Matei Vasiliu: Vrem sa punem capat odata pentru totdeauna lipsei unui brief decent, vrem ca designerii sa nu mai alerge dupa plati “uitate” si sustinem proiectele care au un scope of work bine definit si timpi de lucru realisti

Matei Vasiliu: Vrem sa punem capat odata pentru totdeauna lipsei unui brief decent, vrem ca designerii sa nu mai alerge dupa plati “uitate” si sustinem proiectele care au un scope of work bine definit si timpi de lucru realisti

Dupa vreo 20 de ani in publicitatea romaneasca, Matei Vasiliu a dat agency life pe gency life in Olanda. Gency este o platforma lansata de compania DesignBro care conecteaza designeri freelance cu clienti din toata lumea si vrea sa elimine problemele cu care se confrunta acum freelancerii - plati intarziate, briefuri incomplete, deadline-uri imposibile. 

Cred ca cele mai mari probleme raman cele legate de plati, briefuri haotice sau inexistente sau agrearea unor livrabile. Realist, orice designer competent poate livra la nivelul unei agentii, mai rapid si cu costuri mai mici pentru clienti. Dar probabil nu se poate da oricand peste cap si sa se transforme in project manager sau contabil. Inca, spune Matei. 

Povestim in continuare cu Matei Vasiliu, Marketing Manager DesignBro, despre inceputurile lui in publicitate in Romania, experienta din Olanda si industria creativa cu bune si cu rele, de la noi si de la ei.

 

Aventurile in industria creativa

Sunt norocos, am inceput in 2000 in Webstyler cand eram 4 oameni toata echipa. Rupeam Flash-ul si Photoshop-ul si ne luptam pentru premii la Internetics. Vedeam cum venea lumea la birou cand plecam noi de la birou si predam design pro-bono la colegiul Pro in putinul timp ramas, pentru ca nu exista asa ceva prin facultati.

Mi-a placut “cu creatia” asa ca, usor usor, am ajuns sa ghidez echipe de creatie prin agentii. Intai pe competente digitale, apoi, descoperindu-mi si un pic de “suflet de copywriter”, mi-am intrat in rolul de Creative Director in VMLY&R (ex Grey/Geometry Global) si mai tarziu, Tribal DDB.

 

Momente definitorii

Am vazut si yachturi la Cannes, am pus si premii stralucitoare pe rafturile agentiilor, am prins si spoturi TV cu bugete colosale, la fel cum am facut si campanii si proiecte de digital pe bugete de zeci de euro. Douazeci si ceva de ani mai tarziu, contrastele astea raman valabile, ceea ce probabil confirma tot ce e gresit si in acelasi timp, incredibil de misto in industria asta.

Cred ca definitoriu e fiecare moment in care inveti ceva, deci practic tot timpul, daca iti pastrezi curiozitatea. Prima prezentare la client e scary, dar fiecare prezentare iti da informatii noi pe care poti construi data viitoare. Fiecare om din echipa e diferit, ceea ce e iar o oportunitate sa inveti ceva, inclusiv despre tine. Tool-urile au update-uri, apar altele noi, pune mana si foloseste-le. Fa bannere, scrie copy-ul ala anost de ads si o sa vina si campania aia grozava.


Cum priveai atunci industria

Cred ca eram mai credul, dar la fel de pasionat si curios. Cand am inceput in publicitate, era acolo o sete de validare, o goana dupa premii combinata cu mirajul ala cu “schimbat lumea”. Nu spun ca e gresit, dar cred ca la un moment dat e timpul sa ne prindem ca e mai putin arta si mai mult business. Exista niste nevoi legitime de business, ale tale ca freelancer, ale agentiei in care lucrezi si ale clientilor. Cand vanezi premii efemere sau clientul da zece feedback-uri pe o postare care face 5 like-uri, nu castiga nimeni. Treaba facuta bine se vede in clienti care se intorc la tine, destul de rar pentru ca esti tu simpatic, ci pentru ca ai livrat pe brief, la timp si rezolvarea nevoilor de business s-a vazut in cifre.

 

Experienta din Olanda

Oamenii sunt extrem de deschisi si pusi pe treaba. Sunt foarte pragmatici, ceea ce poate fi un soi de dus rece pentru un publicitar cu suflet latin. Daca mi-ar placea sa incep ziua cu cateva cafele si palavrageala, un pic de munca pana la pauza de pranz si apoi sa ma uit dupa adidasi pana se termina ziua de munca, s-ar putea sa nu fie pentru mine. Acum lucrez la DesignBro, un start-up care a construit o platforma care conecteaza designeri freelance cu clienti din toata lumea. Si recent, ne-a venit o idee noua. Evident.


