[De urmărit] Andrada Cilibiu: Există consecințe concrete în urma postărilor prin care tragem la răspundere comportamente sau discursuri misogine

[De urmărit] Andrada Cilibiu: Există consecințe concrete în urma postărilor prin care tragem la răspundere comportamente sau discursuri misogine

Pandemia a adus o creștere a cazurilor de infracțiuni în mediul online. În același timp, a coincis și cu momentul când comunitatea online a Centrului FILIA a crescut semnificativ, după eforturi de apropiere și de creare de conținut divers și relevant, povestește Andrada Cilibiu, expertă în comunicare și în drepturi sexuale și reproductive.

Centrul FILIA și-a propus să facă feminismul mainstream și să tragă la răspundere comportamentele și discursurile sexiste din spațiul public. Echipa din spatele conturilor online încearcă să folosească cât mai bine uneltele puse la dispoziție de social media pentru a crea interacțiune și dialog cu comunitatea – care, la rândul ei, semnalează derapaje și contribuie cu conținut.

2022 a adus mai multe colaborări cu influencerii și agențiile de publicitate, pentru a ajunge la un public cât mai mare și cât mai divers, iar rezultatele se văd nu doar prin creșterea numărului de followers, ci și prin consecințele concrete pe care postările și puterea comunității le au.

Urmăriți FILIA pe Instagram și TikTok și citiți mai jos pe larg cum folosește un ONG puterea social media pentru a-și duce la îndeplinire misiunea.

 

Echipa din spatele contului

Echipa de social media a Centrului FILIA e formată din patru oameni. Până anul acesta o singură persoană se ocupa de comunicare și de conturile de social media, dar FILIA a crescut mult și am început să avem un volum de muncă mare și în comunitățile noastre din online. Majoritatea celor din echipă contribuie cu conținut specific, pe anumite teme sau coordonează campanii. O parte din conținutul pe care îl publicăm vine și dinspre voluntarele și voluntarii noștri.

 

Începuturile contului @centrulfilia

Am preluat conturile de social media ale Centrului FILIA la finalul lui 2018, când aveam șapte mii de urmăritori pe Facebook și nu aveam cont de Instagram. Urma să mă întorc în țară după un an de voluntariat la FILIA și un semestru de facultate în Italia și contul de Instagram a fost principala mea țintă pentru anul 2019 - voiam să ajungem la un public mai tânăr și să ne diversificăm conținutul: mai mult conținut original, informativ, mai multe postări despre activitățile noastre și mai multe luări de poziție vizavi de sexismul din spațiul public. La început ne-a fost greu să ne facem singure conținutul vizual care însoțea postările și eram mai stângace în estetică, dar ușor-ușor ne-am dat seama care sunt nevoile comunității noastre din online și care sunt tipurile de postări la care reacționează mai bine.

 

Evoluție

În 2020 am depășit pentru prima dată numărul de urmăritori de pe Facebook și a fost și un moment de cumpănă în viața noastră de pe social media pentru că am intrat în pandemie și totul se întâmpla acum în online. Acesta a fost și momentul în care ne-am apropiat mai mult de comunitate: a crescut numărul de infracțiuni din mediul online, urmăritoarele noastre ne scriau tot mai mult despre situații de revenge porn, ne atrăgeau atenția asupra sexismului din spațiul public sau portretizarea violenței de gen din presă, ne cereau sfatul sau căutau ajutor.

Pentru că am simțit această nevoie de apropiere din partea comunității, am încercat atunci să folosim mai multe features care să ne permită un dialog cât mai direct: am comunicat mai des prin stories, am folosit stories prin care le ceream să ne povestească despre situații de hărțuire prin care au trecut sau să ne spună despre experiența lor din cabinetele ginecologilor, le-am cerut să ne scrie dacă sunt subiecte pe care ar vrea să le abordăm.

Anul acesta ne-am apropiat de comunitatea de influenceri și am avut tot felul de colaborări și campanii cu mai multe branduri și persoane influente în comunitatea din online. Am folosit aceste oportunități pentru a ajunge la un public cât mai mare și cât mai divers - încercăm să facem feminismul mainstream. A fost de asemenea și anul în care ne-am deschis contul de TikTok, tot din dorința de a ajunge la un public cât mai divers.

 

Cum arată contul și de ce

Contul nostru de Instagram are acum peste 41 de mii de urmăritori și peste 1400 de postări în feed. Avem și o campanie în derulare pe subiectul violenței de gen, cu ocazia celor #16ziledeactivism pentru siguranța femeilor. În rest încercăm să menținem un ritm constant și să postăm măcar o dată pe zi. Avem un grup unde lăsăm conținut și știri și le prioritizăm în funcție de gravitate și impact.

