[Fabricat în RoMâine] Cristian Grozea: E bine să treci prin perioade grele, e sănătos, mai ales la început. Te ajută să fii cu picioarele pe pământ și să nu ai senzația că trăiești o fantezie

[Fabricat în RoMâine] Cristian Grozea: E bine să treci prin perioade grele, e sănătos, mai ales la început. Te ajută să fii cu picioarele pe pământ și să nu ai senzația că trăiești o fantezie

Povestea Beefast e povestea anduranței în antreprenoriat și a unei echipe care a rămas unită și a știut să crească în ciuda unor provocări deloc ușoare. E sănătos să treci prin perioade grele, mai ales la început, crede Cristian Grozea, CEO & Co-Founder BeeFast. Astfel de perioade ajută la o creștere stabilă și consolidarea echipei.

Compania s-a dezvoltat în etape: construirea unui produs digital, o platformă care să ofere soluții digitale pentru întregul proces de livrare, ieșirea pe piață și lansarea înainte de pandemie, în octombrie 2019, și apoi valul pandemiei - cea mai intensă perioadă, un adevărat crash course în management și antreprenoriat, după cum spune Cristian. Ceea ce a contat în depășirea tuturor provocărilor a fost echipa. 

E ceva în felul în care ne-am găsit și ne-am construit noi, ca echipă, care e unic. Toți știm bine să facem altceva, suntem diferiți dar ne completăm foarte bine. Tehnic, business, comunicare, vânzări - și curieri, pe deasupra, când a fost nevoie. Iar energia asta a noastră de grup a atras lângă noi oameni pe care îi consider unii dintre cei mai profesioniști și inimoși oameni pe care i-am cunoscut, spune Cristian Grozea.

Povestim în continuare cu Cristian despre parcursul lui în antreprenoriat, ce a învățat până acum din evoluția BeeFast, care sunt principiile pe care a construit compania și cum a păstrat spiritul sportiv al echipei și l-a aplicat în dezvoltarea businessului. 

RoMâine este viziunea MedLife pentru însănătoșirea României. Sănătatea unei țări pornește de la Grijă, Respect, Încredere, Empatie, Speranță. Alături de MedLife, cultivăm Speranța printr-o nouă serie editorială. Vorbim cu acei oameni care au arătat că în România se poate să crești autentic, să dezvolți proiecte și businessuri care să aducă încredere în comunitate. Cei care însănătoșesc România, prin munca lor, cu speranță, încredere, empatie, grijă și respect.

 

Anul provocărilor

A fost un an al alegerilor grele. Știți cum e - pornești la drum cu planificări bine puse la punct, cu strategii clare și apoi se întâmplă lucruri care te forțează să faci schimbări - și nu vorbim de lucruri mici. A fost un an obositor, plin de provocări, care ne-a arătat cât de rezilienți, uniți și creativi putem fi atunci când știm ce vrem.

Contextul ne-a forțat să facem trecerea către pasul doi al dezvoltării noastre mai devreme decât planificaserăm. Când a început conflictul din Ucraina și prețurile carburanților au explodat, eram în plină creștere a componentei operaționale a BeeFast - adică partea de livrări efective. Segmentul de on-demand delivery luase un avânt excelent însă devenise extrem de greu de susținut. Așa că am decis o semi-aruncare în gol - acel leap of faith - și am făcut trecerea către etapa 2 - lansarea platformei noastre în sistem SaaS (software as a service) mult mai devreme.

Noi suntem și am fost mereu o companie software - la asta ne pricepem, asta facem foarte bine - și am știut mereu că operaționalul este o etapă prin care trebuie să trecem pentru a avea experiența directă cu clienții - business-uri și persoane fizice - și a construi o platformă cu adevărat utilă pentru lanțul economic digital. Însă nu ne gândeam că tranziția va fi atât de bruscă. Partea bună este că ne-am făcut treaba se pare foarte bine, pentru că tranziția ne-a adus imediat și primii clienți SaaS.

 

Momente de satisfacție

Am lansat imediat o campanie de comunicare care să anunțe evoluția BeeFast. Nu aveam foarte mult timp să ne facem griji dacă o să avem sau nu clienți. Dar recunosc că am resimțit o mare satisfacție când telefoanele au început să sune și mari companii din zona de delivery din România și-au manifestat interesul. Nu pot spune mai mult în faza asta, dar în acest moment avem deja un parteneriat cu Fan Delivery care ne confirmă că ceea ce facem aduce valoare în piața livrărilor on-demand.

 

Începutul 

E o poveste destul de simplă. Ne întrebam de ce trebuie să stăm 24-48h, cel puțin, pentru a primi un pachet din punctul A în punctul B, în același oraș. Nu ar fi oare mai simplu și mai convenabil să miști aceste livrări imediat, fără tranzit prin depozite aflate la periferie și tot lanțul logistic asociat? Și așa ne-a venit ideea BeeFast. Să construim o platformă digitală care să faciliteze aceste mișcări între puncte fixe în interiorul aceluiași oraș și totul în maxim 1h. La momentul respectiv așa ceva nu exista, în afara modelului marketplace-urilor de mâncare.

