Artistul Robert Obert este bagat in tone de proiecte de tot felul, dar spune si el ca nu e foarte sanatos ceea ce face. De la ilustratie editoriala, gravura la caricaturi si pictura, de la murale, sculptura si modelaj la artworku-uri pentru albume muzicale, emisiuni la radio si mai nou productie executiva de film. Dar astazi vorbim despre benzi desenate, ca sa fim pe subiectul care ne intereseaza. Ceea ce conteaza la BD-uri, spune Robert, e naratiunea si felul in care e livrata, ar trebui sa existe un echilibru intre asta si formula vizuala aleasa.
La comics ai deja acest extra layer pe vizual, care te impinge in ceva mai dinamic, poti sa vezi in mintea ta personajele in miscare, iti imaginezi ce voce are fiecare, auzi cum se rastoarna o masina sau explodeaza un laborator, toate astea din simple instante suprinse si puse in pagina.
Povestim cu Robert mai jos despre cum a inceput el sa faca banda desenata, ce se intampla cu supereroii in era social media si cum influenteaza tehnologia lumea artelor in ultima perioada.
Primele desene
Cand m-am apucat eu constient de desenat nu existau tablete si de abia aparuse internetul, asa ca bagam cu creionul pe foaie si apoi am descoperit minunea tehnologiei: pixul. Tin minte foarte clar momentul de click, undeva pe la 3 ani cand ma uitam la televizor cu bunicii si imi tot faceam de lucru pe niste foi, pana cand am inceput sa-i desenez pe niste oameni care erau in ceva emisiune, i-am aliniat si am facut niste busturi destul de oligofrene, ce-i drept, dar eram fascinat ca pot sa suprind o scena, acum uitandu-ma in spate realizez de fapt impulsul. Dupa care a urmat perioada de copiat desene din albume de banda desenata de tot felul, cu o pasiune deosebita pentru universul de super eroi Marvel, pentru ca deja incepusera sa apara la chioscuri obscure de cartier reviste din afara si cu asa ceva, pe langa grosul franco belgian pe care il accesasem initial, fiindca astea se gaseau: Pif, Rahan etc.
Ce s-a schimbat in ultimii ani in domeniu
Totul s-a schimbat destul de mult, pentru ca am inceput sa avem acces la informatie si tehnologie, am descoperit foarte multe lucruri inclusiv tehnic, acum prelucram digital la cu totul alt nivel si procesul e mai rapid, ajuta foarte mult sa fii mai productiv.
Acum lumea creativilor se schimba constant si apar noi paradigme, inclusiv folosirea AI-ului care recent a creat o gramada de controverse (desi in domeniul benzilor desenate inca nu am vazut nimic creat cu ajutorul inteligentei artificiale, dar e timp). Cred ca e un ciclu firesc in momentul in care lumea evolueaza, unii oameni vor opune rezistenta, altii nu, e vorba de cum te adaptezi la context pana la urma. Si cred ca problema nu ar trebui sa se puna din punctul de vedere al tehnicii, ci mai degraba al creativitatii si expresiei in sine, pentru ca de-a lungul timpului tehnica s-a schimbat si a evoluat, venind mereu la pachet cu cei impotriva care au considerat asta o amenintare, tocmai pentru ca au scapat din vedere aspectul important al input-ului uman care (pentru moment) nu poate fi replicat.
Daca ma intrebi pe mine, ceea ce conteaza mai mult in banda desenata e naratiunea si felul in care e livrata, si trebuie sa existe un echilibru intre asta si formula vizuala aleasa, care poate uneori sa faca un deserviciu povestii. Avem foarte multe exemple, unele chiar cu premii serioase, in care desenul e simplu dar narativul e beton si sta in picioare, si reversul in care gimmick-uri tehnice de vizual iti distrag atentia de la o poveste mediocra sau plictisitoare. Banda desenata e un film pe care il rasfoiesti pagina cu pagina, ar trebui sa te stimuleze sa revii din cand in cand pentru poveste si experienta in sine generata de ea, iar un desen bun cred ca e un bonus.
Rolul benzii desenate in 2022
Nu stiu ce e pe val acum, din pacate n-am mai urmarit de ceva vreme ce se intampla pentru ca am fost imersat in street art si murale mai degraba in ultimii ani buni, desi fac in continuare comicsuri si banda desenata e o sursa pentru multe din formele de expresie artistica in care imi fac de cap. As intreba mai degraba critici sau pasionati de fenomen care sunt mult mai conectati.
