Dana Ulea: Trendurile sunt de moment, iar eu caut ca proiectele mele sa fie personalizate si atemporale. E usor sa cazi in capcana trend-ului, dar e mai importanta sustenabilitatea

Dana Ulea: Trendurile sunt de moment, iar eu caut ca proiectele mele sa fie personalizate si atemporale. E usor sa cazi in capcana trend-ului, dar e mai importanta sustenabilitatea

Spatiile in care locuim si muncim, hainele pe care le purtam ne influenteaza intotdeauna starea interioara. Culorile si materialele, cu care alegem sa ne imbogatim spatiile sau pe care le purtam pe noi, ne exprima personalitatea. Prin conceptele de design interior si prin creatiile sale vestimentare, designerul Dana Ulea pune in lumina locuri si oameni, inspirandu-se din tot ce traieste.

Moda a fost prima sa pasiune, chiar inainte de arhitectura si design, dar primele sale creatii au fost interioare de hoteluri, restaurante, spa-uri si locuinte. A lucrat in birouri din Bucuresti, Paris si Barcelona, a absorbit toate informatiile, a invatat de la cei cu care a colaborat. In timp, si-a rafinat amprenta artistica ca designer de interior, intr-una soft minimalista cu accente sofisticate. In urma cu doi ani, Dana a lansat si un brand de haine, pentru femeile care lucreaza in domenii creative si cauta calitatea in hainele purtate.

Creativitatea e un muschi care se lucreaza constant. Cu cat il exersezi mai mult, cu atat e mai usor sa creezi, iar inspiratia imi vine din multe locuri, sau efectiv persoane. Creativitatea nu se opreste doar la design-ul de interior sau de produs. O folosesc in orice".

Dana Ulea a terminat Facultatea de Arhitectura si a plecat peste hotare cu un program Erasmus, ca sa isi continue experienta profesionala. Chemarea catre designul de interior a gasit-o lucrand in biroul lui Sebastien Segers Architecte, din Paris. Ulterior, viata a purtat-o catre un alt oras mare, Barcelona, langa care locuieste si creeaza astazi proiecte de design interior si de fashion.

Cu Dana vorbim in continuare despre inspiratie, viata creativa pe care o traieste in Spania, si despre brandul NOD COLLECTIONS nascut in pandemie, atunci cand a luat o pauza de la amenajarea spatiilor interioare.

 

Gasirea vocatiei

Design-ul de interior m-a gasit intr-un mod suprinzator in Paris. Terminasem Facultatea de Arhitectura din cadrul UAUIM in 2012, si ma intorsesem in Paris, unde facusem un Eramus in anul anterior, ca sa imi continui experienta profesionala un timp, peste hotare. Eram contactata doar de firmele de design interior, lucru care in momentul respectiv nu prea ma entuziasma.

Interesul meu pentru design de interior a prins contur in biroul lui Sebastien Segers Architecte, din Paris, un birou care dezvolta proiectele de interior ale marilor designeri, ca Philippe Starck, Mark Newson si Jasper Morrison. Echipa in care lucram era centrata mai mult pe proiectele lui Philippe Starck, de al carui stil eram complet fermecata. Ma fascina modul lui de a imbina diferite obiecte, de a crea o atmosfera de lux, de vacanta si locuri cu elemente fantastice. Era o sursa, un izvor de creatie in sine si cu atitudinea lui deschisa ¨joie de vivre¨, a creat concepte si in cele mai banale proiecte. Am lucrat punctual si pe anumite proiecte de-ale lui Mark Newson si ale lui Jasper Morrison, al caror stil e complet diferit, dar care mi-au deschis viziunea catre un limbaj futurist si altul minimalist. Prin proiectele de hotel, restaurante, spa si locuinte mi-am gasit vocatia in design-ul de interior.

 

Primele proiecte de design interior. Amprenta ta artistica de atunci vs cea de acum

Avand ocazia sa lucrez in diferite birouri, in Bucuresti, Paris si Barcelona, pe proiecte interesante, de mare anvergura si cu clienti exigenti, am reusit sa fiu flexibila si sa absord toate informatiile necesare ca apoi cu timpul sa imi gasesc personalitatea intr-un soft minimal cu un accent sofisticat. La inceput proiectele erau mai incarcate cu elemente pe care acum nu le mai consider necesare, si eram influentata de trenduri sau concepte abstracte. Spatiile in care locuim, lucram sau ne distram ne influenteaza foarte mult starea de bine, de creatie sau de relaxare.

