Cristina Uruc: Consumatorul de cultură are un profil din ce în ce mai greu de mulțumit cu rețetele clasice

Cristina Uruc: Consumatorul de cultură are un profil din ce în ce mai greu de mulțumit cu rețetele clasice
Foto: Alex Damian

Cristina Uruc avea 19 ani când a intrat prima dată în echipa Artexim. A fost un moment de declic profesional și personal, în care și-a dat seama de calea pe care vrea să o urmeze. După 15 ani s-a reîntors la Artexim și acum este manager interimar Artexim, organizatorul Concursului şi Festivalului Internaţional George Enescu. Piața evenimentelor culturale se află în plină transformare, iar publicul este din ce în ce mai greu de mulțumit cu rețete clasice, dar Festivalul și Concursul Internațional George Enescu rămân o constantă, în ciuda schimbărilor de orice fel.

Nu am dus lipsă de evenimente culturale în 2022 și nu vom duce nici anul viitor. Numai Festivalul Enescu propune peste 90 de concerte simfonice, camerale, de operă și alte evenimente conexe din care publicului îi va fi dificil să aleagă doar câteva, în perioada 27 august – 24 septembrie 2023 la București, spune Cristina. 

Povestim în continuare cu Cristina Uruc despre piața evenimentelor culturale din România, provocările promovării din această zonă, cum s-a schimbat publicul consumator de artă și concluziile culturale ale acestui an. 

 

Momente esențiale

Privind nu numai în urmă, ci și în prezent, întâlnirile esențiale cu oameni care capătă o importanță majoră în viața mea, reprezintă „aici” și „astăzi”. Dacă ar fi să aleg însă un moment, ar fi cel în care mi-am descoperit adevărata pasiune – să lucrez în organizare, într-un mediu internațional: aveam 19 ani, terminasem anul I la Universitatea Națională de Muzică din București, când am intrat pentru prima dată în echipa Artexim – organizatorul Concursului şi Festivalului Internaţional George Enescu. Se întâmpla în august 2007, pe ultima sută de metri înainte de începutul Festivalului și Concursului – pe atunci, se desfășurau în paralel. Norocul meu a fost că aveau nevoie de un asistent pentru secțiunea pian a Concursului, iar eu aveam nevoie de un job până la finalul vacanței de vară.

Atunci s-a produs declicul, acela a fost momentul „aha” din viața mea personală și profesională: îmi găsisem calea. După 15 ani am revenit la Artexim și, coincidență sau nu, primul task a fost să organizez Concursul Internațional George Enescu. Cu atât mai emoţionant cu cât deschiderea celei de-a 18-a ediții, în data de 4 septembrie 2021, a avut loc  la exact 64 de ani de la debutul primului Festival și Concurs Internațional Enescu, în 1958.

 

Piața evenimentelor culturale în 2022

Factorul „experiență” este cel care influențează cel mai mult, în prezent, piața evenimentelor culturale. Experiențele multimedia, fuziunea între digital și analogic sau cele multisenzoriale sunt de amintit.

Consumatorul de cultură are un profil din ce în ce mai greu de mulțumit cu rețetele clasice. Interdiciplinaritatea este o caracteristică tot mai des întâlnită în propunerile producătorilor, pentru a crea experiențe care să dea dependență de actul de cultură: un film mut cu acompaniament live de pian sau orchestră, un concert de muzică nouă în care piloni dotați cu senzori de lumină se aprind sau se sting în funcție de intensitatea și frecvența sunetelor, opere semistage cu proiecții „pe spate”, un dirijor care propune concerte culinare (muzică, vin și bucate alese și combinate) sub motto-ul „Music Never Tasted So Good” (John Axelrod – dirijor invitat în ediții anterioare ale Festivalului și Concursului Enescu) și câte și mai câte exemple.

 

Lucruri bune

Revenirea în sălile de concert, de teatru, în locurile de cultură, fără restricții, reconectarea cu
lumea non-digitală, întâlnirea cu artiștii și îmbrățisările după concert sunt cele mai bune
lucruri care se întâmplă în 2022. 

Câteodată mă gândesc că propunerile player-ilor culturali sunt atât de diverse, atât de multe, pentru atâtea gusturi și suprapuse, încât mă întreb dacă, uneori, în toată inflația de evenimente se pierde din vedere esențialul, substanța, din dorința de a oferi cea mai nouă, cea mai inedită, cea mai originală experiență.

 

Planuri

Artexim este o instituție de spectacole de proiecte subordonată Ministerului Culturii și are ca principal obiect de activitate organizarea Festivalului și Concursului Internațional George Enescu. Este o constantă pe care dorim să o menținem la standardul de calitate și profesionalism cu care iubitorii celor două evenimente muzicale strategice ale României sunt obișnuiți. 

Am reactivat componenta de impresariat artistic anul acesta – organizăm deplasarea în Germania  a Corului Filarmonicii George Enescu din București, care va susține un concert alături de Orchestra Simfonică Radio din Berlin, sub bagheta maestrului Vladimir Jurowski, pe 23 decembrie, la ora 19.00 la Berliner Philharmonie.

