Flaviu Pop, in varianta lui de zi, este de mai bine de un an content illustrator in cadrul companiei Mocha Global, unde face stickere virtuale pentru un app de keyboard. Asta, spune el, l-a ajutat sa experimenteze mai multe stiluri de ilustratie. Ca ilustrator freelancer a lucrat cu Tokyo Rose, artist de muzica electronica din SUA, precum si pentru Extra Terra sau Rogue VHS, pe partea de cover art. Pe langa aceste proiecte si seriile de banda desenata, ilustreaza concept art pentru mai multi clienti din sfera jocurilor video.
Rolul benzii desenate este foarte similar cu cel al filmelor, cartilor si oricarei forme de storytelling. In continuare banda desenata, din punctul meu de vedere, este utilizata pentru a transmite idei si emotii menite sa inspire cititorii si de a-i determina prin mariajul creativ dintre text si imagini sa “citeasca printre randuri”.
Flaviu a invatat sa faca benzi desenate singur, desenand de placere in scoala, dorind sa urmeze un curs de arhitectura la facultatea din Bucuresti. Spune ca cel mai mult l-au ajutat Youtube-ul si comunitatea de comics si concept art. E super incantat de colaborarea cu Octav Ungureanu (@smokingcoolcat) pentru afisul de la Bucuresti Comics Fest 2022, iar topul lui de BD-uri all time include Preacher, Maus si Batman Year One. Pentru a tine pasul cu el, follow pe pagina de Insta.
Primele desene
Eram foarte mic cand am inceput sa desenez, am amintiri de la 4-5 ani cand mazgaleam cu pixul pe fiecare foaie de hartie pe care o puteam gasi in casa. Inca de atunci incepusem sa fiu inspirat de personajele de banda desenata si desen animat, incercand sa reproduc anatomia, siluetele si pozitiile pe care le vedeam in imagini la TV. Eram destul de introvertit, iar desenul mi-a oferit oportunitatea de a evada in lumea mea. La vremea respectiva parea un teren lipsit de reguli in care ma puteam juca liber cu haosul de pe hartie. Am fost coplesit de entuziasm. Simt si acum asta si, cu toate ca nu activez de foarte mult timp in domeniu, cred ca va persista pana la finalul vietii.
Ce s-a schimbat in ultimii ani in domeniu
Cred ca domeniul artelor in general a devenit mai respectat si intr-o oarecare masura mai “functional”, ilustratiile fiind de ceva timp prezente atat in galerii cat si in campanii publicitare si entertainment (filme, jocuri video, benzi desenate etc). A avut parte de o deschidere mai mare in ultimii ani, adoptand noi tehnologii, medii si metode de exprimare.
O schimbare semnificativa la care m-as putea gandi ar fi in primul rand tehnologia, dezvoltarea rapida a noi tipuri de tablete grafice si soft-uri care eficientizeaza procesul de lucru al unui ilustrator. Baza ramane aceeasi, abilitatile de desen ale fiecarui artist sunt slefuite pe hartie, tehnologia fiind o unealta menita sa imbunatateasca productivitatea artistilor, incurajand experimentarea. Astfel, posibilitatea de explorare devine din ce in ce mai ofertanta.
Rolul benzii desenate in 2022
In general benzile desenate abordeaza situatii reale, caracteristice perioadei lor.
In esenta, nu consider ca BD-ul in momentul de fata este cu mult mai diferit fata de cum a fost de-a lungul deceniilor. Rolul benzii desenate este foarte similar cu cel al filmelor, cartilor si oricarei forme de storytelling. In continuare banda desenata, din punctul meu de vedere, este utilizata pentru a transmite idei si emotii menite sa inspire cititorii si de a-i determina prin mariajul creativ dintre text si imagini sa “citeasca printre randuri”.
La nivel de mainstream, cred ca din anii ‘80 incoace banda desenata a inceput sa se axeze mai mult pe situatii si probleme relevante la nivel de societate si mai putin pe temele esoterice si escapiste prezente in deceniile precedente.
As putea spune ca in prezent banda desenata, mai ales cea independenta, are parte de mai multa libertate pentru a explora noi genuri, mai mult sau mai putin cinematice. Vorbind de latura cinematica, BD-ul, pana si cel independent, a devenit din ce in ce mai acceptat si adoptat de industria entertainment-ului, ceea ce ofera ajutor semnificativ popularizarii mediului si confirma din nou relevanta lui in societate.
Supereroii prezinta in continuare un element integral al acestui mediu, insa genurile nu se opresc doar la aventura SF. In ultimii 10-15 ani au aparut nenumarate titluri de banda desenata care abordeaza teme diferite, adresate tuturor categoriilor de varsta. Benzile desenate in mare sunt pentru toata lumea, important este, ca cititor, sa iti alegi nisa potrivita tie.
O paralela intre ce se intampla in Romania versus piata de afara
Nu consider ca este cinstit sa compar piata din afara cu cea din Romania dat fiind si contextul istoric de la noi care, bineinteles, a afectat perceptia asupra benzii desenate si asupra ilustratiei in general. Banda desenata romaneasca exista inca din 1893 insa pe parcursul deceniilor, din pricina influentei comuniste, nu a avut parte de aceeasi popularitate de care au beneficiat publicatiile occidentale. Discutand cu alti creatori romani cu mai multa experienta decat mine, atat pe piata din Romania cat si cea din strainatate, finantarea afecteaza foarte mult diversitatea de teme abordate in BD-urile romanesti. Bineinteles din punct de vedere al valorificarii muncii unui artist piata din strainate ofera avantaje evidente, insa sunt bucuros sa observ ca BD-ul este in dezvoltare si in Romania si devine din ce in ce mai bine privit.
