Succesul vine din flexibilitate, puterea din inteligența colectivă, iar speranța este motorul transformator. Andrei Petran, Managing Director Exploratist, se conduce după un motto simplu: schimbarea pe care o dorește în jur depinde de el însuși. Așa că încearcă să lase o amprentă pozitivă prin tot ceea ce face. A pornit Exploratist acum 11 ani, inspirat de o experiență personală. Apoi, cu ajutorul clienților, a adaptat businessul la nevoile pieței și nu i-a fost teamă să încerce trasee noi, neexplorate încă.
Exploratist a devenit, astfel, prima agenție locală de employee experience din România, care livrează integrat servicii și produse de HR, marketing și digital menite să acopere toate etapele parcurse de angajați într-o organizație, de la onboarding și L&D până la comunicare internă, evenimente și programe de engagement. Timp de 11 ani, compania a inspirat 100.000 de oameni prin cele peste 1000 de experiențe pe care le-a creat.
Oamenii sunt pe primul loc. Contează mult cu cine explorezi. Planurile mari au nevoie de oameni faini, capabili să le susțină. Încrederea, respectul și reputația se câștigă în fiecare zi. Valorile pe care le exersăm în fiecare zi ne validează că suntem pe direcția potrivită, spune Andrei Petran.
Povestim cu Andrei, în rândurile de mai jos, despre învățăturile din cei 11 ani de antreprenoriat, cum își antrenează anduranța în acest domeniu și în ce fel cultivă starea de bine a echipei, care sunt resursele lui de motivație pentru a crește un business sănătos.
Bilanț 2022
Învățăm pas cu pas. Aș începe cu 2022 care a fost un an al imprevizibilului din punct de vedere macroeconomic, pe care însă echipa noastră l-a gestionat extrem de bine - atât din punct de vedere al businessului, cât și din punct de vedere al energiei și al modului în care am funcționat împreună.
Am încercat și am reușit să avem un 2022 mai echilibrat – am rămas în limitele strategiei, dar păstrându-ne flexibilitatea mentală necesară pentru momentele noi sau disruptive.
Am luat decizii pentru oamenii noștri și care să ne crească productivitatea și impactul în business. A fost un an plin, în care am demonstrat că puterea inteligenței colective și managementul participativ sunt elemente cheie pentru o cultură centrată pe oameni și pentru rezultate excepționale. Asta ne îndreptățește să intrăm în anul 2023 cu mult optimism, cu planuri ambițioase și cu energia specifică start-upurilor, deși noi am depășit de ceva vreme această etapă.
Cele mai mari provocări
Trecerea din zona de online în zona hybrid, fiind o schimbare, a venit cu multe provocări. Asta a impactat modul nostru de lucru, modul de implementare a serviciilor pe care le oferim, precum și roadmap-ul produselor noi pe care le-am lansat în 2022 ca răspuns la evoluția pieței. Noi am am rămas flexibili – în sensul că am răspuns la nevoile clienților, evitând să bifăm doar ceva în strategia noastră internă.
Am pregătit lansarea unui produs end2end dedicat evenimentelor online la nivel internațional pentru clienți globali. A fost un proces complex, care a durat aproape tot anul, scopul fiind ca în 2023 să ieșim din granițele tradiționale și să trecem la nivelul următor și să profităm de oportunități internaționale.
Asigurarea unui climat microeconomic solid pentru agenție a fost o provocare în sine, pe care am abordat-o din mai multe unghiuri - ne-am asigurat că avem toate resursele disponibile, că dispunem de capacitatea de a investi în noi tehnologii și inițiative, că avem un cash flow pozitiv și respectăm strategia de management a creșterii profitului.
Începutul Exploratist
Am plecat în 2011 ca agenție de turism, cu gândul de a livra experiențe personalizate pentru clienți (persoane fizice). 6 luni mai târziu deja livram evenimente personalizate pentru clienți corporate (B2B și B2E). Am continuat dezvoltarea serviciilor până prin 2016, când am luat decizia de a schimba strategia și de identifica o nișă în care să activăm, să ne găsim blue ocean-ul nostru, astfel încât să fim recunoscuți ca lider de opinie, să fim relevanți și greu de comparat cu alții.
Așa am ajuns la poziționarea agenției în zona de employee experience - adică o agenție de PR internă, așa cum ne numesc clienții și spunem și noi că suntem. Astfel, Exploratist realizează proiecte cool pentru angajați în fiecare etapă pe care aceștia o parcurg în organizație - de la recrutare, onboarding și programe de învățare, până la evenimente, comunicare interna, D&I și employer branding. Exploratist este singura agenție de employee experience din Romania care le oferă clienților servicii end2end - de la strategie și creație la execuții în online, hybrid și offline, atât la nivel local cât și la nivel internațional.
