Anii dinaintea pandemiei au fost confortabili pentru branduri, însă, precum adolescenții ajunși la maturitate și puși față în față cu viața, companiile au învățat, vrând-nevrând, că nu pot reuși fără o gândire strategică, explică Andrei Cismaru, expert marketing digital și CRM.
În ultimul an, brandurile au mutat focusul de pe achiziția de clienți pe dezvoltarea relației cu cei existenți, un trend care va continua și în 2023. Deși se dă mai multă atenție nevoilor clienților în general, mai e loc de îmbunătățire pe partea de segmentare a audienței și adaptare a mesajelor, observă Andrei.
În ceea ce privește tendințele pe diferite rețele sociale și tipuri de conținut, TikTok nu va fi întrecut prea curând, crede el, pentru că încă nu și-a atins potențialul de dezvoltare. Clipurile video scurte rămân populare, fiind o formă de entertainment dorită de public și ușor de consumat, în timp ce podcasturile pot câștiga în continuare teren, cu condiția să ofere o diversificare mai bună.
Mai multe idei care să vă inspire la început de an, găsiți mai jos.
2022, pe scurt
Anul 2022 a fost anul în care companiile, prin reprezentanții lor din departamentele de marketing, au început să se uite mai atent la clienții pe care îi au deja în portofoliu și să îi implice (caut un sinonim pentru engage) mai mult, să interacționeze personalizat cu ei și să le ofere soluții adaptate nevoilor lor. Fie că vorbim de proiecte de CRM sau de programe de loializare, interacțiunea cu clientul pare să câștige din ce în ce mai mult teren în față luptei pentru achiziție de clienți noi, despre care nu știm nimic, în afară de o intenție punctuală.
Cum arată marketingul în România
Arată că un adolescent ajuns la 18 ani care s-a trezit față cu reacțiunea, fiind nevoit să ia în piept lumea de afară, așa cum este ea, fără filtrul confortului creat înainte de anii de pandemie.
Anii de pandemie au venit cu niște lecții pe care unii le-au învățat mai ușor, alții mai intens. Am descoperit importanța unui brand bine construit, unei comunicări constante și coerente și a gândirii strategice, în locul heirup-urilor ocazionale.
Facem bine că începem să fim atenți la nevoile clientului și la feedbackul primit din piață. Facem mai puțin bine că încercăm să facem tot în același timp și pierdem focus și coerență. Segmentam prea puțin, în continuare și nu adaptăm mesajele în funcție de canalele pe care comunicăm.
Podcasturi, TikTok, Reels. Cu ce rămânem în 2023
Cumva, tipurile de conținut menționate sunt o reflecție foarte bună a strategiilor de campanie și de marketing. Clipurile scurte, tiktok, reels (prea puțin youtube shorts în România) sunt folosite intens și cu succes în campanii punctuale, de awareness sau de vânzare accelerată. Am văzut campanii foarte bine făcute de industria de fashion retail declinate sau realizate exclusiv în zona de short video.
Podcasturile sunt un instrument foarte bun pentru endorsement long term, pentru construcție de brand și equity. Mă uit aici la Tazz cu Bobonete. Podcasturile vor continuă să fie pe val, cu condiția să înceapă să nu își mai recicleze invitații între ele. Nu poți vedea aceeași vedetă în 4 podcasturi diferite, la interval de 2 luni, pentru că nu prea are ce să mai zică nou.
Un contraexemplu de podcast care ne aduce mereu în față oameni noi, mai puțin cunoscuți, dar cu povești foarte mișto, cu content de calitate este cel al lui Oprișan, Vreau să știu. Îl recomand ca exemplu de bună practică.
Cât despre video scurt, da, va continuă să fie acolo sus, în trend, pentru că oamenii au nevoie să consume: entertainment, content ușor de urmărit, ușor de trecut peste el, fără să te consume prea mult.
Predicție pentru 2023
Vor câștigă cei care:
a) vor investi în brand
b) vor interacționa mai mult cu clienții
Competitor pentru TikTok? Cu ce înlocuim Twitter?
Nu cred că va fi ceva în viitorul apropiat care să înlocuiască tiktok, cred că mai are suficient de mult spațiu de creștere, încă nu s-au cristalizat tipurile de consumatori de conținut, nici cei de creatori semnificativi. Avem acolo content atât de variat încât este un mare bazar. De la oameni de știință, la conținut educativ, la challengeuri trăznite, până la manele și certuri între diverse celebrități. De toate pentru toți, atâta timp cât petreci cât mai mult timp în aplicație.
De ce să înlocuim Twitter? Încă e tolerabil, digerabil, are avantajul că poți urmări pe cine vrei și poți fi selectiv.
Te ‘urci’ în trenul metaverse?
Cred că trenul metaverse trebuie luat cu un pic de prudență și să nu ne urcăm în toate trenurile care opresc în gara noastră. Ne aducem aminte de trenul numit Clubhouse și cred că putem avea niște experiențe anterioare care să susțină cele spuse mai devreme.
Impactul AI și machine learning asupra marketingului digital
AI-ul vine la pachet cu niște avantaje clare, care folosite cu tact pot face diferența. Dacă vorbim de AI integrat în programe de CRM sau de loialitate, putem să ne așteptăm la input-uri data driven cu mult mai relevante și inspirate decât putem concepe noi, oamenii de marketing, from the guts. Dar nu trebuie să ne bazăm doar pe AI, este doar un tool, la fel cum social media ar trebui să fie doar un vehicul, nu principalul motor de marketing.
Ce înseamnă o strategie de succes în 2023
Să reușești să te conectezi cu clienții/fanii/oamenii tăi fără să fii agresiv, intruziv sau bully. Să poți fi relevant, elastic și flexibil în relația cu aceștia.
Ce citești. Ce asculți
Citesc cam tot ce-mi pică în mâna pe Flipboard, studii, bloguri! (yes, text is still the king). Ascult podcasturi din când în când, când dau de unul interesant.
Te ții la curent cu trendurile coborând în iarbă, băgându-te în execuție, stand lângă oameni, citind research-uri și survey-uri.
Tool-uri folosite frecvent
GA, socialinsider, planable, MIRO și trello.
Ce ți-ai propus pentru 2023
Să fiu mai dată driven decât până acum, să construiesc o relație de 1:1 cu clienții brandului pe care îl reprezint și să aduc plus valoare, atât clientului, cât și brandului.