Black Friday 2022: Românii își estimează din ce în ce mai bine bugetele destinate acestui eveniment

Black Friday 2022: Românii își estimează din ce în ce mai bine bugetele destinate acestui eveniment
  • 57% dintre utilizatorii românii de internet din mediul urban și-au cheltuit întregul buget planificat pentru Black Friday;
  • 1 din 2 persoane a rămas la planul ințial și a cumpărat de Black Friday doar produsele pe care a intenționat de la bun început să le achiziționeze;
  • 7 din 10 utilizatori de internet din mediul urban s-au declarat mulțumiți de campania Black Friday din acest an. 

Starcom România a lansat cea de-a VIII-a ediție a studiului Black Friday. Potrivit acesteia, consumatorii români din mediul urban au devenit în ultimul an mai atenți cu bugetele destinate achizițiilor de Black Friday, dovedind un apetit crescut pentru reduceri. O posibilă cauză pentru acest fapt poate fi mediul economic instabil din ultima perioadă.

 

Comportamentul consumatorilor de Black Friday

Conform noului studiul, românii devin din ce în ce mai atenți la prețuri.

1 din 2 persoane a rămas la planul ințial și a cumpărat de Black Friday doar produsele pe care a intenționat de la bun început să le achiziționeze, iar în rândul celor care au făcut cumpărături neplanificate anul acesta, principalul factor declanșator au fost reducerile avantajoase (55%).

Cei mai mulți utilizatori de internet din mediul urban s-au informat cu privire la ofertele de Black Friday cu maxim o săptămână înainte de eveniment, ziua evenimentului fiind cea mai așteptată.

 

Surse de informare

Motoarele de căutare online au fost principala sursă de informare cu privire la ofertele de Black Friday 2022.

Cele mai multe surse de informare sunt pe un trend descrescător în acest an, cel mai probabil din cauza faptului că mai puțini români și-au planificat cumpărăturile de Black Friday față de anul trecut, cei mai mulți accesând ofertele direct în cadrul perioadei promoționale.

 

Metode de achiziție

Mediul online rămâne principalul canal de cumpărături pentru evenimentul Black Friday, cu toate că anul acesta se poate observa o ușoară creștere a preferinței atât pentru cumpărăturile online, cât și din magazine fizice.

În ceea ce privește cumpărăturile online, beneficiile legate de comoditate încep să primeze în 2022 (a cumpăra totul dintr-un singur loc, mărci / produse exclusive, condiții de livrare / retur), în timp ce beneficiile cumpărăturilor din magazine fizice rămân cele tradiționale și mai greu de combătut în online: testare înainte de achiziție, faptul că pot avea produsul pe loc, lipsa taxelor de livrare.

 

Cele mai cumpărate produse

Printre categoriile de produse preferate de români de Black Friday se numără, anul acesta, articolele vestimentare, produsele de make-up, aparatele electrocasnice, produsele de îngrijire personală și cele pentru îngrijirea tenului.

În cazul articolelor vestimentare, comportamentul de achiziție a fost similar cu cel din anul precedent. Cele mai populare articole din această categorie în perioada Black Friday au fost puloverele, hanoracele, cizmele, bluzele și cămășile, blugii și pantalonii, dar și paltoanele, însă într-un procent mai mic decât anul trecut. Oamenii au avut tendința să cheltuiască un buget similar cu cel din 2021 pentru produse din această categorie, concentrându-se pe sume cuprinse între 200 și 500 de lei.

Produsele de make-up au înregistrat anul acesta cea mai bună rată de conversie, fiind urmate de produsele destinate îngrijirii corporale. Jumătate dintre utilizatorii de internet din mediul urban au cheltuit mai mult decât anul trecut pentru produse din această categorie - între 200 și 500 de lei.

Din categoria dispozitivelor electronice, smartphone-urile rămân cele mai cumpărate produse, fiind însă pe un trend descendent față de cifrele din 2021.

Tot în scădere au fost și ratele de conversie pentru televizoare și produse electronice, achizițiile de televizoare smart continuând să fie în top. Cei mai mulți utilizatori români de internet din mediul urban au declarat că au cheltuit pentru aceste tipuri de produse între 1500 și 3000 de lei (47%).

În 2022, printre produsele electrocasnice preferate de români s-au numărat aspiratoarele robot, aspiratoarele clasice și aparatele de călcat. 63% dintre respondenți declară că au cheltuit până la 1500 de lei pentru produse electrocasnice.