Mandatul de reprezentare artistică pe care Filarmonica bucureșteană, prin maestrul Marin Cazacu – managerul instituției, ni l-a acordat pentru coordonarea logistică a acestui important proiect ne onorează și ne responsabilizează.


Echipa Artexim, organizatorul Concursului şi Festivalului Enescu. Foto: Andrei Gindac 

Ne implicăm, sprijinim și promovăm dezvoltarea sectorului cultural dedicat muzicii clasice, precum şi dezvoltarea tinerilor artişti şi a muzicienilor români prin participarea la o serie de evenimente strategice şi workshop-uri – unele dintre acestea desfăşurate în premieră în România. Ne-am bucurat să putem răspunde afirmativ la invitația a două dintre centrele academice importante din România Universitatea Națională de Muzică din București și Academia Națională Gheorghe Dima din Cluj-Napoca și, de asemenea, să participăm la primul Summit Internațional al reprezentanților muzicii clasice organizat pentru prima dată în România, la Timișoara.

 

Concluziile culturale ale lui 2022

2022 este un an plin și nici nu s-a terminat încă pentru a putea concluziona în adevăratul sens al cuvântului. Suntem recunoscători că am reușit să livrăm publicului un alt eveniment de anvergură marca George Enescu – ediția a 18-a a Concursului.

Suntem mândri că Artexim a făcut parte din echipa care a asigurat găzduirea Conferinței Plenipotențiarilor ITU PP-22 desfășurată în perioada 26 septembrie – 14 octombrie 2022. Timp de 3 săptămâni, Bucureștiul a fost epicentrul tehnologiei informației și comunicațiilor, reunind peste 2000 de delegați din 193 state. Ministerul Culturii, prin Artexim, în colaborare cu instituții din subordine, parteneri și artiști, a organizat o serie de evenimente ce au avut rolul de a promova cultura românească în fața celor peste 2000 de delegați.

Am început organizarea ediției a 26-a a Festivalului Internațional George Enescu, cel mai mare festival de muzică clasică din lume în 2021. Publicul îl așteaptă, este curios. Programul poate fi consultat deja pe www.festivalenescu.ro

 

Cum s-a schimbat publicul evenimentelor culturale

Cum spuneam mai sus, consumatorul de cultură are un profil din ce în ce mai greu de mulțumit cu rețetele clasice. Cred că e și o influență a noilor tehnologii care, pentru a-l ține pe utilizator cât mai mult pe platforma proprie, îl implică prin interacțiune constantă.

Interactivitatea este una dintre nevoile societății actuale pentru a menține nivelul de concentrare ridicat.

Textele scurte ne fac să ne oprim asupra a ceea ce citim – o carte groasă e mai greu de digerat, nu mai avem timp de lectură lentă. Ascultăm muzică pe spotify, dar – cel mai des – melodii scurte sau fragmente din simfonii sau concerte, în ritmul în care alergăm în viață un concert de 1h30 min cu pauză este dificil de gestionat din punct de vedere al concentrării.

De când nu v-ați mai uitat la un film pentru că ați preferat un serial? 40 de minute ale unui episod sună mai bine decât 2h de film, deși după un episod de cele mai multe ori ne mai uităm la unul.

Dar asta nu se referă la pulicul unei anumite țări, tind să cred că se aplică indiferent de naționalitate. 

 

Promovarea culturală în România

Profesioniștii care lucrează în comunicare culturală se numără pe degetele de la o mână și sunt și mai puține persoanele speciazliate pe comunicare în domeniul muzical. Un eveniment cultural poate fi promovat – ca să poată fi vândut, până la urmă, dacă acesta este unul dintre sensurile întrebării, de fapt – doar de un comunicator care înțelege fenomenul, care îl trăiește ca pe o experiență personală pe care să o poată povesti mai apoi altora. Dar asta implică o cunoaștere profundă a ceea ce trebuie să promovezi și necesită alocarea unui timp pe care, în ziua de azi, puține persoane și-l mai permit.

Nu sunt om de comunicare – sunt om de producție, de backstage. Senzația mea, de consumator de cultură, este că există o tendință către accesibilizarea forțată a conținutului evenimentelor culturale, bagatelizarea și simplicarea metodelor de difuzare a lui pentru a fi pe înțelesul și pe placul publicului. Nu cred că e cea mai bună soluție pe termen lung. Nu o consider o evoluție – mai degrabă o tranziție de la o modalitate de comunicare la alta, care se va dovedi dacă va fi involuție sau evoluție.

 

E nevoie ca arta să fie adusă mai aproape de oameni?

Întâlniri au loc, multe, după cum spuneam. Nu am dus lipsă de evenimente culturale în 2022 și nu vom duce nici anul viitor. Numai Festivalul Enescu propune peste 90 de concerte simfonice, camerale, de operă și alte evenimente conexe din care publicului îi va fi dificil să aleagă doar câteva, în perioada 27 august – 24 septembrie 2023 la București.

Eu cred că oamenii trebuie să fie aduși „mai aproape” de artă și asta se poate face doar prin educație de la vârste fragede. Arta este și va rămâne la locul ei, noi suntem cei care ne apropiem sau ne depărtăm de ea. La noi trebuie să începem să ne uităm întâi, ce am schimba, cum ne poziționăm noi față de artă și nu arta față de noi.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related