Iubește ceea ce faci și nu vei mai munci nici o zi din viață, zice o vorbă din bătrânii capitalismului. Ne-am lămurit între timp că nu e chiar așa ușor să faci bani din ce-ți place, dar există și povești de succes, precum cea a lui Andrei Zafiu, care a făcut un business nu din una, ci din două pasiuni: fotografia și antreprenoriatul.
A început să facă fotografii din plăcere și și-a dat seama că se pricepe. Deși avea o carieră de inginer, Andrei Zafiu a făcut rapid primii pași spre a câștiga din pasiunea lui, iar clienți i-au fost cluburile de la mare și din București. A realizat apoi că dacă este fotograf la evenimente de antreprenoriat, poate folosi experiența și ca o oportunitate de învățare. Cinci ani mai târziu, continuă să fotografieze la evenimente și să facă portrete de business.
Andrei este inspirat de stilul renascentist și de filme și vrea să surprindă partea frumoasă a realității. Ședințele foto nu trebuie să fie perfecte, ci să surprindă persoana într-o postură naturală, iar rezultatul să fie unul care să bucure.
Mai multe despre evoluție și lecțiile învățate în zece ani de fotografie, mai jos.
Flori, albine și prieteni
Am cumpărat o cameră de începători în facultate și am început să fotografiez flori, albine, peisaje și prieteni. Am realizat că făceam fotografii bune fără prea mare efort. Era doar despre cum simțeam eu, fără a avea cunoștințe tehnice sau de compoziție.
Cum ai învățat
Am început cu YouTube-ul. Mă documentam zile și nopți fără oprire și eram foarte entuziasmat să învăț lucruri noi. Ulterior, am făcut un curs la Adrian Nasturica. Desigur, cărțile au jucat un rol important în procesul meu de învățare. Pe de altă parte, consider că în spatele celui mai de seamă “mentor” au stat filmele și continuă să o facă. De exemplu, când fac fotografii la diferite evenimente, îmi imaginez că eu reprezint camera prin care se uită spectatorii.
Urmăresc foarte mulți fotografi atât din afară cât și din România și cred că social media și-a pus amprenta destul de puternic în dezvoltarea mea ca și fotograf, fiind sursa de inspirație la care apelez zilnic.
Primul aparat de fotografiat
Primul aparat de fotografiat l-am cumpărat în facultate cu banii pe care îi economisisem pentru achiziționarea unui telefon. Foarte repede am decis să rămân cu același telefon cu lanternă și să-mi cumpăr camera. După jumătate de an am cumpărat primul DSLR și, sincer să fiu, am fost dezamăgit la început deoarece plănuiam să aibă un impact mai mare în calitatea fotografiilor. Dimpotrivă, s-a dovedit că prima cameră mă ajuta să fac fotografii mai bune. Atunci am simțit nevoia să accelerez procesul de învățare.
Sunt două perspective din care pot privi fotografiile de atunci, cea de fotograf în care observ ce puteam face mai bine din punct de vedere tehnic, dar în același timp ca și om văd emoția din fotografii. Concret, fotografiam prieteni foarte apropiați și nu se simțeau stânjeniți în fața camerei. Puteam citi pe chipurile lor că se simt în fața unui real prieten și acest lucru îmi place cel mai mult la fotografiile pe care le făceam.
Obișnuiesc să mă uit la fotografiile pe care le făceam cu 1 an în urmă și nu pot decât să mă bucur de evoluție și să continui trendul ascendent pe care mă aflu. Dacă ar fi să numesc un lucru care-mi displace îngrozitor de mult, acela ar fi mediocritatea. Așadar, nu vreau să mă plafonez.
De la primii clienți la fotograf full time
La foarte puțin timp după ce am cumpărat camera, am văzut un anunț postat pe Facebook, pe pagina unui club cunoscut din Mamaia care era în căutarea unui fotograf. I-am contactat, le-am propus să fiu chiar eu persoana de care aveau nevoie și au acceptat. Acesta a fost primul pas. După care au urmat mai multe cluburi de la mare și din București. În acea vreme cluburile erau foarte populare, ceea ce mă ajuta să câștig banii de care aveam nevoie. Aici aș adăuga și povestea mea de fotograf asumat.
Mai exact, în anul 2017, în decembrie am decis să renunț la cariera mea de inginer și să devin antreprenor, fiind pasionat și de acest domeniu. Îmi plăcea foarte mult să urmăresc discursuri ale antreprenorilor, să citesc cărți în care erau abordate subiecte legate de antreprenoriat. Astfel, m-am gândit să aduc în același loc cele două pasiuni. Ce alt mod ar fi fost mai potrivit pentru a-mi câștiga existența, decât făcând fotografii și învățând antreprenoriat, în același timp, de la evenimentele de business la care erau prezenți nenumărați antreprenori. M-am gândit că dacă sunt suma celor 5 persoane cu care îmi petrec timpul e aproape imposibil să nu-mi însușesc anumite calități.
Sunt fericit să spun că după 5 ani fac tot asta. Mi-am dat seama că și fotografia poate fi privită ca un business și îmi aduce doza de împlinire de care am nevoie.
