[Marketing 2023] Valentin Lăzureanu: Vom vedea o competiție mai acerbă în rândul creatorilor de conținut. Cine poate să livreze cea mai multă informație, într-un format cât mai concentrat

[Marketing 2023] Valentin Lăzureanu: Vom vedea o competiție mai acerbă în rândul creatorilor de conținut. Cine poate să livreze cea mai multă informație, într-un format cât mai concentrat

Metaverse-ul are deja peste 400 de milioane de utilizatori activi, iar estimările spun că până în 2026 25% din populația globului va petrece cel puțin o oră pe zi în universul virtual. Metaverse-ul este însă deja parte din experiența utilizatorilor și nu presupune neapărat un echipament VR, ci integrări de tip AR tot mai avansate, explică Valentin Lăzureanu, Innovation Strategist la Cheil | Centrade.

În 2023, tool-urile AI vor fi folosite tot mai intens pentru crearea de conținut text, video sau audio, și vom vedea utilizări tot mai îndrăznețe, care vor combina diverse tehnologii. A fost deschisă o cutie a Pandorei, crede Valentin, și nici nu ne putem imagina încă ce va urma.

Revenind cu picioarele pe pământul autohton, Valentin spune că piața locală de marketing se dezvoltă și este deschisă către tehnologie, iar agenția la care lucrează se bucură de clienți care inovează. Totuși, mai există lacune la capitolul autenticitate în social media, iar brandurile par să subestimeze publicul și să fie cu un pas în urma tendințelor.

În termeni de tipuri de content, clipurile video scurte vor fi greu de detronat pentru că este ceea ce oamenii vor să consume. Valentin crede că vom vedea o competiție tot mai acerba între creatori de a spune cât mai mult, într-un timp cât mai scurt.
Citește în continuare pentru a afla pe ce tool-uri și tehnologii să stai cu ochii și cum să ai o strategie de succes în 2023.

 

Provocări și realizări în 2022

Provocările cele mai mari în 2022 au fost cu mine însumi. A trebuit să ies foarte mult din zona mea de confort și să mă adaptez unor schimbări destul de mari, atât în gândire, cât și de viață în general. Chiar pasul pe care l-am făcut către Cheil | Centrade a fost o mare provocare pentru mine, venind dintr-o zonă de activitate destul de diferită.

Sunt mai multe proiecte cu care mă mândresc și la care am lucrat cu plăcere, însa de majoritatea ne vom bucura împreună în 2023. Pentru 2022, cel mai reprezentativ rămâne #22EpicNights de la Samsung – primul album muzical dedicat Generației Z, ale cărui videoclipuri au fost filmate exclusiv cu telefonul.

 

Marketingul în România

Marketingul din România, cel puțin din perspectiva echipei Cheil | Centrade, arată din ce în ce mai bine. Avem norocul să avem clienți foarte smart, care vor să inoveze alături de noi. Observăm însă în piață destul de multe lacune la capitolul autenticitate în Social Media. Viteza de reacție a departamentelor de marketing încă nu ține pasul cu agenda internetului. Mai mult, vedem în continuare în Social Media comunicare care subestimează publicul pentru care e creată, branduri care se așteaptă la engagement fără să depună prea mult efort pentru a se conecta în mod real cu publicul lor.

Dar, ca să dăm Cezarului ce-i al Cezarului – acești ani dificili au venit totuși și cu schimbări în bine, în special în zona de deschidere către tehnologie.

 

Podcasturi, TikTok, Reels. Cu ce rămânem în 2023?

2023 pare să vină în forță, cu foarte multe schimbări la care va trebui să ne adaptăm. Vedem o creștere super rapidă a tehnologiilor AI în zona creativă iar, odată cu ele, și o schimbare a paradigmei și a abordărilor clasice.

Podcasturile merg în continuare bine, dar și la ele au apărut schimbări destul de mari - s-au transformat treptat în Vodcasturi, probabil din nevoia de a mai adăuga un strat de interacțiune cu publicul. S-au adaptat la cererea pieței și, în cele mai fericite cazuri, chiar au reușit să atragă destui urmăritori. Un exemplu concret ar fi podcasturile lui Gojira.

