Video a fost la putere în 2022, însă piața a fost doar la început de drum, cu multă “haiducie”și eforturi de popularizare, urmând ca în 2023 lucrurile să se așeze, iar brandurile să producă video și podcast-uri mult mai organizat, spune Călin Biriș, Marketer, Trainer & Consultant, Online Mastery.
Piața românească de marketing este încă tânără, ceea ce are avantajul adaptabilității și dorinței de dezvoltare, dar și dezavantajul că brandurile găsesc greu manageri cu experiență cu care să lucreze, crede Călin. Strategia pe care o recomandă el este să-ți cunoști bine piața și locul pe care îl ocupi și să faci investiții inteligente. Comunicarea și promovarea decurg de aici la nivel de tactică.
Cu speranța că 2023 va fi un an mai blând și cu mai puține situații de forță majoră, Călin crede că vom vedea mai multe campanii cu influenceri și o scădere a costurilor creării de conținut, pe fondul popularizării aplicațiilor AI.
Vă lăsăm cu mai multe tool-uri recomandate și surse de inspirație pentru marketerii digitali, în interviul de mai jos.
Provocări și realizări în 2022
2022 este anul în care conținutul video a devenit rege și a fost îmbrățișat de toate rețelele sociale ca formatul cel mai important și popular de comunicare. Din acest punct de vedere, consider că una din provocările care au apărut este construirea unei comunicări coerente și de impact prin conținut video.
A doua provocare este cea de măsurare cât mai precisă a rezultatelor din comunicările de marketing. Sunt multe instrumente care ajută la acest lucru, însă fiecare este cu algoritmul propriu.
Printre proiectele cele mai frumoase pe care le-am realizat anul acesta a fost Marketing Retreat. A fost ca o mini vacanță în care ne-am deconectat, am mâncat sănătos, am discutat marketing și business.
Marketingul în România
Marketingul în România este tânăr. Atât din punct de vedere al vârstei specialiștilor de marketing, cât și ca experiență de comunicare în piață a companiilor locale. Acesta este un punct forte pentru că am învățat să fim adaptabili și să dorim să ne dezvoltăm accelerat. Pe de altă parte, companiile găsesc cu greu manageri cu experiență cu care să lucreze.
În ultimii doi ani pandemia ne-a amintit importanța comunicării online interne și externe. Războiul de la graniță ne-a învățat despre investiții, diversificarea furnizorilor și despre luarea de măsuri protective.
Sper ca 2023 să fie un an mai blând cu noi, fără situații de forță majoră, cum le numesc contractele comerciale.
Podcasturi, TikTok, Reels. Cu ce rămânem în 2023?
În 2023 ne putem aștepta la o așezare a acestui format. Prin asta mă refer că 2022 a fost anul haiduciei, când early adopters au forțat să devină influenceri prin conținut video, iar vedetele și-au pornit podcasturi video pe YouTube. În 2023, cred că mai multe companii vor urca în acest tren și vor începe să fie producătoare de mesaje video într-un mod structurat și planificat. Luptele dintre cine este liderul au fost date, acum urmează momentul pentru urmăritori să facă un pas înainte.
Predicție pentru 2023
eCommerce-ul va stagna, campaniile cu influenceri se vor înmulți, companiile vor produce tot mai mult conținut video.
Competitor pentru TikTok? Cu ce înlocuim Twitter?
Peste ocean a crescut în popularitate BeReal, dar nu văd această platformă ca o amenințare pentru TikTok sau alte canale. Nu știu dacă vor apărea noi aplicații sau rețele sociale, dar ce știu sigur este că va continua lupta TikTok vs. Facebook, Instagram, YouTube.
Twitter este aproape inexistent în România. Nu cred că este necesar să-l înlocuim cu ceva. El a fost înlocuit acum ceva ani în România de către Facebook.
AI și Metaverse
AI-ul va oferi un suport bun creatorilor de conținut pentru a-și mări viteza de lucru. Fapt care pe termen lung va putea duce și la scăderea costurilor cu crearea de conținut.
Metaverse-ul încă este o comunitate mică în țările vestice. În România suntem la stadiul de „metaverse cafeuri”, cum erau altă dată net cafeuri pentru a comunica pe mIRC. Cred că vor mai trece 5 ani pentru a obține o masă critică metaverse-ul în România.
Ce înseamnă o strategie de succes în 2023
O strategie bună înseamnă să îți știi locul pe piață (între competitori și în mintea clienților) și să faci investiții cu cap. Acțiunile de comunicare de pe diverse canale sociale online sunt doar tactici.
Ce citești. Ce asculți
Pentru a fi la curent cu ce apare nou urmăresc colegii de breaslă și încerc să fiu în temă cu comunicările oficiale date de platformele principale din online. Pentru trenduri de digital marketing recomand să-i urmăriți pe Dragoș Stanca, Mihaela Lemnaru, echipa SocialPedia, Alexandru Negrea, pe cei de la Digital Star și alții ca ei.
Când am drumuri mai lungi ascult podcasturi de marketing din SUA și cărți audio.
Tool-uri de zi cu zi
Creator Studio de la Facebook
Facebook ads
Google ads
GA4
Ce ți-ai propus să încerci în 2023
Tool-uri: Looker studio, Funnelytics, ChatGPT.
Ca tactică, vreau să folosesc mult conținut video în comunicarea mea, a proiectelor mele și a clienților mei.