[De urmărit] Vlad Dumitrescu: Prezența pe social media îți aduce destul de multă expunere, ceea ce vine la pachet cu validare, dar și cu critici. Uneori cu înjurături, ironii, tot tacâmul

[De urmărit] Vlad Dumitrescu: Prezența pe social media îți aduce destul de multă expunere, ceea ce vine la pachet cu validare, dar și cu critici. Uneori cu înjurături, ironii, tot tacâmul

Apar tot mai multe pagini de social media care preiau din rolul de informare al canalelor media tradiționale. În spatele acestor conturi sunt jurnaliști tineri care înțeleg că publicul s-a schimbat și că trebuie întâmpinat altfel. Este și cazul lui Vlad Dumitrescu, care își asumă o anumită lipsă de obiectivitate în felul în care prezintă informația, însă o compensează cu o documentare solidă și surse credibile.

Contul de Instagram @despre.ce.vorbim, creat de Vlad în 2020, a trecut deja prin schimbări. A început prin a prezenta cele mai importante știri ale zilei, dar și idei complexe, explicate pe scurt. Însă jobul full time de jurnalist nu i-a permis să posteze în mod constant, iar Vlad s-a concentrat mai mult pe subiecte mai dificile, precum toxicitatea comunității de pickup artists, cancel culture în România, diferența dintre sex și gen etc. Engagementul ridicat pe care l-a generat dovedește că există nevoie de informare pe astfel de subiecte și că este loc pentru discuții.

Planul pentru 2023 este o creștere a frecvenței de publicare, o ramificare spre alte rețele, precum TikTok sau Twitch, și o extindere spre formatul video, preferat de public (și de algoritmi) în acest moment.
Citiți interviul complet pentru povestea din spatele contului și recomandări de alte pagini similare, bune de urmărit.

 

Omul din spatele contului

Pagina de Instagram a fost creată de mine și de Anca Papainog, o fostă coleg de liceu care acum locuiește în Danemarca. Eu mă ocupam de scris și ea de partea vizuală. Între timp Anca a ieșit din proiect din lipsă de timp și acum eu le fac pe ambele.

Eu sunt jurnalist. Am scris în trecut la Feeder.ro (despre cultură), News.ro (politică externă) și Eurosport (duh.. sport), iar în prezent sunt la DoR, unde mă ocup de newsletterul nostru zilnic, Concentrat.

 

Începuturile @despre.ce.vorbim

Contul l-am făcut la sfârșitul de noiembrie 2020. Ideea era să fie o pagină de Instagram unde să găsești un mix de cele mai importante știri ale zilei și subiecte mai complexe, explicate pe scurt, cu surse clar menționate la final. Fix pentru oamenii care n-au timp să stea să caute ei informațiile, cred că ajută să vină într-un format ușor de digerat și plăcut vizual. Între timp am renunțat la partea de știri zilnice pentru că presupunea mult efort și timp consumat zilnic și nu era plauzibil.

Practic subiectele au fost cele care ne interesau pe noi în momentul ăla, dar și în ideea de a fi relevante pentru cât mai mulți oameni. Printre primele postări au fost unele despre cum pune China stăpânire pe Hong Kong, cum schimbă second hand-urile industria modei sau cum au furat SUA Hawaii.

 

Evoluție

În primul rând au dispărut postările zilnice cu cele mai importante știri din lipsă de timp. Apoi lucrurile s-au mai schimbat în principal vizual pentru că Anca a încercat să găsească mereu ceva care să fie cât mai plăcut vizual pentru și cumva eu acum operez cu ultimele template-uri lăsate de ea.

 

Cum arată contul și de ce

Contul se concentrează acum doar pe postările în care iau un subiect care mi se pare relevant la momentul ăla și încerc să îl explic cât mai clar posibil, într-un mod cât mai prietenos și cu un limbaj accesibil, fără clișee. Din păcate, jobul full time de jurnalist nu prea mi-a permis anul ăsta să mai postez la fel de des ca la început așa că acum e într-o pauză de câteva luni contul, dar plănuiesc să reiau activitatea constantă în ianuarie.

Principalele reguli pe care încerc să le respect țin de acuratețea informațiilor și de sursele sigure din care mă informez. N-am pretenția să fiu obiectiv, pentru că nu sunt, nu cred că există jurnaliști obiectivi. Am zone de interes pe care le explorez și puncte de vedere care merită date mai departe. Dar întotdeauna bazez asta în argumente solide, bazate pe informații reale.

 

Imaginea

Nu am stat neapărat să gândesc o imagine coerentă până la capăt, dar cred că ideea era să fie o sursă de informații prietenoasă și down to earth, ferită de limbajul de lemn din presa tradițională.

 

Numărul de followers

Nu cred că e un număr neapărat mare de followers, mai e destul loc de creștere evident (probabil o să ajute și un program constant de postat). Dar am ajuns aici în cea mai mare parte organic. La început am încercat cu postări sponsorizate, dar adevărul e că e o creștere destul de limitată acolo, cel puțin din experiența mea.

A ajutat foarte mult că postările au fost share-uite de oameni, ăsta a fost principalul motor de creștere. Bineînețeles, nu a stricat nici că au dat share mai mulți influenceri la unele postări, cum ar fi Faiăr, Skivo sau Maria Zvinca.