Cu timpul am ajuns sa elimin aceste elemente si idei care ajung sa perturbe spatiul in sine si perceptia lui. Creez concepte clare bazate pe cerintele clientului, a consumatorului final, a spatiului existent si a detaliilor de valoare, a functionalitatii si a esteticii. Obiectivul meu e sa aduc la realitate conceptele puse pe hartie, incat sa fie o imbinare echilibrata, armoioasa si atemporala, care sa isi pastreze identitatea si valoarea in timp.

Materialitatea e foarte importanta pentru mine si e cea care da sens functiunii si perceptiei, asa incat aleg atunci cand este posibil, materiale naturale si de proximitate. Fiecare proiect are identitatea si conceptul lui, si mereu incerc sa experimentez cu spatiile, materialele si lumina ca sa reusesc sa le captez esenta.

 

Unde gasesti inspiratie

Creativitatea e un muschi care se lucreaza constant. Cu cat il exersezi mai mult, cu atat e mai usor sa creezi, iar inspiratia imi vine din multe locuri, sau efectiv persoane. Ma poate inspira cel mai banal lucru, de la o senzatie pe care am avut-o intr-un loc anume, la o scena din film, o sculptura, arta, design, pana la memorii din calatorii, expozitii sau persoane care ma inspira atat la nivel profesional cat si la nivel profesional. Creativitatea nu se opreste doar la design-ul de interior sau de produs. O folosesc in orice, de la prezentari si grafica pana la design de pagini web.

Blocajele apar cand efectiv nu ai experienta, nu ai un context si vrei sa creezi ceva abstract si fara o intentie finala. E greu sa incepi pe o foaie complet alba. Asa ca filosofia mea e simpla: sa ajut clientii mei sa isi atinga obiectivele prin design-ul pe care il propun. Conceptul incepe de la un brief si un context. Apoi se adauga alte ingrediente din diferite surse de inspiratie pentru a atinge scopul final.


Credit foto: Adina Ilie

 

Plecarea din Romania si expunerea la medii internationale de lucru

O prietena foarte buna din facultate, careia o sa ii fiu vesnic recunoscatoare, mi-a deschis ochii in 2010 cu programul Erasmus. Nu stiam atunci ca ceea ce insemna o experienta de un an, se va transforma in ani peste hotare, cu proiecte interesante si cu oameni fascinanti. Erasmus-ul il facusem in Paris, la facultatea de arhitectura Belleville 2010-2011, iar in 2012 urma sa ma intorc dupa diploma in orasul care avea sa imi fie casa in urmatorii 3 ani. Cu intentia sa raman doar o perioada, am cutreierat muzeele, expozitiile, vernisajele, targurile de brocante, artesanale, evenimentele de moda si am hoinarit pe strazile romantice si nostalgice ale Paris-ului. Expunerea la cultura franceza prin mediile de loisir, dar si cele profesionale, m-au transformat ca persoana, ca profesional si mi-au rafinat stilul.

 

Stabilirea in Barcelona

Viata personala m-a condus sa ma stabilesc langa Barcelona, unde locuiesc si lucrez de 8 ani de zile. Oamenii sunt mai relaxati in general aici, iar clientii pe care ii am sunt iubitori ai design-ului.

Majoritatea proiectelor pe care le-am avut in cladiri existente din Barcelona m-au condus la descoperiri arhitectonice autentice moderniste. E si cazul unui proiect in curs de finalizare, in c/Balmes, unde cornisele din profile de ipsos sunt adevarate opere de arta, pe care le-am conservat cu mare atentie in urma demolarii peretilor si reamanajirii interioare. In cazul asta, printr-o interventie minima, un apartment vechi s-a transformat in doua locuinte modernizate prin noile utilitati si a deschiderii bucatariei inspre salon si dining.

 

Un alt proiect interesant a fost in reamenajarea unei case din cartierul Sarrià, Barcelona, unde in urma demolarii peretilor si a eliminarii parchetului sintetic, au iesit la lumina piesele ceramice moderniste si boltile catalane care au fost conservate si integrate in noul spatiul deschis din living, bucatarie si dining.

 

Care este acum legatura ta cu piața de design interior romaneasca

Legatura mea cu piata de design din Romania consta in colaborarea cu SelfDezign, biroul de arhitectura și design interior din București fondat de Arh. Irina Stoica în 2018. Prin prisma relației de prietenie pe care am dezvoltat-o cu Irina inca din timpul facultatii a aparut oportunitatea de a colabora pe proiecte foarte provocatoare precum cel de la Cafeneaua Veche 9 care a fost selectat în cadrul Anualei de Arhitectura, editia 2022.


