Patrimoniul personal și cel cultural se întâlnesc într-un podcast care s-a născut odată cu pandemia, pentru a conecta oamenii în perioada în care era important să stea departe unul de celălalt, povestește Silvia Teodorescu, coordonator Cronicari Digitali și managing partner Zaga Brand.
Cronicari Digitali, un podcast despre ce merită păstrat și dat mai departe, adună povești adevărate de viață, în care lucrurile de valoare se construiesc cu muncă, răbdare și disciplină, și nu peste noapte. Iar poveștile bune câștigă mereu în fața notorietății, explică Silvia. Podcastul se bucură de o medie de două-trei mii de ascultători unici pe episod și apare săptămânal, tot anul.
Fiecare episod este ghidat de gazdă și de experiența și interesele personale. De altfel, gazdele ajută și la promovare, prin comunitățile proprii interesate de anumite subiecte. În 2022, podcastul s-a îmbogățit cu o direcție nouă, gastronomică, iar planul este ca fiecare an să aducă un element surpriză.
În așteptarea surprizei din 2023, ascultăm în continuare și vă invităm să citiți interviul de mai jos despre primele înregistrări, întâmplări cu BIS, lecții și evoluție.
Idee și primii pași
Aprilie 2020, paroxism și pandemie. Pe Cronicari Digitali plănuiam din martie două Heritage Instameet-uri (evenimente offline dedicate exclusiv instagramerilor, în care deschidem clădiri de patrimoniu nedeschise circuitului public în mod normal, adevărate bijuterii arhitecturale), unul în Brașov, celălalt în Craiova. Evident a picat tot. Pentru toți. Așa că am vorbit mult despre ce mai putem face și Zaga, alături de Cristian Șimonca, Diana Popescu și Dragoș Vasile, a gasit o soluție - trecem pe audio și online. În mai puțin de o lună aveam gata rubricile, jingles și primii invitați.
Ce aduceam nou? Cultură și patrimoniu la granița de abordare dintre haute și mainstream, un mix apetisant în care accentuăm importanța valorilor personale și conectăm oamenii fix în perioada în care era important să stea departe unul de celălalt. Am debutat cu interviuri cu Andreea Esca, Ștefan Bâlici, Marius Manole și mulți alți oameni fabuloși. Mixul fiecărui episod presupune o personalitate publică și un expert/specialist în domeniul cultural sau creative.
Primele înregistrări
Primul episod difuzat a fost un tren plin de emoții, urmat de o rachetă de bucurie: 5000 de ascultări în primele zile. Ploua cu stories pe Instagram - Blogu’lu’Otrava era la “volan”, Cronicari Digitali share-uiau, comunitatea la fel, multe vedete contactate de Cristi (noua ni se părea că tot Universul) anunțau noul podcast. Așa am prins puteri pentru următoarele, trase din casă de Diana și Cristi, montate de Dragoș, promovate de noi de pe canapele, din bucătărie, ca fiecare atunci.
Nu îmi vine să cred că au trecut aproape trei ani. Fiecare episod, sezon, a adus ceva nou - mai mulți oameni alături, misiunea însă a rămas aceiași: Cronicari Digitali, un podcast despre ce merită păstrat și dat mai departe.
De la idee la publicare
Flow-ul a intrat deja într-un curs care ne permite să avem interviuri mai multe înregistrate în avans, montaj din timp, seturile de conținut de promovare în Social media. În principiu, reușim să mergem cu câteva săptămâni în avans, dar lăsăm spațiu pentru “neprevăzut”- o situație care trebuie discutată, un eveniment neprevăzut, dar de calitate, va avea mereu loc la noi în podcast.
Invitații și temele
Fiecare moderator își propune invitații și își susține contextualizat propunerea. La final, fiecare episod împletește câte un interviu din rubrica Patrimoniu Personal - o personalitate despre povestea sa de viață încă din copilărie, despre ce a învățat mai bun și de la cine, despre ce crede că trebuie să dea mai departe celor care acum se formează, alături de un interviu din rubrica Patrimoniu Cultural, care acoperă opiniile specialiștilor despre opera sau contribuția lor culturală (scriitori, pictori, fotografi, actori, regizori) sau evenimente de lansare.
Ce urmăriți de la invitați?