Strategia noastră acoperă mai multe verticale, cu obiectivul final de a crește nivelul de engagement al angajaților în organizații și de a le oferi acestora o experiență unică și de calitate care să-i inspire și să le crească satisfacția de-a lungul întregului lor parcurs în companie. Ne diferențiem pe piață prin experiențe personalizate și perfect adaptate nevoilor clienților noștri, prin soluțiile creative și inovatoare și printr-o abordare integrată, concentrată pe interacțiune.
Acum dezvoltăm o nouă linie de business prin serviciile de marketing experiențial - la cererea clienților noștri, care au apreciat atât de mult experiențele pe care le-am creat pentru angajații lor, încât acum doresc ca Exploratist să creeze experiențe și pentru consumatorii lor. Așa s-au născut proiecte precum lansarea Heineken® Silver, iar recent am lansat Project Atom - un ecosistem de servicii integrate de marketing experiențial care reunește echipele de creație și implementare ale unor agenții cu expertize complementare.
Cum a crescut businessul
Am plecat cu un gând foarte simplu, pe baza unui insight venit dintr-o experiență personală. Dar, în acești 11 ani, clienții ne-au dus pe un traseu total diferit. Succesul nostru cred că vine exact din acest lucru: din flexibilitate și din deschiderea și capacitatea de a ne adapta la nevoile pieței și la dorințele clienților.
Dacă în primii 5 ani am parcurs o periodă de descoperire, identificare și cunoaștere, acum ne aflăm într-o periodă matură, asumată, în care știm clar în ce direcție mergem, care ne sunt punctele forte și cum arată succesul pentru noi, în următorele etape. Nu am fi ajuns aici dacă nu am fi parcurs prima etapă, în mod natural și cu răbdare.
În ultimii 6 ani, Exploratist a crescut solid, organic. Am investit constant atât în capitalul uman - în dezvoltarea exploratiștilor, cât și în business - în tehnologii și produse noi care să genereze și mai multă valoare în proiectele noastre. În ultimii 3 ani, profitul nostru a crescut cu 2 cifre procentuale, iar bugetul de investiții a fost multiplicat de 3 ori.
Puncte de cotitură
În 2020, Exploratist a înregistrat afaceri în scădere cu aproximativ 60% comparativ cu anul 2019. Cred că acesta a fost cred cel mai serios moment, în care ne-am gândit dacă ar trebui să continuăm sau nu. Decizia a fost să mergem mai departe și să mutăm întreg portofoliul de servicii din offline în online. Am investit peste 100.000 de euro în noi tehnologii și am rămas relevanți într-o piață complet restartată, cu clienți care aveau nevoi complet noi. Am făcut reskilling și am relansat noul portofoliu de servicii în doar câteva luni – un timp record. Am închis anul cu un profit similar cu cel din 2019, dar cu o cifră de afaceri mai mică cu 60%. Dar eram echipați pentru 2021, un an în care am dublat profitabilitatea, am triplat cifra de afaceri și am coordonat proiecte strategice alături de clienții noștri. Zicala că în orice criză există o oportunitate a fost perfect validă pentru noi.
Principiile business-ului
Focus pe profitabilitate. Strategia noastră este în jurul acestui KPI. Ne uitărm la fiecare linie de business – evenimente, comunicare internă, D&I, employer branding și Project Atom (BTL) și dezvoltăm produse și servicii care să susțină o creștere sustenabilă și o echipă de experți relevantă.
Oamenii sunt pe primul loc. Contează mult cu cine explorezi. Planurile mari au nevoie de oameni faini, capabili să le susțină.
Inteligența colectivă este o superputere. Exersăm asta în fiecare zi și este ceea ce a făcut diferența pentru noi - atât la nivel de business, cât și la nivel interpersonal.
Încrederea, respectul și reputația se câștigă în fiecare zi. Valorile pe care le exersăm în fiecare zi ne validează că suntem pe direcția potrivită.
Echipa
Echipa a crescut organic, la fel ca business-ul.
Ne implicăm în dezvoltarea profesională și personală a exploratiștilor. Asigurăm mentoring, shadowing, coaching, programe de dezvoltare soft skills, reskilling, tech trainings.
Echipa noastră este formată din oameni foarte diferiți. Iar diversitatea asta este o mega forță.
