Afacerile s-au confruntat cu provocări uriașe și au fost supuse multor schimbări în ultimii câțiva ani, iar acest lucru nu va încetini în 2023.
Businessurile vor trebui să facă față consecințelor pandemiei globale, invaziei Rusiei în Ucraina, provocărilor economice, precum şi dezvoltării tot mai rapide a tehnologiilor. Tendințele pentru mediul de afaceri în 2023 și în anii următori sunt influențate tocmai de acești factori. Și la ora actuală, probabil, se conturează un nou trend. În zeitgeistul actual, nimic nu rămâne la fel mai mult de câteva secunde.
Bazându-mă pe experiența mea de 10 ani, în calitate de consultant de business, dar și de antreprenoare, enumăr câteva tendințe care eu cred că se vor resimți puternic în acest an și ne vor influența activitatea.
1. Comerțul online continuă să crească, fiind o industrie în plină expansiune.
Pandemia a schimbat complet felul în care consumatorii își fac cumpărăturile. Dacă înainte de pandemie, ecommerce-ul era în creștere, odată ce ea s-a declanșat, a existat un boom în industrie. Shopify a raportat că ecommerce-ul a cunoscut o creștere de 10 ani în doar trei luni în timpul pandemiei. Deși am trecut de acel moment, reeducarea forțată a pieței se resimte și trendul încă se păstrează. Conform datelor de la AMRO (American-Romanian Business Council), în România, creșterea a fost mai accentuată în mediul rural, dar și în mediul urban s-a observat un trend pozitiv.
Businessurile depun efort în dezvoltarea și în optimizarea platformelor de comerț electronic, care fac cumpărăturile online mai accesibile și mai convenabile pentru consumatori. Pentru afaceri, în aproape toate domeniile de activitate, acest lucru va însemna digitalizare sau faliment.
2. Colectarea și analiza datelor devin din ce în ce mai importante pentru afaceri.
Acest lucru se datorează faptului că datele oferă o imagine mai clară a pieței și a comportamentului consumatorilor, ceea ce poate ajuta la luarea deciziilor mai bune în afaceri. Deși cu toții avem în minte imaginea romantică a antreprenorului care își ascultă instinctul în ciuda informațiilor pe care le are la dispoziție și dă lovitura, în lumea reală, succesul aparține celor care colectează date și știu să le interpreteze pentru a livra clienților soluții optime.
3. Afacerile își extind bugetele de publicitate online și se concentrează tot mai mult pe promovarea prin intermediul social media.
Este un lucru firesc, o urmare a creșterii utilizării social media de către consumatori și a eficienței ridicate a acestor canale de marketing în atingerea publicului țintă. Pe lângă colaborarea cu creatorii de conținut, companiile au acum șansa de a comunica direct cu publicul. Dacă un antreprenor dorește să controleze mesajul cât mai mult, chiar 100%, social media, spre deosebire de mass-media, îi dă acest confort: își creează propria voce și distribuie mesaje pe propriile canale.
4. Milenialii și Zetii au un impact din ce în ce mai mare asupra companiilor.
Deși există diferențe între cele două generații, studiile continuă să le grupeze sub sintagma de "nativi digital".
De ce trebuie să țină cont companiile? De preferințele și de așteptările acestor generații în ceea ce privește produsele și serviciile oferite, precum și de modul în care sunt ele prezentate, astfel încât să le respecte valori precum respectul pentru mediu, diversitate sau mobilitate. Atât pentru Mileniali, cât și pentru Zeti, e important ca activismul business-urilor să fie real - nu se mai iartă falsitatea în comunicarea mesajelor. Demascarea "green washingului" e o prioritate, în special pentru Zeti. Mai mult, crearea încrederii într-un brand prin comunicarea online este printre prioritățile lor. Sunt atenți la mesaje, la informațiile împărtășite și la apropierea de brand.
5. Companiile experimentează cu tehnologii imersive, cum ar fi realitatea augmentată și realitatea virtuală, pentru a oferi clienților o experiență mai bună.
Suntem în varianta ‘22 /'23 a cursei spațiale din anii ‘60. Vedem deja o competiție în metaverse: mărcile iconice, cu istorie, concurează sa ocupe aceste noi lumi și spații.
Am putea crede că pentru businessurile mici este mult mai greu să se adapteze la acest trend, dar țin să spun că ele sunt mai avantajate. Deși nu dispun de bugete mari, orice idee se poate implementa și testa mult mai rapid, creativ și eficient decât într-o companie mare, unde sunt necesare multe aprobări. În acest fel, companiile mici pot ține pasul cu tehnologia mult mai bine.
Companiile mari deja creează joburi dedicate. Un exemplu e Adobe care a angajat un Chief Experience Officer pentru a se asigura că noile tehnologii reprezintă un element fundamental al strategiei de afaceri.
Unde urmează sa vedem aplicarea tehnologiilor imersive? Putem testa un parfum în timp ce suntem imersați în natură prin VR, sau să vedem un concert din primul rând, tot prin VR, sau chiar să putem proba haine în cabine de probă virtuală printr-un avatar.
6. Angajații cer activ opțiuni de lucru remote și hibrid, iar companiile se adaptează.
În ultimele luni, s-a putut observa că angajații care au avut ocazia să lucreze de la distanță nu s-au grăbit să cedeze insistențelor companiilor care și-ar dori ca ei să se întoarcă la birou. E clar așadar că angajații preferă să demisioneze și să găsească alte companii permisive pentru care să lucreze, decât să se întoarcă full time în birou. Și cum opțiunea de a lucra constant din birou nu e fezabilă, cea mai bună opțiune rămâne lucrul hibrid. Astfel, se respectă și flexibilitatea în program, dar se păstrează și cultura organizațională și apartenența. În opinia mea, companiile trebuie să renunțe la controlul de a avea angajatul în birou și să facă eforturi să se adapteze la nevoi și la zeitgeist.
7. Sustenabilitatea devine tot mai importantă pentru companii, atât din punct de vedere al responsabilității sociale, cât și pentru a răspunde cerințelor pieței și ale clienților.
Diverse produse din plastic sunt interzise în anumite țări, autovehiculele electrice le vor înlocui pe cele clasice în curând, reciclarea este obligatorie, iar marile branduri au investit mult în schimbări de ambalaje sau pentru a găsi furnizori locali, reducându-și astfel amprenta de carbon. Schimbarea se vede, nicio companie nu o poate ignora.
8. Companiile preferă planurile pe termen scurt și caută să crească antifragilitatea.
Liderii, echipele și organizațiile care pot deveni antifragile au un avantaj competitiv masiv. În acest zeitgeist atât de impredictibil, companiile nu mai pot controla nimic. Singura soluție este să dezvolte antifragilitate în oameni și în procese. Ce înseamnă asta? Să dezvolte o mentalitate aptă să facă față schimbărilor cu oameni care caută să crească în agitație și în schimbare. Oameni care pot crea strategii constante în plină schimbare, profitând de oportunitățile de moment.
_______________________
Alexa Dumitru, fondatoare Ethos Advice