Clipurile video scurte au cu siguranță un viitor destul de sigur. Trendul nu a început neapărat acum - înainte de TikTok și Reels exista Musical.ly, iar înaintea lor ne aducem toți aminte de succesul Vine-urilor. Adevărul este că pe zi ce trece, cu cât consumăm mai mult content, attention span-ul nostru scade considerabil. Oamenii vor să absoarbă cât mai multă informație, cât mai rapid. De ce să te uiți la un video de o oră când poți să obții aproximativ aceeași informație dintr-un video de un minut sau chiar câteva secunde. Nu cred că o să ne oprim foarte curând din acest obicei, ci mai degrabă vom vedea o competiție mai acerbă în rândul creatorilor de conținut: cine poate să livreze cea mai multă informație, într-un format cât mai concentrat.

 

Predicție pentru 2023

În 2023, vom începe, cu adevărat, să facem primii pași în Metaverse. Și când spun Metaverse nu mă refer la VR-only, aici încă mai e multă distanță de străbătut. În schimb, observăm din ce în ce mai multe integrări ale tehnologiilor de tip AR în rețelele sociale existente. Începem să vedem că există și alte utilizări pentru AR decât simple filtre pentru fotografii. Clienții vor putea din ce în ce mai mult să încerce produse înainte să le cumpere și să interacționeze cu spații virtuale din confortul casei lor.

Pariul meu cel mai sigur ar fi folosirea mai intensă a tehnologiilor AI în crearea de conținut. Fie că vorbim de generare de text prin tool-uri bazate pe GPT-3 (sau, de ce nu, GPT-4), de imagini precum Dall-E sau Midjourney, fie video sau audio, un lucru este cert - piața crește extrem de rapid și, odată cu deschiderea acestei cutii a Pandorei, vor apărea și tot felul de alte inovații la care probabil nici nu ne gândim încă. Cel mai mult aștept să văd acele cross-overs îndrăznețe și combinații de tool-uri. Au apărut deja AI VTubers care fac streamuri pe Twitch precum Neuro-sama, care se joacă și interacționează cu chat-ul fără vreun om în spate. Nici nu îmi pot imagina ce va aduce noul val de avansuri tehnologice, mai ales acum când suntem pe punctul de a păși într-un teritoriu care poate, uneori, depășește puterea de procesare a creierului nostru.

 

Competitor pentru TikTok? Cu ce înlocuim Twitter?

Când vine vorba de Social Media, suntem într-o perioadă foarte ciudată și oarecum incertă. Nu ne ajută cu siguranță nici downgrade-urile din industria tech. În ceea ce privește TikTok, deși pare că a găsit combinația perfectă, există îndoieli destul de mari în privința modului în care a făcut-o, în special în zona de privacy. Tehnologic vorbind, la acest moment, TikTok are algoritmul câștigător. Dovada este faptul că marile platforme s-au mulat și au ajuns să copieze, mai mult sau mai puțin, acest format (deși, din nou, nu este unul nemaivăzut, doar este făcut altfel, poate mai bine).

Momentan nu aș spune că vine ceva foarte tare din urmă, însă vedem o schimbare a paradigmei când vine vorba de definiția "Social Media". GenZ se orientează din ce în ce mai mult către aplicațiile care oferă o oarecare intimitate, pe lângă posibilitatea de viralizare, precum BeReal. Nu mai vrea nimeni să dea scroll jumătate de oră pe feed și să vadă doar politică, reclame din afara ariei de interes și alte bazaconii. Practic, orice în afară de ce ai vrea să vezi cu adevărat în feed - precum prietenii tăi. Aici platformele mai mari și vechi au pierdut cel mai mult teren. Au căzut în plasa câștigurilor și au uitat de scopul principal.

Twitter probabil o să mai reziste o perioadă, însă nu cred că foarte mult. Și când zic că nu o să mai reziste nu sugerez că o să dispară Twitter, ci doar se va transforma într-un loc care nu mai este dezirabil nici pentru utilizatori, nici pentru advertisers. Deja au apărut alternative la Twitter, care vin tare din urmă, precum Mastodon.

