Mihai Gongu: În 2022 am fost în juriile LIA și D&AD ca să nu trebuiască să o faci tu

Mihai Gongu: În 2022 am fost în juriile LIA și D&AD ca să nu trebuiască să o faci tu

Anul acesta am avut șansa de a fi invitat în juriul a două din cele mai importante festivaluri globale din industria comunicării și am ales 5 lucruri cu care am rămas și pe care vreau să le împărtășesc cu voi. Pe scurt, căci este sfârșit de an și toată lumea are treabă.

 

Invitația

Cea mai sigură cale de a primi o invitație e să câștigi trofee în anii anteriori și să fii parte dintr-o rețea care înscrie work și câștigă trofee an de an și primește astfel un număr de locuri proporțional de distribuit. Există bonus points dacă ești membru în Global Creative Council pentru rețeaua ta. Și extra bonus points dacă ai mai fost în jurii internaționale si nu te-au dat afară cu paza.

 

Shortlist-ul

Între 10% și 15% la sută dintre lucrări intră pe lista scurtă în funcție de cât de generos se simte juriul. Niciunul dintre cele două festivaluri nu impune un quota. Fiecare lucrare votată pentru lista scurtă este discutată pentru ca toată lumea să se asigure că merită sa fie acolo. Regula de bază este votezi cu finalistă doar o campanie pe care ai vota-o mai departe pentru bronz.

Jurații pot propune colegilor din juriu o campanie care nu e pe shortlist spre rediscutare pentru selecție. Dar nu a rețelei lor și nu este nicio garanție că va trece. Majoritatea juriilor sunt în filmul „Timpul meu e prețios, dacă aducem în discuție ceva ce a nu a trecut de votul individual din preselecție, it better be bloody brilliant or I’ll be pissed.”

Jurații pot argumenta că o idee s-a mai făcut similar și propune eliminarea din shortlist și o fac ori de câte ori au ocazia, cu zâmbetul pe buze. Totul este la un search distanță, dacă știi ce să cauți și toată lumea are telefonul în mână, at all times. Unii spun că sunt un Google ambulant de reclame, m-am întâlnit cu adevărații Google în Vegas, eu sunt doar Mihai Bing-u. Pe cele care scapă vigilenței juriilor le găsiți pe joelapompe.net

Exista pretenția ca fiecare idee premiată la LIA sau D&AD să fie o premieră istorică.

Gândiți-vă cum ar fi să se acorde medalii în sport doar pentru performanțele de tip record mondial. 

 

Aurul

La fel ca pentru orice palier de trofeu, se acordă acel metal dacă lucrarea e suficient de bună încât să fie considerată pentru palierul următor. Un aur este un candidat pentru Grand Prix – cea mai bună idee din acel an, din lume. Secretul e să ai o idee foarte curajoasă, cu un impact real pentru oameni, care redefinește creativitatea în categoria respectivă. Mai puțin de 5% din work-ul înscris pleacă acasă cu un aur. În unii ani, mai puțin de 3%.

 

Case-ul video

Storytelling-ul case-ului si craftul edit-ului sunt extrem de importante pentru că jurații non-AI votează și cu inima, nu doar cu rațiunea. Un film de prezentare excepțional de bine lucrat poate face diferența între metal și shortlist. Un video case slab poate ține o idee bună în afara listei scurte. Cel mai crafted case pe care l-am jurizat anul acesta aparține campaniei „Burger Glitch” pentru Burger King. Vorbește cu juriul într-o manieră entertaining. Înțelege că ai văzut deja sute de case-uri în ziua respectivă și nu te mai impresionează nimic. 

 

Highlight-ul

Am reușit să conving juriul de Integrated să acorde un LIA Grand Prix campaniei „Backup Ukraine”semnată de Virtue, agenția de creație a VICE, pentru UNESCO și Blue Shield Denmark. Cu un speech emoționant despre cum e să fii vecin cu o țară care este demolată cărămidă cu cărămidă de aproape un an, fără o altă vină în afară de dorința de libertate.

Sper că echipa VICE România îmi va ierta îndrăzneala de a împrumuta formatul lor de titlu pentru acest insider.

-----
Mihai Gongu este Executive Creative Director SEE @Cheil Worldwide

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Cheil Centrade

Centrade | Cheil este una dintre cele mai mari companii de comunicare din Romania si HUB regional Sud Estul Europei (10 piete). Ca agentie integrata, Centrade | Cheil are capabilitati de coordonare la nivel de... vezi detalii »

Oameni

Festivaluri

Sectiune



Branded


Related