Acum, Project Atom ne-a adus colegi noi.
Cultura și atmosfera din echipă cred că sunt extrem de importante. Un mediu deschis, flexibil, în care te simți valorizat contribuie la retenție, crește nivelul de loializare, susține dezvoltarea individuală și îți validează autentic răspunsul la întrebarea De ce? / Why?.
Starea de bine a echipei este esențială și este direct legată de nivelul de productivitate și performanță. În decursul unui an avem mai multe inițiative care contribuie activ la acest echilibru: exploNights sunt ieșirile în oraș cu echipa, exploArtist sunt ieșirile la evenimente culturale, exploNomad este politica noastră de a lucra de oriunde, exploOOO este politica noastră de număr nelimitate de zile de concediu, exploFUN sunt acțiunile de teambuilding în zone cool din țară.
Învățături din antreprenoriat
Îmi antrenez empatia zilnic (uneori îmi iese, alteori ba) și capacitatea de a înțelege ce este diferit de mine. Cred că diversitatea, în orice formă vine ea, te ajută să te diferențiezi și să crești performanța individuală și de business.
Suntem ceea ce explorăm. Este important să îți cunoști De ce-ul – asta îți dă energie pentru lucruri care nici nu-ți imaginai că ai putea să le faci.
Învățăm cu fiecare pas. Iar asta nu se oprește niciodată. Este singurul mod în care putem evolua.
Contează cu cine explorezi. Oamenii din jurul meu sunt cei mai importanți. Iar contribuția lor este esențială.
Clienții ne-au dat încredere. Cu fiecare „Da!” din partea clienților, am prins mai mult curaj. Strategie, originalitate, inovație și un strop de nebunie. Toate acestea s-au încununat în experiențe îndrăznețe și memorabile, care au unit echipe și au pus bazele unor relații de durată.
Este important cine rămâne alături de tine. Când ai alături oameni care împart aceleași valori cu tine, nimic nu este imposibil. Te simți de neoprit când vezi că vor să înceapă drumuri noi, să încerce și să o ia de la capăt.
Primim și oferim inspirație. De 10 ani, prin interacțiunile cu clienții și partenerii noștri, am inspirat 100.000 de oameni prin cele peste 1000 de experiențe pe care le-am creat. La acestea a contribuit fiecare coleg din ecosistemul Exploratist, 100 de experți în domenii complementare, strategi, designeri de experiențe, producători, graphic designeri și scriitori. Împreună, ne-am dezvoltat ca prima agenție de employee experience din România.
Cum se poate antrena anduranța în acest mediu
Cred că răbdarea joacă un rol super important.
Intuiția te ajută să iți validezi intențiile și, mai apoi, planurile.
Este important să fii sigur că faci ceea ce iți place. Asta te încarcă cu energie și resurse de nebănuit.
Mintea deschisă, agilă și flexibilă te antrenează pentru un joc fain, din care să înveți continuu și în care supraviețuirea nu devine scopul principal.
E important să-ți găsești propriul ritm și să îl accepți pe al celorlalți.
Pauzele sunt cel mai bun reset. Indiferent cum arată ele.
Ce înseamnă pentru tine speranță
Speranța este o stare de spirit care te poate ridica sau dimpotrivă, te poate duce în direcții total greșite - în funcție de cum este alimentată. Ca orice lucru în viață, dozajul este important. Îmi spun mereu că trăim niste vremuri excepționale, istorice, cum rar iți este dată șansa să trăiești. Și cele mai întunecate momente pot fi, de fapt, cele mai bune. Este important să știi să te bucuri de ce ai, în loc să te concentrezi pe ce nu ai. Cel mai important aspect este să trăiești cu sens, să ai impact pozitiv, să fii mereu conectat la cei din jur. Să simți frica, dar să continui să faci ce ți-ai pus în minte să faci. Pentru mine, speranța se traduce prin aceste micro-momente care au, fiecare, un endgame.
Ce îți dă speranță în România
Faptul că pot să contribui. Faptul că pot să inspir. Că pot să fac diferența - în primul rând prin ce fac eu, ca om, apoi ca organizație. Văd schimbarea ca fiind ceva de care sunt eu, în primul rând, responsabil. Cer lucruri de la mine, în primul rând. Mă implic. Încerc să fac diferența, astfel încât și cel de lângă mine să o facă. Promovez un mindset în care pot să influențez mediul, nu să îl schimb. Și uite așa, cu schimbări mici, ajung să schimb sistemic și să cred că hope is not a strategy/speranța nu este o strategie. :)