Foto credit: Stelian Popa

 

Cum ti se pare ca arata Bucurestiul

Revin cu placere in Bucuresti si sunt placut surprinsa de cum s-a dezvoltat pana acum. Este greu sa convingi un client cu un proiect de design atipic, si ma bucur enorm sa vad proiecte de-ale fostilor colegi din facultate care prind viata.

Inca mai trebuie lucrat la nivel de oras, la spatiile publice, la intretinerea cladirilor actuale si la priorizarea strazilor pietonale si ale ciclistilor.

 

Cum se vad diferentele intre Bucuresti si Barcelona, din perspectiva spatiilor publice

In general aici lumea calatoreste mult si e expusa la alte culturi si influente, iar design-ul se simte peste tot: de la cum e organizat si gandit orasul, pana la hoteluri, echipamente publice si locuinte. Ca si in Paris, faptul ca densitatea e mare in Barcelona, oamenii pun valoare pe patrimoniul actual care ii da identitate orasului. Dar fiind un oras turistic, speculatia creste, ceea ce face sa creasca si pretul in constructie si sa fie greu accesibila achizitionarea unei locuinte. Cladiri vechi industriale se reconvertesc in hub-uri office, de loisir sau locuinte, care se adapteaza la noile necesitati ale orasului si ale consumatorului final. In general, clientii de aici prefera interventiile minimale, cu bun gust, atemporale si de calitate. Investitorii apreciaza solutiile creative, sustenabile si versatile in optimizarea spatiilor.

Avand avantajul de clima favorabila, multe din echipamentele de loisir au deschideri catre exterior, iar efectul pandemiei a facut ca multi sa caute case rurale, sa le amenajeze si sa lucreze remote. Sunt foarte sociabili si prefera activitatile in aer liber.

 

Trendurile in designul interior in 2023

Sunt la curent cu Bienala de Arhitectura din Venetia si cu Targul de design din Milan, dar nu ma ghidez dupa trenduri. Trendurile sunt de moment, iar eu caut ca proiectele mele sa fie personalizate si atemporale. E usor sa cazi in capcana trend-ului, dar e mai importanta sustenabilitatea. Pana la urma, cu un design bun, clientul nu e nevoit sa schimbe ceva doar pentru ca a aparut un alt trend.


Credit foto: Adina Ilie

 

Cum ti-ai descoperit pasiunea pentru designul de fashion

Moda a fost prima pasiune, chiar inainte de arhitectura si de design de interior. Am frecventat evenimentele de moda cat am stat in Paris, care m-au inspirat si m-au fermecat. Dar efectiv primul design gandit si facut de mine a fost cand trebuia sa imi fac o rochie de domnisoara de onoare pentru o nunta la un castel de langa Paris. A fost un succes total si incetul cu incetul am primit comenzi de la apropiati. Apoi am inceput sa experimentez cu diverse materiale si tehnici. Tot ce am invatat a fost pe cont propriu, incercand sa descoper domeniul prin cercetare si experimentare.

 

Prima colectie creata de tine

Pasul inspre a desena o colectie si a realiza-o a venit la inceputul pandemiei, cand proiectele mele s-au oprit efectiv si am considerat ca e momentul oportun sa imi urmaresc visul. Asa s-a nascut prima colectie ¨La Inocencia¨, care exprima prin estetica ei, o proiectie personala a universului meu si a dorintei mele inocente de a pasi in lumea modei. Conceptul e bazat pe ideea ludica, in care experimentele sunt permise si fac parte din proces. Intreaga colectie e o tranzitie de la forme si culori elegante si jucause, la cele minimale si pline de putere. Inspiratia vine din formele elegante ale Barbarei Hepworth, vara in Mallorca si pavilionul lui Sou Fujimoto din insula Naoshima. Matasea salbatica prezentata ca si personaj principal are un concept dublu: naiva si onirica. Prin rigiditatea ei da putere formelor sculpturale, iar prin textura si culoare aduce eleganta.

 

Apoi, a aparut a doua colectie, ¨ El Silencio¨, inspirata din versurile cantaretului din Valencia, Raimon: „Vin dintr-o veche si lunga tacere”. E din nou a proiectie a vocii mele interioare, care prin cromatica si influentezele japneze, indruma spre meditatie.

