Personalizarea e cuvântul cheie pentru 2023. Însă vorbim de una avansată, care include, printre altele, experiențe, AI și chatbots, și care nu se limitează la a schimba câteva nume și date într-un email, spune Cosmin Dărăban, CEO Gomag.
Pe lângă personalizare, video rămâne formatul momentului, în special clipurile scurte care sunt primele în preferințele publicului și marketurilor la nivel global în 2023. TikTok va fi greu de detronat, iar sfatul lui Cosmin pentru antreprenori este se concentreze mai degrabă pe canalele testate, decât pe cele noi, unde publicul nu și-a format încă obiceiuri de consum.
În ceea ce privește piața de marketing locală, un lucru bun este că brandurile au învățat să nu mai oprească promovarea din diferite motive nefondate, crede Cosmin. Mai puțin bune sunt lipsa de research și insistența de a alege calea ușoară. Decurg de aici o comunicare haotică și rezultate imprevizibile.
Strategia Gomag are în centru comunitatea și focusul pe educație, lucru care rămâne valabil și anul acesta. Citiți interviul integral pentru un 2023 care să vă ia mai puțin prin surprindere, cel puțin în marketingul digital.
Provocări și realizări în 2022
eCommerce-ul vine zi de zi cu noi provocări, însă de ceva vreme le consider mai degrabă oportunități. După ce am ieșit mai mult sau mai puțin din pandemie direct într-un context economic instabil, e un efort continuu acela de a transmite mesaje de marketing relevante către o audiență nesigură în privința deciziilor pe care ar trebui să le ia.
Mă refer atât la modul de comunicare cu clienții noștri, cât și la resursele educaționale pe care le creăm pentru a ne sprijini clienții ca parteneri, nu doar simpli furnizori de platformă eCommerce.
La Gomag anul acesta ne mândrim cu GPayments, un serviciu de plăți online exclusiv pentru clienți, cu comisioane preferențiale negociate deja în funcție de abonament. De asemenea, am lansat GShipments, serviciu de livrări menit să optimizeze costurile de livrare pentru fiecare comandă înregistrată în magazinele Gomag care îl activează.
Personal, sunt mândru și că am aniversat anul acesta 5 ani de Academia eCommerce Gomag, câștigătoare a titlului de Cea mai bună resursă educațională pentru eCommerce în România. Cu ocazia aniversării am lansat The Master Plan, un ghid cuprinzător de 138 de pagini, în format fizic, pentru antreprenorii din întreaga țară.
Marketingul în România
Dacă e să privesc marketing-ul realizat de magazinele online ce vând produse fizice, lucrul cel mai potrivit de complimentat e faptul că oamenii au învățat rapid să NU oprească reclamele și campaniile.
Marketing-ul nu e de pus pe pauză, nici când lumea trebuie să stea în casă, nici când sunt zile libere de Crăciun, Paști, Rusalii sau 1 iunie.
Dimpotrivă, pentru mulți acele ocazii sunt cele mai potrivite să ia decizii de achiziție, inclusiv de la branduri cu care nu sunt atât de familiarizați (pentru că au timp să facă research).
Ce se întâmplă mai puțin bine e insistența companiilor de a alege calea ușoară; e mai simplu să faci rapid un banner cu o reducere și să îi dai un boost pe unde poți, în loc să planifici o campanie din timp, să investești în crearea de conținut relevant, construit pe principiile persuasiunii, indiferent că vorbim de texte, imagini sau video-uri.
Iar cea mai mare greșeală e lipsa de research pentru a descoperi canalul de bază pentru comunicarea cu audiența potrivită, pentru fiecare companie în parte. Fie se comunică haotic pe canale la nimereală, fie continuă să implementeze o strategie pornind de la premisa greșită, făcând acțiuni lipite cu bandă adezivă și un Dă-Doamne.
Podcasturi, TikTok, Reels. Cu ce rămânem în 2023?
Cu siguranță video-urile scurte vor continua să fie consumate în masă și în 2023. Aproape toate rapoartele privitoare la comportamentul pe internet ne spun acest lucru: video-urile scurte de tip TikTok, Reels sau YouTube Shorts sunt considerate de marketerii din întreaga lume cea mai eficientă tactică de promovare în noul an.
Continuă să funcționeze bine și conținutul lung, însă într-o etapă mai joasă din funnel-ul de vânzări - nu de la primul contact cu clientul, ci în Middle sau Bottom of the funnel, în scop de tutorial, social proof sau prezentare + ofertă.