Cat dureaza de obicei lucrul la o banda desenata
Depinde foarte mult de autor si de atributiile pe care si le insuseste. Eu ma ocup strict de partea de desen si culoare, lucrand pe scenariul unui scriitor. Primesc scenariul de la co-autor, il analizez si incep sa schitez paginile. Schita si trasarea in tus, cunoscute si sub numele de lineart dureaza de obicei o zi per pagina, iar partea de culoare inca o zi. In medie, 2 zile pentru o pagina de BD e timpul pe care il aloc eu pentru un proiect. Un numar de banda desenata de 24-30 de pagini are in general un timp de productie de aproximativ doua luni.
Bineinteles aici intervin si complexitatea lucrarii si disponibilitatea de timp. Multi artisti lucreaza la o multitudine de proiecte in acelasi timp, fapt ce poate afecta durata unui proiect. In orice caz disciplina si prioritizarea sunt esentiale pentru a duce un proiect la indeplinire.
Tehnicile de desen folosite
Am “debutat” pe o tableta grafica XP-Pen star 07 fara ecran, cu care am invatat bazele ilustratiei digitale. Lucrez aproape exclusiv digital osciland intre o tableta grafica XP-Pen Innovator 16 si un Ipad Pro 2020. Folosesc Photoshop, Procreate si (foarte rar) Clip Studio Paint. Prefer sa lucrez digital pentru a reusi sa ma incadrez in deadline-uri si consider ca asta m-a ajutat totodata sa devin si mai ambitios in dezvoltarea abilitatilor mele, experimentand cu diferite tehnici de desen si pictura.
Fiecare artist are propria sa reteta. Atat timp cat rezultatul arata bine si isi indeplineste scopul, orice metoda e corecta.
Unde se poate invata desen specializat pentru banda desenata
Eu am invatat singur. Am inceput desenand de placere in scoala, dorind sa urmez un curs de arhitectura la facultatea din Bucuresti. Nu am plecat pe premisa ca voi ajunge ilustrator de comics, am cautat doar o oportunitate de a profesa intr-un mediu creativ. Am renuntat la ideea arhitecturii spre finalul liceului si am decis sa ma mut in Anglia si sa studiez design vestimentar, apoi achizitii si distributie de produse de moda. Mi s-a parut mai palpabil pentru un individ agitat ca mine, insa spre dezamagirea mea partea de ilustratie nu era un capitol foarte dezvoltat. M-au ajutat in schimb cursurile de design grafic din cadrul colegiului, invatand astfel sa folosesc aplicatiile Adobe.
Cel mai mult m-au ajutat Youtube-ul si comunitatea de comics si concept art. Am cativa artisti precum Francis Manapul, Trent Kaniuga, Richard Friend si Marc Brunet pe care ii urmaresc activ si invat din experientele lor.
Am inteles ca sunt cursuri de BD in facultatile de arta din Romania care sunt probabil foarte utile, insa pentru mine practica si “furtul” de informatie au fost suficiente.
Banda desenata in era social media
Consider ca era social media a ajutat BD-ul sa devina mult mai accesibil. Banda desenata este adaptabila atat pe hartie cat si in mediul virtual. Foarte multe povesti care nu sunt in print sau sunt foarte rare in format fizic sunt disponibile in format virtual. Totodata structura unei reviste de comics poate fi modelata pentru a fi citita strict in mediul online. Foarte multi creatori independenti isi fac debutul publicand comics online pe platforme precum Tapas si Comixology.
Eu unul sunt obisnuit sa citesc comics pe hartie. Prefer mai mult experienta de a rasfoi pagini fizice, insa totodata sunt de parere ca existenta benzii desenate in mediul online ofera un avantaj mare atat cititorilor cat si industriei.
Proiectele tale care nu tin de BD
Aici le voi separa putin. In timpul zilei sunt content illustrator in cadrul companiei Mocha Global unde ilustrez stickere virtuale pentru un app de keyboard. Fac asta de peste un an si pot spune ca m-a ajutat sa ma dezvolt si sa experimentez cu alte stiluri de ilustratie fata de ceea ce fac in cadrul proiectelor de freelancing.
In cadrul activitatii mele ca ilustrator freelancer am placerea sa lucrez de ceva timp cu Tokyo Rose, artist de muzica electronica din Statele Unite, pentru care am ilustrat coperte si digital content pentru ultimele sale lansari de piese. Tot la capitolul cover art, am lucrat si cu Extra Terra si Rogue VHS, de asemenea artisti muzicali de peste hotare pentru lansarea single-ului “Renegade”.
Pe langa aceste proiecte si seriile de banda desenata la care lucrez, ilustrez concept art pentru mai multi clienti din sfera jocurilor video despre care nu am permisiunea sa vobesc momentan, fiind sub NDA, insa astept cu nerabdare sa pot divulga mai multe informatii in viitorul apropiat.
Cu toate ca se leaga de lumea benzilor desenate, tin neaparat sa mentionez ca sunt foarte incantat de colaborarea cu Octav Ungureanu (@smokingcoolcat) pentru afisul de la Bucuresti Comics Fest 2022. Madalin Dragnea (@mad.animator) a animat ilustratia mea pentru trailer, iar rezultatul a fost superb!
Top 3 benzi desenate all time
1. Preacher
2. Maus
3. Batman Year One