 

Contextul

Am făcut prima livrare în octombrie 2019. Încă nu începuse pandemia, se apropia iarna și ne gândeam că o să fie o bună perioadă de testare - în condiții grele și cu Bucureștiul blocat. Totuși am crescut numărul de clienți și de livrări constant. Nu ne era teamă, dar ne doream să ne ținem de cuvânt și să avem timpul mediu de livrare sub 1h. Pentru asta am livrat ca nebunii, și noi și curierii. Așa am crescut și așa am câștigat încrederea tuturor - nu ceream altceva decât ceea ce știam că se poate, pentru că am făcut de toate.

Iar în martie, când a început pandemia, BeeFast a explodat. Încă păstrez amintirea acelor luni, au fost cele mai intense și pline de învățăminte din viața noastră - un adevărat crash course în management și antreprenoriat.

Acum vorbim de un produs SaaS care își propune să optimizeze și să automatizeze cât mai mult posibil operațiunile logistice de livrare on-demand. Am pornit de la următorul set de întrebare/răspuns: Care este cel mai eficient tip de interacțiune cu o platformă digitală? Răspuns: NICIO interacțiune. Adică nivelul de automatizare să fie atât de înalt și eficient, încât platforma să ruleze cât mai mult timp neasistată. La asta lucrăm.

 

Beneficiile

E vorba de optimizarea proceselor de livrare - indiferent de dimensiunea clientului. Industria de livrări (că vorbim de companii mari de livrări sau de restaurante sau florării cu propria flotă de livratori) are mult loc de îmbunătățire. Și aici vorbim de lucruri precum stocarea și analizarea datelor în timp real, automatizarea proceselor operaționale, optimizarea traseelor curierilor prin sortarea taskurilor și multe altele.

Clienții pe care îi vizăm sunt delivery, florării, restaurante, farmacii, grocery, electronice, curățătorii etc. Ținem legătura cu toți clienții noștri și avem feedback real-time asupra platformei. Asta ne ajută să facem update-uri utile și ne și confirmă faptul că ceea ce facem noi creează cu adevărat valoare.

 

Cum a crescut businessul

În valuri. Primul val a fost cel din perioada lansării. Al doilea val a fost un fel de tsunami - și a venit în momentul în care s-a declanșat pandemia și brusc oamenii aveau nevoie de curieri pe străzi ca să le fie mai ușor să trimită și să primească ce aveau nevoie. A fost o perioadă unică, mi-e greu să cred că va mai urma vreodată așa ceva. Sunt foarte mândru că am reușit să facem față și să ne ținem promisiunea. Așa am reușit să câștigăm clienți mari și să lucrăm la dezvoltarea componentelor platformei. Cifra de afaceri la final de 2021 a fost de 650k euro. Anul acesta va fi mai mică, pentru că nu mai avem componenta de operațional, însă avem speranțe mari pentru anul viitor.

 

Etape în dezvoltare

Am anticipat un pic răspunsul la această întrebare. Deja am povestit că evoluția noastră a fost gândită pe etape - în prima etapă, ne-am propus să construim un produs digital - o platformă de livrări pe care să o operăm noi, să o putem controla și dezvolta pe măsura celor observate real time în piață. A doua etapă presupune ieșirea pe piață și deschiderea acestei platforme către toți cei care au nevoie de o asemenea platformă, printr-un model de tip Saas, adică Software as a Service. Urmează încă două etape, însă despre ele nu e încă momentul să discutăm.

 

Puncte de cotitură

Nu am stagnat niciodată, BeeFast este un business pe măsura numelui - se mișcă rapid, indiferent care e direcția. Am pivotat în august 2022 pentru motivele deja expuse - unele planificate, altele impuse de un context excepțional. Am avut și dezamăgiri - investitori extrem de promițători care s-au retras pentru că zona României era prea aproape de zona de conflict. Însă cred că nimic nu e întâmplător și suntem pe un trend ascendent, componenta de SaaS fiind în creștere.

 

Principiile unui business sănătos

Toate start-up-urile sunt într-o mare cursă pentru a obține investiții, bani, renume. Dar cred ca e sănătos la un moment dat să stai și să te gândești bine cam ce ai, de fapt, nevoie. Câteodată calea deșteaptă este să cauți să vezi cum poți să-ți faci business-ul să se susțină singur. Asta îi dă afacerii și îți dă ție, ca fondator, putere și stabilitate - inclusiv în relația cu posibilii investitori. Și mai e ceva - e bine să treci prin perioade grele, e sănătos, mai ales la început. Te ajută să fii cu picioarele pe pământ și să nu ai senzația că trăiești o fantezie. Există și acest pericol și e o cale sigură spre decizii proaste.

Sunt două direcții principale, pe care le verific constant: să lucrăm la un produs care să ofere valoare reală și să nu renunțăm când dăm de greu. Pe lângă acestea, am niște linii după care mă ghidez și care pot fi enunțate ca menținerea unui echilibru între muncă și satisfacție, concentrarea pe obiective, rămânerea în legătură constantă cu echipa și clienții.

