Dacă ar putea un cuvânt să definească perioada pe care o trăim, cu toate frământările ei, acela ar fi permacrisis, crede Dana Pascu, Independent Strategy Consultant & jurat Internetics. Și chiar dacă online-ul pare, uneori, că se desprinde de offline, și devine un univers alternativ de viață, anul acesta digitalul a oglindit, mai mult sau mai puțin distorsionat, crizele din realitatea fizică.
Dacă mă gândesc și la alte buzzwords le văd tot drept consecințe ale acestei stări de criză permanentă: fie quiet quitting, fie metaverse, fie AI, oricare ar putea fi de fapt mecanisme de confruntare sau evitare a crizei, spune Dana.
Dana a jurizat la Internetics categoria “Digital for Good”, nou introdusă în festival, care măsoară impactul social al campaniilor. Gala de Premiere Internetics 2022 are loc pe 17 noiembrie si se va desfășura sub tema Do Good Through Digital. În întâmpinarea ei, vorbim cu Dana în continuare despre cauze sociale, responsabilitate și profit, peisajul digital din România și campaniile pe care le-a evaluat la Internetics.
Cuvântul anului în digital
“Permacrisis” e un cuvânt inventat de lexicografii din Marea Britanie special pentru a cuprinde toate trăirile bulversante și repetitive pe care ni le-a adus la nivel de umanitate anul 2022. Deși mediul digital și comunicarea online par uneori că-și trag seva din altceva decât din realitatea offline, cred că anul ăsta internetul a fost în continuare doar o oglindire (mai mult sau mai puțin distorsionată) a unor dificultăți suprapuse: boli, război, urgențe climatice, inflație, instabilitate politică, etc. Totodată, permacrisis e un cuvânt care ar trebui să ne aducă aminte cât de greu a fost acest an pentru foarte mulți oameni, dar și că greutățile și suferința lor n-au început și nici nu se termină în mod magic odată cu convenția calendaristică.
Am observat și că toate conversațiile profesionale sau personale în care am fost inclusă au fost dominate continuu de o stare de criză complexă sau de o criză urmată imediat de alta, fără vreo pauză, fără respiro.
La nivel national și global nici momente bune de sărbătorit n-au prea fost, de aceea chiar cred că permacrisis e un cuvânt reprezentativ pe toate planurile. Dacă mă gândesc și la alte buzzwords le văd tot drept consecințe ale acestei stări de criză permanentă: fie quiet quitting, fie metaverse, fie AI, oricare ar putea fi de fapt mecanisme de confruntare sau evitare a crizei.
Munca de jurat la Internetics
Pentru mine jurizarea la Internetics n-a fost simplă deloc, am oferit câteva ore bune de atenție concentrată pe cele câteva înscrieri de la categoria “Digital for Good” și cred că am colaborat bine cu ceilalți jurați. Ne-am completat reciproc perspectivele, am avut și dezbatere reală, am avut și consens.
M-am bucurat că a apărut această categorie nouă de concurs pentru că impactul social nu-i tot una cu rezultatele de business, iar dacă reușesc să coexiste atunci performanța lor trebuie să fie evaluată și premiată suplimentar. Pentru că mi s-au părut puține înscrieri comparativ cu eforturile pe care le-am văzut prin mass-media pe parcursul anului, am tratat cu și mai multă responsabilitate studiile de caz care au avut curaj să iasă în față și să-și arate cifrele.
Ce spun lucrările înscrise despre digitalul din România
Dacă m-aș uita din afară la concurs, la înscrieri și la ceea ce au difuzat companiile concret în media online & offline, probabil că m-aș mira foarte tare de cât de puține lucrări au fost înscrise în categoria “Digital for Good”. Cunoscând modul de lucru al industriei și discrepanța mare dintre obiectivele agențiilor, ale clienților și ale populației generale, nu pot să spun că sunt surprinsă.
Sigur, nici extrema cealaltă nu ar fi sunat prea bine, chiar nu e nevoie de noi concursuri care să premieze doar intenții bune și atât. Pentru viitor cred că e bine să câștige la Internetics “Digital for Good” companiile care au făcut campanii de comunicare online subordonate unei strategii pe termen lung, cu execuții la potențial și craft maxim, care rezolvă probleme reale ale societății în parteneriat cu actori relevanți din sectorul nonprofit, cu rezultate la nivel de business, dar și cu impact măsurat concret la nivelul cauzei pe care pretind că o ajută.
Piața de digital din România cu bune și cu rele
Nu am la îndemână un studiu relevant și recent pe care să-mi bazez opiniile despre piața locală așa că mă voi abține să le exprim. Nu cred că are vreo importanță ce îmi place sau displace mie personal, pot să spun doar că mă bucur de perspectiva că rețelele sociale considerate too big to fail ar putea să se topească definitiv în forma toxică pe care o au în prezent și că poate o să avem oportunitatea să ne construim moduri mai sănătoase de a relaționa online.