 

Motivație

Majoritatea consumatorilor fac în continuare cumpărături de Black Friday din necesitate, alegând produsele pe care nu le dețin momentan. Cu toate acestea, acest comportament a scăzut semnificativ față de 2021, în schimb observându-se o ușoară tendință ascendentă pentru achiziționarea de produse pe care altfel oamenii nu și le-ar putea permite.

De asemenea, în 2022, observăm o rată de conversie și mai mare decât anul trecut pentru cumpărarea de produse promovate de persoane publice (influenceri/bloggeri/vloggeri).

Anul acesta, mulți consumatori au revenit la comportamentul lor dinainte de pandemie și au achiziționat cadouri de Crăciun în timpul evenimentului de Black Friday, în special pentru prieteni sau pentru zile de naștere, aniversări.

 

Buget

În 2022, 57% dintre utilizatorii românii de internet din mediul urban și-au cheltuit întregul buget planificat pentru Black Friday. Astfel, majoritatea cumpărătorilor au cheltuit de Black Friday între 500 și 5000 de lei (56%), cu o creștere semnificativă pentru sume mai mari (2000-5000 de lei) comparativ cu 2021.

În ceea ce privește sursele bugetului, majoritatea românilor continuă să plătească pentru achizițiile de Black Friday cu economiile lor. Comparativ cu 2021, cumpărătorii au folosit semnificativ mai puțin salariul lor actual, apelând, însă, la plățile în rate într-o măsură ceva mai mare decât în anii precedenți.

 

Așteptări și emoții

În ceea ce privește scorul de satisfacție, 7 din 10 utilizatori de internet din mediul urban s-au declarat mulțumiți de evenimentul Black Friday din acest an, scorul de satisfacție având o evoluție pozitivă după ce s-a confruntat cu un trend descendent începând cu 2020.

De Black Friday 2022, majoritatea utilizatorilor de internet din mediul urban s-au declarat mulțumiți, relaxați și optimiști. Comparativ, cu anul trecut, aceste emoții pozitive au avut un scor mai redus, posibil din cauza tensiunii generale creată de contextul economic actual. Cu toate acestea, consumatorii s-au declarat mai conștienți de acțiunilor lor și mai plini de energie în timpul celui mai recent Black Friday, decât în anii trecuți.

Nivelul de interes pentru următorul Black Friday (2023) rămâne constant.

 

Cumpărăturile de sărbători

Odată cu trecerea momentului Black Friday, românii încep să se gândească la următorul eveniment important din an: sărbătorile de iarnă. Pentru acestea, însă, consumatorii sunt mai atenți și reținuți cu listele de cumpărături. Categoriile de subzistență sunt în continuare principalele priorități pentru consumatori în 2022, însă se observă o ușoară creștere a interesului acestora pentru experiențe (vacanțe, cazare la pensiuni, echipamente de ski / snowboard).

Studiul Starcom s-a derulat în două etape: prima, realizată înainte de Black Friday pentru a identifica intențiile viitorilor cumpărători, iar a doua, derulată după finalizarea evenimentului, pentru a descoperi comportamentul real de cumpărături și cum s-au schimbat planurile cumpărătorilor. Cercetarea a fost realizată pe un eșantion reprezentativ, format din 1071 de respondenți, utilizatori de internet din zonele urbane. Aceiași respondenți au fost intervievați în ambele etape ale cercetării (înainte și după Black Friday) pentru a surprinde cu exactitate schimbările comportamentale între faza planificată și comportamentul final de cumpărare

HumanGraphExperience este o serie de infografice lunare, bazate pe studii cantitative, care analizează caracteristicile unor grupuri țintă, în raport cu anumite categorii de produse (dulciuri, bere sau consumul de produse de lux), la o anumită ocazie (Paște, Crăciun, Black Friday) sau un nou fenomen de comunicare (de exemplu, marketing influencer, adoptarea tehnologiei).

Agenția Starcom România este parte din cea mai mare rețea de media din lume, Starcom Worldwide. Înființată în 2000, Starcom este prima agenție de media din România premiată la Cannes, dar și alte festivaluri, precum Eurobest, Ad’Or, Golden Drum, Effie și Webstock. Cu o experință de aproape două decenii în industria românească de comunicare, Starcom pune la dispoziția clienților săi specializări diverse, precum Consumer Understanding, Inovație, Digital, Planning, Buying sau Proiecte Speciale.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Starcom MediaVest

Agentia Starcom MediaVest Group este parte din cea mai mare retea de media din lume, SMG Worldwide, si din grupul de comunicare Leo Burnett. Infiintata in 2000, Starcom este prima agentie de media din Romania... vezi detalii »

Companii

Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related