Cu formare de Politehnică și art direction și mai mulți ani în care a ajutat și alți designeri să se dezvolte, Marius Vlad a devenit Creative Director la MPR, agenție specializată în marketing și comunicare în domeniul sănătății. Rolul i-a oferit provocarea de a face mai mult cu mai puțin, pentru că bugetele clienților sunt mai mici, însă și satisfacția că o campanie bine făcută poate salva vieți, spune el.
Un manager care inspiră trebuie să fie și prieten, și profesor, dar și să lucreze cot la cot cu colegii când e nevoie. Echipa e cea mai importantă, iar Marius o pune pe piedestal. La MPR, campaniile sunt gândite de echipe extinse care includ roluri diverse, nu doar de combo-ul clasic art+copy, explică el.
Briefurile tind să fie mai dificile, pentru că subiectele tratate sunt serioase. Însă Marius și colegii merg la birou știind că ideile pe care le generează pot ajuta oamenii.
Mai multe despre drumul până la director de creație, feedback, lecții și realizări, în interviul de mai jos.
Pașii până la director de creație
Drumul meu în publicitate a început în primăvara anului 2008. Eram în anul 2 la Poli, și începusem să cochetez cu partea de web și video. Primul job a fost un part-time la o firma micuță, la care făceam în mare parte bannereală prin Photoshop și vechiul Flash. După o lună am plecat și am ajuns la Innobyte, unde lucram mult web-design, dar mă ocupam și de front-end. Acele luni m-au ajutat foarte mult să înțeleg ce implică un website. Ce se poate face și ce nu. Și oo da, pe vremea aia erau muuulte limitări.
Apoi într-o seară, vorbeam pe messenger cu o prietenă care era la Kinecto, iar ei căutau designer. M-a întrebat dacă vreau să vin la un interviu. Bineînțeles că m-am dus la un interviu, unul foarte amical cu fondatorul agenției, Radu Ionescu, care a văzut în mine potențial, și m-a pus să aleg între design și programare. Cred că orice aș fi ales, tot aș fi ajuns pe mâini bune. În cele din urmă am ales partea de design și am ajuns să lucrez cu doi Arți extraordinari, Bogdan Teodorescu și Colo.
Eram junior, și eram uimit de ceea ce făceau. Când lucrau, mă simțeam ca un copil, mă holbam continuu și eram curios să văd cum fac fiecare shape, cum aleg fiecare culoare, de ce o aleg p-aia, etc. Și am început să pun și eu în practică ce vedeam la ei, ajutat și de Radu Ionescu și de o echipa de copy și strategie foarte bună.
Ulterior, prin 2014 am fost „promovat” Head of Art la Kinecto, care urma să devină Isobar, fiind cumpărați de Dentsu.
Iar în următorii 8 ani am încercat să „cresc” la rândul meu alți designeri pe care să îi introduc cât mai bine în digital. După 14 ani în Dentsu, și mai ales 2 ani de pandemie, am luat decizia să merg într-o altă direcție. Astfel am ajuns în MPR Agency, care e partener GHMC (Global Health Marketing & Communications) în sud-estul Europei, o agenție care face lucruri și proiecte care chiar contează.
Temeri și așteptări
Ca manager de designeri, am încercat să fiu atât prieten, cât și „profesor”, câteodată riguros, dar cu feedback bine argumentat. Mi se pare că este cel mai bun mix pentru a fi un lider și totodată să îi și inspiri pe ceilalți. Mereu mi-a plăcut să lucrez în echipă, indiferent că vorbim de echipe formate din copywriteri, designeri, videografi, devi, accounți sau oameni de media.
Perspectiva asupra rolului
Înainte mi se părea acest rol ca fiind unul un pic dictatorial, în care trebuie să îți impui mereu punctul de vedere, dar cred că depinde de persoană, de mentalitate. Eu cred că trebuie să lucrezi cot la cot cu echipa, nu să lucreze echipa pentru tine. Când am ajuns în această poziție, am vrut să fac lucrurile așa cum simt eu, așa cu sunt eu construit ca om. Iar eu pun echipa pe un piedestal, întrucât proiectele sunt realizate de o echipă, din care sunt mândru că fac parte.