 

Impactul aplicațiilor AI în marketingul digital

AI și Machine Learning sunt probabil cele mai bune lucruri care s-au întâmplat marketingului digital de la <insert pâinea feliată digitală> încoace. Impactul o să fie unul destul de mare, dar nu neapărat în direcția la care se așteaptă oamenii. AI-ul nu e aici să ne fure joburile, nu încă, cel puțin. E doar un alt tool foarte avansat care ne scutește de multe ore de muncă și ne lasă să ne concentrăm pe acele puncte care au nevoie cu adevărat de o atingere umană. Mi se pare că ne dă libertatea de care avem nevoie ca să ieșim din blocajele creative și ne oferă o schiță mai mult decât decentă pe care să construim ceva unic. Dar toate acestea au nevoie de date - foarte, foarte multe date. Atât de multe încât nu ar putea fi procesate de oameni, decât poate cu o armată. Mi se pare extrem de important să fim conectați la date, la realitate. Putem acum să facem lucruri la care nici măcar nu se visa acum câțiva ani, să aflăm insight-uri ascunse și să folosim aceste informații la adevăratul lor potențial.

 

Urci în trenul Metaverse?

Aș spune că ne-am suit deja și am și trecut de prima haltă. Cuvântul a căpătat totuși o stigmă, poate și din cauza spațiului crypto care a promovat această idee. Dar realitatea este că nu ei au inventat roata, doar au pus-o pe alt șasiu. Bucățele din acest mistic "Metaverse" au fost acolo cu noi de când a apărut internetul, doar că le numeam altfel. Ar fi foarte greșit pentru noi să credem că Metaverse = VR Only sau Metaverse = NFT-uri. Metaverse descrie mai degrabă un concept, următorul pas natural al internetului, acel spațiu virtual interconectat unic și totodată compartimentat în care ne vom petrece o bună parte din timp. Acum suntem în perioada în care creăm piesele, mai avem ceva până vom ajunge la un adevărat "Metaverse".

 

Ce înseamnă o strategie de succes în 2023

Să ai în primul rând un brand construit sănătos, care mai apoi să îți permită să faci noul job al omului de marketing: învățat și încercat mereu lucruri noi.

 

Ce citești. Ce asculți

Aș vrea să vă pot face o listă cu top 5 cărți din domeniu, însă adevărul este că mai mult citesc articole, fie de presă, fie științifice. Cel mai mult însă îmi iau informațiile în format video, fie că vorbim de TikTok, fie că vorbim de YouTube. Încerc cât mai mult să rămân ancorat la realitate și să nu mă izolez în bula mea. A rămâne conectat și la zi cu informația, presupune o combinație de foarte multe lucruri, printre care și discuții cu colegii, explorat alte comunități (uneori din domenii foarte random) sau clasicele știri (deși în ultimul timp mai mult în formate mai ușor de digerat, precum GenȘtiri pe Insta).

De ascultat, ascult destul de multe. Muzică puțin mai rar (da, puteți să aruncați cu pietre, ăsta sunt), însă de la o vreme încoace consum foarte mult content de tip livestream pe Twitch. Îmi place să am acolo, pe fundal, pe cineva vorbind, chiar dacă nu sunt tot timpul atent.

 

3 tool-uri de zi cu zi

Nu știu dacă se încadrează neapărat la tool-uri clasice de "marketing", însă am inceput să folosesc foarte intens ChatGPT și Midjourney. ChatGPT mă ajută foarte mult să trec peste blocajele creative și să îmi fac o schemă pe care să construiesc apoi cu ușurință. Cu Midjourney de multe ori îmi vizualizez ideile - îmi oferă un alt alt unghi pe care probabil eu nu l-aș fi observat, cu gingașa mea imaginație din cap.

Pe lângă astea două aș mai adăuga un tool analog și anume experiența mea proprie - îmi place să mă pun pe mine în scenariile la care trebuie să lucrez. Să observ direct acea industrie și să încerc să prind măcar câteva momente foarte autentice și, de multe ori, definitorii pentru respectivele comunități sau segmente de consumatori.

 

Ce ți-ai propus pentru 2023

Mai multă inovație din zona Big Data. Avem atât de multe date la dispoziția noastră și a clienților care, adeseori, stau nefolosite în vreun folder. Metodele vechi ajung rapid să fie surclasate de AI și ML, iar noi trebuie să ne adaptăm cât mai rapid și să nu ne ferim să primim o mână de ajutor din partea tehnologiei. Îmi este de un real ajutor faptul că la Cheil | Centrade avem o echipă excelentă de analiști și ingineri de date (DIA) cu care să navigăm următoarele etape din evoluția Big Data.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related