 

Povestea brandului NOD COLLECTIONS

NOD COLLECTIONS s-a nascut din cuvantul „nod”, un loc de intersectie al intereselor personale: design de interior, de produs si cel de moda. Sunt piese de design vestimentar gandite pentru femeile din arhitectura, din lumea design-ului, dar si pentru femeile creative din alte domenii pe le-am cunoscut si care reusesc sa ma inspire si sa ii inspire pe cei din jur. Sunt femei lidere prin conceptele personale, profesionale si prin filosofia de viata. Pentru ele am cautat sa fie un design minimal, versatil si atemporal.

Am pornit de la 0 cu brandul si cu valorile lui. Dar avand o idee clara, a fost usor sa dau contur proiectului. Am investit in primul rand mult timp in cautari, in colectie, in cautarea materialelor necesare si a persoanelor potrivite pentru tipare, confectie si promovare. E un brand care creste linistit si fara presiune. Lucrurile bune si frumoase au nevoie de timp, sa se maturizeze, ca apoi sa prinda aripi.

 

Cu ce fel de materiale lucrezi

Colectiile capsula contin piese vestimentare versatile si care se pot combina intre ele: top-uri si rochii de matase, de lyocell, pantaloni de bumbac, rochii kimono, etc.
O provocare pe care am avut-o in realizarea colectiilor: materialele. Am cautat sa fie sustenabile, de proximitate si de calitate. Caut sa dau confort, eleganta si funtionalitate prin design-ul pe care il fac.

 

Super puterea creatiilor tale

Cei care cumpara piese de la NOD COLLECTIONS apreciaza sustenabilitatea, sustin designerii cu o estetica minimal, cu productie limitata si cauta ca piesele lor vestimentare sa fie atemporale, versatile si cu un toc sofisticat.

 

Cele mai cautate

Rochia Arc a avut cel mai mare impact prin design-ul sau monumental si formele conturate, dar cu elemente delicate la spate. A aparut in multe reviste si e favorita stilistilor de moda si a persoanelor non-conformiste. Trench-coat e una din piesele cele mai vandute pentru ca efectiv te simti puternica si increzatoare atunci cand il porti. O alta piesa care este apreciata si aproape mereu tin sa o am in stock, e blazer-ul de lana care pe langa partea functionala ca e calduros, are o linie minimalista si se asorteaza cu orice, de la camasa, pantaloni, pana la o rochie sau office.

 

Cum sunt clientele tale

Anumite produse sunt expuse magazine din Barcelona, dar fiind un model de business creat in timpul pandemiei, vanzarile se fac in mare parte online. Sunt femei care lucreaza intr-un domeniu creativ, in arta, arhitectura, design, sau sunt lidere in sectorul lor, si sunt adepte ale produselor de calitate, versatile si cu un design minimal. Cumpara calitate si exclusivitate in loc de cantitate.

 

Strategia de promovare ca designer de interior si de fashion

Proiectele din design de interior mi-au venit prin recomandarile clientilor anteriori. Cand esti un bun profesionist, iar design-ul atinge scopul clientului impreuna cu al tau, atunci proiectul e reusit. Iar cand un client repeta experienta si revine pentru alte proiecte, atunci satisfactia e enorma. La fel se intampla si in moda: multe dintre cliente deja au piese vestimentare de la NOD COLLECTIONS, si sunt multumite, asa incat repeta experienta.

Am avut ocazia sa cunosc stilisti si alti profesionisti din sector si am colaborat pentru diferite reviste, printre care Grazia Bulgaria, L’Oficiel Austria, Vogue Czechoslovakia, etc.

 

Planuri pentru 2023

De cand sunt mama unui baietel de aproape 2 ani si urmeaza sa am al doilea baietel in aprilie, timpul meu s-a redus, dar inspre bine. Acum am posibilitatea sa aleg efectiv proiectele care au un interes si o valoare. Prefer sa fac mai putin, dar de calitate. Pe langa proiectele pe care le am in Barcelona si in Andorra, si colaborarea pe care o am cu Irina Stoica, de la Self Dezign, mai urmeaza sa predau doua cursuri in cadrul unei facultati online cu sediul in Barcelona.

In ceea ce priveste NOD COLLECTIONS, lucrez la o noua capsula cu cateva piese bazice. Iar ca un mini-proiect, o sa iasa la lumina interviurile cu femeile creative, care au o poveste interesanta de spus si care sper sa inspire si alte persoane.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related