[Digital Trends] Sorina Diaconu: Autentic e un numitor comun pe care și-l arogă multe branduri acum, datorită tinerilor care sunt din ce în ce mai atenți la ce fac și cum sunt brandurile și companiile

[Digital Trends] Sorina Diaconu: Autentic e un numitor comun pe care și-l arogă multe branduri acum, datorită tinerilor care sunt din ce în ce mai atenți la ce fac și cum sunt brandurile și companiile

Toată lumea pare sinceră în digital și spune că vrea să salveze planeta, dar sinceritatea și cauzele sociale trebuie și dovedite, nu doar declarate superficial, crede Sorina Diaconu, Marketing of People @Stickr și jurat Internetics. Gala de Premiere Internetics 2022 are loc pe 17 noiembrie si se va desfășura sub tema Do Good Through Digital. Anul acesta s-au înregistrat 209 înscrieri, un record pentru ultima perioadă. 

Marea provocare a fost de a filtra obiectiv punctele relevante, “firul roșu” de la obiective la strategie la rezultate, și de a mă detașa de orice emoții ca să pot diferenția cazurile ce au fost înscrise fără un puternic flow, dar care au reach prin apel la emoțional, față de cazurile cu un impact real de business și beneficii pentru comunitate, spune Sorina.

Povestim cu Sorina Diaconu în rândurile de mai jos despre munca de jurat la Internetics anul acesta, ce spun lucrările înscrise despre evoluția pieței de digital, trendurile din 2022, social media și relația dintre creativitate & tehnologie, aflată în continuă redefinire. 

 

Cuvântul anului în digital

Autentic. Și nu cred că doar mi se pare mie :) Cred că e un cuvant ce sumarizează sau simbolizează o dorință de diferențiere pentru branduri, într-un context în care este extrem de dificil de construit în mod original. Parcă e un numitor comun pe care și-l arogă multe branduri acum, datorită tinerilor care sunt din ce în ce mai atenți la ce fac și cum sunt brandurile și companiile, și sancționează imediat tot ce simt că nu este real.

 

Munca de jurat la Internetics

Este extrem de interesant pentru că e un fel de “verificare”, un versus între ceea ce se vede (la TV și poate în Discord) și în fapt tot ceea ce a făcut o companie în cadrul activării sau campaniei. Anul acesta a fost un volum mare de cazuri, poate și datorită contextului pandemic ce a dus brandurile în digital, însă atenția acordată fiecărui caz trebuie să fie la același nivel ca și în anii trecuți.

Marea provocare a fost de a filtra obiectiv punctele relevante, “firul roșu” de la obiective la strategie la rezultate, și de a mă detașa de orice emoții ca să pot diferenția cazurile ce au fost înscrise fără un puternic flow, dar care au reach prin apel la emoțional, față de cazurile cu un impact real de business și beneficii pentru comunitate.

Principala responsabilitate pe care am resimțit-o a fost să reușesc să fiu cât mai atentă la toate micile detalii astfel încât să nu favorizez sau defavorizez un caz, și tot mi se pare că am pierdut cumva câteva mici detalii, însă experiența de jurizare în care se discută pro și contra evidențiază anumite aspecte care pot fi overlooked și in the end totul e corect.

 

Ce spun lucrarile înscrise despre digitalul din România

Difrențele între cazuri. Unele sunt superbe, totul integrat, perfect gândit cu insights realiste așezate în strategie plus execuție superbă, și unele cazuri nu știu de ce au fost înscrise pe anumite categorii, la unele nu știu de fapt de ce au fost implementate… Rezultatele nu sunt clar izolate. Iar bugetele de media nu sunt clar menționate, anul acesta parcă multe cazuri au vrut să arate bugete mici însă în fapt implementările digitale cu siguranță aveau bugete mult mai mari. Evoluăm.

 

Piața de digital din România cu bune și cu rele 

O, Doamne, nici nu știu ce să scriu aici, sincer, ce cred eu este că acum piața de digital din România este încă direcționată mainly de sales, și majoritatea fuge repede după ce este hot la acel moment, fără a vedea dacă proiectul digital corespunde brand DNA. Cum spunea Edward Ongweso Jr. - “true social media doesn’t actually exist, and never did.” It is a “paltry simulacrum of sociality in service of behavior modification and profit maximization.”

Pe de altă parte sunt branduri care explorează cu succes noile trenduri creând contexte și oportunități noi de brand fiind credibile. Cred că digitalul la noi nu este încă stand-alone, e încă dependent de alte canale.