Povestea Gency

Suntem oameni cu background de agentie. Inainte sa fondeze DesignBro, Christiaan Huynen, unul dintre fondatorii companiei, a condus Cartils in Londra, una dintre cele mai prestigioase agentii de branding si packaging design. Bunicul lui a pornit una dintre primele agentii din lume, acum mai bine de 60 de ani si a construit Aesthedes, primul computer dedicat pentru design. Chestia asta e un fel de Photoshop/Illustrator in forma de masa, de cate ori ajung la birou ma uit la ea si nu-mi vine sa cred ca e reala.

Cu DesignBro am reusit sa oferim o scurtatura excelenta, eliminand procesele stufoase si implicit, costisitoare care vin impreuna cu contractarea unei agentii. Noua platforma, Gency, e cumva o evolutie naturala.


Misiunea platformei

Vrem sa punem capat odata pentru totdeauna lipsei unui brief decent, vrem ca designerii sa nu mai alerge dupa plati “uitate” si sustinem proiectele care au un scope of work bine definit si timpi de lucru realisti. Stim si ca freelance designerii sunt acum mai independenti ca niciodata si se promoveaza singuri pentru a gasi clienti. Si ca, in fond, orice Art din agentie are si o viata de freelancer dupa job.

Pentru ei construim Gency, cu ajutorul caruia pot lansa propriilor clienti propuneri de colaborare personalizate. Tot ce tine de timing, cost si livrabile va fi in mana lor, iar odata acceptata propunerea de catre client, noi automatizam si generarea contractelor, eventuale NDA-uri si factura. Apoi, pentru fiecare proiect, avem un sistem de briefing inevitabil, deja validat de cateva mii de proiecte finalizate cu succes, asa ca orice freelance designer va avea certitudinea ca are informatiile corecte, in functie de tipologia proiectului. Nu in ultimul rand, toata comunicarea si fisierele, mereu disponibile in cadrul proiectului din platforma, inseamna si o organizare logica pentru schimburile de idei, feedback, propuneri de design si livrarea fisierelor sursa finale. Iar la finalizarea proiectului, plata se deblocheaza automat.


In ce stadiu se afla proiectul

In prezent, ne apropiem de lansarea unei prime etape Closed Beta extinse. Vedem deja feedback foarte bun de la un numar limitat de utilizatori, exista deja designeri care folosesc Gency pentru proiectele lor si obtin rezultate. Comunitatea designerilor este esentiala, practic construim impreuna cu ei, asa ca urmarim indeaproape ceea ce au de spus, de la functiile de baza, pana la rezolvat bug-uri sau functionalitati noi pe care si le doresc.

Impartasim entuziasmul designerilor, dar, evident, suntem obsedati de detalii si mesterim pana in ultima clipa. Am deschis acum preinregistrarile pentru Closed Beta si tintim o lansare in primavara. Mai e putin!


Problemele freelancerilor in 2023

Cred ca cele mai mari probleme raman cele legate de plati, briefuri haotice sau inexistente sau agrearea unor livrabile. Realist, orice designer competent poate livra la nivelul unei agentii, mai rapid si cu costuri mai mici pentru clienti. Dar probabil nu se poate da oricand peste cap si sa se transforme in project manager sau contabil. Inca.


Industria creativa cu bune si cu rele

Nu cred in trenduri, daca am citit un newsletter, e probabil deja prea tarziu si o sa ne ingramadim toti sa facem acelasi lucru. Pentru fiecare spot din pandemie cu “in aceste vremuri” sau NFT-uri branded, s-a dus sansa unei idei mai rasarite care putea sa aduca business. Cine a cheltuit vreo 400 de mii de euro din banii contribuabililor, ca sa construiasca in metaverse pentru o audienta pe care o poti numara pe degete merita un premiu special.

Eu propun in schimb sa facem zoom out: descentralizarea si democratizarea skillurilor creative s-a accentuat odata cu pandemia, dar era cumva “pe teava” de cand internetul, social media si site-urile de portofoliu si-au facut loc in viata de zi cu zi. Vedem si cateva platforme mari de design, care poate aveau sens acum 10 ani, cum s-au transformat, practic in detrimentul designerilor, intr-o lupta a pretului cel mai mic si atat.

DaLL-E si StableDiffusion, intr-o forma sau alta, vor lupta pentru atentia clientilor care isi spun deja “hei, nu mai bine fac eu in Canva?”. Pentru unii, asta arata deja ca varful unui iceberg amenintator, eu vad in schimb similitudini cu inventia fast-food-ului. La nevoie nu e asa de rau, dar uite si cate restaurante grozave ai la dispozitie. Iar acum poti sa comanzi si din aplicatie. Asa ca nu e rau, nu e rau deloc.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


VML

VMLY&R a preluat FRACTAL Communications, agentia locala parte din WPP, si se alatura  VMLY&R Commerce pentru a oferi brandurilor o experienta conectata.  Preluarea agentiei locale de catre... vezi detalii »

Festivaluri

Sectiune



Branded


Related