici
Temele pe care le abordezi in creatie
Munca asta cu mainile, pentru a imblanzi metalul sau alte materiale alternative e un demers profund personal, unde constrangerile nu isi au locul. E o libertate pe care mi-o acord. Piesele pe care le lucrez sunt unicat, reflexia purtatorului lor, reflexia bucuriei sale autentice de a fi el insusi. Individualitatea celor care aleg sa imi poarte piesele este sursa mea de inspiratie.
Fireste, sunt si piese sau colectii pe care le creez dintr -o pornire strict personala, care ma oglindesc pe mine insami.
Amprenta ta
Pentru mine, bijuteria este un limbaj. Este o transpunere unica de la concept la o formă pe care o modelezi efectiv, murdărindu-ți mâinile, construind material o expresie.
Ma facineaza legatura simbiotica dintre bijuterie si purtator, capabilitatea acesteia de a oglindi si transmite brut un moment, o traire, o dorinta. E un fel de impertinenta pe cate ti-o ofera bijuteria: sa porti in vazul lumii ceva ce te reprezinta atat de intim.
Obisnuiesc sa lucrez in metale pretioase, dar abordez in egala masura si materiale alternative: textile, lemn, sticla.
Imi plac alaturarile oarecum antagonice, intre elemente aparent lipsite de valoare intrinseca (cupru, plastic) si ceea ce este in general considerat a fi pretios (aurul, de exemplu). Cautarea unui context in care acest contrast sa fie pus in valoare pentru a genera un obiect ce iese din norma bijuteriei clasice este un proces care ma incanta.
Credit foto: Vladimir Gheorghiu
Clientii tai
Oameni deschisi, foarte personali in alegerile lor, ce aleg sa poarte sau sa se inconjoare cu obiecte care ii reprezinta. Faptul că poartă piesele mele mă onorează.
Procesul de creatie
Vad metalul ca pe un mediu fluid, precum matasea. Un element caruia ii pot orice forma, il pot convinge sa se drapeze cum doresc. Sunt piese care stau pe masa mea luni intregi, pentru ca nu le vad, nu le intrezaresc forma ce consider ca le reprezinta. Pana nu se contureaza clar acea imagine, nu le lucrez.
De fapt, intregul proces tehnologic ulterior, realizarea efectiva a piesei, este o cautare a acelei forme autentice, a acelui moment în care inteleg că piesa a devenit un întreg și că orice intervenție e de prisos.
Credit foto: Miruna Belicovici
Evolutia designului de bijuterie romanesc si breasla bijutierilor
Ma bucura conturarea mai ferma a comunitatii bijutierilor si schimbarea de atitudine. Creativii sunt mai comunicativi, au o deschidere mai mare de a colabora unii cu altii, sunt mai dispusi sa faca schimb de informatii, experiente.
Aceasta dinamica de crestere comuna, de sustinere, initierea de proiecte colective, deschiderea de noi scoli de bijuterie nu are decat sa aduca valoare comunitatii noastre. Cu atat mai mult cu cat apetenta consumatorului roman pentru bijuteria de autor creste iar disponibilitatea acestui tip de public de a investi si purta design romanesc de calitate creste de asemenea.
Credit foto: Miruna Belicovici
Strategia ta de comunicare online
Sunt prezenta pe aproape toate canalele de social media, fireste. Conturarea unui mesaj coerent care sa te faca recognoscibil publicului tau tinta si mai mult, sa intelegi cine este acest public cred ca este vital.
Avand in vedere piesele pe care le lucrez, nisa in care ma incadrez in marea bijuteriei de autor, cred in interactiunea directa cu cei care aleg sa poarte bijuteriile create de mine.
In studio, fiecare isi spune povestea pe indelete si conceptul piesei ajunge sa se construiasca firesc.
Mai departe
Privind planurile de viitor, acasa, in Romania, voi continua sa lucrez in studio iar in paralel ma voi concentra pe colaborarea cu galeriile din strainatate.