 

Cea mai grea parte până acum

Deși pivotarea a fost foarte dificilă, pentru că a presupus trecerea de la un model de business la altul complet diferit, lucru care a necesitat foarte multă reorganizare, cred că cel mai greu a fost să gestionăm creșterea din prima etapă. E frumos să crești, asta îți dă energia de care ai nevoie ca să duci presiunea. Iar perioada aceea a produs o presiune extrem de mare, mai ales că nu am fost niciodată o echipă mare.

 

Echipa

Asta e una din cele mai frumoase povești ale noastre. Dincolo de cum ne-am cunoscut - pe vremea când unii dintre noi nici nu împliniseră 18 ani, cred ca unul din lucrurile de care sunt cel mai mândru este faptul că am rămas uniți și deschiși unii față de ceilalți de-a lungul unor încercări deloc ușoare.

Am început ca echipă de puști pe la hackathoane, voiam să schimbăm lumea și să arătăm cât de buni putem fi. În tot acest timp ne-am dorit un business și am avut prima firma la 19 ani. E ceva în felul în care ne-am găsit și ne-am construit noi, ca echipă, care e unic. Toți știm bine să facem altceva, suntem diferiți dar ne completam foarte bine. Tehnic, business, comunicare, vânzări - și curieri, pe deasupra, când a fost nevoie. Iar energia asta a noastră de grup a atras lângă noi oameni pe care îi consider unii dintre cei mai profesioniști și inimoși oameni pe care i-am cunoscut.

 

Ce e cel mai important în construirea unei echipe sănătoase

În primul rând să nu cauți oameni la fel ca tine, ci compatibili și complementari ție. Să cultivi sinceritatea, asertivitatea, concentrarea pe soluție și nu pe problemă. Și să cauți mereu să ai și fete în echipă - o spun în cel mai sincer și pozitiv mod cu putință. Ne-au salvat pielea de multe ori.

Starea de bine a echipei e esențială, deși e imposibil să o menții mereu. Ideea este că orice efort consumă energie și dacă nu-ți place deloc ceea ce faci și nu-ți produce nicio satisfacție, n-ai cum să ai o stare bună. Așa că am încercat să văd cum e omul, ce-i place și cum e el ca fire, ca să-mi dau seama dacă ce va face îi va produce satisfacție. Mai contează cu cine face echipă - să lucreze cu plăcere împreună. Partea bună într-un start-up este că echipa e atât de mică, încât e destul de natural să ajungi la un soi de mic sat - o comunitate în care ne ajutăm mai ușor unii pe alții.

 

Învățături din antreprenoriat

Bună întrebare. Am crezut inițial că va ieși multă filozofie, însă până la urmă răspunsul meu e unul destul de scurt: am învățat să ascult, ca să înțeleg. Fără asta, nu există relații și nu există nimic care să creeze o fundație.

Spuneam la un moment dat că BeeFast a fost ca o facultate făcută într-un semestru și nu glumeam. Înveți de toate - contabilitate, sales, business management, legal - dar dincolo de astea înveți cum să trăiești și cum să fii antreprenor ca mindset: să știi ca provocările și dificultățile nu se termină niciodată și să-ți iei energie din asta, să trăiești succesul nu ca pe un rezultat, ca pe un pas final ci ca o stare de spirit. Să înveți să nu renunți, să dai importanța cuvenită micilor realizări, să ții echipa alături de tine și să înțelegi cât de important e să nu fii singur.

Am cunoscut și descoperit mulți oameni extraordinari și am descoperit că pot mai mult decât credeam că pot.

 

Cum se poate antrena anduranța în acest mediu

Am fost sportiv de performanță. Nu te poți antrena decât făcând antrenament. Treci prin tot ce e de trecut și te consolidezi, devii mai puternic, știi mai multe. Eu așa funcționez. Prin combinația de target și provocare cu perseverență și disciplină.

 

Speranța în România

Sunt un om pozitiv și optimist de la natură, ceea ce înseamnă că-mi pierd greu speranța. Ceva din mine îmi spune mereu că indiferent ce este sau ce vine, ceva bun va ieși din asta.

Nu știu cum să spun asta fără să dau naștere la controverse, dar eu cred în inteligența românilor. Am fost în multe locuri și cred că alte popoare sunt mai bine conduse, poate. Dar altfel nu cred că suntem cu nimic mai prejos, dimpotrivă. Cred că ne dorim prea tare să ne aliniem unor modele care nu sunt pentru noi. Poate dacă n-am face asta, s-ar vedea mai bine cum suntem.

În seria editorială Fabricat în RoMâine, dezvoltată alături de MedLife, furnizorul național de sănătate al României, vorbim despre cum cresc sănătos afaceri de mici dimensiuni și cum se formează comunități care contribuie la un viitor mai bun al României. 
Cum crește o editură. Cum crește un lanț de cafenele. Cum crește un festival. 
Cum cresc spații publice de întâlnire și conexiune.
Cum crește o comunitate. Cum crește Speranța pentru RoMâine.
 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Branduri

Campanii

Pozitii

Sectiune



Branded


Related