Companiile ar trebui să îmbunătățească strategiile de HR și comunicare pentru a răspunde noilor provocări în privința angajaților

Companiile ar trebui să îmbunătățească strategiile de HR și comunicare pentru a răspunde noilor provocări în privința angajaților

Departamentele de HR din companii trebuie să comunice mai mult intern cu angajații, dar și extern, relevă un studiu pe care l-am cerut companiei de cercetare Unlock pentru Brain 4 Strategy și care a fost realizat în luna septembrie, răspunsurile oferite și analiza lor în detaliu pe care am efectuat-o conducând la concluzii interesante și posibile acțiuni de viitor.

Oamenii de HR se confruntă cu provocări day by day și în plus de multe ori sunt puși în situația să stingă focuri. Aceste situații arată că HR-ul trebuie să comunice mai mult și mai bine și să profit de know how-ul PR-ul, care poate fi suport în toate activitățile unui departament de HR, de la recrutare, la retenția angajaților, inclusiv în zona de mental health.

 

Ce ne spune studiul

Studiul nostru, realizat cu ocazia Zilei Mondiale a Sănătății Mintale – 10 octombrie, arată că majoritatea companiilor alocă anual un buget pentru acțiuni/inițiative în rândul angajaților, însă acestea sunt îndreptate în cea mai mare parte către retenția angajaților și mai puțin pe starea de bine/fericirea și sănătatea mintală. Starea de bine (13%) și sănătatea mintală a angajaților (6%) nu sunt în prezent în topul priorităților unei companii, interesul fiind ridicat pentru retenția angajaților (63%) și atragerea de noi talente (35%), însă situația pare să fie în schimbare pentru perioada următoare.

Această situație nu este specifică României, starea de bine/sănătatea mintală a angajaților fiind într-un punct mort la nivel global, ca urmare a efectelor pandemiei, războiului și crizei din prezent. Am descoperit în The Global Risks Report, ediția 2022, publicat de World Economic Forum, că pandemia a dus la încă 53 de milioane cazuri de depresie majoră la nivel global, iar “deteriorarea sănătății mintale” a fost unul dintre primele cinci riscuri majore la nivel mondial. Deteriorarea sănătății mintale a fost menționată ca un risc în creștere de 23% din respondenții studiului mondial, amploarea afecțiunilor și/sau a tulburărilor de sănătate mintală la nivel global riscând să afecteze negativ bunăstarea, coeziunea socială și productivitatea, prin formele de anxietate, demență, depresie, singurătate, stres etc. Deși problemele cauzate de stres, anxietate sunt omniprezente, în unele cazuri nu sunt prioritizate în strategiile de HR. Și asta nu pentru că nu este recunoscută problema, ci pentru că oamenii de resurse umane se confruntă cu riscuri cu impact imediat în business, cum este lipsa forței de muncă sau fenomenul marea demisie, sau mai nou quiet quitting.

Studiul mai arată că peste jumătate din companii (56%) au avut în ultimul an inițiative cu privire la starea de bine și 44% consideră aceasta o nevoie ridicată în cadrul companiei lor. Inițiativele în acest sens considerate potrivite sunt: workshop-uri – 28%, consiliere/terapie – 27%, identificarea nevoilor angajaților – 12%, acces la programe/spații de relaxare – 10%, Evaluarea sănătății emoționale a angajaților – 10%, asigurare medical/abonament medical – 9%, abonamente la sală/programe sportive – 6%, hotline/linii de suport emoțional – 5%, flexibilitate privind modul/orele de muncă – 5%, programe de dezvoltare personală – 4%. Însă în acest moment beneficiile oferite sunt în general legate de sănătatea fizică a angajaților și mai puțin în zona de terapie, consiliere sau bunăstare emoțională și sănătate mintală.
Am observat în analiza pe care am făcut-o pe tipuri de companii o preocupare mai mare pentru confortul psihic la locul de muncă în cadrul companiilor mari, cu peste 200 de angajați și că este resimțită puternic nevoia unor programe/initiațive în acest sens - mai ales că cele mai des întâlnite beneficii oferite de către companii se concentrează doar pe bunăstarea fizică a angajaților.

Ca agenție de PR ne-am dorit ca prin acest studiu să înțelegem mai bine provocările și preocupările echipelor de HR, astfel încât să putem veni cu o abordare holistică atunci când dezvoltăm campanii de employer branding pentru clienți.

 

Strategiile ar trebui revizuite și îmbunătățite 

În urma acestui studiu cred că în unele cazuri strategiile de companie trebuie revizuite din punct de vedere HR și comunicare pentru a răspunde acestor provocări, care acum sunt doar un subiect despre care se discută liber în companie, iar angajații nu sunt informați suficient și nu au resorturile necesare pentru a gestiona problemele.

În plus, pentru a acționa eficient, departamentele de HR și comunicare internă au nevoie de resursele necesare pentru a gestiona și mai ales pentru a preîntâmpina posibile probleme, deoarece o companie sănătoasă este o companie cu angajați sănătoși, atât fizic, cât și emoțional. Mai mult, atașamentul față de companie și creșterea retenției angajaților vine de cele multe ori din zona emoțională, de confort și bunăstare la locul de muncă.

Rezultatele acestui studiu și analiza aprofundată pe care am făcut-o relevă clar aceste noi provocări pentru departamentele de HR și că sunt necesare atât acțiuni preventive, cât și corective acolo unde este necesar. La toate aceste acțiuni importantă este comunicarea, ce și cum le transmiți angajaților și de aceea consider că PR-ul este foarte important. Așa cum am mai explicat PR-ul poate să ajute la promovarea imaginii de brand de angajator (employer branding), cu rezultate pe termen lung.

 

Ce mai poate face PR-ul pentru HR și companie în general

Tot PR-ul poate să ajute la desființarea unor mituri din jurul unui angajator (și în ultimul timp vedem asta des), de remarcat fiind că social-media și toate platformele online contribuie la dezvoltarea unor mituri false care pot umbri imaginea de brand de angajator. În zona aceasta este nevoie neapărat de comunicare profesionistă, modernă, adaptată platformelor de socializare și noilor moduri de comunicare a generațiilor tinere.

În plus, există și crizele de imagine plecate tocmai de la decizii de HR mai puțin inspirate sau chiar corecte, dar inabil comunicate, unde iar PR-ul poate fi un bun prieten, care știe atât să pregătească o comunicare eficientă, cât și să rezolve crizele sau măcar să atenueze efectele asupra reputației brandului.

Mai mult, în ultima perioadă, datorită creșterii importanței acțiunilor de CSR, cred că HR-ul ar trebuie să lucreze mai îndeaproape cu departamentele de CSR, care de multe ori sunt parte din departamente de PR. Oricum, chiar și în cazurile în care într-o companie există un nou department separat de CSR, cred că este necesară o conlucrare între responsabilii de HR, CSR și PR, pentru că noul trend este că oamenii vor să lucreze pentru branduri sustenabile.

Ana-Maria Diceanu, fondator și director general al agenției de PR Brain 4 Strategy

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune

Dictionar



Branded


Related