Bianca Lascoi & Diana Nistor: Clientii au inteles ca nevoile consumatorilor s-au schimbat, ca brandul are responsabilitate fata de comunitate, fata de mediu si ca nu mai functioneaza comunicarea in masa

Bianca Lascoi & Diana Nistor: Clientii au inteles ca nevoile consumatorilor s-au schimbat, ca brandul are responsabilitate fata de comunitate, fata de mediu si ca nu mai functioneaza comunicarea in masa

PR-ul înseamnă povești bine construite în jurul brandurilor, povești care să aibă puterea de a inspira comunități și de a naște conexiuni. Tocmai de aceea, Bianca Lascoi și Diana Nistor au numit agentia lor de PR, recent înființată, Storyfy. Bianca si Diana s-au cunoscut in 2014, in cadrul unei agentii de PR, si au lucrat impreuna de atunci, pe mai multe proiecte, in diverse formule. Se gandeau la o agentie a lor de sase ani, așa că au lansat în mod oficial Storyfy.

Noi fiind deja prietene, parteneriatul dintre noi doua a venit in mod natural, adica nici nu cred ca am avut vreodata o discutie oficiala despre asta. S-a intamplat, am stiut ca putem avea oricand incredere una in cealalta si ne completam perfect. Eu mai emotionala, mai rabdatoare, Bianca mai pragmatica, mai business oriented. Chiar suntem yin si yang. Tocmai de aceea parteneriatul dintre noi doua functioneaza atat de bine, spune Diana.

Vorbim în continuare cu Bianca și Diana despre cum e să pornești o agenție de PR, care sunt greutățile de început, cum s-au schimbat nevoile clienților și ale consumatorilor și ce trenduri vor influența industria în 2023.

  

Începutul în PR

Bianca: Primul meu contact cu PR-ul a fost in vremea studentiei, cand locuiam la Cluj. Am avut un job pentru o locatie din industria Horeca. Foarte interesanta perioada pentru ca, pe langa partea de social media, care atunci era axata doar pe Facebook, avem si 3-4 evenimente pe saptamana in locatie; a fost o perioada challenging, dar scurta. Eram extrem de activa in facultate, faceam tot felul de internship-uri, aveam concomitent si in radio si in televiziune cate un internship, plus acest job.

Apoi, dupa ce m-am mutat in Bucuresti, in PR a fost primul meu job oficial, spun oficial pentru ca avusesem cateva tangente si cu presa, dar in cele din urma am ales partea aceasta a industriei media. Acum 10 ani, PR-ul era cu siguranta altceva decat astazi. Imi amintesc ca ma trezeam dimineata si abia asteptam sa-mi beau cafeaua la birou rasfoind Marie Claire sau Cosmopolitan care, din pacate, azi nu mai exista in print. 

Diana: Am ajuns in Bucuresti la Masterat in 2011 si m-am angajat imediat ca reporter la o televiziune muzicala. Am prins gustul showbiz-ului prin participarea la evenimente, prin intalnirea cu artistii din muzica, prin interviurile realizate. Faceam munca de jurnalist, dar tineam legatura cu multe persoane din PR. Si, dupa trei ani in televiziune, am facut switch-ul catre PR in 2014. Aveam 24 de ani. In PR e foarte important sa ai contacte, sa te cunosti cu persoanele cheie din media, cu artistii, cu managerii, cu jurnalistii etc, iar eu aveam acest atu, iar trecerea a fost una naturala, pe care am imbratisat-o cu multa implicare si dedicare. 

 

Parcursul în industrie

Bianca: Cred ca putem spune amandoua ca ne-a “calit” faptul ca am lucrat inca de la inceputul nostru in PR cu artistii din industria muzicala de mainstream si nu numai. 

E superb pe de o parte, oameni plini de creativitate, idei peste idei, concepte peste concepte, dar pe de alta parte putem spune ca e si destul de haotic.  Artistii sunt boemi, au o bula a lor,  de exemplu nu ai cum sa nu te enervezi cand X a intarziat la emisiune pentru ca a uitat/a plecat prea tarziu de acasa/a facut accident/ii e rau etc si tu esti nevoit sa-i transmiti asta producatorului care e in live si are de acoperit 10 minute de continut din cauza artistului tau.  

Pe langa colaborarile cu oamenii din showbiz, ne-a ajutat sa ajungem aici si colaborarea cu ONG-urile, am facut multe proiecte frumoase de CSR in care credem mult si in prezent. 

Apoi am trecut in zona de business, am inceput sa promovam antreprenori, dar si proiecte de film si media. Clientii nostri sunt din domenii diferite, iar lucrul acesta ne determina sa fim mereu conectate, creative, sa gandim out of the box si sa tinem pasul cu toate aparitiile si trend-urile digitale. 