Lecții
Prin natura fotografiilor pe care le fac, fotografii de portret ale antreprenorilor și oamenilor de business, am descoperit foarte mulți oameni pasionați de ceea ce fac, venind cu o energie și putere personală impresionantă. În același timp, în contrast cu ce am spus, observ și oameni care sunt exact invers, iar acest lucru, trebuie să recunosc că mă întristează deoarece știu că se poate și altfel. Fotografia m-a învățat că toți suntem oameni și cu toții avem părți extraordinare, dar și părții mai slabe. Dacă reușim să vedem părțile bune în cei de lângă noi, le putem amplifica și îi putem face și pe ei să fie mai conștienți de acestea.
Stil și teme
Ca subiecte/teme preferate, mă orientez în cea mai mare parte a timpului către portrete și evenimente de business. Îmi place să cunosc și să fotografiez oameni de business.
Îmi place să redau cea mai bună parte a realității și puțin peste. Imagini curate, luminate, care te distrag de la scroll și te conving să le privești. Mă inspiră stilul renascentist și filmele.
Proiecte interesante
Fiecare proiect are ceva interesant și îmi oferă o emoție aparte, deoarece fotografiez oameni și mă întâlnesc cu situații diferite. O să amintesc o experiență recentă. Am fost în Dubai la un eveniment, și acolo am avut și o sesiune foto de portret. Cum obișnuiesc să fac, am postat despre proiect pe social media și cineva din Dubai a văzut postarea. Chiar în momentul în care scriu textul, zbor către Dubai pentru a fotografia persoana despre care v-am povestit.
Legat de negocierea creativă, acolo mă ajută partea mea de antreprenor, în care am înțeles că ceea ce fac este un business și dacă nu este profitabil la un moment dat nu o să mai pot continua.
“Nu sunt fotogenică”
Scopul spre care țintesc atunci când încep o ședință foto este ca acele fotografii să fie folosite cu plăcere și nu doar din necesitate. De la subiecți urmăresc să fie ei însuși în poze. Nu încerc să-i pun în posing-uri preluate de la alte persoane, ci caut, pur și simplu, să le găsesc posing-urile în care ei stau zilnic, cu care sunt obișnuiți și se simt cel mai bine.
În timpul ședinței foto nu judec oamenii în niciun fel, ci îmi concentrez toată atenția pentru a evidenția tot ce este mai bun la o persoană, pentru a accentua părțile care o pun în valoare.
De exemplu, experiența de fotograf m-a învățat să transmit ceea ce văd frumos la fiecare persoană. Atunci când le spun cu voce tare și sincer persoanelor din fața camerei despre frumusețea ochilor, zâmbetului etc., aceștia conștientizează părțile despre care le vorbesc și nu fac altceva decât să se relaxeze. Aș mai adăuga aici că la 90% dintre persoanele pe care le fotografiez când ajung la studio după “Bună” urmează o serie de: “nu sunt fotogenică”, “nu ies bine în poze”, “am nasul strâmb” și lista poate continua. Sigur, îi ascult, însă mereu îmi concentrez atenția pe ce au ei mai frumos. De asemenea, încerc să elimin presiunea realizării unei ședințe foto perfecte și le ofer posibilitatea de a-mi da și mie voie să greșesc, să nu mă las ghidat de reguli.
Imprevizibilul
De aici îmi iau porția de adrenalină. Privesc necunoscutul și imprevizibil ca pe o serie de provocări.
Evoluția industriei
Cred că a evoluat foarte mult această industrie. Oamenii nu își mai doresc fotografii fără “suflet”, fotografii care să nu transmită un mesaj și în care să nu se recunoască. Dacă un fotograf dintr-un anumit domeniu evoluează și ceilalți sunt nevoiți să țină pasul. În caz contrar, rămân în urmă. Mă bucură să văd această evoluție prin care creștem și noi, fotografii, dar și nivelul de calitate al fotografiilor, arta noastră de altfel.
Promovare
Fac postari de 2-3 ori pe săptămână constant, de mai bine de 3 ani, însă rezultatele au început să fie vizibile destul de târziu. Ce pot spune este că m-a ajutat foarte mult să fiu constant, deși pe termen scurt, nu aveau un real succes. Mai bine de 50% din ședințele foto vin din social media. Și mă întâlnesc la evenimente cu anumite persoane care mă recunosc și, deși nu reacționează la postările mele, îmi urmăresc munca, iar probabilitatea să vină la mine în studio este destul de mare.
Servicii complete
Trendurile sunt definite de fotografi și de viziunea lor despre fotografie. Mai degrabă tind să fiu unul dintre cei care dictează un trend. De exemplu, eu fac tot posibilul să ofer un serviciu complet ce poate cuprinde toate nevoile pe care le are cineva de la o ședință foto.
Ședința foto are o durată de 90 de minute. Fotografiile le realizez în studio (pe fundal alb, gri și negru), dar și în lounge-ul de la MindSpace Pipera, acolo unde am și studioul. Recomand 2-3 outfit-uri pentru a putea folosi fotografiile pe o perioadă mai îndelungată și în funcție de modul de comunicare business/casual. În cele 90 minute, realizez între 300 și 900 de fotografii. Aici câteva exemple de portrete.
Recomandări
Fără prea multe cuvinte, amintesc de Peter Harley și Annie Leibovitz. Vă invit să-i descoperiți.
2022 spre 2023
A fost un an productiv. Într-adevăr, am muncit foarte mult și, în același timp, mi-am definit stilul.
Lecția pe care o iau cu mine în anul următor ar fi aceea că singur pot evolua mai rapid, însă nu pot ajunge foarte departe. Așa că pentru 2023 îmi doresc să găsesc fotografi pasionați, împreună cu care să formăm o echipă de fotografi orientați spre performanță și rezultate.