Realizări
După ani mulți în care am lucrat pe branduri de consumator, acum mă aflu într-o agenție care are în focus pacientul. Noi la MPR, lucrăm exclusiv în zona de sănătate. Acest lucru face ca totul să fie mai provocator, mai serios. Există mult mai multe limitări. Dar totodată satisfacțiile sunt mult mai mari. Iar ceea ce îmi doresc este ca MPR să ajute cât mai mulți oameni să aibă acces la un sistem medical de bună calitate, deoarece promovând astfel de servicii, aducem la cunoștința publicului că și în România există servicii medicale de top.
Cum s-a schimbat rolul directorilor de creație
Cred ca pandemia a schimbat modul în care orice manager lucrează cu echipa. Înainte interacționam mai mult și mai ușor unii cu ceilalți. Acum totul se rezumă la un call. Eu personal după 2 ani de stat acasă, am preferat să merg zilnic la birou, pentru o mai bună interacțiune cu echipa. Și cumva și pentru sănătatea mea mentală.
Briefurile
Pentru mine, înainte să vin în MPR, briefurile erau mai ușor de abordat. Aveam o arie mult mai extinsă din punct de vedere al ideilor creative, iar bugetele erau mai mari. Bugetele de marketing în sănătate sunt mai reduse, dar noi în MPR avem o vorbă: „Cu bani poate oricine”.
Provocările în domeniul sănătății mai vin și din faptul că este un domeniu mai important, iar briefurile trebuie abordate mai serios. Un melanom nu e cool, demența nu e fun, și sigur o mastectomie nu e super. Dar noi mergem la birou în fiecare zi cu gândul să ajutăm clienții să ajute la rândul lor cât mai mulți oameni.
Feedbackul și negocierea creativă
Multă lume când aude de feedback se sperie. Și pe bună dreptate. Industria ne-a învățat că atunci când vine feedback ceva nu este bine. Dar depinde cum „împachetezi ” acest feedback, astfel încât să nu fie perceput ca fiind negativ. Noi în MPR lucrăm foarte mult în echipă. Și când zic echipă, nu mă refer doar la art+copy cum este în agențiile de creație, ci la o echipă care cuprinde artul, copywriterul, PR-ul, PPC-istul, SEO-ul și SM-ul. Pe scurt, toată echipa care participă la proiect, întrucât toți trebuie să cunoască integral proiectul, nu fiecare pe bucățica lui. Oricine are dreptul la părere, cu argumente valide bineînțeles, dar până la urmă, specialistul ia decizia finală.
Pitchurile
Problema cu pitchurile este că ele par doar niște concursuri de frumusețe. Proiectele mișto, care au un impact real, sunt acelea în care agenția și clientul colaborează împreună, având o relație care se bazează pe încredere și o viziune comună. De multe ori, agențiile lucrează la pitchuri în „izolare”, pitchuri care consumă mult timp, bani, și deseori nervi. Acest proces poate fi simplificat: se pot trimite credențialele și case-study-urile agenției pe proiecte similare, și pot exista discuții de cunoaștere pentru a se vedea chimia agenție-client.
Organizarea în perioade aglomerate
Din fericire, Black Friday în domeniul sănătății este mai puțin „activ” decât în alte domenii. Oamenii nu așteaptă oferte mărețe pentru a-și rezolva problemele de sănătate. Dar asta nu înseamnă că nu avem și noi în MPR perioade aglomerate. Doar că noi avem Ziua Mondială a Sănătății, Ziua Mondială de Lupta Împotriva Cancerului, Luna Mondială de Conștientizare a Cancerului de Piele ș.a.m.d, perioade în care echipa este motivată doar prin simplul gând că rezultatul final este pacientul căruia îi fac un bine. Eu personal, motivez echipa cu zile libere în plus dacă există încărcare prea mare, întrucât ținem și la sănătatea noastră, mai ales cea mentală.
Lecții creative din 2022
Din 2022 plec cu o singură lecție: degeaba ai o idee mișto dacă nu are și un impact! Iar în 2023 îmi doresc să nu pierdem nicio clipă din vedere faptul că parteneriatul în care noi suntem alături de fiecare client din domeniul sănătății are potențialul de a salva vieți. Dincolo de creșteri ale cifrelor de afaceri, în 2022 am văzut impactul muncii noastre în schimbarea unor obiceiuri în rândul populației. Iar acest lucru este cu adevărat remarcabil într-o țară care se află pe ultimul loc al tuturor clasamentelor europene, la prevenţie medicală.