Ce se intampla in Romania versus piata de afara
Principala diferenta a fost mereu existenta unei piete coerente pentru asa ceva. Din pacate la noi, ca in arta in general, totul e super fragmentat si in valuri. Se sustine greu asa ceva si desi are potential enorm si aplicabilitati multiple inclusiv in domeniul educational, tocmai pentru ca are componenta asta narativa, inca e ca la Carhartt: work in progress.
Cat dureaza de obicei lucrul la o banda desenata
Poate sa dureze ani de zile sau cateva saptamani, totul variaza in functie de versatilitatea si productivitatea autorului, de stilul abordat in desen, de cat de repede e gata scenariul si daca apar modificari, daca exista presiuni de timp, si asa mai departe. Nu exista un standard, e o forma de arta care se poate materializa in functie de multi factori.
Pasii, ca referinta, sunt simpli: exista (sau se scrie) o poveste, care poate fi inclusiv a desenatorului, se face un decupaj, un storyboard, se imparte aceasta poveste pe capitole, pagini etc, se deseneaza, se trage in tus sau se face acel ink-ing digital, se pun culori (daca e cazul), se face lettering, se aseaza totul in pagina si apare formatul final, care poate sau nu sa fie tiparit. Chiar daca in anumite cazuri exista o armata de oameni care contribuie la realizarea unui album, cum e la edituri sau studiouri mari dedicate, procestul in sine e cam acelasi, mai putin daca vorbim de produsele alternative, indie, unde totul poate sa fie freestyle si sa nu respecte neaparat pasii astia.
Tehnicile de desen folosite de tine
Cel mai des folosesc linere cu tus negru, de diverse grosimi, uneori chiar si markere de multiple feluri (cu transparente, permanente, cu vopsea, etc), si de cele mai multe ori pe hartie, dar bag si pe panza sau alte suporturi care imi ofera lejeritatea si acuratetea pe care o caut la momentul respectiv, orice ajuta sa exprim cum am vizualizat mental narativul respectiv. Prelucrarea imaginilor se intampla digital, evident, la fel si crearea layout-ului final. Lucrez destul de mult si cu tableta grafica pentru desenat, Photoshop in mare parte si m-am mai jucat si in Procreate, si nu pot sa spun ca am neaparat o preferinta, fiecare are un feeling specific.
Unde se poate invata desen specializat pentru banda desenata
Nu exista programe dedicate in școli pentru multe lucruri folositoare si up to date la ce se intampla in prezent, evident ca nici pentru banda desenata. Sunt ceva oameni care tin cursuri, in cadrul comunitatii din Romania, care e prezenta mai mult online pe diverse grupuri de social media (in mare parte pe Facebook) poti sa gasesti asa ceva. As recomanda ca sursa de informare si inspiratie contentul de la Revista COMICS - are si un grup in care share-uieste destul de mult despre ceea ce se intampla la nivel de comunitate de BD, cu Octav Ungureanu aka SCC COMICS care e behind it all, printre altele, inclusiv cursuri, workshop-uri si tot felul de activitati, pe care la ceva vreme le reuneste sub umbrela Bucuresti Comics Fest. La nivel de arhivare si documentare a fenomenului trebuie urmarit efortul lui Alexandru Ciubotariu aka Pisica Patrata, un alt autor important si pasionat care a reusit sa scoata inclusiv un album in care trece prin 155 de ani de banda desenata romaneasca. La fel ca si Octav, e implicat in corecturi, editari si proiecte de retipariri in editii de cele mai multe ori limitate sau de colectie.
Sunt foarte multe de spus si ar trebui poate un articol doar despre istoria in sine a benzilor desenate de la noi, dar ca sa stick to the question, va zic ca eu am invatat din mers, am vazut multe publicatii de cand eram mic pana acum si in prima faza am copiat si am exersat, pana cand a inceput sa se formeze un reflex. Cauti pe net, gasesti si webcomics, gasesti si albume in format digital, te uiti, absorbi, vezi ce e de vazut, acum exista atat de multe optiuni la distanta unui singur search. Si cu asta as sfatui pe oricine sa inceapa, cu vazut, citit, asimilat. Nu toti desenatorii trebuie sa stie sa faca un scenariu, dar ajuta. Ajuta sa vezi si filme, sa imprumuti din cinematografie incadraturi si compozitie, dar si sa inveti sa legi niste scene intre ele.