 

Povestea Storyfy

Diana: “Storyfy” exista in mintea noastra de 6 ani, dar abia acum am decis sa comunicam agentia. Fiind foarte conectate cu industria media si showbiz, pentru noi a fost foarte simplu sa colaboram de-a lungul anilor cu diferiti clienti in calitate de “fetele de la PR”, desi, evident, am functionat inca din 2016 ca un mic business. 

Insa, am considerat, timp de 6 ani, ca e suficient sa avem clienti si sa stam cumva in umbra, sa promovam doar clientii si nu pe noi insene. Pe principiul hai sa vedem daca e credibil cizmarul fara cizme :) Si a fost. Dar acum ne-am schimbat mindset-ul si am considerat ca e momentul sa ne comunicam si pe noi, mai ales ca avem clienti si din zona de business care nu ne cunosc background-ul. Asa ca am hotarat sa comunicam despre noi si despre serviciile noastre, sa fim mai active in online si prin prisma profesiei, nu doar personal. Noi spunem povesti, noi promovam branduri, oamenii (clientii) prin ceea ce au de spus si de transmis mai departe publicului larg, noi creionam povestile clientilor. Job-ul nostru de PR nu poate fi facut fara o poveste. De aici a venit natural numele de “Storyfy”. O combinatie intre “story si for you” - Storyfy. 

 

Echipa

Diana: Echipa constanta este formata din noi doua, insa, in functie de proiect, avem si colaboratori, fie ca e vorba de grafician, editor video, copywriter and so on. Ne-am cunoscut in 2014 cand am devenit colege in cadrul unei agentii de PR, axata la momentul respectiv in special pe promovarea artistilor din industria muzicala. Am lucrat doi ani impreuna, am devenit prietene, iar apoi, la interval de sase luni una fata de alta, am decis sa incepem sa lucram pe cont propriu.

Noi fiind deja prietene, parteneriatul dintre noi doua a venit in mod natural, adica nici nu cred ca am avut vreodata o discutie oficiala despre asta. S-a intamplat, am stiut ca putem avea oricand incredere una in cealalta si ne completam perfect. Eu mai emotionala, mai rabdatoare, Bianca mai pragmatica, mai business oriented. Chiar suntem yin si yang. Tocmai de aceea parteneriatul dintre noi doua functioneaza atat de bine. 

 

Greutăți de început

Bianca: Ne-a fost pusa intrebarea “Ce v-a venit sa va comunicati drept agentie, de ce nu continuati la fel ca si pana acum?”. Nu avem nevoie de confirmare, nu vrem sa ne hranim egoul sau sa aratam familiei interviuri cu noi. Este o necesitate, din punctul nostru de vedere, dar si curaj. Next level. Stim ce putem face, stim ce rezultate am avut pana in prezent. Si aveam nevoie de o identitate de business. Suntem ok si cu expresia “fetele de la PR”, dar e posibil ca pentru clientii din zona de corporate, de exemplu, sa nu fie de ajuns. Agentia Storyfy suna mai formal. 

Ne dorim sa ne extindem portofoliul si sa crestem ca business si cred ca un obstacol, dar si challenge este “cum reusim sa ajungem sa fim invitate la aceeasi masa pentru pitch-uri” alaturi de marile agentii. Stim ca nu avem istoricul si nici brand awareness-ul acestora, insa portofoliul si increderea unor clienti de renume international ne recomanda, in plus, avem idei si suntem creative asa ca am convingerea ca, depasit fiind acest punct de inceput, lucrurile pot merge doar de la bine inspre mai bine. 

 

Bilanț 2022

Diana: Pe noi ne-a afectat pandemia si am simtit consecintele ei si in 2022. Am pierdut contracte din zona de entertainment in pandemie din cauza anularii de festivaluri, concerte, evenimente, iar unele dintre ele nu si-au mai reluat activitatea. Cel mai greu a fost sa ne “stabilizam” dupa pandemie, sa stim care sunt clientii activi si care sunt cei care au inteles beneficiul PR-ului. Iar momentele cele mai frumoase din 2022 au fost clar regasirea si reconectarea cu oamenii, mersul la evenimente, socializarea, networking-ul. De fapt, acestea toate sunt o componenta extrem de importanta in PR. 

 

Surprize

Bianca: Asa cum ne asteptam, PR-ul digital a acaparat toata atentia, reusind in sfarsit sa fie inteles si de catre clienti, fapt care ne bucura enorm :) Daca in 2010 vorbeam despre conceptul de early adopter si prin 2017 despre proficient adopter, cu siguranta pandemia a facut ca selective adopter sa fie un skill esential in PR-ul facut profesionist. De asemenea, in anul acesta a contat sa fii trustworthy inainte de a fi placut sau iubit. Aici insa nu chiar toti clientii se adapteaza usor ideii, insa e important ca inteleg si, step by step, comunicarea se indreapta in directia potrivita. 

