Conform celei mai recente editii a studiului ROADS (Romanian Online Advertising Adspend Study) valoarea pietei de publicitate digitala in anul 2021 a depasit 1,280,996,574 lei (aprox 260 mil Eur), in crestere cu 42% comparativ cu 2020.
Cel mai mare procent al veniturilor din publicitatea online este alocat de Mobile Advertising (65% (comparativ cu 61% in 2020) iar Programmatic advertising reprezinta 14% din totalul pietei (la acelasi nivel cu anul precedent).
Al doilea semestru al anului trecut a inregistrat o scadere de 3% fata de primele 6 luni insa valoarea (629,635,118 lei) a fost cu 9% mai mare decat aceeasi perioada a anului 2020.
Si in 2021 industria cu cele mai mari investiții in publicitate online este Cosmetics and Toiletries, urmata de domeniul Auto, Household equipment, Pharmaceutical & healthcare si Online retail.
La fel ca in cei 3 ani anteriori, Traditional Mobile isi aloca de departe cel mai mare segment al investitiilor. Traditional Mobile raporteaza cea mai mare rata de crestere in 2021 vs. 2020 (57%).
Piata romaneasca de digital in context european
Si pe plan European piata de publicitate online a inregistrat cel mai bun an de pana acum - cu o crestere de 30.5% fata de 2020 pana la o valoare totala de 92 mld Eur.
Datele ROADS potifi accesate acum in format dinamic prin PowerBI
Incepand cu editia aferenta anului 2020, datele ROADS sunt prezentate folosind PowerBI. Astfel, datele sunt prezentate mult mai vizual, cu o valoare adaugata considerabila la nivel de interpretare. Printre avantajele noului mod de prezentare se numara: prezentarea dinamica a datelor, mai multe conturi individuale disponibile pentru membrii IAB, pentru participanti sau pentru industrie (contra cost), forma de prezentare vizuala usor de urmarit si analizat, valoare adaugata in analiza de business si in previziunile de spending al bugetelor in industria online, facilitarea obtinerii de insighturi rapide pentru echipa de digital, clienti etc.
Accesul la datele ROADS este gratuit (in limita a 2 conturi) pentru membrii IAB Romania si pe baza de abonament pentru non-membri. Companiile participante la ROADS si care nu sunt membre IAB beneficiaza de tarife preferentiale.
Studiul ROADS (Romanian Online Advertising Adspend Study) reprezintă studiul cel mai important pentru industria locală de advertising online din România, analizând piaţa în funcție de trei criterii principale: formatele de publicitate folosite, categoriile de advertiseri care au utilizat publicitatea pe Internet și lunile din fiecare semestru pentru determinarea sezonalității.
Realizat începând cu anul 2008, ROADS oferă date relevante despre încasările nete provenite din publicitate online și contorizează atât datele furnizate de către publisheri care vând direct din propriul portofoliu de site-uri, cât pe și cele furnizate de către regii si/sau agentii media – pe alte canale decat cele deja incluse in studiu.
Cifrele nu includ costuri de productie. Incepand cu editia H1-2017 platformele si formatele au fost redefinite pentru a evidentia mai corect/exact realitatile din piata de online advertising. Comparatiile corecte (in privinta platformelor si formatelor) pot fi facute incepand cu urmatoarea editie. Raportul complet, care include – printre altele – cifrele detaliate, grafice de sezonalitate, tabelele complete si rate de crestere pe mai multi ani, este disponibil gratuit EXCLUSIV membrilor asociației IAB România, împreună cu raportul similar la nivel european realizat de către IAB Europe (ADEX), asociația europeană în care IAB România este membru fondator.
IAB România (Interactive Advertising Bureau România) este asociația industriei de marketing și publicitate interactivă din Romania și membru fondator, in 2008, al rețelei IAB Europe.
Prezenta in Romania din 2006, reunește cele mai importante agenții de publicitate (media si digitale), regii de media, publisheri autohtoni și companii prestatoare de servicii dedicate industriei de publicitate interactivă – online, mobile și alte canale interactive.
IAB Romania este o asociație profesională, fără scop lucrativ, neguvernamentală, apolitică și autonomă, care are ca scop să protejeze si sa promoveze interesele profesionale si investitiile realizate pe piața de publicitate interactivă din România, sa elaboreze standarde ale industriei, să creeze și să întrețină un cadru optim pentru autoreglementare și să coordoneze eforturi de industrie pentru creșterea acestei piețe.