 

Imaginea

Am stat aproape de valorile noastre și am vrut să facem auzite vocile femeilor și în online. Social media oferă fiecăruia dintre noi o platformă mai mare sau mai mică și credem că e foarte important să ne folosim ea și să vorbim despre experiențele noastre ca femei și fete. A contat și faptul că am reacționat întotdeauna repede la derapajele sexiste din spațiul public și am folosit aceste momente pentru a deschide discuții importante despre muncă domestică, body shaming, hărțuire.

Să nu uităm că unul dintre cele mai importante roluri ale Centrului FILIA este educația; facem multă cercetare și am folosit datele culese pentru a atrage atenția asupra unor fenomene îngrijorătoare: violența domestică, lipsa accesului la avort, hărțuire sexuală și stradală.

 

Numărul de followers

Contul a evoluat organic și constant; a crescut cu aproximativ 10-15 mii de urmăritori în fiecare an. Faptul că am devenit din ce în ce mai vizibile printre influenceri ne-a ajutat să ajungem la un public mai larg și mai divers, la fel ca vizibilitatea tot mai crescută în media. Am reușit să construim tot felul de colaborări și am încercat să luăm o poziție de fiecare dată când în spațiul public s-a discutat despre problemele care ne preocupă.

 

Cum v-a schimbat comunitatea

Am început proiecte noi, colaborări, campanii. Cuvântul nostru a căpătat o greutate mai mare în spațiul public, iar așa am ajuns să oferim ajutor mai multor persoane. De cele mai multe ori există consecințe concrete în urma postărilor prin care tragem la răspundere comportamente sau discursuri misogine, tocmai pentru că o comunitate atât de mare înseamnă un impact mai mare.

 

Promovare

Foarte rar folosim ADS și alegem bine conținutul pe care vrem să îl promovăm în acest fel. Ne bazăm pe multă vizibilitate pe story, așa că încercăm să ne facem postările cât mai shareable și să avem conținut vizual care rezumă poziția noastră față de un anumit subiect sau care să fie cât mai atractiv pentru comunitate (care e destul de tânără, deci trebuie să fim cool & fresh).

 

Postări populare

Cele mai populare postări sunt cele care semnalizează cele mai grave nedreptăți și cele prin care sancționăm derapajele misogine. Observăm o solidarizare din ce în ce mai mare a urmăritorilor noștri împotriva nedreptății.

 

Ce vă aduce prezența pe social media

Cel mai valoros este imputul urmăritorilor noștri, care ne împărtășesc poveștile și experiențele lor, ne semnalează comportamente și discursuri sexiste, își arată solidaritatea și ne amplifică mesajul.

 

Lecții

Am învățat să ținem contul de Instagram literalmente făcând și învățând din reacțiile urmăritorilor noștri. Nu cred că am făcut neapărat greșeli, a fost și o chestiune de resurse, dar dacă aș da timpul înapoi aș începe mai devreme să diversificăm conținutul și rețelele pe care le frecventăm.

 

Schimbări în social media

Față de acum cinci ani Facebook a devenit mai puțin interesant pentru lumea de pe internet, iar TikTok a reușit să construiască un adevărat imperiu din conținut video. Sperăm că 2023 e anul în care o să ne lansăm și noi cu adevărat pe TikTok și că o să reușim să investim suficient timp și resurse să facem conținut video original și să ținem pasul cu trendurile în timp ce vorbim în continuare despre experiențele femeilor și fetelor, despre sexism și patriarhat, egalitate de gen și alte subiecte care sunt în continuare mai degrabă marginale în discursul public.

 

Instagramul din România

E mai mult conținut care educă și informează ca niciodată și ne bucură că acoperă domenii așa diverse, de la feminism și justiție socială, la schimbări climatice și participare civică.

Ce nu ne place la Instagram și la rețelele sociale în general e că nu au politici mai stricte împotriva discursului instigator la ură și împotriva violenței cibernetice. În pandemie ne-a fost semnlată o creștere alarmantă a cazurilor de revenge porn, mai ales pe Instagram și Telegram, iar niciuna dintre cele două platforme nu a închis conturile care promovau acest conținut. Avem nevoie de mai multă responsabilitate din partea rețelelor sociale pentru a preveni perpetuarea abuzului, mai ales când victimele genului acesta de infracțiuni sunt copiii și adolescenții.

 

Parteneriate

Chiar anul acesta am avut două campanii de social media realizate în colaborare cu două agenții de publicitate. Una dintre ele a fost un semnal de alarmă pe care l-am tras cu privire la testele de virginitate, iar cea de-a doua despre violența domestică și felul în care fiecare dintre noi suntem responsabili. Fiecare decizie de colaborare se ia în echipă și e important pentru noi ca partenerii noștri să împărtășească aceeași viziune și aceleași valori.

 

Recomandări

@gen.stiri și @impact

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related