 

Clienți & proiecte

Bianca: Lucram chiar acum la un proiect inedit, chiar as vrea sa folosesc un pleonasm si sa spun ca e “foarte special” pentru noi :) Poate sunt subiectiva, insa faptul ca genul asta de proiect este mai rar, ma face sa-l iubesc mai mult decat pe un proiect recurent. Vorbim despre un proiect artistic, cinematografic, despre filmul “The Perfect Escape”, regizat de Cristina Jacob. Apare la cinema pe 14 februarie.  

Diana: Clientii au inteles ca nevoile consumatorilor s-au schimbat, ca brandul in sine are responsabilitate fata de comunitate, fata de mediu si ca nu mai functioneaza comunicarea in masa, ci cea targetata, in care iti cunosti foarte bine publicul tinta. Scopul clientilor ramane acelasi: sa fie cunoscuti si vizibili, scop care se extrapoleaza in a le creste notorietatea, a deveni relevanti intr-un domeniu, a le creste si mentine credibilitatea si mai apoi se imbina si cu partea de marketing, iar scopul final al majoritatii este de a le creste vanzarile. 

 

Consumatorii

Bianca: Consumatorii au fost afectati în moduri diferite, dar da, modificari ale comportamentului lor au fost, însă, in functie de piata, există anumite tipare importante in privinta aceasta. Asa cum spuneam si legat de “surprizele anului”, in majoritatea cazurilor, increderea consumatorilor in branduri e un punct esential si, acum, ideea de “I trust this brand” este la un nivel mai scazut decat inaintea pandemiei. Cu mici exceptii, cum ar fi domeniul asigurarilor poate, majoritatea au pierdut la capitolul “trust”.

 

Provocările comunicării în 2023

Bianca: Pastrarea credibilitatii si construirea ei pas cu pas. Majoritatea clientilor ar trebui sa isi gandeasca bugetele pentru cresterea credibilitatii, avand in vedere ca vorbim despre nise din ce in ce mai bine definite si profilate, pentru ca fara incredere nu rezisti si odata patata imaginea e dificil, spre imposibil chiar, sa stergi din mintea consumatorului situatia sau cauza. 

De asemenea mai interactiva decat ideea de traditional PR este cea de IR, si aici ma refer si la Intelligent Relations, dar si la Investors Relations. Poate nu-i cel mai corect sa folosesc pentru cele doua acelasi acronim, pentru ca, pe langa faptul ca sunt concepte noi, ele evident presupun lucruri complet diferite, insa consider ca in 2023 PR-ul clasic fara IR nu mai poate exista.

Asa ca noi putem spune ca suntem si o agentie de IR. Ma refer atat la faptul ca Intelligent Relations face comunicarea mult mai dinamica, mai rapida si mai eficienta, colecteaza date si investeste in tehnici de listening ale consumatorului, cat si la Investor Relations, segment care se indreapta din ce in ce mai mult tot care agentiile de PR. Asta nu pentru ca ar fi dificil sa pastrezi “in house” relatii cu proprii investitori, insa de cele mai multe ori, tot PR-ul e cel mai in masura sa discute despre ce campanii s-au facut/ se fac sau urmeaza si despre ce-l ajuta public pe investitor decat orice alt angajat al brandului, care probabil nu are skill-uri atat de dezvoltate pentru networking. 

Asa ca uneori si, tot mai des in ultima vreme, se intrepatrund sau se trimit tot ca task-uri catre PR. 

 

Cu ce lecții din 2022 porniți în 2023

Diana: In 2022 am observat clar o revenire la autenticitate, la promovarea valorilor, la insusirea responsabilitatii fata de mediu si fata de comunitate, la distrugerea superficialitatii, la indepartarea de la “eu” si la focusul pe “noi”. Sustenabilitatea a fost cumva “superputerea” brandurilor internationale in 2022, dar credem ca abia in 2023 o sa aiba mai mult impact in Romania, tocmai de aceea fiecare brand/entitate trebuie sa isi “exploateze” latura pozitiva pe care o aduce comunitatii si sa o aduca in atentia publicului prin PR :).  

De asemenea, educatia se face prin exemplu personal, iar gasirea echilibrului in 2022 a fost un alt must pentru noi, pe care l-am invatat dupa cateva lectii mai dificile.  Traim in perioada in care comunitatile online au o putere enorma, iar #cancelculture a devenit o realitate si pentru noi in Romania. De aceea pentru noi este important ceea ce transmitem, cum este comunicat mesajul, la cine ajunge si care este scopul lui. Credem in continuare in oameni, in povestile lor si asteptam sa creionam unele noi alaturi de colaboratorii nostri. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related