În primul rând poveștile lor adevărate de viață, în care banii nu curg din copac, celebritatea nu vine dacă ai doar un zâmbet seducător și nicio carieră nu se construiește peste noapte. Vrem să spunem cât mai des că talentul fără disciplină și răbdare e greu să răzbată, e modul nostru de a educa. Apoi ne așteptăm să ne facă să zâmbim atunci când ne spun diferite experiențe prin care au trecut și exact cum le-au abordat - ajută mult să ne conectăm cu propriile noastre pățănii, să înțelegem și rolul autoironiei și pericolul ultra victimizării. De fiecare dată ne dorim să ne spună propria morală extrasă din ce au trăit până acum.
Lecții și surprize
Am învățat mult, nici acum nu reușim să punem în practică tot ce învățăm pentru ca mai înțelegem constant ceva. Ce ne-a suprins? Înțelegi mai multe despre oameni - cei pe care îi admiri de departe, cei care te ascultă. Un singur exemplu: am crezut că statutul de vedetă va bate statistic povestea spusă, ne-am înșelat. Povestea bună câștigă mereu, indiferent de notorietatea sau lipsa ei la un interlocutor.
Sunetul e impecabil, dar lipsește cu desăvârșire
Spun trei întâmplări, dar sunt mai multe, și, slavă Domnului, diferite: mega bucurie că Diana a luat un interviu super fain lui Florin Piersic Jr., urmată de mega dramă la montaj: pe fundal se auzeau continuu zgomot de farfurii și pahare - se văzuseră la un bistro SAU unul dintre cele mai așteptate, si bune, interviuri: Otravă cu Irina Rimes, toate condițiile: povestea superbă, tras la ea în studio - deci sunet impecabil, dar fără să dăm REC. Plus primele trei interviuri din Mâncarea e cultură (o rubrica adăugată în 2021), toate făcute fără să se înregistreze, deci toate 3 cu BIS.
Audiența
Români, 30-50 ani, 78% din țară, restul din Diaspora. Între 2-3.000 de unici per episod, timp de 24 de episoade pe an, în fiecare joi. Anul acesta am extins podcastul cu un episod nou, vinerea, Amintiri Gustoase, moderat de istoricul culinar Cosmin Dragomir, care merge extrem de bine. Și aici încercăm să aducem generațiile împreună, prin ingredient, preparate și rețete vechi și noi. Amintiri Gusoase, parte din seria Cronicari Digitali, a devenit în sine primul podcast gastronomic românesc și anul acesta a fost premiat la Webstock, pe lângă recunoașterea oferită de o audiență tot mai generoasă.
Promovare
Social media, desigur. Postări și stories. Instagramul ne-a adus cel mai mare public, dar nu am renunța la Facebook sau la PR pentru episoade. O mare contribuție trebuie să vină constant și de la moderator, ei fiind urmăriți de comunități nișate fix pe zona în care își derulează interviurile.
Post-procesare
De la început, Dragoș Vasile este “la butoane” și face din podcast o bijuterie inclusiv prin montaj și inserturile audio speciale.
Inspirație
Am ascultat multe podcasturi de afară în primii doi ani, acum le ascultăm pe ale noastre și tragem cu urechea la vecini: Pe bune, Mind Architect, Fain&Simplu, Zest, Vorbitorincii. Evident fiecare moderator are propria lui listă de preferințe.
Peisajul podcasturilor în România
La început ne-am simțit pionieri, apoi ne-a uimit avalanșa de podcasturi, dar ne-am revenit văzând că de fapt majoritatea merg pe audiența din zona de vodcasturi - YouTube related, acum încercăm să înțelegem cât de departe poți merge cu conținut 100% audio. Pentru noi podcastul este doar audio și intrarea pe zona video presupune atât creșterea cu un nou public, dar și cheltuieli mai mari și o logistică a producției mult mai mare. O schimbare de format ar înseamna, de exemplu, să îl pierzi pe Ștefan Câlția, pentru ca nu v-a veni niciodată în niciun studio video. Credem că atât timp cât oamenii vor fi interesați să se dezvolte și să învețe, timp în care să nu își refuze mișcarea prin casă sau plimbările pe-afară, podcasturile au potențial în România.
Motivația
Gândul că nu ne-am terminat încă treaba, adică misiunea podcastului cere mult de la noi toți: „Tot ce merită păstrat și dat mai departe”. Suntem departe de TOT.
Planuri
Ne-am bucura să transformăm podcastul într-un show, un adevărat regal de emoții și cunoștințe. Dorințe sunt, la fel și idei, bugetele ne dau cadența la schimbări. Vom păstra în fiecare an elementul supriză.
Episodul ideal
Un episod bun ar fi cu Klaus Iohannis și Christoph Waltz.