Iar podcast-urile… sunt eficiente pentru awareness, însă nu sunt pentru toată lumea. Nu depinde de nișă, ci mai degrabă de strategia de conținut din spate. Podcast-urile sunt ok când găsești un format și o temă pe care se poate discuta recurent, cu informații relevante pentru un public nu foarte mic de consumatori.
Predicție pentru 2023
Personalizarea e regina, când conținutul - în special, cel video -, rămâne rege.
În 2023 nu ne mai limităm la a folosi ”Bună, {{firstname}}” în primul paragraf al email-urilor trimise către clienți, ci mă refer la un mod de personalizare avansat, care poate include experiențe, AI și comunicare cu chatbots, metaverse, mesaje de includere și siguranță pentru segmente de public cu caracteristici bine definite.
Competitor pentru TikTok? Cu ce înlocuim Twitter?
În România mă îndoiesc că marea masă de consumatori va adopta rapid - și pe termen lung - o altă platformă social media față de cele populare acum. TikTok va câștiga și mai mult teren, pentru că oferă o platformă de afișare și o comunitate prezentă pentru noile generații.
Twitter în România e prea puțin utilizat dacă e să ne uităm la statistici, chiar și comparativ cu Pinterest, de exemplu. Topul e ocupat în continuare de Facebook și YouTube.
Părerea și sfatul meu, pentru antreprenorii cu magazine online în special, e să se concentreze mai degrabă pe canalele unde există deja audiență și publicul și-a format obiceiuri de consum.
AI și Metaverse
Metaverse încă nu. Personal, consider că nu e o prioritate având în vedere comportamentul pieței principale pentru noi. Studiez subiectul, însă există dezvoltări mai importante de făcut pentru noi și comunitatea Gomag.
Pe de altă parte, AI și machine learning sunt din ce în ce mai interesante, mai ales că aplicațiile existente au evoluat într-o așa măsură încât funcționează eficient, inclusiv pentru limba română.
Targetarea reclamelor, declanșarea notificărilor, personalizarea… inclusiv crearea de conținut pornind de la o cerință și cuvinte cheie pot fi realizate cu ajutorul tehnologiilor AI. Și cred că odată ce devin din ce în ce mai accesibile, nu se anunță vremuri prea bune pentru marketeri, ca practicanți.
Ce înseamnă o strategie de succes în 2023
O strategie de marketing bună în 2023 pornește de la business, în întregul lui context, și în raport direct cu segmentele de audiență ale companiei pentru care este realizată.
Pentru că economia nu este chiar cea mai stabilă, acțiunile de marketing ar trebui să fie realizate în mod controlat, pe bază de research, și cu atenție specială pentru clienții care au achiziționat ceva din magazin online, cel puțin odată.
În vremuri mai puțin înfloritoare, baza de clienți și comunitatea susține un business și este sensibilă la acțiunile de marketing ale acestuia.
Ține cont de comportamentul de consum în nișa pentru care creezi strategia și de tiparul comportamental identificat la nivel de personas pentru business-ul respectiv.
Apoi, tacticile și optimizările de marketing - video-uri, ads, referrals, lead generation etc. - țin de calendarul planificat, de preferință, dinainte să înceapă anul.
Ce citești. Ce asculți
Prefer cursurile video și podcast-urile, însă lunar citesc și cel puțin 3-5 cărți despre marketing, business, psihologia consumatorului.
Cărțile lui Simon Sinek, Robert Cialdini, David Ogilvy, Eric Ries, Seth Godin etc., le-am recomandat întotdeauna, dar sunt numai o parte dintre cei pe care îi citesc.
Iar pentru a rămâne la curent cu trendurile caut lunar rapoarte si studii privitoare la comportamentul de cumpărare, SmartInsights & sunt abonat la newslettere zilnice, precum Stacked Marketer.
3 tool-uri de zi cu zi
Google Analytics, Facebook Business Manager și Active Campaign.
Ce ți-ai propus pentru 2023
Planul pentru 2023 include o strategie mai detaliata pentru publicarea de conținut video scurt, la care am început deja să lucrez împreună cu echipa.
Suntem singura platformă din România ce creează atât de mult conținut educativ și continuăm să facem asta și în 2023.
La Gomag încercăm să ne urmăm mai degrabă propriile sfaturi și să prioritizăm cerințele clienților, fie ca sunt transmise direct sau indirect. Suntem obișnuiți să reacționăm rapid așa că sigur tool-urile, strategiile și tacticile noastre în 2023 vor depinde de comunitate.