 

Comunitatea din jurul contului

Nu știu dacă m-a influențat în vreun fel. Dar m-a bucurat că există mulți oameni interesați de subiectele astea și că sunt dispuși să share-uiască postările paginii, îmi arată că e nevoie de genul ăsta de produs și asta îmi dă încredere pentru viitor.

 

Promovare

Nu chiar, după cum ziceam și mai sus, toată creșterea a venit organic, în afară de niște postări sponsorizate la început. Am mai pus câte un link în Concentrat când simțeam că oferă contextul potrivit la o știre, deci mulțumesc și oamenilor care au venit de acolo.

 

Planuri

În primul rând, vreau ca din ianuarie să revin la postat constant pe cont. Aș vrea să extind totul și spre zona video, mă gândesc să fac și un cont de TikTok în care să explic anumite subiecte actuale în scurte intervenții video de câteva minute, mă gândesc că ar fi util. Pe termen mai lung, dar tot anul viitor, iau în considerare și un canal de Twitch unde aș comenta live cu oamenii cele mai importante știri ale momentului. Deocamdată sunt doar planuri, vom vedea ce iese.

 

Prezența pe social media

Prezența pe social media îți aduce destul de multă expunere, ceea ce vine la pachet cu validare, dar și cu critici. Uneori cu înjurături, ironii, tot tacâmul. Cred că per total, la o pagină precum Despre ce Vorbim, mă simt cumva mai vulnerabil pentru că oricând pot să apară oameni în comentarii care să găsească greșeli la o postare și poate chiar să mă acuze de dezinformare sau lucruri de genul ăsta. E normal să greșești și foarte important să îți asumi asta public și să corectezi asta pe viitor, deci câtă vreme fac asta eu sunt împăcat cu mine.

Cred că pe contul personal simt mult mai puțină responsabilitate față de pagina DCV pentru că acolo sunt doar un băiat care pune memes la stories și câteodată păreri mai acide sau nu despre diferite subiecte, dar nu am 16k oameni care mă urmăresc, deci presiunea e mult mai mică.

 

Lecții

Am învațat (și învăț în continuare) că e foarte greu să explici subiecte complexe într-un spațiu limitat. E dificil să încerci să simplifici lucrurile pentru ca totul să fie cât mai clar fără să simplifici prea mult, ajungând la niște greșeli. Și asta e cumva o învățare continuă, cred și sper că devin mai bun pe măsură ce tot fac asta, mai ales că asta e cumva și jobul de la Concentrat. Și cred că am mai învățat că ajută și niște voce atunci când scrii o știre pentru că te apropie de cititor și face și totul mult mai lejer de citit.

 

Schimbări în social media

E un subiect complex și greu de desfăcut. Cred că pe de-o parte s-a schimbat în bine pentru că a oferit mai multor persoane posibilitatea de a fi creatori de conținut și eu susțin mereu democratizarea asta (vezi ce e pe TikTok, e practic un mediu nou care cumva nu necesită la fel de multă sofisticare ca pe YouTube ca să faci content).

În același timp, vedem cum Meta fură fără nicio jenă orice idee bună de la competitori. Prima oară au făcut asta cu Snapchat, iar acum cu TikTok (aici nu pare că a avut succes neapărat, dar mai vedem). Dacă adăugăm aici toate problemele cu datele private ale oamenilor din toată lumea și efectele asupra sănătății mintale, observăm și partea mai sumbră. Internetul, în general, ca orice progres vine cu bune și cu rele, important e să știm să îl reglementăm și îl aducem la o formă cât mai bună pentru toți.

 

Instagramul din România

Îmi place că începem să avem și noi pagini active pe partea asta de informare, cum mai sunt de exemplu Gen Știri sau Politică la Minut. Cred că stăm bine și la paginile de memes, mai sunt și paginile care adună mesajele și descrierile dubioase de pe Tinder sau Bumble care mi se pare foarte funny. Recomand și contul înjur.frumos pentru înjuraturi extrem de estetice.

Nu îmi plac paginile de „educație financiară” care vin cu sfaturi nerealiste și absurde precum „nu vrei să plătești chirie? Foarte simplu! Cumpără-ți o casă de patru dormitoare și plătește-o prin a scoate la chirie celelalte trei dormitoare”. Sunt periculoase pentru că, dincolo de sfaturile absurde, propagă ideea că sărăcia e doar responsabilitatea ta personală, ține doar de mindsetul tău și atât și ignoră total motivele sistemice pentru care oamenii rămân în sărăcie.

Au apărut ca ciupercile după ploaie în ultimii doi ani și majoritatea sunt doar cover-uri pentru a-ți vinde niște cursuri care nu te învață nimic și sunt borderline scheme piramidale.

 

Branded content

Încă nu am colaborat cu niciun brand, dar pe viitor sunt deschis spre genul ăsta de colaborări. Nu m-aș implica niciodată în vreo colaborare cu un brand de țigări, alcool sau case de pariuri/jocuri de noroc. Și evident în nicio schemă de îmbogățire rapidă sau zona de criptomonede sau NFT-uri.

 

Recomandări

Pentru România, ca un bonus la ce recomandasem mai sus, o să menționez cascarabeta. ziar pentru meme-uri stângiste de calitate. Din afară, îl recomand pe Matt Bernstein (mattxiv) pentru informații despre comunitatea LGBTQ+ explicate clar, concis și cu un vizual plăcut.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related