Îmi place că există curaj, încep să se aprobe “de la client” mai multe comunicări mai atipice, bold. Nu prea îmi place că mai mereu văd aceleași persoane folosite ca endorseri - mi-ar plăcea să văd popping up oameni noi, fresh sau oameni inventați / creați și crescuți de branduri.

 

Trenduri în 2022

Habar nu am :)) totul parcă se schimbă de la o zi la alta.

Lasând gluma la o parte cred că un “trend” puternic este fragmentarea - publicul se împarte în foarte multe canale, oamenii nu mai pot fi gasiți preponderent în 2-3 medii digitale principale, sunt noi apps în care există “bule” mari, mici și foarte mici, toate cu useri extrem de loiali și consecvenți.

Gamification has a major come back. Monetizarea sau reward-ul pentru creatori merge către mainstream users, și aici e complicat cum se vor mai dezvolta formele de advertising ce vor reach mare pe măsură ce bots & fake accounts vor fi eliminate.

Un alt trend pe care îl văd eu este sinceritatea, în digital pare că toată lumea vrea să fie sinceră, pare… vom vedea dacă se va menține acest trend și dacă se susține.

Deși văd un pericol aici (respectiv în a “meme-liza” totul) îmi place cum se modifică constant trendul de meme (apparently there is a natural human urge to make AMVs) și cum câștigă teren instant noi tipuri de meme. E de văzut și cum va impacta trendul de folosire AI în digital - în bine (blockchain based) sau în rău (deep fake).

Cred că în 2023 va fi o bătălie în dezvoltarea platformelor digitale de tip all in one (este absolut fabulos ce se întamplă acum pe Twitter).

 

Aspectele cele mai importante de care trebuie să țină cont un brand în social media

Pentru România în special cred că brandurile trebuie să înceapă să gândească prezența digitală cântărind și aspecte care până acum nu erau relevante în multe industrii. Respectiv cred că brandurile trebuie să înceapă să vadă mediul digital ca un loc unde riscurile nu sunt doar cele direct asociate brandurilor sau acțiunii în sine.

Pe principiul “unde dai și unde crapă” văd că se accentuează puternic comportamentul de “let’s take a side” chiar și acolo unde nu e cazul, și oamenii se agită, comentează, dau cu hate sau cu LOVE no matter what, și brusc o chestiune banală, dar în care este și un logo pe acolo, devine, the hot topic of some days, în care oamenii devin tabere adverse. E o adevarată nebunie, un simt civic și un exercițiu democratic prost exercitat, dar e rezultatul psihologic și emoțional al ultimilor 2 ani.

În concluzie brandurile trebuie să fie maxim atente la foarte mulți factori dintre care unii foarte improbabili dar posibili. Lecția e că din păcate încă majoritatea oamenilor uită repede, însă tinerii Gen Z și Alpha care vin, odată ce au experimentat ceva cu care nu se identifică, nu se mai întorc!

 

Cauzele sociale

Pentru anumite companii e natural să comunice și în digital ceea ce a fost mereu in scope of business sau directly related, în timp ce pentru unele branduri pare a “fashion trend” - azi ne erijăm în salvatorii planetei și mâine suntem responsabili social. Nu vreau să par prea critică, dar acum din perspectiva de freelancer cred că sunt și mai atentă la ce comunică mai multe industrii. Am văzut asta și în câteva cazuri de la Internetics, unde activarea în sine era spre a face un bine, de necontestat, dar nu avea nicio legătură cu tot ceea ce făcuse brandul până atunci sau core business. Sunt convinsă că sunt și multe targeturi impuse de regiunile din care fac parte companiile.

 

Publicul român & noile tehnologii

Personal cred că nu foarte receptiv. Cred că și datorită accesibilității. Există spike-uri de entuziasm dar nu văd o constantă. Relevanța o văd la anumiți creatori români care folosesc noile tehnologii menționate și multe altele, și o fac excelent, au super reputație în afara țării, dar aici nu sunt mainstream.

 

Cum se schimbă relația dintre creativitate și tehnologie 

Acum cred că e “dragoste cu năbădăi” și cred că se redefinește permanet și se va tot transforma mult timp de aici înainte. Relația de acum dintre creativitate și tehnologie mi se pare că are la bază un umor imens de care dă dovadă omenirea. În același timp în lumea digitală se folosește creativitatea la pachet cu tehnologia pentru scams și fake news ce păcălesc milioane de oameni.

 

Un titlu pentru acest nou capitol în digital

“Revolution in Paradise.” Las deschise interpretările aici.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Branduri

Festivaluri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related