Un artist in general ar trebui sa aiba totusi o baza de cultura vizuala si nu numai, ca sa poata croseta mai departe narativele pe care si le propune, ca ele sa aiba totusi o substanta. Si apoi partea cea mai cea, adica sa muncesti mult. Sa lucrezi in continuu pana cand te suspectezi ca ai inceput s-o iei randeaua, pana cand devine parte din tine si se formeaza un reflex, o rutina de a face asta constant, pentru ca vei avea o lejeritate ulterior, mecanismele vor fi deja acolo.
Banda desenata in era social media
Banda desenata traieste bine merci si in digital, dai un swipe pe insta si vezi urmatorul cadru al unui strip, pretty straight forward, no problem. Ai tone de webcomics care is mega bune, si asa mai departe. Ba chiar cred ca e mai simplu asa, insa ajunge sa fie totusi niste presiune pe creatorii de content daca nu isi fac un plan de posting pe care sa il poata controla, pentru ca social media is instant gratification si cere constant, si ajungi uneori sa pici in capcana de a crea doar pentru asta, existand riscul de a se dilua conceptul si artwork ul in sine.
Pentru mine albumele tiparite mereu au fost ceva special, e aceeasi poveste ca-n discutia despre carti in format digital sau analog - pana la urma e o extra experienta sa ai un obiect misto, un collectible item, pe langa faptul ca te imersezi prin intermediul imaginatiei intr-un alt univers. La comics ai deja acest extra layer pe vizual, care te impinge in ceva mai dinamic, poti sa vezi in mintea ta personajele in miscare, iti imaginezi ce voce are fiecare, auzi cum se rastoarna o masina sau explodeaza un laborator, toate astea din simple instante suprinse si puse in pagina. Sau poti sa iei inclusiv asta de-a gata intr-un motion comic, acest hibrid intre banda desenata si animatie, iar acolo se formuleaza un alt tip de experienta. Cred ca pana la urma e o chestiune de alegere si preferinte, mie unul imi e indiferent cum e realizat tehnic atata timp cat functioneaza povestea si vizualul impreuna si imi genereaza un stimul real care ma poarta in universul respectiv.
Proiectele tale ce nu tin de BD
Oh, sper ca aveti spatiu pe server pentru asta :)))) Desi nu e foarte sanatos ce fac, ma bag in tone de proiecte de tot felul. De la ilustratie (aia editoriala e preferata mea cumva, ca urmaresc un narativ si asta ma stimuleaza), gravura (desi am cam chiulit aici), caricaturi, pictat pe panze sau pe orice alt tip de suport, interventii in spatiul public de la murale la chestii punctuale de street art (pasteups, stickers, stencils,etc), sculptura si modelaj (dar acolo mai am de invatat si ma limitez la ce stiu si imi serveste punctual), chestii animate (visez sa fac niste short-uri, dar ar trebui sa ma clonez), graphic design, artwork-uri pentru albume de muzica, art direction si mai nou productie executiva la film.
Ah, si am si o emisiune la Black Rhino Radio, care saraca ma tot asteapta sa revin, dar n-am avut timp sa stau vara asta. Nu pot sa iti spun care au fost cele mai interesante, ca fiecare functioneaza ca un alt tip de stimul, cert e ca nu pot sa stau pe loc si vreau constant sa experimentez medii noi, sa imi depasesc zona de confort si sa modulez ideile, mesajele, conceptele care nu-mi dau pace alaturi de vocile din cap, si sa le pot exprima coerent catre public, oricare ar fi el. Pana la urma ma adaptez constant si incerc sa ma pastrez cu mintea intreaga, ca sa pot sa-i stimulez pe oameni sa iasa din capsula asta in care ne-a bagat sistemul disfunctional pe care inca il toleram.
Top 3 benzi desenate all time
Am o gramada de preferinte la BD, de la Moebius la Ashley Wood, Tomer si Asaf Hanuka, Eisner, etc. Imi place Akira, dar uneori parca mai mult Incal urile, imi place Automatic Kafka, dar ma scufund si in Maus sau Watchmen, imi place si de Johnny Ryan sau Cornella ca sunt defecti, Josan Gonzales cu dileala asta cyberpunk de o tot scoate, Tank Girl mi se pare foarte cool, dar mi se maresc pupilele si la Sin City sau Spawn. Sau Grampa pe Batman mi se pare top, ca sa nu mai zic de Kim Jung Gi care saracu s-a dus recent, ca si ala imi spargea creieru’ efectiv cum desena si cum formula narativele. N-as putea sa ma limitez la un top 3 comics all time, it’s a mood thing si nu pot sa aleg in fiecare zi acelasi castigator.